Gå til innhold

Døde av elektrosjokk med iPhone 5 i hånden


Anbefalte innlegg

Lærte noe nytt for litt siden. Skulle skifte lysrør og fikk en heftig dose da jeg holdt i endene på røret. Selv om lysbryteren var avslått... -Kilte godt for å si det slik.

Til neste gang bruker du en slik :)

Voltage indicator pen heter det på engelsk, litt usikker hva den norske definisjonen er. De er rimelig å stole på.

 

kewtech-kewstick-uno-voltage-indicator-pen-832-p.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ankh, nå må du huske på at det er 30mA gjennom hjertet som er dødelig. Siden vi snakker om en seriekobling i praksis, så vil nok strømmen være rimelig konstant. så da spørs det jo litt om hva man måler. Måler man motstand gjennom hele kroppen fra ende til annen, eller mellom et lite punkt.

 

Og når du holder mobilen i hånden, slik det ble beskrevet så skal altså strømmen gå minst 2m (gjennom armen osv.. gitt at personen er forholdsvis kort, som kanskje er å anta), i tillegg må strømmen gå gjennom underlaget hun står på. Dette er jo sikkert en meter med treverk/betong etc. i tillegg (hun kan ikke stå for langt unna, med mindre hun bruker skjøteledning). Ved seriekobling som vi nok kan se kretsen som, så er dette flere meter med høy-ohm bane. Motstanden er nok langt over det du brukte i ditt eksempel.

 

For at du i det hele tatt kan få en sluttet krets så MÅ strømadapteret ha felles jord med jordtilkoblingen i veggen. Dette er veldig sjelden vare for så små ting som ladere (aldri), og så kan en jo spørre seg om et fattig strøk har jordleder overhode. (ellers blir det ikke sluttet krets, og ingen strøm kan gå, uansett om det så er 1 million volt)

 

Litt lenger ned så påstås det:

Som du ser så er motstanden i høyeste grad avhengig av spenningen. Og såklart litt også om hvor våt du er på kroppen.

F.eks: Målte på meg selv akkurat nå, og på semi-tørr hud så har jeg en motstand på 2 MegaOhm på bare 3-4cm med hud. Fra ende til annen så er nok kroppen min flere hundre MegaOhm når lav spenning blir brukt (usikker på hvor høy spenning multimeteret måler med), og tipper det er nærmere 5V, enn 220V som blir brukt i linken. ;)

 

40-50 V regnes i hvert fall som grenseverdien for når elektrisitet blir farlig og klarer å lede strøm gjennom kroppen din. (jepp, testet i praksis av meg selv :p) Og er vel noe 45V eller noe som vanlige personer får koble opp i huset sitt selv. Nettopp av denne grunnen.

 

Er som regel ekstra svett når jeg jobber på en aktiv kobling, pga den økte konsentrasjonen, og det faktum at det gjerne er litt stress som er grunn til at du gjør det in the first place.

12-15V har aldri noen gang, uansett hvor våt, ledet noe som helst strøm gjennom min kropp.

 

Men uansett! Her er en som tester litt for oss:

Ved 5V på tunga med DC, så er det "irriterende". Dette er da absolutt worst case, da tunga leder strøm flere titals ganger bedre enn hud, og det er bare snakk om 2-3 cm som strømmen skal gå. Øker du distansen til flere meter som må ha skjedd i tilfellet i artikkelen så er det plent umulig å få noe som helst.

 

Eneste forklaringen er derfor at hun fikk nettspenning rett inn i telefonen.

 

- Piercing, pacemaker osv. spiller egentlig ingen rolle. Strømmen må fortsatt ha en sluttet krets på flere meter, og gå gjennom flere materialer som regnes som isolasjon ved slike lave spenninger. Enten går det strøm, eller så gjør det ikke det. Går det først strøm så burde det kunne drepe, pacemaker eller ei. Meeen en sluttet krets krever altså MYE høyere spenning OG jordpotensiale.

- En spenningsøkning skal ikke ha noe å si (med unntak). Om så spenningen ble doblet, og laderen transformerte dette uten å gjøre noe osm helst, så snakker vi fortsatt bare noen få volt, og utstyret ville gått adundas.

En spenningsøkning kunne selvsagt ha ført til at isolasjonene i transformatoren gikk helt bort. Lyn kan kanskje også føre til at isolasjonen kollapset. Da kunne enten lynet i seg selv, eller nettspenningen (som nå ikke hadde isolasjon på seg) ha drept henne.

 

Er du elektriker, elektroingeniør eller lignendes?

Lenke til kommentar

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.

Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.

 

Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.

 

Det skulle tilsi ca. 1,4 A.

 

Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.

 

Du klarer ikke å trøkke gjennom 1amp i en menneskekropp ved 5volt. Ikke ved 220volt heller. Det kan komme opp i noen titalls mA, om man utsettes for nettspenning, og da begynner det å bli farlig. Skal man få 1amp gjennom seg må man nok opp i noen tusen volt, noe som er forholdsvis dødelig.

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å trøkke gjennom 1amp i en menneskekropp ved 5volt. Ikke ved 220volt heller. Det kan komme opp i noen titalls mA, om man utsettes for nettspenning, og da begynner det å bli farlig. Skal man få 1amp gjennom seg må man nok opp i noen tusen volt, noe som er forholdsvis dødelig.

 

http://www.dagbladet.no/2009/09/25/nyheter/innenriks/brannskader/ulykke/haukeland_universitetssykehus/8293041/

 

Utrolig hva noen få mennesker overlever

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tenkte mer på hva laderen kunne gi om den var ok. Tanken var om man kunne regne på det, hvor mye må minimum til for å dø og kan de nivåene komme gjennom laderen? Det nevnes "flere tusen volt". Det er det neppe i kontakten hos jenta, men da snakker vi kanskje om lynnedslag eller lignende?

 

Mobilen kan også ha blitt feiltolket som kilden. Hun kan ha dødd av en jordingsfeil, osv og dødd idet hun kom borti en vask eller kran og at mobilen ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...