Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å se reklame kommer aldri på tale. Så da får heller min personlige sjimpanse som lever i kjelleren min klippe ut reklamen som kommer i posten før jeg åpner den.

 

Når man er sin egen mediesjef så bestemmer man selv om man vil se på reklame eller ikke. For min del er det et enkelt valg, null kompromiss for reklame!

 

Jeg regner med at du ikke bruker ad-block som lar vær å laste ned reklame, men heller har noe programvare som laster ned reklamen, men ikke viser den til deg (Sånn siden du liker å snakke om den apen i kjelleren din, så kan vi jo faktisk gjøre den sammenligningen reell)? For det er da det faktisk ikke har noe å si for hw.no om du ser reklamen eller ei. Hw får betalt for at du laster ned reklamen, og så lenge du lar være å gjøre dette, så tar du "varen" uten å "betale".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her bunner ut i at Hardware.no faktisk taper penger, dette betyr ikke at "PROFITTJAGET HAR TATT OVERHÅND". Det betyr at for at de ansatte skal ha et levebrød og for at hw.no skal kunne tilby den tjenesten de gjør, så må faktisk kundene deres tilby gjenytelser.

 

Så har man brukere som i bunn og grunn sier:

"Jeg vil lese innhold og jeg nekter å betale for det"

Hardware ber pent om at brukerene slår av adblock fordi å tolerere reklame er en liten kostnad for brukerne når de tar i bruk tjenesten hardware tilbyr

 

Responsen: Brukerene blir snurt og _flere_ brukere tar i bruk adblock. Andelen øker kraftig i månedene etterpå og prognosene viser at hw ikke blir levedyktig på lang sikt hvis ikke tiltak blir gjort.

 

HWEKSTRA blir lansert: 1 -EN- prosent av brukerne benytter seg av denne løsningen mens andelen som tar i bruk adblock øker.

 

I møte med den prekære situasjonen blant folk som gjerne ha lyst til å drive med det de driver med og brenner for på en forsvarlig måte og ikke måtte si opp og nedgradere produktet sitt på lengre sikt, velger de å sette opp mur der brukerene har valget:

 

1. Få gratis innhold mot at man aksepterer reklame

2. Betal en nesten tilnærmet symbolsk sum i måneden for å få det uten reklame. Ærlig talt, det er snakk om halvparten av en utepils?*

*Studentbudsjettvurdering

 

Brukerne går i opprør "HVORFOR SPURTE DERE IKKE PENT FØRST?"

*kremt* hardware gjorde det og responsen var enda flere som tok ibruk adblock.

 

Hvis andelen som bruker adblock går ned, så tjener hardware på dette. Hvis andelen brukere totalt går ned fordi de nekter å betale for å få tilgang til innholdet noen andre produserer så er det en avveiing de helt sikkert tar tungt, men er tvunget til å gjøre. Resultatet blir uansett som noen andre har skissert ovenfor her: hardware kommer økonomisk sett bedre ut av det ved å tvinge gjennom denne løsningen etter nesten 2 år (?) med oppfordringer til brukerene om "kan dere være så snill å ta av adblock og se reklamene våre så vi får betalt for produktet vi lager".

 

Jeg ser også at det er noen her som argumenterer med at de er kjernen og har bidratt til at hardware ble store. JAVEL. Det betyr at hardware tilbydde en tjeneste dere likte og som dere ville benytte dere av. Ingen tvang dere til å være her, dere var tydeligvis fornøyd med tjenesten og har vært såpass fornøyd at dere fortsetter å benytte dere av den. Så kan jeg spør videre hvor mye dere har direkte støttet hardware økonomisk? Eller har dere bare vært mennesker som har benyttet seg av en tjeneste andre tilbyr så lenge at dere nå føler dere priviligerte til å fortjene den gratis?

 

Disclaimer: Jeg benytter meg ikke av hardware.no og jeg er ikke en del av hardware.no. Jeg holder utelukkende til på forumet, men dette opprøret mot å bli "tvunget" til å betale for innhold ved å se reklame eller betale for det fascinerer meg. Det er ingen rettighet å få tilgang til slike nyheter og hvis dere ikke er villig til å støtte de som tilbyr tjenesten da jeg håper dere finner alternativer som kan tilby den samme tjenesten, og så får dere fundere hvordan tjenesten blir finansiert hvis det ikke er reklame på siden.

Endret av Rampage
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Finnes det en nettleserplugin som laster ned reklamen, men ikke viser den?

Sånn at serveren ikke merker at jeg har AdBlock, men jeg slipper rotete nettsider?

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at dere installerer en speedtest, så folk som har tregt, mobilt internett, og betaler pr. megabyte, slipper de verste annonsene.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du ikke bruker ad-block som lar vær å laste ned reklame, men heller har noe programvare som laster ned reklamen, men ikke viser den til deg (Sånn siden du liker å snakke om den apen i kjelleren din, så kan vi jo faktisk gjøre den sammenligningen reell)? For det er da det faktisk ikke har noe å si for hw.no om du ser reklamen eller ei. Hw får betalt for at du laster ned reklamen, og så lenge du lar være å gjøre dette, så tar du "varen" uten å "betale".

Klart, det er ikke noe problem å laste ned reklamen! Det eneste som betyr noe i denne sammenhengen er hva som vises på skjermen. Så kan jeg jo heller svare at "ja, jeg ser reklamen dere sender meg" men i realiteten går den rett i søppla.

Lenke til kommentar

Klart, det er ikke noe problem å laste ned reklamen! Det eneste som betyr noe i denne sammenhengen er hva som vises på skjermen. Så kan jeg jo heller svare at "ja, jeg ser reklamen dere sender meg" men i realiteten går den rett i søppla.

Hva bruker du for å laste ned reklamen, dermed generere inntekt for hw.no, uten å vise den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gjør det kort og enkelt. Jeg støtter hw.no med 29 kr i måneden, rett og slett fordi de er en av få som tilbyr media heldigitalt, og dermed billigere. Satser bare på at digitale aviser blir mva frie også, så blir dette knallbra.

 

Lykke til Hardware.no, og jeg håper dere fortsetter å underholde meg videre i den teknologiske utviklingen.

 

Forøvrig jobber ikke jeg gratis, har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Og det skjønner jeg at journalister ikke har lyst til heller.

Endret av Dreamfault
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklame, ja...

 

Det første jeg ser når jeg går ut av huset mitt, busser, varebiler osv. påklistret med reklame. Best at jeg holder meg hjemme.

Forresten, det kan jeg ikke, ungene løper jo rundt om med klær med reklame på, Nike, Adidas, Reebok osv. Må vel hive dem ut for å få fred..

 

Nettsurfing er selvfølgelig totalt uaktuelt, alle sider har jo reklame. Mer eller mindre. For ikke å snakke om TV da, like galen..

Posten kan ikke hentes, bare reklame likevel. Må vel vente at namsmannen kommer på døra etter regninger da..

 

Så, her sitter jeg i totalt mørke og revurderer livet mitt. :(

 

Noen gode tips å få?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mottar mange gratisaviser i postkassa hver uke. I disse avisene er det mye reklame. Heldigvis har jeg en sjimpanse i kjelleren som klipper ut all reklame fra posten før jeg leser det. Det er noe ingen avisredaksjoner vet om. Så slipper man å få dritten slengt i trynet.

 

Jøsses!

 

Så heldig for å ha en så intelligent sjimpanse da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen gode tips å få?

Du kan bruke adblock så er du kvitt all reklame på nett. Deretter kan du se det du trenger av tv fra internett og på den måten slippe all reklame. Postkassen fungerer best merket med "nei takk til reklame". Hva som skjer utenfor hjemmet er ikke opp til deg å bestemme. Hvem som skal få lov til å spre kjøpemas i ditt eget hjem er det kun du som bestemmer.

Lenke til kommentar

Det er verden der ute, søk ut. Selv sletter jeg de bokmerkene som peker til TEK. Vemodig, for jeg har hengt med fra før de skiftet navn til HW.no og mange gode år har det vært. Men jeg blir sjøsyk av reklamene, og betalingsordningen er for tungvinn(sist jeg sjekket). Så, sletter bokmerker og profil, lykke til HW.no.

 

 

Hvis du forklarer hvordan betalingen kan gjøres lettere, så er vi veldig glade for tips til hvordan det kan forbedres. Da kan det jo hende man får løst det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke adblock så er du kvitt all reklame på nett. Deretter kan du se det du trenger av tv fra internett og på den måten slippe all reklame. Postkassen fungerer best merket med "nei takk til reklame". Hva som skjer utenfor hjemmet er ikke opp til deg å bestemme. Hvem som skal få lov til å spre kjøpemas i ditt eget hjem er det kun du som bestemmer.

 

Joda..

 

Men hvordan kan jeg som forbruker få vite om de beste tilbud jeg kan få her på berget da?

Strøm-forsikring-bank-varer-tjenester-osv. Har særdeles lite lyst til å kaste vekk penger unødvendig.

 

ps. betaler alt selv, ikke mamma og pappa.. ;)

Lenke til kommentar

Vel!



Før eller senere bør man innse følgende fakta; nettsider og/eller tjenester vil IKKE være gratis for evig tid. Uansett må noen betale for disse. Også allerede i dag.


Bare vent når pressestøtten blir tilpasset/harmonisert/fjernet/revidert/osv. Kommer nok, hva gjør disse medier da for å overleve?



:)

Lenke til kommentar

 

Joda..

 

Men hvordan kan jeg som forbruker få vite om de beste tilbud jeg kan få her på berget da?

Strøm-forsikring-bank-varer-tjenester-osv. Har særdeles lite lyst til å kaste vekk penger unødvendig.

 

ps. betaler alt selv, ikke mamma og pappa.. ;)

Hvis du er interessert i lage de avtalene som er best for deg er det dummeste du kan gjøre å lytte etter de som betaler mest og skriker høyest for å fortelle deg det. Hvis du trenger strøm er det dummeste du kan gjøre å se på reklame, da blir du sendt rett til et selskap som vil gi deg en avtale de tjener mest på. Går du derimot på http://www.konkurransetilsynet.no/no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/ så vil du få langt bedre oversikt, nøytral sådan. Og uten reklame (dersom du tåler det).

 

Jeg har litt erfaring fra strømtilbyderbransjen og vet hvor mye bullshit det er der. Hvordan tilstanden er i forsikring vet jeg ikke. Av bank så virker det som de største ofte gjør det dårlig på renter. Og de største (Gjensidige, DNB, Nordea osv) er vel de med mest reklame. Men alt endres så kan ikke si noe sikkert om situasjonen idag.

 

 

Kommer nok, hva gjør disse medier da for å overleve?

 

Finnes nok av kjempegode og populære nettsider uten reklame, så det er jo pussig om du påstår at internett kommer til å dø uten reklame.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for dilemmaet til HW.no, men tror likevel at denne løsningen vil få flere negative konsekvenser enn positive. Det største problemet er ikke faste lesere. De vil enten slutte å lese siden, finne en vei rundt sperren, eller i beste fall hviteliste HW.no i adblock. Sistnevnte gruppe vil nok ikke være særlig stor, men jeg tar gledelig feil på det punktet.

 

Det største problemet, slik jeg ser det, er en fare for å skremme bort nye lesere. De som surfer mye på nettet har en innarbeidet refleks til å lukke pop-up vinduer før de har lest dem. Når de i neste omgang skal lese artikkelen, så får de beskjed om å trykke på en lenke som skjuler teksten, for å kunne lese hele artikkelen. Jeg hadde nok ikke trykket på en slik lenke, spesielt på en side jeg ikke kjenner til. Men anta at man faktisk trykker, da dukker det samme pop-up vinduet opp igjen og ber om penger. På det punktet hadde jeg lukket siden og funnet informasjonen jeg var ute etter et annet sted. Selv gratisalternativet virker tvilsomt; "Gjør disse endringene i nettleseren din for å få tilgang til denne siden".

 

Mest sannsynlig ville ikke alle nye adblock-brukere generert inntekter uansett, men ifølge statistikken ville en liten del av dem gjort det etter en stund. Intuitivt tror jeg tapet av nye lesere vil spise opp gevinsten denne sperren vil ha. Det hadde uansett vært interessant å få konkrete tall på effekten etter en ukes tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...