Gå til innhold

Døde av elektrosjokk med iPhone 5 i hånden


Anbefalte innlegg

Hva slags konkrete sikkerhetsmekanismer er det du tenker på? (som mangler)

 

Primært et design som innebærer skikkelig skille mellom primær- og sekundærspolene, samt gode mekanismer for kutt ved overbelastning.

 

Er du skikkelig nerd, sjekk teardown av Applelader og av fake. Jeg har kastet mine $1-ladere fra Dealextreme, og begynt å kjøpe godkjente varianter.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primært et design som innebærer skikkelig skille mellom primær- og sekundærspolene, samt gode mekanismer for kutt ved overbelastning.

 

Er du skikkelig nerd, sjekk teardown av Applelader og av fake. Jeg har kastet mine $1-ladere fra Dealextreme, for å si det sånn.

 

Ja, riktig, det var mitt inntrykk også, at det egentlig ikke er noen sikkerhetsmekansimer som sådan, utover å ikke lage delene så dårlig at de ikke fungerer som de skal.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det ikke antallet volt som tar livet av en. Men det er Ampere. Det skal lite til, før ting blir farlige, det skal ikke mere til enn 0.3 A på riktig sted i QRS-komplekset før man får en hjertestans. ;)

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Nå er det vel 30mA, ikke 300mA som regnes som farlig for hjertet. Ja noen mener til og med enda mindre. Det vil selvsagt variere litt fra person til person også, samt tilfeldigheter. (har til og med hørt noen som sier at du må helt opp i 100 mA, men 300mA er nok litt mye)

 

Men selv om det er strømstyrken som dreper, så er strømstyrken styrt av spenningen, og vil ikke øke uten høy nok spenning. Det letteste er derfor å si det slik det er, det er en kombinasjon av begge faktorer. Og man kan dø av andre faktorer enn hjertestans også (brannskader). :)

 

Nei for dette har med motstand i kroppen 5v kommer ikke lengre en 10cm opp i fingeren din før det ikke er mer strøm igjen. Kroppen er så mye motstand og den trenger en sluttet krets. Jeg tror dette er bare b.shit.

Det stemmer at 5V ikke vil gjøre noe med deg om du holder det i hånda. Det er 230V-anlegget eller tilsvarende som må ha forårsaket ulykken. Derimot så er din forklaring ikke korrekt. Enten så går det strøm, eller så går det ikke. Det er ikke slik at strømmen stopper etter en gitt distanse. Kretsen må være sluttet, og det blir den ikke i et slikt tilfelle.

 

Kan også nevne: Huden har høy motstand, og er det ikke nok spenning til å gå gjennom den så vil det gå ekstremt lite strøm (gitt at du har en sluttet krets, f.eks jordkobling på den ene fingeren og positiv leder på andre). Hvis spenningen er over 45-50 V AC så vil det potensielt være nok spenning til at det går strøm gjennom huden (svette osv.. vil påvirke, så det er vanskelig å si det eksakt), og nå gå gjennom kroppen din. Derfor er det heller ikke lov å drive med høyere spenning uten sertifisering/tillatelse.

Strøm er gjerne farlig fordi man mister kontroll over musklene og kan ende opp med å bli hengende der. Likespenning er veldig skummelt. Selv et bilbatteri er ikke helt ufarlig på 12V mener jeg å ha hørt.

 

Om tyngdekraften ikke er med deg, og du blir hengende med strøm over lenger tid så lever du farlig.

Det farligste med batteri er at de kan levere enorme mengder strøm (flere hundre Ampere). En kortslutning kan derfor skape gnister, antenne hydrogen som blybatterier utvikler og potensielt gi brannskader om alt går galt. Men du må da gjøre noe ganske galt for at slikt skjer.

 

På elektrisitetsiden så vil motstanden i huden vår være for høy til at det vil gå noe strøm gjennom deg. Jeg kan fint holde i negativ pol og positiv pol med hver hånd på et fulladet bilbatteri uten at det vil skje noe. Kan selvsagt vise til både teorien og gjort det i praksis mange ganger. Er borti 12V-anlegg støtt som det er.

 

Hilsen en elektroingeniør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare snakk om ripple når man skal vurdere strømforsyninger. Forsyningen til iPhone varierer fra 5.2 til 4.6V ved forskjellig load. Dette er vel ikke noe i nærheten av et kvalitetstegn?

 

Uansett har ikke ripple eller varierende 5V noe med saken å gjøre. Det står i artikkelen at det var en orginal lader fra Apple, så da bør man bruke dette som fakta og ikke finne på en egen alternativ konspirasjonsteori ;)

Lenke til kommentar

For noen år siden plagdes jeg med vondt i venstre del av korsryggen, men nok om det. En kveld jeg skulle ha inn kyrne til melking sto jeg å holdt i en port (en bit av strømgjerdet med isolert håndtak) å ventet på att siste ku skulle få rompa i gir, men ho var så treg att jeg falt for fristelsen til å gi ho en karamell i låret med strengen jeg holdt i. Det var gråvær og fuktig, og akkurat idet jeg var borti kua så slo strømmen gjennom meg:) Fra hånda og ned i venstre bein. Etter det forsvant smerten i ryggen, og jeg har nesten ikke kjent noe siden den gang.

Kua måtte jeg husje inn på vanlig måte, for ho stod like godt.

Lenke til kommentar

Morsomt at denne artikkelen kom idag. Ladet 2 stk Sony Xperia Z er i bilen idag på en lang biltur med en kinalader type 12V med to uttak og 3.1A maks. Den fungerte fint en times tid og plutselig blåste klimaanlegget den velkjente lukten som kommer av smeltet elektronikk rett mot ansiktet. CE merke my ass.

 

Den og de tre andre jeg har fra kina ligger nå i søpla. Er tydeligvis mer enn ampere som er viktig for en slik lader.

Lenke til kommentar

Om jeg skal gjette vilt så tipper jeg på en såkalt "kinalader". Disse ser like ut som Apples originale, men er helt ubrukelige inni. Ingen sikkerhetsmekanismer, og ekstremt dårlig strømkvalitet (når de virker).

 

Apples ladere er faktisk ekstremt gode og over-engineered, i en teknisk ladertest jeg leste måtte tester sjekke utstyret sitt fordi han aldri hadde sett så høy kvalitet i ut-strømmen fra en lader noen gang - han trodde rett og slett ikke på det han så.

 

Output fra ekte lader:

 

Output fra fake (med dobbelt så stor y-scale for å få plass):

Test

Den øverste grafen viser en dårlig DC-strøm, mens den andre viser en likerettet AC-strøm. Og ja, det er ganske vanlig å bare likerette ladestrøm, da batterier ikke har noe problem med det. Selvsagt ikke bra at det ikke er noen filitrering. Det tar også lengre tid lade, men er til gjengjeld billigere. Typisk billige ladere og slikt finner du i de fleste billige produkter og sjokkerer ikke det spor.

 

Ikke at det har så mye å si i denne saken, men ja, billige kinaladere kunne nok sikkert å sponset på seg litt ekstra komponenter som noen kondensatorer for å få DC-strøm. Men i dette tilfellet er det faktisk "less is more", for det er færre steder hvor det kan oppstå en sluttet krets mellom primærsiden og sekundærsiden.

Lenke til kommentar

For noen år siden plagdes jeg med vondt i venstre del av korsryggen, men nok om det. En kveld jeg skulle ha inn kyrne til melking sto jeg å holdt i en port (en bit av strømgjerdet med isolert håndtak) å ventet på att siste ku skulle få rompa i gir, men ho var så treg att jeg falt for fristelsen til å gi ho en karamell i låret med strengen jeg holdt i. Det var gråvær og fuktig, og akkurat idet jeg var borti kua så slo strømmen gjennom meg:) Fra hånda og ned i venstre bein. Etter det forsvant smerten i ryggen, og jeg har nesten ikke kjent noe siden den gang.

Kua måtte jeg husje inn på vanlig måte, for ho stod like godt.

 

Jeg har også sett en gang på TV at en eller annen som var blitt truffet av lynnedslag hadde mistet muligheten for å føle kulde (å føle at man fryser).

Lenke til kommentar

Litt tilbake til saken:

 

Artikkel:

http://blogs.wsj.com...th-allegations/

 

Hun var fra en litt øde region. JEG TIPPER strømnettet sånn på bygda er ganske "Mikke Mus-aktig". Det er min teori. Og "Mikke Mus-strømnett" vil gjerne føre til en rekke artige problemstillinger. :)

 

Hun er fra Xinjiang-regionen

 

Som dere kan se så ligger dette veldig langt fra mer befolkede regioner som gjerne har handelsruter til havner og annet.

 

114292.jpg

Lenke til kommentar

Ja, det hadde nok utvilsomt ikke skjedd noe om det var en jordfeilbryter der.

 

Hvordan det står til med resten av strømnettet er derimot ikke så altfor essensielt, og det er nok more or less bare strømadapterets feil. Ja med mindre nettet fant på å skyte flere tusen volt gjennom strømnettet, slik at det nærmest "smeltet" transformatoren, men da hadde alle elektriske apparater i nærheten også nærmest eksplodert.

 

Det kan jo være en kurositet til de som klager på at Samsung bare bruker plastikk i mobilene. I et slikt tilfelle ville henne nok gått uskadd. Ikke at en skal være redd for at noe slikt skjer, men fortsatt... det gir i hvert fall et kvart poeng til de som faktisk kan sette pris på å ha en mobil med plastikkdeksel. ^^ :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg husker en gang jeg var med å legge coax-kabel. Og det var dusjer i bygget. Da var det noen som dusjet som fikk seg en skikkelig karamell etter at elektrikeren begynte smått å jorde litt i noen rom.

 

Så jordfeil er ikke noe å skimse av. Gamle kloakkrør uten jording er ikke akkurat særlig fornuftig heller.

Lenke til kommentar

Dette er ikke mulig. Den lades med 12V. Du dør ikke av det.

Nei du kjenner ikke 12V i henda dine engang. Men nå er vel laderen på 5V, og heller ikke strømmen fra laderen som drepte henne. (som kilden hinter til, og som eventuelt står bedre beskrevet i en god del av kommentarene) :) Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er endel her som innehar endel kunnskap på feltet, ingen tvil om det. Også er det noen som har skrevet endel som ikke stemmer helt.

 

Dødsfallet må bestå av minst ett, om ikke flere feil med produktet. Som mange har nevnt før i tråden, vil spenningen på selve sekundærsiden på transformatoren være for lav til å kunne ende noens liv. Nå sitter jo transformatoren på selve støpselet, og hvis hun snakket i telefonen når hun døde, så må det jo være noe galt med transformatoren/støpselet?

 

Nå er ikke jeg sikker på hvilken spenning de har i på forbrukernettet i Kina, men denne spenningen er nok i stand til å kunne avslutte liv. Den mest realistiske hendelsen fra mitt ståsted må være at det var noe galt med transformatoren, slik at sekundærsiden har "plukket" opp ene fasen fra primærsiden. På denne måten ført til at dekselet på iPhonen har hatt en potensiell-forskjell med gulvet hun har stått på. Slik at hun har fått en strømgjennomgang fra hode, gjennom kroppen (og hjertet) og ut igjen i et ben eller arm.

 

Som sagt før, så hadde kanskje et overspenningsvern kunne reddet denne dama. Så vidt jeg veit skal vel også ladere være dobbeltisolert?

 

Et godt utført TN-nett i Norge med dagens regler ville nok denne hendelsen ikke eksistert

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...