Gå til innhold

Seks av ti fjerner Ask etter å ha gått i Java-fellen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg var på besøk hos min relativt dataukyndige mor fant jeg ut at crapwaren ASK hadde "tatt over" Firefoxen hennes. Men samtidig fant jeg en relativt grei måte å forhindre at det skal skje i fremtiden:

 

 

1. Starte regedit (hvis du har falt av lasset allerede her kan du hoppe til neste boks)
2. Lete opp én av følgende nøkler avhengig av om du kjører 32 eller 64-bits Windows.
32-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft
64-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft
3. Så lager du en string value (REG_SZ) som heter SPONSORS og inneholder dataen DISABLE

 

Eventuelt kan du kopiere linjene under inn i en tekstfil

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft]
"SPONSORS"="DISABLE"
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft]
"SPONSORS"="DISABLE"

også lagre den som etEllerAnnet.reg, kjøre den og godta å legge verdiene til i registry.

 

Vips vil Oracle slutte å tilby deg crapware i fremtiden.

Endret av MartinGM
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, å bytte til Linux er definitivt løsningen for de som allerede har store nok problemer med å bruke PC til at de ikke klarer å legge inn siste javaoppdatering uten å få med denne dritten.

Klarer ikke å se at jeg har påstått noe lignende.

Windows hadde også vært tjent med en pakkebehandler, det er ikke noe som nødvendigvis må være unikt for Linux.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er rart er at dette ikke har kommet opp i media tidligere. Er jo ingen nyhet nå. Få folk til å se dette. Få det på globale nyhetskanaler! Har aldri lagt inn dette selv noen gang, men har sletta det hos andre.

 

Men... Er det virkelig flere som faktisk installerer dette frivillig enn som glemmer å "opt out"? Eller har Ask lignende deal med andre programmer? Mulig jeg er uvitende, men ser da virkelig ikke poenget med denne...

 

...jeg har også "reklame, nei takk!" på postkassa mi!

Lenke til kommentar

Whistleblower: Føler du ikke helt vet hva du prater om. Java er så drøyt mye mer enn nettbank og Minecraft. Hva gjør det da til "veldig gammel teknologi"?

 

Du må nesten se an konteksten. Når folk sier Java her, snakker de om en nettleser-plugin. Er den mye mer enn nettbank?

Lenke til kommentar
På tide at noen lager en wrapper for Java, som installerer uten toolbar/autoupdate, og sjekker etter oppdateringer for deg.

Det er ingen som tvinger deg til å bruke Java levert av Oracle. Java er fri programvare og det er andre som kompilerer Java som du kan installere. Min versjon leveres helt uten toolbars.

Lenke til kommentar

Det er interessant at Ask får så mye kritikk for dette, men samtidig er det ingen som nevner at Google gjør det samme med Chrome. Jeg vet om flere som f.eks. har installert Google Earth, bare for å plutselig finne ut at Chrome er ny standardnettleser. Det er sikkert et valg et eller annet sted under installasjonen, men vanlige brukere legger ikke merke til slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Still a better love story than Ask.

 

Altså, jeg har slettet den driten i 10 år på mange PCer. Har vel blitt rutine antar jeg. Men jeg vet fortsatt ikke hva den driten gjør? Er det noen som faktisk har brukt det? :p

 

6 av 10 sletter Ask, og jeg antar 4 av 10 ikke vet hvordan de sletter det, men finnes det en bitte liten gruppe som bruker det?

Lenke til kommentar

Da jeg var på besøk hos min relativt dataukyndige mor fant jeg ut at crapwaren ASK hadde "tatt over" Firefoxen hennes. Men samtidig fant jeg en relativt grei måte å forhindre at det skal skje i fremtiden:

1. Starte regedit (hvis du har falt av lasset allerede her kan du hoppe til neste boks)2. Lete opp én av følgende nøkler avhengig av om du kjører 32 eller 64-bits Windows.32-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft64-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft3. Så lager du en string value (REG_SZ) som heter SPONSORS og inneholder dataen DISABLE

Eventuelt kan du kopiere linjene under inn i en tekstfil

Windows Registry Editor Version 5.00[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft]"SPONSORS"="DISABLE"[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft]"SPONSORS"="DISABLE"

også lagre den som etEllerAnnet.reg, kjøre den og godta å legge verdiene til i registry.Vips vil Oracle slutte å tilby deg crapware i fremtiden.

 

Martin, du er dagens helt :) Takk for verdifull informasjon!

Lenke til kommentar
På tide at noen lager en wrapper for Java, som installerer uten toolbar/autoupdate, og sjekker etter oppdateringer for deg.
Det er ingen som tvinger deg til å bruke Java levert av Oracle. Java er fri programvare og det er andre som kompilerer Java som du kan installere. Min versjon leveres helt uten toolbars.

 

Er dette noe som er pålitelig nok til å kunne rulles ut i en internasjonal bedrift med 10000 arbeidsstasjoner? Oracle er noe dritt, men jeg er ikke bekymret over å rulle det ut. Er bare mye administrasjon med dette.

Jeg har krav til tre forskjellige Java installasjoner, noen i App-V pakker som ikke oppdateres, og en hovedinstallasjon som jeg helst ser at holder seg oppdatert selv uten å ha kontakt med domenet/distribusjonsserverene.

Hvis det finnes et fullverdig alternativ som gir en bedre oppdateringsprosess er jeg interessert i å prøve dette ut. Gi gjerne mer informasjon om dette :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig useriøst av Sun å bundle slik programvare i java-pakken. Skjønner ikke hva de tenkte på da de gikk inn i den avtalen der.

 

SUN var seriøse de mens de holdt på, men problemet her er Oracle som kjøpte opp SUN og skal nå tjene inn raske penger på hva det kostet å kjøpe de opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SUN var seriøse de mens de holdt på, men problemet her er Oracle som kjøpte opp SUN og skal nå tjene inn raske penger på hva det kostet å kjøpe de opp

Oracle er også regnet som det sorte får i OpenSource bransjen, de er best tenkt på som en variant av EA.

Alt de plukker opp blir ødelagt.

Lenke til kommentar

SUN var seriøse de mens de holdt på, men problemet her er Oracle som kjøpte opp SUN og skal nå tjene inn raske penger på hva det kostet å kjøpe de opp

 

Oracle er ille, men toolbar var med før oppkjøpet - så det er det faktisk Sun som står bak. Mulig det var et desperat forsøk på å redde en butikk som gikk ganske dårlig, før de så seg nødt til å selge?

Lenke til kommentar

ASK-toolbaren og babylon er bare søppel, som daglig sniker seg inn på en eller flere PC-er på jobben fordi noen godtroende "fjols" tror det beste er å trykke OK når noe dukker opp på skjermen.Og så lurer folk på hvorfor jeg som IKT-ansvarlig sier at KUN jeg skal legge inn programvare på PC-ene :p

 

Jeg er en av disse brukerne som liker å bestemme selv hvilke programmer og tillegg jeg vil ha, og er meget oppegående i forhold til faktisk å lese, og å finne opt-in/out-fellene.

 

I Oracles Java-installasjon, har de gjort dette på den aller sleipeste måten, så når alle mine bankforbindelser har et Javafritt alternativ, så forsvinner dette programmet for godt. Da får jeg heller leve med at noen websider fremdeles har Java som et krav for å kunne vise videoer og annet aktivt innhold, uten å tilby HTML, flash eller avi'er man kan laste ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...