Gå til innhold

Microsoft låser nye spill til Windows 8.1 og Xbox One


Anbefalte innlegg

Med mindre det er snakk om spill som MS selv publiserer hvor MS krever at utvikleren benytter DX 11.2-funksjonalitet, så er det jo ikke akkurat snakk om å binde noen spill til Windows 8.1. De binder directX 11.2-funksjonalitet til Windows 8.1.

 

Så lenge eldre versjoner av Windows fremdeles har en stor markedsandel, så vil nok spillutviklere holde seg langt unna å kreve directX 11.2. Pokker heller, PC-spill som krever directX 10 er fremdeles et lite mindretall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har prøvt windows 8 og 8,1 og makan til dritt skal man lete lenge etter. Alt for tilrettelagt for touch enheter og alt for lite tilrettelagt for mus og tastatur.Og hva er tingen med ingen mediaplayer??Og den tåpelige måten å vise bilder på, Greit du kan laste ned programmvaren men når jeg tar i bruk windows forventer jeg at dette er på plass og at jeg ikke må stresse med å finne programvare for å kjøre en jævla film. Win 7 ble raskt installert igjen. Jeg tror at vist microsoft ikke skjerper seg med windows 9 så vil windows være på vei ut. Rask oppstart sier du??Windows 7 starter like raskt på ssd som win 8. Og når jeg kobla til min android tlf i windows 8 så kom den ikke opp en gang. I windows 7 er dette ingen problem. Fuck dere microsoft. Her sitter jeg med windows 7 ultimate som jeg betalte 2000 kr for og dere kan ikke en gang gi meg dx 11,1 .

 

Litt sykt av microsoft å gjøre DET der mot sine trofaste kunder!

Du kan jo tenke deg alle kopiene av Win 7 som er solgt verden over, og så får ikke folk som faktisk har betalt i dyre dommer lov til å få det de faktisk egentlig har krav på..

godt jeg lasta ned min versjon fra nett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det vanskelig, og gi konkurrentene flere fortrinn.

MS har en temmelig krampeaktig adferd etter at W8 ble introdusert. Det skal bli spennende å se om der er "makta som rår" framover for MS. Det skjer en forvitring, som de snart måtar hensyn til. Det eneste som jeg er sikker på er at Enterprise markedet er forbeholdt MS i overskuelig framtid. Alt øvrig tror jeg er mer og mer usikkert. Steve Balmer har store baller, men fungerer det slik som før?

Denne ekskluderende holdning til W7 er jeg litt usikker på om holder hele veien. OpenGL er ikke død og begravet , og kan brukes rund baut.

Time will show!

Lenke til kommentar

En ganske naturlig ting å gjøre vil jeg påstå. MS driver tross alt ikke med veldedighet - hvorfor skal de drive å oppdatere eldre produkter i all evighet?

 

Windows 7 har en markedsandel på rundt 44%, mens windows 8 har en markedsandel på rundt 5%. Man kan jo heller spørre hvorfor de velger å kutte support til snart halvparten av kundene sine, som forøvrig bruker et "eldre" produkt som fortsatt er i salg, og som var det nyeste operativsystemet fram til for 8-11 måneder siden. Det er ikke det man kaller god kundeservice. Jeg er faktisk så vågal at jeg kaller det misbruk av en monopolposisjon, der de bruker sitt monopol innen spillutvikling (directx) til å tvinge fram salg av sitt nye operativsystem.

 

Kanskje på tide EU kommer på banen igjen..

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som har satt seg litt inn i endringene til Windows 8 kontra 7 så er det gjort endringer i kjernen som har endret på kompatibiliteten , en del eldre spill som før ikke fungerte fungerer fint nå og noen spill har fått problemer etter endringene.

 

Noen endringer i den grafiske biten er også gjort og dette er nok muligens litt av årsaken til at MS har valgt å konsentrere seg på nyere DX utgaver for Windows 8 +.

Kjipt for de som ikke bruker Windows 8 definitivt , men hadde man oversett hylekoret om Start / Modern UI og heller tilpasset oset til eget bruk hadde dette ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

"Den som ikke vil, den skal"....

Nei takk. Kålhuer.

Aldri helt skjønt det tullet der. Når Windows krever noe, er det stygt gjort, de kan brenne en viss plass og så videre. Når Steam innføres med tvang er det helt greit? Du ser dobbeltmoralen den?

 

For øvrig har jeg ingenting imot at MS gjør dette. Har brukt Win8 ganske lenge nå, og har ingen problemer med det. Faktisk tvert imot. Startskjermen som møter meg gir meg en rask link til alt jeg vanligvis bruker, noe som gjør det enda enklere enn før å finne vanlig brukte programmer. Vil man derimot ha en vanlig startmeny osv er heller ikke det noe problem. Leste noen lengre bak som sa han nekter å røre Win8 før det er hacket til å bli så likt gammel Windows som før, men tenker man utseende har det da vært hacket omtrent siden starten? Ærlig talt ser jeg ikke problemet.

 

På toppen av det hele har vi jo "Hva har MS gjort rett i det siste?" Tja, hva med å fjerne den 24-timers internettaktiveringen på Xbox? Hva med å la oss slå av Kinect? Hva med alt det andre folk mislikte sterkt etter presentasjonen, men MS snudde på fordi folk klagde? De har faktisk gjort mye rett i det siste.

 

(og nei, jeg er ikke MS fanboy, så bare drit i å begynn med det der.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Angående hw.no og tittelen;

Microsoft låser nye spill til Windows 8.1 og Xbox One

 

Det riktige her er at MicroSoft lager DX kun 11.2 til Windows 8.1(og One). Spillutviklerne (herunder også Microsoft selv) sår fritt til å velge hvilke DX versjoner deres spill skal bruke. MicroSoft har da aldri sagt at nye spill knyttes opp mot DX 11.2

 

Det er når journalister presenterer denne typen overskrifter at jeg får en kvalm smak i munnen. Dette uavhengig av om årsaken er at journalistene ikke vet bedre eller om det er klikk-tellinga styrer sannhetsnivået. Det er i alle tilfeller så håpløst dumt og medfører umiddelbart et fall i respekt for redaksjonen fra min side.

 

Jeg kan ikke begripe at dere i lengden tjener på å fremstå som fjols.

Lenke til kommentar

Forandringene i DirectX 11.2 ser i all hovedsak ut til å være myntet på Windows Store-apps, og det er lite som er særlig revolusjonerende for spill der. Med tanke på at det fremdeles er få spill som i det hele tatt krever DirectX 11, kan jeg ikke se for meg at DirectX 11.2 skal bli minstekrav for noe som helst spill i overskuelig fremtid. Spådommen om at "nye" spill ville bli låst til Windows 8 med DirectX 11.1 var jo også rimelig på trynet - jeg kommer ikke på ett eneste spill som har Windows 8 som minimumskrav ennå. Sånne artikkeltitler som dette bidrar bare til å spre misinformasjon og skape usaklig drittslenging. Spar det til VG/Dagbladet, og gi oss heller reell informasjon her på hardware.no!

 

Forskjellen her blir vel at 11.2 er samme plattform som xbox one, så utviklingskostnadene blir mindre.

 

Men nei, får satse på at openGL får en boost av dette :)

Lenke til kommentar
For ved å kutte DirectX støtten for eldre versjoner av Windows, gir de i det minste en ekstra grunn for å oppgradere. Dette har fungert bra før, og nå gjentar Microsoft suksessen med Windows 8.1.

Dette er sjøsprøyt, det har ikke fungert bra før. Jeg minner om Vista sin eksklusive DX10 - DX9 har levd lenge, og lever enda. Dette er som å skyte seg selv i foten - Win8 har så langt solgt værre enn Vista. Å pøse på med eksklusive DX APIer fungerer aldri bra.

Lenke til kommentar

Dette er sjøsprøyt, det har ikke fungert bra før. Jeg minner om Vista sin eksklusive DX10 - DX9 har levd lenge, og lever enda. Dette er som å skyte seg selv i foten - Win8 har så langt solgt værre enn Vista. Å pøse på med eksklusive DX APIer fungerer aldri bra.

Mener du det? Vista gjorde det jo kjempebra!! Vista er jo enda kongen! W7 suger jo bæsjen ut av endetarmen min hvertfall. etcetc..

 

 

 

 

 

/sarcasm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...