Gå til innhold

? Konsollene kan aldri igjen overgå PC-en


Anbefalte innlegg

Det hadde blitt solgt langt færre konsoller dersom det ikke var for konsolleksklusive titler. Ganske mange kjøper konsoll pga de har tilhørighet til et spill-franchise, ikke fordi de på liv og død må ha akkurat den konsollen. Konsoller er for mange et nødvendig onde for å få spille de spill de elsker.

Forhåpentilgvis er dette en døeende forretningsmodell etter hvert som spillstudio ser seg nødt til å paralellutvikle for flere platformer for å rekke frem til mange nok brukere til å forsvare utviklings og lisenskostnader. Problemet er ikke PC-er eller konsoller men allskens profittsøkende selskaper som tviholder på utgåtte forretningsmodeller. La folk spille og la de spille slik de selv ønsker.

 

I tillegg burde det utelukkende gjøres slik at konsollspillere hadde flerspiller sammen med PC-spillere, så kunne folk fortsette å foretrekke gamepad i FPS-spill, RTS og A-RPG mens PC-spillere løper runder rundt dem med mus og tastatur.

Jeg husker godt da DC mappack ble lansert for Quake III: Arena slik at PC-spillere kunne logge seg på servere og spille mot Dreamcast-spillerne.

 

Om et par år regner jeg med at det nye store blir kostnadseffektive spillPC-er som booter inn lettvekts-operativsystem tilrettelagt av diverse distribusjonskanaler for nedlastningsbasert spilling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skyldes vel det først og fremst at the last of us er en ps3-eksklusiv tittel, heller enn ps3ens fortreffelighet som spillplattform. Spillet hadde nok gitt deg en minst like bra opplevelse om det hadde vært en pc-tittel.

 

Selvfølgelig, men det endrer ikke det faktum at det er en PS3-eksklusiv tittel og at det er mulig å ha en god spillopplevelse på en konsoll.

Færre våpen kan bæres samtidig.

Plassering og antall fiender på skjermen samtidig blir designet for at konsollene har nok maskinkraft og man ikke blir alt for hindret av den unøyaktige analoge kontrollen.

 

En håndkontroll har dog sine fordeler og ulemper. Spill som krever komplekse bevegelser, som Gears of War eller slåssespill som Street Fighter fungerer langt bedre med en håndkontroll. Klart, man kan også fint bruke en håndkontroller på en PC.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, men det endrer ikke det faktum at det er en PS3-eksklusiv tittel og at det er mulig å ha en god spillopplevelse på en konsoll.

 

En håndkontroll har dog sine fordeler og ulemper. Spill som krever komplekse bevegelser, som Gears of War eller slåssespill som Street Fighter fungerer langt bedre med en håndkontroll. Klart, man kan også fint bruke en håndkontroller på en PC.

 

Man får gode håndkontrollere til PC, man får i liten grad mus og tastatur til konsoll. Tanken på å spille med periferiutstyr som ikke er optimalt for en spillsjanger er offensiv. Det er bortkastet tid. Forstå det den som kan, folk som føler behov for å spille i timevis men som ikke vil ha optimal kontroll i spillingen. Tankegangen minner om tankegangen i kortfilmen 2081 hvor folks mentale og fysiske ferdigheter senkes ned til en minste fellesnevner.

 

http://www.youtube.com/watch?v=F1eHkbmUJBQ

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, men det endrer ikke det faktum at det er en PS3-eksklusiv tittel og at det er mulig å ha en god spillopplevelse på en konsoll.

 

En håndkontroll har dog sine fordeler og ulemper. Spill som krever komplekse bevegelser, som Gears of War eller slåssespill som Street Fighter fungerer langt bedre med en håndkontroll. Klart, man kan også fint bruke en håndkontroller på en PC.

 

At GoW fungerer bedre med håndkontroll skal du jaggu meg argumentere endel for at jeg skal bli enig med (og hvilke komplekse bevegelser?), men joa, fightere og sånn fungerer selvfølgelig bedre med joystick, som utvalget av til PC er mye mye bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det hadde blitt solgt langt færre konsoller dersom det ikke var for konsolleksklusive titler. Ganske mange kjøper konsoll pga de har tilhørighet til et spill-franchise, ikke fordi de på liv og død må ha akkurat den konsollen. Konsoller er for mange et nødvendig onde for å få spille de spill de elsker.

Forhåpentilgvis er dette en døeende forretningsmodell etter hvert som spillstudio ser seg nødt til å paralellutvikle for flere platformer for å rekke frem til mange nok brukere til å forsvare utviklings og lisenskostnader. Problemet er ikke PC-er eller konsoller men allskens profittsøkende selskaper som tviholder på utgåtte forretningsmodeller. La folk spille og la de spille slik de selv ønsker.

 

De fleste spillstudioer ser seg nødt til å gå multiplattform, problemet er de spillstudioene som er eid av MS, Sony og Nintendo (eller Nintendo som spillutvikler selv). Drømmen hadde vært om disse hadde gitt opp konsollene og heller blitt spill utgivere/utviklere til PC og SteamOS.

Lenke til kommentar

 

At GoW fungerer bedre med håndkontroll skal du jaggu meg argumentere endel for at jeg skal bli enig med (og hvilke komplekse bevegelser?), men joa, fightere og sånn fungerer selvfølgelig bedre med joystick, som utvalget av til PC er mye mye bedre.

 

AtW

 

Barrel roll, skifte dekning, mye frem og tilbake.. Jeg mener ihvertfall det er nok der til at det fungerer bedre med en håndkontroll.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

De fleste spillstudioer ser seg nødt til å gå multiplattform, problemet er de spillstudioene som er eid av MS, Sony og Nintendo (eller Nintendo som spillutvikler selv). Drømmen hadde vært om disse hadde gitt opp konsollene og heller blitt spill utgivere/utviklere til PC og SteamOS.

 

Slike løsninger kan raskt snus til å bli en ny platform eller neste generasjons "konsoll" for låst spilling og det kan godt hende at det er det langsiktige målet snik-implementert gjennom inkrementelle steg slik at sluttbrukeren ikke ser at han blir lurt inn i en felle. Når folk sitter der med store spillbibliotek på en platform er det vanskeligere å bryte ut av det veivalget. Enn så lenge får man i det minste spilt på det utstyret man allerede har uten å kjøpe en elendig konsoll. Jeg kan godt betale dobbel eller trippel pris for å spille i utgangspunktet konsolleksklusive spill på PC-en bare jeg slipper å kjøpe en svak og ubrukelig konsoll uten det nødvendige periferiutstyret. Heldigvis har jeg lite sans for de fleste nymotens konsolleksklusive spill.

 

Så langt det lar seg gjøre foretrekker jeg løsninger hvor man betaler for tilgang til å laste ned installasjonsfiler som man i fremtiden kan bruke uten å være fastlåst til en bestemt platform.

 

Jeg synes det er bra at man feks kan spille DuckTales Remastered på PC-en uten å være tvunget til å kjøpe en konsoll. Ikke at det er et veldig dypt og gjenspillbart spill, men det bringer nostalgi fra barndomen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Barrel roll, skifte dekning, mye frem og tilbake.. Jeg mener ihvertfall det er nok der til at det fungerer bedre med en håndkontroll.

 

Barrel roll og skifte dekning? Det er ikke akkurat særlig mye, selv ikke i ett FPS-perspektiv vil jeg si det er særlig mye kontroller. Det er null stress med tast og mus (som forøvrig har langt flere knapper tilgjengelig enn en kontroller), jeg er ihvertfall i svært liten grad enig (og jeg tipper også folk hadde ytte bedre med tastatur og mus, selv i ett såpass bevegelses og rentingsbregrenset spill som gow)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Barrel roll og skifte dekning? Det er ikke akkurat særlig mye, selv ikke i ett FPS-perspektiv vil jeg si det er særlig mye kontroller. Det er null stress med tast og mus (som forøvrig har langt flere knapper tilgjengelig enn en kontroller), jeg er ihvertfall i svært liten grad enig (og jeg tipper også folk hadde ytte bedre med tastatur og mus, selv i ett såpass bevegelses og rentingsbregrenset spill som gow)

 

AtW

 

Man kan også lage seg noen rimelige fotpedaler ved å ta et tastatur til 50 kr, fjerne tastene bortsett fra 3-4 stykk med passe mellomrom og lime på skapdørsknotter fra Ikea. Det er mye genialt man kan gjøre på PC og kun fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar

Nå skal det legges til at konsoller har blir solgt med tap, mens de tjener massivt på ekstrautstyret. En PS4 kontroller f.eks. har en veiledende pris på 650kr. Kameraet deres koster vel 1000kr. Samt at om Sony går til AMD og sier at de skal ha 10 millioner av diverse komponenter så får de nok en god pris i forhold til om vi skal gå i butikken å kjøpe et skjermkort.

Lenke til kommentar

 

Barrel roll, skifte dekning, mye frem og tilbake.. Jeg mener ihvertfall det er nok der til at det fungerer bedre med en håndkontroll.

Errr... Du er klar over at det finnes PC FPS/TPS-er som har alt det her og mer? Du har mange flere muligheter for å direkte kontrollere handlinger med et tastatur enn med en kontroller. Når var sist gang du så et spill som IL-2 på en konsoll?

 

En av tingene Bioware har fått mest kjeft for av Mass Effect 3 multiplayer-communitiet er at du bare har én knapp for unnamanøver, sprinting, ta dekning og aktivering av objekter. På PC har du flust med knapper de kunne ha splittet disse utover (og vet du hvordan du bruker et redigeringsverktøy for coalesced.bin-filen, så kan du få det til selv, som gjør spillet utrolig mye mer spillbart).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det endrer ikke det faktum at det er en PS3-eksklusiv tittel

Øh. At det er en PS3-eksklusiv tittel endrer ikke at det er en PS3-eksklusiv tittel, nei. Hadde du et argument?

 

og at det er mulig å ha en god spillopplevelse på en konsoll.

Jeg har vel ikke direkte motsagt det på noe tidspunkt, men jeg ser heller ikke hva det sier som er positivt om konsollgaming kontra PC-spilling. At The Last of Us gir deg en god spillopplevelse på PS3 sier ikke noe positivt om PS3en som spillplattform, det sier noe positivt om Sonys PS3-avdeling som forretningsmenn.
Lenke til kommentar

Errr... Du er klar over at det finnes PC FPS/TPS-er som har alt det her og mer? Du har mange flere muligheter for å direkte kontrollere handlinger med et tastatur enn med en kontroller. Når var sist gang du så et spill som IL-2 på en konsoll?

 

Jeg er fullstendig klar over fordelene til tastatur og mus, som nevnt spiller jeg hovedsaklig på PC. Poenget mitt var bare at det er spill der en håndkontroll med analog bevegelse kontroll fungerer bedre.
Jeg skal innrømme at GeOW ikke var det beste eksemplet, men for meg fungerte det bedre med en håndkontroll i akkurat det spillet. For FPS syns jeg mus og tastatur er klart overlegent (og i de fleste TPS).

Øh. At det er en PS3-eksklusiv tittel endrer ikke at det er en PS3-eksklusiv tittel, nei. Hadde du et argument?

 

Jeg har vel ikke direkte motsagt det på noe tidspunkt, men jeg ser heller ikke hva det sier som er positivt om konsollgaming kontra PC-spilling. At The Last of Us gir deg en god spillopplevelse på PS3 sier ikke noe positivt om PS3en som spillplattform, det sier noe positivt om Sonys PS3-avdeling som forretningsmenn.

 

Hva er det vi egenltig er uenige om? Argumentet mitt var at man kan fint ha en god spill opplevelse på en konsoll, ikke at PS3 (eller konsoll generelt) er en bedre spillplattform, for det syns jeg ikke.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Frem til man finner en vei rundt lyshastigheten.

Nja, kommer jo helt ann på hvor mange servere man har. Hvis de er på nasjonalt nivå, så kunne det gått med høy nok båndbredde.

 

F.eks, med en server i oslo, så ville selv de i Trondheim kun hatt en forsinkelse på ca 1,67ms hver vei. Så om prosesseringen er neglisjebar, og båndbredden god nok, så ville ikke rundt 3,3ms (si det er worst case)

Slenger vi med tap av hastighet pga ikke perfekt fiber, så snakker vi vel rundt 30% mer.

 

Uansett, 3-4ms er fortsatt lite nok til at det kan funke knall, så lenge resten av maskinen er raskt nok. F.eks kunne det en gang i tiden erstattet en CPU, slik at du nærmest bare satt med en avansert GPU som spillstasjon.

 

Ser for meg store servere med kanskje en kvantemaskin som senter, hvor den gjør alle simuleringer, fysikkutregninger osv i spill på.

 

Og med optimalisert kode så kunne du nok klart deg med et par hundre MB/s båndbredde (nå i dag må man gjerne opp i et par GB/s mellom GPU og CPU, men mye av det kunne nok blitt kalkulert av GPU i stede.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke si jeg har satt meg inn i de nye konsollene men forrige generasjon var jo ett rent helvete på øynene.

For det første er oppløsningen ræv uansett hvilket spill, satt med call of duty ett eller ant hos en kompis og jeg orket å kare meg gjennom kanskje max ett kvarter før musklene som får øynene til å myse var helt utbrent.

 

Så kommer det en utrolig irriterende FoV kombinert med en upresis eller jevlig treg kontroller som gjør som den selv vil. Altså eg mener, den flytter seg av seg selv over skjermen! Det er som å spille med en dårlig aimbot.

 

Også kommer vi til de 30-60 FPSene, 60 går selvfølgelig, til nød, men 30?

 

Og etter det har eg aldri noengang tenkt meg over til konsoll igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...