Gå til innhold

Seks av ti fjerner Ask etter å ha gått i Java-fellen


Anbefalte innlegg

Problemet er nok at det er banken som krever at siste versjon av Java er installert. Det er ingen samtidig advarsel om å fjerne krysset for å godta at Ask insatlleres. Med en slik påminnelse ville nok en stor andel av de siste 41 % blitt borte. Husk at minst det antallet IKKE leser om det i slike artikler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

59 % er mer enn jeg trodde. Ikke fordi jeg trodde folk ville ha Ask, men det at 59 % tar seg bryet med å slette toolbaren viser hvor skadelig programmet faktisk er. Lurer på om de teller med IE brukere; min erfaring er at IE hele tiden spør "vil du slette plugin X for å gjøre IE raskere?", til og med for MS plugins.

 

Som andre har sagt dette er veldig useriøst, og hvis jeg skal velge programmeringsspråk for et desktop program så holder jeg meg langt unna Java og bruker heller C++ og Qt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det spekuleres i folk som ikke vet bedre. Har hatt arbeid som teknisk support for et antivirus-selskap, og mye av jobben gikk ut på å kople seg opp på folks datamaskiner.

 

Mange vil nok bli overrasket over å se det vi så. Veldig ofte klaget kunden over treg datamaskin og trodde det hadde å gjøre med antivirus-programmet. En kjapp titt på nettleseren deres avslørte ofte opp til 4-5 forskjellige toolbars. Vi spurte dem bare om de virkelig bruker dette, og svaret var nesten alltid nei, så vi avinstallerte drittvaren og kunden var fornøyd.

 

Poenget er at det er veldig mange som ikke vet bedre, og leverandørene vet dette veldig godt. Så kan man si at det er 'enkelt' å styre unna, men mange er rett og slett ikke datakyndige nok, av forskjellige grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg hadde heller ikke hatt java installert om det ikke var for nettbanken min. (som jeg bruker så skjelden at det er mindre pes å installere den på ny hver gang jeg trenger den, enn at den skal mase om oppdateringer som jeg må godkjenne 3 ganger før den faktisk installerer oppdateringen. )

Lenke til kommentar

Jeg skulle vel tro at alle de selskaper som lager programvare hvor Java er påkrevet ville kunne legge såpass press på Oracle (...)

jeg hadde heller ikke hatt java installert om det ikke var for nettbanken min (...)

Det som er vanlig for java-programmer er at de kommer med java (vmen og det som trengs av standardbiblioteket) integrert. Så brukeren trenger ikke installere java, og merker ikke at programmene kjører på java-vmen. Eneste grunnen til å installere java er fordi man da får nettleser-pluginen som man dessverre trenger til nettbanker. Derfor bryr ikke selskapene seg, fordi det ikke påvirker dem. Og folk som tror de bare bruke java til nettbanken tar trolig feil.

Lenke til kommentar

Det sleipeste med denne delen av Java-installasjonen er bruken av checkbox og label. Vanligvis har en checkbox en tilhørende label, og checkboxen responderer på trykk på denne labelen.

 

I denne installeren fungerer ikke trykk på label, og det regner jeg med er en nøye gjennomtenkt handling fra utviklers side. Jeg har mer enn én gang trykket på label, og trykket videre, før det går opp for meg at jeg ikke har huket av at jeg vil installere Ask-dritt.

Lenke til kommentar

Er da ikke så rart, det er jo drittvare (per min definisjon).

 

Jeg slet med å finne ut hvorfor Ask dukket opp igjen og igjen på flere av pcene jeg har vedlikeholdt. Etter å ha googlet litt, så fant jeg forklaringen (Java) der Ask var bokstavelig kalt "Shitware". Meget treffende begrep som burde brukes oftere. :p

 

Dette er jo nødt til å være begynnelsen på slutten for Sun/Oracle? Man kan jo ikke reise seg igjen etter å ha sunket så dypt?

Lenke til kommentar

Det er så useriøst å holde på sånn. Får en kvalmende, nesten spyware-aktig, følelse av sånt. Hvis produktet ditt er så ræva at du ikke klarer å selge det inn på skikkelig vis, så burde du kanskje stoppe lage det.

 

Det er dessverre mange som er sånn. Heldigvis har vi fortsatt muligheten til å si nei i de fleste tilfeller. Oracle kunne fint tvunget oss, i hvert fall til å installere det.

Lenke til kommentar

Det som er litt kult er at Ask toolbar installasjonen ikke gjennomføres før ti minutter etter at Java installasjonen er ferdig. Det ligger en prosess som venter på en definert timer. Denne prosessen er laget av Assk, som er en installasjonsfil der man definerer hvilket selskap som skal få betalt for installasjonen. Dersom du ved uhell installerer Ask toolbar og prøver å fjerne den med en gang, så finner du den ikke :)

Dette er enda et knep som gjør hele greien enda mer luguber.

Oracle tjener penger per installasjon av Ask toolbar, og kommer med nye patcher hver måned nesten. Skulle nesten tro at de lot være å patche alle kjente sikkerhetshull med en gang kun for å tjene mer penger neste måned...

På tide at noen lager en wrapper for Java, som installerer uten toolbar/autoupdate, og sjekker etter oppdateringer for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Litt i tvil om du snakker om java eller ask toolbar her? :)

Har de siste 5 årene klart meg fint uten java og flash... begge like høyt på drittvarelisten min som ask toolbar.

 

Jeg har aldri likt Java noe særlig, men det er et viktig programvare, selv om jeg ikke forstår at det fremdeles eksisterer, da jeg trodde teknologi hadde kommet lengre.

 

Jeg slet med å finne ut hvorfor Ask dukket opp igjen og igjen på flere av pcene jeg har vedlikeholdt. Etter å ha googlet litt, så fant jeg forklaringen (Java) der Ask var bokstavelig kalt "Shitware". Meget treffende begrep som burde brukes oftere. :p

Dette er jo nødt til å være begynnelsen på slutten for Sun/Oracle? Man kan jo ikke reise seg igjen etter å ha sunket så dypt?

 

La oss håpe at det er slutten på Java, selv er jeg møkka lei å måtte installere et slikt program. I dag vil jeg tro de fleste webbrowsere kan emulere grafikk, og det Java brukes til, uten det programmet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jaha?

 

Ja, da de fleste webbrowsere kan kunne gjøre oppgavene sine uten å ha dette programmet. Det eneste som er et problem, er om man skal kunne ha programvarer som f.eks Minecraft som kjører på Java, men annet enn det ser jeg det som veldig gammel teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...