Gå til innhold

Seks av ti fjerner Ask etter å ha gått i Java-fellen


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig useriøst av Sun å bundle slik programvare i java-pakken. Skjønner ikke hva de tenkte på da de gikk inn i den avtalen der.

 

Dei tenkte nok på $$$£££???, ser eg føre meg.

 

Utruleg irriterande med slik crapware bundla med programvare. Tenk alle mindre datakyndige som berre vil bruke nettbanken sin, dei har jo inga aning om kva ei verktylinje er, eller kva effekt å installere fem forskjellige slike vil ha på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var på besøk hos min relativt dataukyndige mor fant jeg ut at crapwaren ASK hadde "tatt over" Firefoxen hennes. Men samtidig fant jeg en relativt grei måte å forhindre at det skal skje i fremtiden:

 

 

1. Starte regedit (hvis du har falt av lasset allerede her kan du hoppe til neste boks)
2. Lete opp én av følgende nøkler avhengig av om du kjører 32 eller 64-bits Windows.
32-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft
64-bits utgaven: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft
3. Så lager du en string value (REG_SZ) som heter SPONSORS og inneholder dataen DISABLE

 

Eventuelt kan du kopiere linjene under inn i en tekstfil

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft]
"SPONSORS"="DISABLE"
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft]
"SPONSORS"="DISABLE"

også lagre den som etEllerAnnet.reg, kjøre den og godta å legge verdiene til i registry.

 

Vips vil Oracle slutte å tilby deg crapware i fremtiden.

 

Bra tips, men for folk som ikke liker å tukle i registeret er det også en annen løsning

 

Gå på www.java.com

Free Java Download

 

Se deretter til venstre der det står:

 

Offline Installation

Trouble downloading?

Try the offline installer

 

Trykk på den, og så Agree...

 

Da kjører du Offline-installasjon, uten Ask-dritten. [EDIT: Mulig de har satt Ask på den løsningen også. De tapte vel for mye penger da folk fant dette ut]

 

(Dette er også løsningen hvis du ved installasjon av Java får "Corrupt"-feilmelding)

Endret av Q&A
Lenke til kommentar

Problemet er nok at det er banken som krever at siste versjon av Java er installert.

Nja, ikke akkurat. Det som er riktig er at gammel java bare ikke virker skikkelig alltid. Selv om løsningen på BankID-problemer stort sett er å oppdatere java(på kosher-vis), så er det meg bekjent ingen test om du har siste versjon(men jeg vil tro de trekker grensen et sted). Det er derimot et krav om siste eller nest siste i Firefox og Chrome, og det er det gode grunner til, pga. sikkerhetshullene soom finnes i gammel Java.

 

Det er ingen samtidig advarsel om å fjerne krysset for å godta at Ask insatlleres. Med en slik påminnelse ville nok en stor andel av de siste 41 % blitt borte. Husk at minst det antallet IKKE leser om det i slike artikler.

De som får hjelp av banken til å installere java vil stort sett alltid bli bedt om å ikke ta med Ask. Men samtalene blir av og til slik:

 

"Hei, nå står det "We reccommend installing the Ask toolbar". Skal jeg trykke Next?"

"Nei, ta bort haken..."

"Da trykker jeg CANCEL!"

"Nei!"

"Sånn"

"Argh!"

 

Noen folk er dessverre umulig å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...