Gå til innhold

? Konsollene kan aldri igjen overgå PC-en


Anbefalte innlegg

Det er vel og bra med masse konge grafikk, men grunnen til at produsenter flykter fra PC er all piratkopieringen som følger med. Det er mer penger å tjene på konsoll, derfor vinner konsoll i det lange løp. Grafikk er ikke alt.

- Nei for det er en kjent sak at PC-spill aldri kan tjene penger...Fordi ingen av de største eller mest innbringende spillene har vært PC-spill, World of Warcraft, World of Tanks, League of Legends og The Sims f.eks er jo konsollspill - Det er derfor de tjener penger! og Steam har jo virkelig ikke tjent noen ting i det hele tatt, helt ubetydelig er det!

 

 

 

Nvidia syter nå som de ikke kom seg inn i konsollene?

 

Det er vel heldig for markedet at noen aktører drar mot tradisjonell stasjonær gaming? Jeg liker det ihvertfall særdeles godt, men istedet for å syte så kan de heller bruke tid på å forstå seg på markedet og utvikle morgendagens løsninger. Her må det tenkes helhetlig og ikke oppstykket og kort.

 

Kanskje gjør Nvidia smart i å legge seg enda flere hestehoder foran AMD for å gjøre det litt surere for Sony og MS som ikke valgte Nvidia i denne omgang + de blir kanskje nødt til å velge Nvidia neste gang pga. de ligger så langt foran AMD på det tidspunktet.

 

 

Kremt...

 

"Nvidia syter nå som de ikke kom seg inn i konsollene?"

 

- De valgte vel relativt bevisst å avstå, mtp profittmarginer.

 

Det er vel heldig for markedet at noen aktører drar mot tradisjonell stasjonær gaming? Jeg liker det ihvertfall særdeles godt, men istedet for å syte så kan de heller bruke tid på å forstå seg på markedet og utvikle morgendagens løsninger.

 

- De klarer nok å gjøre begge deler om hverandre, slik de vanligvis gjør.

 

Kanskje gjør Nvidia smart i å legge seg enda flere hestehoder foran AMD(. . .)

 

- Ja vel? Slik jeg ser det har det ikke egentlig vært snakk om hestehoder foran for verken AMD eller Nvidia noengang. For normal skikk og bruk går det i rykk og napp. Dagens dato er ikke et unntak.

 

(. . .) for å gjøre det litt surere for Sony og MS som ikke valgte Nvidia i denne omgang + de blir kanskje nødt til å velge Nvidia neste gang pga. de ligger så langt foran AMD på det tidspunktet.

 

- Åh nei du, dessverre. Konsoller har aldri handlet om hvilken komponentleverandør som leverer den høyeste teoretiske ytelsen på markedet i øyeblikket. Det handler om hvem som kan selge dem et produkt som leverer best ytelse på et stramt budsjett innenfor et gitt antall watt; det sitter ingen i7 ekstremutgave paret med et Titan i konsollene for å si det slik.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke en kraftig PC for å få en langt bedre spillopplevelse enn på konsoll. Den største gevinsten kommer fra gaming-mus og tastatur. Ønsker man en annen opplevelse er det ingen problemer med å kombinere det med en oppladbar Blue-tooth gamepad som i tillegg til å styre spill har innebygd funksjon for å flytte musepekeren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Kremt...

 

- De valgte vel relativt bevisst å avstå, mtp profittmarginer.

 

 

Noe de nok nå angrer på med tanke på hvor mye gratis reklame og markedsandeler AMD nå får.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Man trenger ikke en kraftig PC for å få en langt bedre spillopplevelse enn på konsoll. Den største gevinsten kommer fra gaming-mus og tastatur. Ønsker man en annen opplevelse er det ingen problemer med å kombinere det med en oppladbar Blue-tooth gamepad som i tillegg til å styre spill har innebygd funksjon for å flytte musepekeren.

Det kan så være, men denne typene ekstremspillere er i et kraftig mindretall om en ser på hele spillmarkedet. De aller fleste synes konsoll er fantastisk fordi konsollen er liten, enkel og grei. Ikke masse mus og tastatur og OS og drivere og antivirus og what not som kommer i veien. Konsoleln bruker jo bare det surroundanlegget som han TV selgeren på Expert sa var skikkelig bra. Du ser, de aller fleste her i verden er der, ikke på JegByggerOgModderMaskinSelvfordiJegSkalTyneUtTreKlokkesykluserTilPerWatt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nisje?? Blizzard, steam m.fl er vel noe uenig med deg. konsoll har sine fordeler, og PC har sine... Plain & simple..

Helt riktig! Min påstand er at forholdet mellom konsollspillerne og ekstremsåillerne på pc er i kraftig favør konsollspillerne. De vil alltid finnes entusiaster som trekker sin interesse langt forbi den gemene hop sin innsats. Men til syvende og sist så er det den grå massen med lemmen som er den største sekken med $$.

Lenke til kommentar

Angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til PC gaming.

PC er dyrere i innkjøp, men igjen får du spill så mye billigere.

Du har bedre grafikk og bildeflyt på PC. Du kan koble til en 360 spake å ligge på sofaen å spille. Må ikke betale for å være online osv. Så ser egentlig ikke noen grunn for å kjøpe enn konsoll annet enn pga ekslusive spill.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men denne typene ekstremspillere er i et kraftig mindretall om en ser på hele spillmarkedet. De aller fleste synes konsoll er fantastisk fordi konsollen er liten, enkel og grei. Ikke masse mus og tastatur og OS og drivere og antivirus og what not som kommer i veien. Konsoleln bruker jo bare det surroundanlegget som han TV selgeren på Expert sa var skikkelig bra. Du ser, de aller fleste her i verden er der, ikke på JegByggerOgModderMaskinSelvfordiJegSkalTyneUtTreKlokkesykluserTilPerWatt.

 

Drivere og antivirus kommer ikke i veien, og det er lett å sette opp en PC til å spille uten å drive med modding o.l. Ellers selger vel PC bedre enn alle de tre konsollplattformene per i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man trenger ikke en kraftig PC for å få en langt bedre spillopplevelse enn på konsoll. Den største gevinsten kommer fra gaming-mus og tastatur. Ønsker man en annen opplevelse er det ingen problemer med å kombinere det med en oppladbar Blue-tooth gamepad som i tillegg til å styre spill har innebygd funksjon for å flytte musepekeren.

 

Jeg vet dette er vanskelig å forstå for enkelte PC-spillere, men det er faktisk ganske mange som foretrekker gamepad fremfor mus og tastatur i de fleste spill, meg selv inkludert, og velger dette nesten utelukkende selv om de spiller på PC.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg like så greit en gaming notepad jeg. Jeg kunne riktignok heller valgt 2 PS4 og 2 XBone, og fortsatt hatt råd til et spill eller to, men angrer ikke et sekund.

 

Noen spill er best med mus og tastatur. Andre med gamepad. Spiller jeg et FPS online er mus og tastatur selvsagt, fordi presisjon er så viktig. Spiller jeg singleplayer kan jeg godt spille det på konsoll med gamepad. Presisjon er ikke lenger like viktig.

 

Andre spill igjen, som RTS, er uten tvil dårlig egnet til å spilles med gamepad. Med pc kan man heldigvis velge hva som passer en best. Men har ingen problemer med å forstå at mange velger konsoll. Jeg spiller mest på pc, men har også en PS3 som for det meste samler støv. Det blir ikke PS4 på releasedagen, men kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men denne typene ekstremspillere er i et kraftig mindretall om en ser på hele spillmarkedet.

Øh. Posten du svarer på starter med "Man trenger ikke en kraftig PC for å få en langt bedre spillopplevelse enn på konsoll" og du åpner svaret med å prate om ekstremspillere?

 

Blant annet på grunn av at konsollene har holdt grafikkutviklingen tilbake, så kan faktisk en helt vanlig Elkjøp-PC til 5-6000 kjøre det meste av spill, med relativt respektable grafikkinnstillinger. Spillbransjen er ikke bare grafikktunge broilere som Battlefield 3 og Crysis-spillene. Se på spill som WoW, StarCraft2, stort sett alt på Source-motoren og det aller meste som kjører på UnrealEngine. Gode og populære spill som ser bra ut på en stor variasjon av hardware (jeg spiller både TF2 og Mass Effect-spillene med helt grei grafikk i 1920x1200 på et utgammelt 8800 GTS-kort og en AMD Opteron 180).

Lenke til kommentar

Blant annet på grunn av at konsollene har holdt grafikkutviklingen tilbake, så kan faktisk en helt vanlig Elkjøp-PC til 5-6000 kjøre det meste av spill, med relativt respektable grafikkinnstillinger.

 

Du tror ikke det delvis er Elkjøp-PCer til 6-6000 som har holdt grafikkutviklingene tilbake da? Du trekker selv inn WoW og StarCraft, og her blir det litt rart å skylde på konsollene.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet dette er vanskelig å forstå for enkelte PC-spillere, men det er faktisk ganske mange som foretrekker gamepad fremfor mus og tastatur i de fleste spill, meg selv inkludert, og velger dette nesten utelukkende selv om de spiller på PC.

Er jo bare å koble en PS3/Xbox 360 spake til en PC. Xbox 360 spake fungerer uten noe plunder i de aller fleste spill.

Lenke til kommentar

Angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til PC gaming.

PC er dyrere i innkjøp, men igjen får du spill så mye billigere.

Du har bedre grafikk og bildeflyt på PC. Du kan koble til en 360 spake å ligge på sofaen å spille. Må ikke betale for å være online osv. Så ser egentlig ikke noen grunn for å kjøpe enn konsoll annet enn pga ekslusive spill.

 

Ja det er mange fordeler med PC spilling. Men for å spille djevelens advokat skjønner jeg likevel godt at mange syns det blir for komplisert og for mye styr med PC spilling. Se etter en ny grafikkort drivere når man har kjøpt seg et nytt spill for å se om det er noen kritiske fikser eller optimaliseringer til det spillet (kanskje til din forargelse er det en alvorlig rendering feil i spillet med skjermkortet ditt som ennå ikke er fikset), og så skal man sette opp grafikk instillinger i spillet for å finne en bra balanse mellom grafikk, IQ og framerate.
Kanskje den beta driveren du installerte for å fikse det nye spill ditt ødelegger noe annet i et annet spill. Kanskje har man ytelse problemer man ikke burde ha eller en software konflikt slik man ikke engang får startet spillet. Så er det bare å begynne å søke på nettet og prøve en dusinvis forslag som en mulig løsning på problemet.
Stort sett virker ting bra, men konsoll spilling er generelt mer problemfritt. Så er det spørsmål om hvor store kompromisser man er villig til å ta. Høyere oppløsning, solig 60FPS, skikkelig AA og tekstur filtering utgjør alene en enorm forskjell for meg. For neste generasjons konsollene vil nok IQ'en (oppløsningen, AA og tekstur filteringen) være akseptabelt for langt flere, men veldig mange spill vil forsatt sikte seg mot 30FPS.
Lenke til kommentar

Hvis man ikke orker å sette seg inn i noe kan man liksågodt la være å drive med det.

 

Det er feks veldig dumt å kjøpe en bil til 3-400k dersom man ikke orker å sette seg inn i grunnleggende veldlikehold. "Jeg er for dum i hodet til å forstå meg på slikt og dessuten skal jeg bare kjøre, jeg har ingen interesse av biler. Er det noe problem at jeg lar bilen forfalle slik at verdien ligger langt under den resterende summen for billånet?"

 

"Jeg skal spille, men jeg orker ikke sette meg in i det. Det kan ikke være så viktig å ha en god spillopplevelse."

 

I gamle dager gav det en unik opplevelse å ha en konsoll. Det er veldig lenge siden, hele 19 år siden SNES briljerte med Super Metroid. Folk bør heller satse på retro-gaming og la dagens møkkaprodukter og selskaper gå konk. Eneste grunnen til at selskapene spyr ut spill i stadig økende tempo er behovet for eksponentiell vekst for at økonomien ikke skal kollapse. Spillindustrien handler om å melke penger, ikke om å lage best mulig spill og opplevelser. Det er styret og aksjonærene som leder utviklingen, ikke designere og artister. Det hjelper ikke om designere har en visjon om å skape gode spill når det ikke er jamfør forretningsmodellen til selskapet.

 

Det er ikke veldig vanskelig å ha en PC. Samtlige som har peiling startet en gang med blanke ark. I dag får man fra 8k og oppover gaming notebooks som kjører alt som er verd å spille. Etter at man har valgt språk og brukernavn er det stort sett vedlikeholdsfritt innen maskinvarens levetid. I verste fall må man brenne ut 3-4 DVD-er og ta en reinstallasjon. Det meste ved å ha en PC er veldig enkelt med lettfattelige instruksjoner på skjermen. Det er stort sett unge nysgjerrige mennesker som spiller, ikke godt voksne på 50 år som unngår elektronikkprodukter så langt det lar seg gjøre grunnet sin teknologiangst.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man ikke orker å sette seg inn i noe kan man liksågodt la være å drive med det.

 

Det er feks veldig dumt å kjøpe en bil til 3-400k dersom man ikke orker å sette seg inn i grunnleggende veldlikehold. "Jeg er for dum i hodet til å forstå meg på slikt og dessuten skal jeg bare kjøre, jeg har ingen interesse av biler. Er det noe problem at jeg lar bilen forfalle slik at verdien ligger langt under den resterende summen for billånet?"

 

"Jeg skal spille, men jeg orker ikke sette meg in i det. Det kan ikke være så viktig å ha en god spillopplevelse."

 

I gamle dager gav det en unik opplevelse å ha en konsoll. Det er veldig lenge siden, hele 19 år siden SNES briljerte med Super Metroid. Folk bør heller satse på retro-gaming og la dagens møkkaprodukter og selskaper gå konk. Eneste grunnen til at selskapene spyr ut spill i stadig økende tempo er behovet for eksponentiell vekst for at økonomien ikke skal kollapse. Spillindustrien handler om å melke penger, ikke om å lage best mulig spill og opplevelser. Det er styret og aksjonærene som leder utviklingen, ikke designere og artister. Det hjelper ikke om designere har en visjon om å skape gode spill når det ikke er jamfør forretningsmodellen til selskapet.

 

Jeg vil ikke sidestille bilhold med spilling, sistnevnte er underholdning som mange vil knote minst mulig for å komme igang med. Jeg er heller ikke enig i at det må det være noe man må sette seg inn i og vedlikeholde for at det skal være verdt å drive med det.
Det er selvfølgelig bare sprøyt at man ikke kan ha en god spillopplevelse på konsoll. Jeg spiller hovedsaklig på PC selv og har generelt mer utbytte av det, men noen av de beste spillopplevelsene mine har likevel vært på konsoll, slik som med The Last of Us.
Til tross for bakdelene med dagens spill bransje så kommer det likevel noen gode spill ut av dette (selv om du ikke liker dem) med produksjonkvalitet som ikke hadde vært mulig uten store budsjetter. Hvis man vil ha unike spillopplevelser har man en økende marked med indie spill. Sony ser forresten ut til å satse greit på indie spill med PS4.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men noen av de beste spillopplevelsene mine har likevel vært på konsoll, slik som med The Last of Us.

Nå skyldes vel det først og fremst at the last of us er en ps3-eksklusiv tittel, heller enn ps3ens fortreffelighet som spillplattform. Spillet hadde nok gitt deg en minst like bra opplevelse om det hadde vært en pc-tittel.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...