Gå til innhold

Sony gjør Alpha-serien speilløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, merkelig navngiving. Er dette en spiker i kista for nybegynnerkameraer med A-fatning (A37 og lignende)? Blir midtsjiktet (A58, A65 og lignende) neste spiker?

Jeg ser at noen har kalt A3000 for ILC3000 - men det er vel ikke et offisielt navn.

hehe... nå blir spådommene mine sanne... - det kommer "DSLR" uten pentaprisme og speil. - arven fra film erstattes av teknologisk nyvinning. :-)

Hysj - ikke vekk trollene nå ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en del forvirring blant forbrukere når et kamera som heter Alpha ikke kan bruke optikk med Alpha-navnet. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kunne brukt NEX-navnet i stedet når det tross alt bruker E-fatning.

 

hehe... nå blir spådommene mine sanne... - det kommer "DSLR" uten pentaprisme og speil. - arven fra film erstattes av teknologisk nyvinning. :-)

Speilløse systemkameraer med "speilrefleks"-formfaktor er jo ikke akkurat noe nytt. Panasonic GH1 kom ut i 2009.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en del forvirring blant forbrukere når et kamera som heter Alpha ikke kan bruke optikk med Alpha-navnet. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kunne brukt NEX-navnet i stedet når det tross alt bruker E-fatning.

 

Speilløse systemkameraer med "speilrefleks"-formfaktor er jo ikke akkurat noe nytt. Panasonic GH1 kom ut i 2009.

 

GH1 er relativt sett liten vil jeg si, og faller ikke helt innefor. Men det blir jo en delvis subjektiv vurdering såklart. Sonys hadde jo også vært "nærmere DSLR" med alpha-mount.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var på tide med "DSLR-formfaktor" som speiløs, dette tror jeg det kommer til å bli mye mere av etterhvert.

Jeg håper det, selv om det bare er av egoistiske grunner: Jeg prioriterer god ergonomi fremfor kompakthet. F.eks OM-D med grep fremfor E-PM1. Samsung sine NX10, NX11, NX5, NX20 har etter min mening grei nok dslr-type ergonomi.

Lenke til kommentar

 

GH1 er relativt sett liten vil jeg si, og faller ikke helt innefor. Men det blir jo en delvis subjektiv vurdering såklart. Sonys hadde jo også vært "nærmere DSLR" med alpha-mount.

 

AtW

Tja. Det er ikke mange millimetrene som skiller G1 (som jeg hadde glemt, som vel kanskje var det første i jan. 2009) fra E-420.

 

Uansett, så er det mange som var ute før Sony med den tankegangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite skritt i riktig retning dette. Speilløse kamera med godt grep finnes det ikke for mange av.

 

Men det med å plassere den elektroniske søkeren midt bak, slik at man må klemme nesen inn i skjermen på baksiden, håper jeg det snart blir slutt på.

Jeg tror det går lenge til før vi ser et kamera med søkeren på høyre side ...

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som napper seg i løken av A3000, så trenger de å komme seg ut mer ;)

Lol!

 

 

Har lest de fulle spesifikasjonene til a3000 nå, og det virker som at det kommer til å bli et ganske lett kamera på 222g+optikk. Det liker jeg!

 

 

Svigermor har sett etter et kamera som ikke koster alt for mye, ikke veier for mye, men som like vel har godt grep og "god nok" bildekvalitet. Dette kan bli helt perfekt. Er jo ikke negativt at både jeg og den bedre halvdelen allerede har optikk til E-fatningen :D

Lenke til kommentar

Svigermor har sett etter et kamera som ikke koster alt for mye, ikke veier for mye, men som like vel har godt grep og "god nok" bildekvalitet. Dette kan bli helt perfekt. Er jo ikke negativt at både jeg og den bedre halvdelen allerede har optikk til E-fatningen :D

Det er nok også den kundegruppen som de sikter seg inn på.

 

I og med at størrelsen er i området Panasonic GH1/2 og G6, så finner jeg det interessant å se hvor forskjellige husene er designet.

 

Sony-huset er ribbet for kontroller, mens Panasonic husene (i hvertfall G6) har alle knottene som gjør huset egnet for en entusiast.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...