Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Fjern flashannonsene og sett inn statiske annonser.

Spre budskapet til AdBlock-brukerne og be de pent om å skru av adblock på tek.no

 

Jeg hadde skrudd det av på minuttet om dere kunne ta de enkle grepene.

 

Istedenfor velger dere å skyte dere selv i foten, for så å legge skylden over på kundene deres?

 

Eventuelt bruk ressurser på å lure adblock hver eneste dag og mist halve kundegrunnlaget deres.

Jeg stiller virkelig spørsmålstegn ved noen av avgjørelsene til ledelsen i Tek...

 

Du sier dette som om dette skulle vært et reellt alternativ. De som annonserer på hardware er ganske begrensede aktører innenfor elektronikk og de krever visstnok den type annonser, ellers vil de ikke annonsere.

 

Hvis jeg hadde drevet en butikk der eneste betingelse for å benytte seg av tjenesten var at man kikket på plakaten som var utenfor butikken i det man gikk inn og folk hadde funnet diverse løsninger slik at de kunne både benytte seg av tilbudet og samtidig unngå å "betale" ved å skjerme seg fra å kikke på plakaten. Så ville jeg også lagt skylden på kundene når de som betaler meg for plakaten ikke lengere ønsker å være en del av samarbeidet og butikken ligger ann til å gå under.

 

Det er en transaksjon, det er gi og ta, men bortskjemte brukere på internett er kun interessert i å ta og ikke gi og resultatet blir at mennesker som yter tjenestene mister jobben og man står igjen med kun de aktørene som har de sterkeste markedskreftene bak seg.

 

Trenger jeg å nevne Kane & Lynch-fadesen til Gamespot? Der har du alternativ finansiering.

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis jeg hadde drevet en butikk der eneste betingelse for å benytte seg av tjenesten var at man kikket på plakaten som var utenfor butikken i det man gikk inn og folk hadde funnet diverse løsninger slik at de kunne både benytte seg av tilbudet og samtidig unngå å "betale" ved å skjerme seg fra å kikke på plakaten. Så ville jeg også lagt skylden på kundene når de som betaler meg for plakaten ikke lengere ønsker å være en del av samarbeidet og butikken ligger ann til å gå under.

Det kan vel heller sammenlignes med at det står svære skjermer rundtom i butikken din som står midt i veien der folk går og viser animasjonsfilmer.

 

Det du beskriver ville tilsvart statiske annonser plassert sånn at de ikke er i veien.

 

Det finnes forsåvidt en haug med annonsører. Hvorfor ikke bruke Google som kan levere annonser som ikke er basert på flash? Mest sannsynlig fordi Tek får bedre betalt for disse horrible flashannonsene, og resultatet er at folk går aktivt til verks for å fjerne de.

Pisse i buksa for å holde seg varm....

Endret av MillZ
Lenke til kommentar

Nå er det ikke tek som kaller dere snyltere det er de andre brukere.

Og det er jo satt litt på spissen i tillegg, men når det viser seg at det er komplett uforståelig for enkelte at reklamemodellen er det som faktisk gir journalistene salt i maten så er det lov å heve stemmen.

 

Og det at enkelte attpåtil prøver å diktere hvordan de skal drifte sin egen side så begynner det å bli alvorlig skivebom og langt over grensa til usaklig.

Grunnen til at de må "ty" til store bannere og flash er jo fordi halvparten av leserne bevisst eller ubevisst blokkerer all reklame, dermed prøver de etter beste evne og bruke bannere som gir mer penger pr view for å bøte på de tapte inntektene og det kan heller ikke være vanskelig å koble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hw.no var langt bedre før det ble (for) kommersielt, og i de siste årene har jeg bare vært innom fordi jeg kjeder meg og for å slå i hjel litt tid ved å sjekke overskriftene og skumlese noen av artiklene.

 

Dessverre har det blitt slik at kommentarfeltene er ofte er MER interessante enn selve artiklene ettersom brukermassen innehar større samlet kompetanse og villighet til å sjekke kilder enn journalistene.

Og da er det naturlig og spørre, hvis du synes at artiklene er så vanvittig dårlige, hvorfor i himmelens navn leser du dem?

Lenke til kommentar

Det kan vel heller sammenlignes med at det står svære skjermer rundtom i butikken din som står midt i veien der folk går og viser animasjonsfilmer.

 

Det du beskriver ville tilsvart statiske annonser plassert sånn at de ikke er i veien.

 

Det finnes forsåvidt en haug med annonsører. Hvorfor ikke bruke Google som kan levere annonser som ikke er basert på flash? Mest sannsynlig fordi Tek får bedre betalt for disse horrible flashannonsene, og resultatet er at folk går aktivt til verks for å fjerne de.

Pisse i buksa for å holde seg varm....

 

Så sammenlign det med skjermer med animasjoner og reklamefilmer som står rundt forbi i lokalet. Uansett så påvirker deg det på ingen måte annet enn at det er en visuell forstyrrelse og at det tar litt lengere tid å komme gjennom butikken en vanlig.

 

Det finnes ikke en haug med annonsører. Annonsører annonserer mot målgrupper, og en nettside som hardware.no har langt større begrensninger i forhold til hvilke målgrupper de kan nå enn f.eks google, vg eller lignende som favner bredt.

 

De bruker google også, problemet er at google-ads helt sikkert ikke er verdt mye penger. Det er slikt man setter på hjemmesiden sin for å kunne betale domenekostnader for de hundre besøkende man har i måneden. Selvfølgelig får TEK bedre betalt for flash-annonser, men de må jo ha godt betalt for annonsene sine hvis de skal fortsette å kunne ansette journalister som kan tilby stoff. Gjerne da skulle de kunne betale journalistene sine såpass at de ikke må jobbe fulltid ved siden av for å overleve.

 

Det som er å pisse i buksa for å holde seg varm, for å bruke din egen analogi, er å sitte og se andelen brukere som blokkerer annonser øke sakte men sikkert til det punktet hvor man står igjen uten annonseinntekter og må enten gjøre det valget som ble gjort nå eller kutte ned drastisk på utgiftene, som kommer til å gå utover kvaliteten på produktet som tilbys. For mange i TEK-nettverket så har de vært med siden oppstarten og bryr seg om produktet de tilbyr og ikke vil se at det forringes.

 

 

 

Etter å ha lest flere innlegg i denne tråden, så tror jeg at jeg skal slutte å omgå sperringen. Bare fiks den jævla store banneren. Putt den på bunnen, dere får views uansett.

 

La meg kunne påpeke at annonsører betaler for plassering. Ja, man kan plassere den store banneren i bunnen, men da kan du også forvente at de kun er villige til å betale 1/10 av det de betaler nå (hvis i det hele tatt det).

 

 

Å kalle brukerne bortskjemte, grådige, snyltere o.l er virkelig å gi begi seg ut på gyngende grunn, det blir fraskrivelse av ansvar på et mildt sagt latterlig nivå. Jeg kan ikke advare nok mot denne formen for segregering. (Hvis det er lojalitet og tillit man ønsker å bygge).

 

Hvordan er det fraskrivelse på et mildt sagt latterlig nivå? Jeg som bruker er fullt klar over at jeg er en snylter på nett når jeg benytter meg av verktøy som adblock og lignende, og jeg har full forståelse for at de som har tjenestene jeg benytter meg av taper på å ha meg som kundene hvis jeg ikke aktivt gjør noe for å promotere de. Når de har vennlig oppfordret til å fjerne adblock har jeg gjort det, men når hardware gjorde det så endte det med at mange flere tok i bruk adblock.

 

Det er ingen lojalitet å spore i brukerene hvis de ikke ønsker å betale for tjenesten de får, selv når de blir oppfordret vennlig til å bare akseptere litt reklame. Jeg har ikke noe problem med å kalle de personene som sitter her og godter seg over at de lurer seg rundt sperrer for snyltere. De er det, de er ekvivalenten av noen som sniker seg inn på kinoen for en gratisvisning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. jeg går inn på noen tilfeldig sider på anand og en på hardware. Begge har et blinkebilde på toppen, begge har et i høyre sidebar, og anand har i tillegg et inne i selve artikkelen, ved ingressen, mens hw har et under ved kommentarene.

 

Anands bannerreklame på forsiden er riktig nok ikke like høy.

 

Jeg synes ikke det er noen vesentlig forskjell i anands favør her.

 

Geir :)

Ehm..

http://gyazo.com/81cdd085f38f235276b2026c06b46f7f.png

http://gyazo.com/379aa2cc538d123312cc714e1bc3fda7.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er enkel, lanser en essensiell tjeneste folk er villig til å betale for.

Spotify klarte dette og folk betaler for å slippe reklame.

 

Dere får ikke gjort noe med brukere som bruker adblock uansett hva dere prøver på.

Forslaget mitt i går med rabatt avtaler for betalende brukere er en sikker vinner og vi generere inntekt for dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare stenge HW fullstendig for de som ikke betaler? Lage en ren abonnementstjeneste? Da slipper dere å "krige" mot Adblock-brukerne hele tiden.

 

Jeg tipper det er både fordi de ikke ønsker det og fordi det ikke lønner seg. Det er bedre for hardware at de har mange lesere som "betaler" gjennom å se reklame og noen få lesere som abbonerer enn å ha noen lesere som bare abbonerer. Fordi man ønsker å nå ut til mange mennesker og man ønsker å være en betydelig aktør i Norge innenfor teknologinyheter og stoff.

 

Løsningen er enkel, lanser en essensiell tjeneste folk er villig til å betale for.

Spotify klarte dette og folk betaler for å slippe reklame.

 

Dere får ikke gjort noe med brukere som bruker adblock uansett hva dere prøver på.

Forslaget mitt i går med rabatt avtaler for betalende brukere er en sikker vinner og vi generere inntekt for dere.

 

Hvorfor skape slike fiktive løsninger? Spotify har en betraktelig større brukerbase å velge i og er en helt annen løsning. "Spotify klarte, det hvorfor klarer ikke en norsk teknologiside å gjøre det samme" er en absurd sammenligning.

 

Jeg liker også ideen om rabattavtaler, spørsmålet er om det er annonsører eller sponsorer som er villig til å gå med på slike avtaler? De fleste her kommer med innvendinger som om Hardware og TEK skulle vært i en posisjon hvor de kan diktere sine egne rammebetingelser i forhold til potensielle annonsører og samarbeidspartnere, og det tviler jeg sterkt på. Særlig siden deres representater her allerede har gjort det klart at de ikke kan kreve mindre skjemmende reklame fra annonsører fordi da får de svaret "da ønsker vi ikke å annosere hos dere".

Lenke til kommentar

Ja. De viser akkurat det jeg sa. Begge sidene har banner og sidebarannonse, men på forsiden er hardwares høyere enn anands. Noe som betyr litt mer scrolling før du er forbi den. Dog mindre scrolling enn hvis du skal lese hele mitt innlegg for noen sider tilbake... :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare stenge HW fullstendig for de som ikke betaler? Lage en ren abonnementstjeneste? Da slipper dere å "krige" mot Adblock-brukerne hele tiden.

 

Fordi det ikke lønner seg. Da mister de alle de som - i likhet med for eksempel meg - har lyst til å bruke siden av og til og ikke har noe alvorlig imot at de bruker reklame for å finansiere den. Det norske markedet er ikke stort nok for en slik modell.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...