Gå til innhold

Hvor kritisk er opptvinnede par i TP-kabler?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er typisk for vanlige elektrikere det ;)

 

Stort sett vil det fungere greit, ihvertfall på dagens hastigheter, men i fremtiden når det kan bli mer vanlig med 10Gbit, 40Gbit og oppover kan det nok bli mer kritisk.

 

Det finnes dyre testere (da snakker jeg om pris mellom 10000-80000kr) fra f.eks fluke som gjør forskjellige målinger, som å se hvor mye ekko som kommer tilbake når det sendes ut en puls, hvor mye støy det er på kabelen, og hvor mye signalene smitter over fra et par til et annet, eventuelt til nærtliggende kabler, og et frekvenssweep som ser at alle frekvenser slipper godt nok gjennom. Med et slikt instrument kan man altså avsløre slike slurvefeil som for skarpe knekker, dårlig terminering og andre ting man ikke vil se med en vanlig partester. Mange offentlige- og bedriftskunder krever at det testes med et slikt instrument og at de får utskrift av disse dataene, men det er nok neppe noe de gjør hos private, med mindre du har spesifikt bestilt det.

Lenke til kommentar

Det mobile999 skriver gjelder for cat5e kabler mener jeg å huske. Cat6a er mye strengere og krever(?) at "ingenting" er opptvunnet. Standarden for kategorikabler er ganske streng, men det er for at kabelen skal oppnå oppgitt hastighet på opptil 100m. Hvor kritisk det er avhenger veldig av lengden på strekkene osv.

 

I realiteten så finner jeg det tvilsomt at du vil merke noe som helst, men du har ikke oppgitt noe info om strekkene, så man kan ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Det mobile999 skriver gjelder for cat5e kabler mener jeg å huske. Cat6a er mye strengere og krever(?) at "ingenting" er opptvunnet. Standarden for kategorikabler er ganske streng, men det er for at kabelen skal oppnå oppgitt hastighet på opptil 100m. Hvor kritisk det er avhenger veldig av lengden på strekkene osv.

 

I realiteten så finner jeg det tvilsomt at du vil merke noe som helst, men du har ikke oppgitt noe info om strekkene, så man kan ikke si noe sikkert.

 

Ingenting får de vel neppe til ihvertfall :) Det er Cat6A og jeg forventer å kunne kjøre 10 Gbit på det uproblemetaisk. Det er en grunn til at jeg har lagt det. Nå er dette i ett hjem, så strekkkene er av moderat lengde, jeg tipper de lengste strekkene ligger på kanskje rundt 25 meter. Men på den andre siden har jeg inntrykk av at kravene til crosstalk er ganske strenge når det gjelder 10 Gig TP, så jeg føler at man bør være nøye med tvinningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan jo snakke masse om det, eller bare fikse tvinningen selv :)

Jo mindre avstand uten tvinning desto bedre må det jo være for 10Gbit.

 

Jeg har ikke redskapen til å dille med det selv, og det er faktisk en grunn til at man betaler folk penger for å gjøre ting, og den grunnen er ikke for å måtte gjøre det selv uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke redskapen til å dille med det selv, og det er faktisk en grunn til at man betaler folk penger for å gjøre ting, og den grunnen er ikke for å måtte gjøre det selv uansett.

 

AtW

Slik jeg ser på det fra mitt ståsted:

Jeg har redskapen (patche-verktøy) til å gjøre jobben selv. Jeg har faktisk en grunn til å gjøre det selv, og ikke betale andre for dette :green:

Lenke til kommentar

Å tvinne dem sammen igjen er fy.

Ikke helt sikker om jeg følger deg på den.

 

Ser man på egenskapene til paret man tvinner sammen, så blir jo det balansert ved å tvinne det.

Dvs det vil kansellere støy utenfra og fra de andre parene. I tillegg vil impedansen bli tilnærmet korrekt (i forhold til utvunnet). Summen av dette bør jo føre til at kabelen får bedre elektriske egenskaper enn om den er tvunnet ut f.eks 5cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...