Gå til innhold

Døde av elektrosjokk med iPhone 5 i hånden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du kjenner ikke 12V i henda dine engang. Men nå er vel laderen på 5V, og heller ikke strømmen fra laderen som drepte henne. (som kilden hinter til, og som eventuelt står bedre beskrevet i en god del av kommentarene) :)

 

Møkk artikkel dersom vi lesere har nødt å gå inn på kommentarene for å finne ut mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møkk artikkel dersom vi lesere har nødt å gå inn på kommentarene for å finne ut mer.

Det stod i artikkelen:

Det er lav spenning fra mobilladeren (5 volt vil jeg tro), og det er ikke i nærheten av å kunne ta livet av et menneske.

 

Og så sies det rotete forklart:

- En annen ting som kan skje, er at det blir en feil eller overledning i laderen, slik at 230 volt fra veggen kommer rett inn i mobilen eller personen. Som du skjønner, kan vel ingenting avvises, men hvis noe slikt skal ha skjedd må det være noe alvorlig galt med utstyret, avslutter NTNU-professoren.

 

Står litt mer utdypet i kommentarfeltet, men artikkelen er ikke så dårlig at det sier noe veldig feil. :)

Lenke til kommentar

Hva er problemet med at man ikke "jorder kloakkrør" egentlig? :)

 

Som elektroingeniør vet du at strømmen alltid tar minste motstands vei. Samt at spenningspotensiale mellom A og B er avgjørende. Man kan også ha flere spenningspotensial samtidig. Det blir som om du kobler flere ledninger som er strømledende i sammen til samme knutepunkt. Jeg er ikke elektriker. Og jeg husker ikke helt hva jeg ble forklart den gangen for ganske lenge siden. Men når jeg tenker på dette, så vil det kunne komme strøm fra noe ute i gaten og inn i huset f.eks., men straks man får jording på plass så vil strømmen gå til jordingskabelen.

 

Et annet scenario er at moderne rør er laget av plastmaterialer, og plast leder ingen strøm, mens i gamle dager ble det gjerne brukt metallrør, porselensrør og den slags. Nå leder ikke porselen strøm heller. Men la oss si det eksempelvis lå porselensrør der, og jeg vet ikke hva det egentlig lå der heller. Så vil man ha et nokså likt som moderne røropplegg Porselen VS. Plast, men på porselensdelen mangler du altså jording fordi de ikke la slikt i gamle dager.

 

En annen ting er at groing i røret etterhvert kanskje gjør røret ledende. Nei, dette har jeg ikke helt greie på, og jeg gir opp. Det beste er vel å konsultere rørleggeren samt elektrikeren for oppklaring.

 

Men det er en reell problemstilling som nok er tatt høyde for av en eller annen grunn. Derav at de i dag jorder alle kloakkrør.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er vel mange ting som potensielt kan ha skjedd, men skal man følge nyheten døde hun når hun bruke mobilen under lading. Om man tar utgangspunkt i dødelig strøm, 0,2 mA-30mA regnes som potensielt dødelig.

 

Tar man utgangspunktet i motstanden i kroppen, så oppgir noen den til 750 ohm når den er våt og ca. 1500 ohm når den er tørr.

 

Vanlig ohms lov skulle da tilsi U=RxI=750x0,0002. Da skal det ikke emr enn 0,15 Volt til.

I verste fall 1500x0,0030=4,5 V

 

http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=25018&start=900

 

Synes det høres ut som rare tall, mulig de har glemt noen nuller ett sted.

 

Så spørs det jo mye annet som kan ha skjedd. Hadde hun piercinger, kan mobilen ha ligget inntil en piercing som lå inntil nerver og noe har skjedd?

Haddde hun pacemaker?

Kom det en stømpeak f.eks når en spotpære røk?

Lynnedslag?

 

Kom hun rett ut fra dusjen med våt mobil som ble klasket inn til lading på badet?

 

Hvem vet?

Lenke til kommentar

Ankh, nå må du huske på at det er 30mA gjennom hjertet som er dødelig. Siden vi snakker om en seriekobling i praksis, så vil nok strømmen være rimelig konstant. så da spørs det jo litt om hva man måler. Måler man motstand gjennom hele kroppen fra ende til annen, eller mellom et lite punkt.

 

Og når du holder mobilen i hånden, slik det ble beskrevet så skal altså strømmen gå minst 2m (gjennom armen osv.. gitt at personen er forholdsvis kort, som kanskje er å anta), i tillegg må strømmen gå gjennom underlaget hun står på. Dette er jo sikkert en meter med treverk/betong etc. i tillegg (hun kan ikke stå for langt unna, med mindre hun bruker skjøteledning). Ved seriekobling som vi nok kan se kretsen som, så er dette flere meter med høy-ohm bane. Motstanden er nok langt over det du brukte i ditt eksempel.

 

For at du i det hele tatt kan få en sluttet krets så MÅ strømadapteret ha felles jord med jordtilkoblingen i veggen. Dette er veldig sjelden vare for så små ting som ladere (aldri), og så kan en jo spørre seg om et fattig strøk har jordleder overhode. (ellers blir det ikke sluttet krets, og ingen strøm kan gå, uansett om det så er 1 million volt)

 

Litt lenger ned så påstås det:

motstanden i kroppen er ca 2000ohm ved 110 volt og ca 1500ohm ved 220volt

Som du ser så er motstanden i høyeste grad avhengig av spenningen. Og såklart litt også om hvor våt du er på kroppen.

F.eks: Målte på meg selv akkurat nå, og på semi-tørr hud så har jeg en motstand på 2 MegaOhm på bare 3-4cm med hud. Fra ende til annen så er nok kroppen min flere hundre MegaOhm når lav spenning blir brukt (usikker på hvor høy spenning multimeteret måler med), og tipper det er nærmere 5V, enn 220V som blir brukt i linken. ;)

 

40-50 V regnes i hvert fall som grenseverdien for når elektrisitet blir farlig og klarer å lede strøm gjennom kroppen din. (jepp, testet i praksis av meg selv :p) Og er vel noe 45V eller noe som vanlige personer får koble opp i huset sitt selv. Nettopp av denne grunnen.

 

Er som regel ekstra svett når jeg jobber på en aktiv kobling, pga den økte konsentrasjonen, og det faktum at det gjerne er litt stress som er grunn til at du gjør det in the first place.

12-15V har aldri noen gang, uansett hvor våt, ledet noe som helst strøm gjennom min kropp.

 

Men uansett! Her er en som tester litt for oss:

Ved 5V på tunga med DC, så er det "irriterende". Dette er da absolutt worst case, da tunga leder strøm flere titals ganger bedre enn hud, og det er bare snakk om 2-3 cm som strømmen skal gå. Øker du distansen til flere meter som må ha skjedd i tilfellet i artikkelen så er det plent umulig å få noe som helst.

 

Eneste forklaringen er derfor at hun fikk nettspenning rett inn i telefonen.

 

- Piercing, pacemaker osv. spiller egentlig ingen rolle. Strømmen må fortsatt ha en sluttet krets på flere meter, og gå gjennom flere materialer som regnes som isolasjon ved slike lave spenninger. Enten går det strøm, eller så gjør det ikke det. Går det først strøm så burde det kunne drepe, pacemaker eller ei. Meeen en sluttet krets krever altså MYE høyere spenning OG jordpotensiale.

- En spenningsøkning skal ikke ha noe å si (med unntak). Om så spenningen ble doblet, og laderen transformerte dette uten å gjøre noe osm helst, så snakker vi fortsatt bare noen få volt, og utstyret ville gått adundas.

En spenningsøkning kunne selvsagt ha ført til at isolasjonene i transformatoren gikk helt bort. Lyn kan kanskje også føre til at isolasjonen kollapset. Da kunne enten lynet i seg selv, eller nettspenningen (som nå ikke hadde isolasjon på seg) ha drept henne.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

“The quality of the capacitor and circuit protector may not be good, and this may lead to the capacitor breaking down and sending 220 volts of electricity directly into the cell phone battery"

Ekspert du liksom. Hva fare har det å si om noen kondensatorer gikk adundas... Nei nei. Enheten trenger ikke nødvendigvis ha kondensatorer en gang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skulle tro at om man kjørte 230v rett inn i mobilen ville noe røket så raskt at det ikke lenger var dødelig. Folk flest overlever jo et støt på 230v, har selv hatt noen titalls av dem.

 

Om strømforsynngen sendte 230 volt gjennom seg, så burde jo den også vært mer svidd? Her så det ut som om det kun var litt i kontakten.

 

Her kan jo mye ha skjedd. Nydusjet, vått gulv med vann mot røranlegg, lader mobilen på badet, bruker den mens man lader og dusjer, bruker mobilen mens man pusser tenner eller på annet vis har sluttet krets.

 

Virker som om noen puslespillbiter mangler i forklaringen.

Lenke til kommentar

Skulle tro at om man kjørte 230v rett inn i mobilen ville noe røket så raskt at det ikke lenger var dødelig. Folk flest overlever jo et støt på 230v, har selv hatt noen titalls av dem.

Tja. Hvis jeg kan få spekulere litt:

 

Nå er jo vanligvis kabinettet til en mobiltelefon spennings-nullpunkt for elektronikken i den. Så, veldig avhengig av hvordan adapteren er konstruert og hvilken feil som oppstår, er et mulig scenario at du får 230V AC på kabinettet, og 230V AC med en DC-komponent på toppen som forsyningsspenning inn til elektronikken. M.a.o. det er fullt mulig at spenningsdifferensen mellom +5V-inngangen og kabinettet er 5 V (slik at elektronikken opplever en normal tilstand) samtidig som du har 230V AC mellom kabinettet og jord.

Lenke til kommentar

Nå har jeg i hvertfall på min mobil (en HTC) ikke direkte kontakt med laderen eller ladepunktet. Altså ingen kontakt med ledningen eller noe sånt.

Så hvordan har det seg at hun ble "sjokka"? Trodde at man i slike tilfeller måtte kontakt med f.eks. en åpen ledning. Men telefonen er inni en (nesten) helt isolert "boks", min har i hvertfall to utganger USB-ladningen og 3.5 jack-in'en. Men den ene er blokkert når jeg lader (usb'en ofc) og den andre er på toppen av tlf'en som jeg ikke har som van eå holde på.

Og jeg mener at strøm tar enkleste/korteste vei, og hadde trode det var gjennom telefonen (og kanskje ødelagt batteriet....) og ikke "hoppe" over til aluminiumsdekselet også over til hånden og videre inn i kroppen eller bare gjennom luften....

Så om noen vennligst kan forklare meg hvordan hun kan ha fått strømmen (da ikke med en lang forklaring med hvor kraftig strøm og spenning hun må ha hatt for å dø, men bare hvordan strømmen "hoppet" over til hun)

Lenke til kommentar

Og jeg mener at strøm tar enkleste/korteste vei, og hadde trode det var gjennom telefonen (og kanskje ødelagt batteriet....) og ikke "hoppe" over til aluminiumsdekselet også over til hånden og videre inn i kroppen eller bare gjennom luften....

Som jeg skrev over, det er ikke uvanlig i elektronikk at dekselet/kabinettet brukes som nullpunkt for spenning, og er elektrisk koblet til komponentene. Jeg kan ikke si sikkert at det er tilfellet for iPhone, men det er ikke automatisk gitt at dekselet er fullstendig isolert fra elektronikken.
Lenke til kommentar

Nå har jeg i hvertfall på min mobil (en HTC) ikke direkte kontakt med laderen eller ladepunktet. Altså ingen kontakt med ledningen eller noe sånt.

Så hvordan har det seg at hun ble "sjokka"? Trodde at man i slike tilfeller måtte kontakt med f.eks. en åpen ledning. Men telefonen er inni en (nesten) helt isolert "boks", min har i hvertfall to utganger USB-ladningen og 3.5 jack-in'en. Men den ene er blokkert når jeg lader (usb'en ofc) og den andre er på toppen av tlf'en som jeg ikke har som van eå holde på.

Og jeg mener at strøm tar enkleste/korteste vei, og hadde trode det var gjennom telefonen (og kanskje ødelagt batteriet....) og ikke "hoppe" over til aluminiumsdekselet også over til hånden og videre inn i kroppen eller bare gjennom luften....

Så om noen vennligst kan forklare meg hvordan hun kan ha fått strømmen (da ikke med en lang forklaring med hvor kraftig strøm og spenning hun må ha hatt for å dø, men bare hvordan strømmen "hoppet" over til hun)

Fordi metalldekselet er jordet i elektronikken.

 

Når transformatoren kortslutter så vil det kunne bli 230V på jordtilkoblingen, som metalldekselet er direkte koblet til i inngangen (tipper apple gjør dette, da noe annet ikke ville vært mulig for at hun fikk sjokk) Det er ikke uvanlig å koble slik, så ikke noe uventet om de har gjort det.

 

Du er dermed korteste vei for strømmen i et øyeblikk. Uten særlig ekstra komponenter etter transofrmatoren så er det heller ikke så mange komponenter som trenger å ryke (en kondensator kunne faktisk ha reddet livet hennes).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvordan arter det seg hvis metalldelene fungerer som antenne, forresten?

Vil en høy nok spenning klare å hoppe over likevel?

Hmm, nja det det blir litt værre å forutsi uten å se noen sketch. For det kan jo raskt kreve at strømmen skal gå gjennom en rekke komponenter, mikrokontrollere osv... Men om det er slik at den ene siden av antennen er jordet, så kan det fort bli en reel mulighet ja.

 

Edit:

Angående strøm gjennom hjernen, så er nok dette ikke er viktig faktor. Hjernen er fra jeg vet ikke spesielt mottakelig for strøm, og det er fortsatt hjertet som er det store problemet (da det banker med respons til et sinussignal fra sinusknuten) Når du ta kjører et AC sinussignal som er mye kraftigere, så forvirrer du kroppen og hjertet kan "bugge" seg.

 

Bare se på den elektriske stolen (i hvert fall fra de før i tiden). Rimelig heftig opplegg med masse strøm, spenning og energi for å ta livet av noen. Tross for at det var rett i hjernen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg i hvertfall på min mobil (en HTC) ikke direkte kontakt med laderen eller ladepunktet. Altså ingen kontakt med ledningen eller noe sånt.

Så hvordan har det seg at hun ble "sjokka"? Trodde at man i slike tilfeller måtte kontakt med f.eks. en åpen ledning. Men telefonen er inni en (nesten) helt isolert "boks", min har i hvertfall to utganger USB-ladningen og 3.5 jack-in'en. Men den ene er blokkert når jeg lader (usb'en ofc) og den andre er på toppen av tlf'en som jeg ikke har som van eå holde på.

Og jeg mener at strøm tar enkleste/korteste vei, og hadde trode det var gjennom telefonen (og kanskje ødelagt batteriet....) og ikke "hoppe" over til aluminiumsdekselet også over til hånden og videre inn i kroppen eller bare gjennom luften....

Så om noen vennligst kan forklare meg hvordan hun kan ha fått strømmen (da ikke med en lang forklaring med hvor kraftig strøm og spenning hun må ha hatt for å dø, men bare hvordan strømmen "hoppet" over til hun)

 

Lekkasjestrøm. Dersom potensiale er stort og det er mellom telefonen og f.eks. vannkranen, og andre flater som leder til jord så kan telefonen være den som leverer en farlig strøm via mennesket som igjen leder til jord.

 

Dersom telefonen med tilhørende lader har fungert som en form for jording, så kan også strømmen gå i fra en lekkasjestrømskilde (flate som har en jordfeil ledende til seg) som du tar på og gjennom mennesket og så til telefonen.

 

Det er alltid potensiale spenningsforskjellen mellom 2 punkter som er avgjørende, og så må strømmen kunne flyte fritt uten for høy motstand selvfølgelig. Pluss at i dette tilfellet så må strømmen ha kunnet stoppe hjertet og det skal jo en del til, selv om det kan skje likevel med uflaks og de riktige betingelsene.

 

For ytterligere å forvirre så kan jeg også si at det er forskjell på teoretisk og praktisk vei mellom negativ og positiv at strømmen vandrer. Uansett er det spenningspotensialet og veien via de to eller flere potensialer strømmen tar som betyr noe her. Mennesket må komme inn i denne kretsen for at det betyr noe.

 

Hva om dama hadde et svakt hjerte med en eller annen form for feil på? Da burde det være mulig at hun dør selv i ung alder.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...