Gå til innhold

Sony gjør Alpha-serien speilløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det bare å melde seg inn i blindeforbundet, skjønner jeg. Jeg har selv lånt NEX kameraer ved et par anledninger og har ikke lagt merke til logoen før jeg sjekket eksplisitt i går. Har i ettertid snakked med et par rimelig oppegående fagfolk. Og de hadde ikke lagt merke til det de heller.

 

En rask test - uten å sjekke på internett; kan du si meg om Panasonic sine 4/3 og µ-4/3 hus har samme type logo? Og i såfall hvordan ser den ut og hva den står for?

 

Jeg vil si at det er Sony som er syndebukken her, hvis vi skal utnevne noen syndebukk. De har ikke gjort jobben sin med å markedsføre alpha linjen slik at vi må være godt over sterkt interessert for å få med oss disse smådetaljene.

 

Det skal mye gjøres å ikke se den hvite alpha på sort bakgrunn. Når det gjelder m43-symbolet, så er det kun Olympus som har for vane å putte det på forsiden (og ikke alltid), og noen diskrete streker og bostavelig mikro-tekst er ikke veldig markert.

 

Det er for øvrig en rekke i Norge som har fått med seg Alpha-designeringen.

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/NEX71855BK/sony-alpha-nex-7-systemkamera-m-18-55mm-objektiv-sort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781339

http://digital-foto.no/kameraer/test-av-sony-alpha-nex-5r

http://www.lydogbilde.no/test/sony-alpha-nex-7

 

At andre deler av fagpressen har fått med seg systemets navn tyder på at det er Akam som har begått en inkurie, ikke Sony.

Lenke til kommentar

Det skal mye gjøres å ikke se den hvite alpha på sort bakgrunn. Når det gjelder m43-symbolet, så er det kun Olympus som har for vane å putte det på forsiden (og ikke alltid), og noen diskrete streker og bostavelig mikro-tekst er ikke veldig markert.

Jeg tenker ikke på µ-4/3 symbolet ...

 

Mitt poeng er at selv om symbolene er lette å se, så ser vi de allikevel ikke .

Lenke til kommentar

Sony og Minolta har vel vært de mest innovative og nyskapende innen kameraverden gjennom alle tider, lysmåling, autofokus, liveview etc etc.

Dessverre så er uvitenheten og "hatet" til merket der ute stor.

 

Alle de store produsentene har vært først med ulike nyheter, å si at ett merke er det mest innovative virker merkelig på meg. På 70- og 80-tallet var Canon, Minolta, Nikon, Olympus og Pentax de fem store på speilrefleks. Så falt Olympus mer eller mindre fra når de kuttet OM-satsingen og aldri lansert autofokus. Ved overgangen til digital var nok markedsandelen allerede på vei ned (har ingen tall på dette), men Minolta og Pentax var utvilsomt for trege med å lansere digitale modeller og mistet mye markedsandeler.

 

Å vinne tilbake markedsandeler er alltid vanskelig selv om produktene er helt på høyde med det Canon og Nikon leverer. Speilløst er imidlertid en ny mulighet siden Canon og Nikon har vært trege på dette området, men her har jo ikke Petnax satset så veldig. Sony og Olympus har vært tidlig ute, men sliter nok med at de ikke har like innarbeidede merkenavn (på kamera).

Endret av se#
Lenke til kommentar

1977: The Minolta XD-11 is introduced, the world's first 'multi mode' SLR offering M, A, S, AE modes, with a 'Programme override' in S mode effected by the first camera computer chip.

1981: Minolta CLE is the first 35mm rangefinder camera to feature TTL metering andaperture priority autoexposure.

1985: The Minolta Maxxum 7000 Alpha Mount Camera becomes the world's first autofocus 35mm SLR with in-camera autofocus motor.

2003: DiMAGE A1 introduced world's first sensor-based anti-shake, and was the final Minolta product branded prior to the Konica Minolta merger.

 

Minolta introduced features that became standard in all brands a few years later. Standardized features that were first introduced on Minolta models included multisensor light metering coupled to multiple AF sensors, automatic flash balance system, wireless TTL flash control, TTL-controlled full-time flash sync, and speedy front and rear wheels for shutter and aperture control. Special features introduced by Minolta are interactive LCD viewfinder display, setup memory, expansion program cards (discontinued), eye-activated startup, and infrared frame counter.

 

Noe bare kjapt hentet fra wikipedia

Lenke til kommentar

Sony har vel aldri klart å gjøre noe som helst tydelig når det kommer til merkenavn og modeller, noe de strengt tatt deler med det meste av produsenter fra Japan.

 

Måtte ett amerikansk selskap til å få i det minste Samsung til å skjønne at det enkleste er ofte det beste, som feks iPhone, iPad og Samsung Galaxy S####, mens typemodellene til feks Panasonic må vel være tenkt ut av ingeniører som ikke har fått frisk luft på ett par årtier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende ting skjer i sonyleiren.... Det kommer nye kameraer og objektiver i fleng fremover.. nytt RX, A77 oppfølger og NEX fullformat. Også et kamera som kan bruke canon og nikonobjektiver ryktes... Bra at noen går fremover i tiden

Mulig det, men rykter må alltid tas med en klype salt og sild. Jeg stiller meg dog sterkt tvilsom til at sony vil lage et kamera som direkte tar konkurrentenes objektiver, dessuten kan en fatning ikke ta både sony, nikon og canon objektiver samtidig, med 3. parts overgangsdingser ja, men det er vel mulig allerede(?)

 

At sony oppgraderer sine kamera med nye utgaver er jo bare en naturlig prosess lik den alle produsentene gjør.

 

At enkelte av kameraprodusentene har sluttet med speilrefleks behøver ikke å bety at de gjør dette pga at de er mer fremdtidsrettet, det kan ha så enkle grunner som at de mener at de ikke kan konkurrere godt nok i markedet hvor 2 store produsenter dominerer. Altså en logisk og forståelig årsak.

 

Tor

Lenke til kommentar

Mulig det, men rykter må alltid tas med en klype salt og sild.

 

Sonyrumors skriver utrolig mye rart som viser seg å være feil i ettertid, men de får jo en del riktig også og når de har såpass "konkrete" rykter er det nok en bra sjanse for at det kommer en lansering i løpet av høsten. Om alt som er spådd kommer er mer usikkert.

 

Sony kjøpte jo Minoltas speilrefleksavdeling og lansert Alpha med ett uttalt mål om 20% markedsandel i løpet av noen år. Det har de definitivt ikke klart, men verden har jo også endret seg en del siden 2006 og ser vi på kombinasjonen av både NEX og Alpha gjør Sony det rimelig bra.

 

Når Sony først har gått til SLT med elektronisk søker ser jeg egentlig bare fordeler ved å ta skrittet fullt ut og greie seg med kun PDAF på sensoren - forutsatt at det gir like stabil og rask følgefokus. Og det er det store spørsmålet. Foreløpig er det ingen som har klart det med APS-C eller større sensorer, men Sony er en av de store sensorprodusentene og godt mulig de blir de første. Eller kanskje nr to hvis vi skal tro Olympus-ryktene (som bruker Sony-sensorer i sine nyeste modeller).

Lenke til kommentar

Sony kjøpte jo Minoltas speilrefleksavdeling og lansert Alpha med ett uttalt mål om 20% markedsandel i løpet av noen år. Det har de definitivt ikke klart

Nettopp - og jeg tror det er der ballen skiftet kurs, de hadde neppe skippet speilrefleks om de nådde målet.

 

På lengre sikt kan man kanskje si at det var bra et enkelte produsenter kuttet ut/måtte kutte ut speilrefleks og dermed ble eller mindre tvunget til å finne alternative tilnærmingsmåter som lot de bedre konkurrere mot de 2 elefantene, dvs at de startet å utvikle speilløse systemkamera og på den måten var med å øke mangfoldet i kameraverden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nettopp - og jeg tror det er der ballen skiftet kurs, de hadde neppe skippet speilrefleks om de nådde målet.

 

Ikke godt å si hva som er årsak og effekt her, og de bruker jo fortsatt Alpha-fatningen. Jeg synes Sony har vinglet en del. Low end har de gjort en grei jobb hele tiden, men så lanserte de A700 i prosumermarkedet, uten Live view og video nettopp når det begynte å komme - og uten å følge opp med noe som helst før kundene hadde gitt opp. De gjorde det samme med fullframe, to gode modeller (også uten live view og video) hvor A850 var veldig gunstig priset. Så ingenting mens alle konkurrenter ble oppdatert.

 

Da A77 og A99 til slutt dukket opp var det gode kameraer, men med elektronisk søker som ikke appelerer til alle. Jeg tror en viss forutsigbarhet er viktig for at folk skal satse på et system og der tror jeg Sony har tabbet seg ut, får håbe de skjerper seg og ikke bgynner å skape vil om Alpha-fatningens fremtid, det er tross alt der de har best utvalg av optikk foreløpig. Jeg tror også at en speilrefleksmodell i prosumersegmentet og en med fullframe ville vært gunstig for Sony, men sjansen for det er nok liten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...