Gå til innhold

Døde av elektrosjokk med iPhone 5 i hånden


Anbefalte innlegg

Nei, 1A er gitt av den indre motstanden til batteriet. At en lader kan levere 1 A vil derfor kun være et faktum om batteriet har rundt 5 Ohm (gitt 5V). Med 5V, så er det ikke nok spenning til å gå gjennom huden en gang. Og om man på et vis får det gjennom huden (f.eks har tunga rett på lederen) så vil den indre motstanden i kroppen føre til at slikt ikke er farlig.

 

Edit: Var visst litt sen der.

 

 

Sist men ikke minst, man vil ikke slutte noen kontakt gjennom kroppen. Det finnes altså ingen vei for strømmen å gå gjennom kroppen din.

 

Det eneste som KAN ha skjedd er at den fysiske barrieren i transformatoren på en eller annen måte ble borte/kortsluttet og at adapteret nå IKKE transformerte strømmer (artikkelen sier feilaktig "an den lave spenningen omformes til høy spenning,", men det er vel heller det at den høye spenningen ikke transformeres.

 

Du er nå egentlig direkte koblet til strømnettet og du sitter følgelig ikke med 5V eller 1A, men det strømnettet kan levere (før evenutelle sikringer går). Ved 230V så har strømmen null problem med å gå gjennom huden, og med en mobil som sikkert er jordet i aluminiumskallet vil da lede strømmen gjennom deg, og ned i gulvet. et overspenningsvern kunne nok reddet denne dama. Men også hvilken hånd hun holdt mobilen i kan være essensielt til om hun hadde overlevd eller ei.Worst case er for de fleste venstre hånd.

 

Samt en dose uflaks. Har selv fått en del kraftige/lange støt fra 230V-anlegg og lever fortsatt. Det er synd at ikke alle kan ha like mye flaks. :(

Du har hatt flaks fordi hjertet har en god del sikkerhetsmekanismer slik at det kan fortsette å pumpe blod. Men hjertet kan stanse, og så behøve start av førstehjelpspersonell. Du kan også skade hjertet om du er uheldig, selv om det skal en del til før så skjer. Motstanden i kroppen er normalt temmelig stor om du er tørrskodd.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærte noe nytt for litt siden. Skulle skifte lysrør og fikk en heftig dose da jeg holdt i endene på røret. Selv om lysbryteren var avslått... -Kilte godt for å si det slik.

 

Er det likespenning i lysstoffrøret og dens kontaktpunkter?

Lenke til kommentar

Strøm er gjerne farlig fordi man mister kontroll over musklene og kan ende opp med å bli hengende der. Likespenning er veldig skummelt. Selv et bilbatteri er ikke helt ufarlig på 12V mener jeg å ha hørt.

 

Om tyngdekraften ikke er med deg, og du blir hengende med strøm over lenger tid så lever du farlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg selv mener saken høres merkelig ut, og det må oppstå en ganske fatal feil for at det skal oppstå en dødelig potensialforskjell (spenning) mellom mobilen og en annen ledene del.

Litt rart, men ikke utenkelig at det skal oppstå en kortslutning som gjør at du får full spenning fra én fase på metallkabinettet til telefonen.
Lenke til kommentar

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.Det skulle tilsi ca. 1,4 A.Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.

 

Husk at 1 ampere på 5V er ingen ting. Huden har for stor resistanse. Du kjenner ikke strømmen før volten er rundt 100V og oppover. Huden vår har for stor resistanse.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig å dø av strøm jo.

 

Selv om en kar overlevde hele 7 lynnedslag.

 

 

Selv ett enkelt tilfelle er nok til enten å drepe deg, eller skikkilig kveste deg for livet.

 

Nei for dette har med motstand i kroppen 5v kommer ikke lengre en 10cm opp i fingeren din før det ikke er mer strøm igjen. Kroppen er så mye motstand og den trenger en sluttet krets. Jeg tror dette er bare b.shit.

Lenke til kommentar

Nei for dette har med motstand i kroppen 5v kommer ikke lengre en 10cm opp i fingeren din før det ikke er mer strøm igjen. Kroppen er så mye motstand og den trenger en sluttet krets. Jeg tror dette er bare b.shit.

 

Det tror ikke jeg. Selvfølgelig skal 5 Volt ha problemer med å lage skade, men jeg tror dette er reellt, og at det finnes en god forklaring på fenomenet. Det er tross alt strøm man snakker om, og laderen stod tilkoblet både telefon og strømnettet. Og jeg tror cluet ligger på strømnettet og den forfatning sikringskapet er i der nede i Kina, i denne saken.

 

Så kan man spekulere i hva som har skjedd med laderdelen også.

Endret av G
Lenke til kommentar
Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.Det skulle tilsi ca. 1,4 A.Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.
Men hvordan får du 1A gjennom deg med 5V spenning?AtW

 

Lekende lett. Frys ned flyvertinna til motstanden gjennom den ønskede strømveien er 5 Ohm (I=U/R) ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ved selvsyn sett resultatet av hva en inkompetent norsk "elektriker" kan utrette:

 

Min far var uheldig med valg av elektriker, og etter elektrikeren var ferdig med jobben, så holdt han i kjøleskapdøren som er av metall og så hadde han en tallerk i den andre hånden som han så strakte ut til sånn 70-talls hel-metall oppvaskbenk, for å sette tallerkenen i fra seg der. Han kom så til å i et kort øyeblikk holde på både kjøleskapdør og oppvaskbenk samtidig med hver sin hånd. Han fikk strøm fra arm til arm, og hendelsen gikk greit uten at han tok skade av dette.

 

Han ringte ergerlig til elektrikeren, og så dukket elektrikeren opp innen en time flau som faen og rettet FEILKOBLINGEN han hadde gjort. Det hjalp lite at huset var gammelt og hadde kun jordfeilbryter på hovedinntaket, altså kun 1 stykk, og den trigget ikke av hendelsen.

 

Det var litt av et syn, fordi tallerken han hadde holdt flakset vegg-i-mellom :grin2:

 

Motto: Bruk skikkelig firma som har elektrikere som er opplært i å jobbe systematisk og teste anlegget systematisk i en etterkontroll.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nå er det ikke antallet volt som tar livet av en. Men det er Ampere. Det skal lite til, før ting blir farlige, det skal ikke mere til enn 0.3 A på riktig sted i QRS-komplekset før man får en hjertestans. ;)

Lenke til kommentar

Mange forskjellige "teorier" om strøm og spenning i denne tråden. Håper ikke folk suger til seg feil kunnskap ved å stole blindt på nettstedet/forum. Det er tross alt rene faktaopplysninger man skal forholde seg til når det gjelder spenning og strøm. Her er det ingen healere, sølvvann eller religiøse opplevelser...

 

Vi vil kanskje aldri få noen oppklaring om mobilprodusenten får lagt lokk på saken. Og HW.no driver neppe med oppfølgende journalistikk om saker fra andre land som Kina ?!!

Lenke til kommentar

Om jeg skal gjette vilt så tipper jeg på en såkalt "kinalader". Disse ser like ut som Apples originale, men er helt ubrukelige inni. Ingen sikkerhetsmekanismer, og ekstremt dårlig strømkvalitet (når de virker).

 

Apples ladere er faktisk ekstremt gode og over-engineered, i en teknisk ladertest jeg leste måtte tester sjekke utstyret sitt fordi han aldri hadde sett så høy kvalitet i ut-strømmen fra en lader noen gang - han trodde rett og slett ikke på det han så.

 

Output fra ekte lader:

 

2VlbAlB.png

 

Output fra fake (med dobbelt så stor y-scale for å få plass):

 

jMnGdmR.png

 

Test

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som kjøper min jordfeilteori for strømnettet "hennes" ?

 

Jordfeil kan eksempelvis kommer fra gaten eller nabohuset om du er uheldig nok.

 

Hvorfor mener du ingen kjøper teorien din?

 

AtW

 

Om jeg skal gjette vilt så tipper jeg på en såkalt "kinalader". Disse ser like ut som Apples originale, men er helt ubrukelige inni. Ingen sikkerhetsmekanismer, og ekstremt dårlig strømkvalitet (når de virker).

 

Hva slags konkrete sikkerhetsmekanismer er det du tenker på? (som mangler)

 

AtW

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...