Gå til innhold

Microsoft låser nye spill til Windows 8.1 og Xbox One


Anbefalte innlegg

Rent teknisk, er OpenGL med sine utvidelser mye mer avansert og funksjonelt enn Direct3D.

 

Nå har vel vi diskutert dette ganske ofte ;) Men ja, OpenGL er nå blitt på fullt nivå med Direct3D, da det er lenge siden det faktisk har skjedd noe stort. DirectX 11.1 fokuserte mest på DXGI og kontekstopprettelse, og Direct3D 11.2 ser ut til å mest fokusere på hjelpefunksjoner, og at de har fått WARP Software rendering opp til Direct3D 11.1 nivå.

 

Hva er alternativet til DirectX, og er det i nærheten av like effektivt?

Ellers spiller det vel liten rolle hva som skjer på konsollene, folk kjøper som regel en konsoll pga. spillene som er til konsollen, ikke hva for noe hardware eller software som er inni.

 

Alternativene til DirectX er Allegro og SDL mer eller mindre. Det finnes sikkert flere også, men det er de jeg kjenner til.

 

Eventuelt kan man velge ut forskjellige løsninger selv også, men det er en temmelig stor jobb.

Generelt går det på å bruke OpenGL, OpenAL (3D lyd. Har støtte for Ogg Vorbis som en extension), DevIL (Bildelasting), SFML (vindubehandling), Quartz (2D rendering). I tillegg må du ha biblioteker for videorendering og input (joystick, gamepad, mus og tastatur). Sistnevnte er et relativt sørgelig kapittel, men vindusbehandlere som GLFW og SFML har til en viss grad støtte for det. Ihvertfall mus og tastatur. Kanskje man også vil ha et bibliotek eller en shader for skeletal animation.

I tillegg trenger man et mattebibliotek (glm for eksempel, som funker fint i tandem med OpenGL og OpenAL)

Noen velger også å bruke for eksempel Qt eller Gtk for å opprette OpenGL kontekst, men dette er generelt ikke en god idé da OpenGL støtte er en ekstremt lav prioritet. Kanskje det er blitt bedre nå, men før var det ikke støtte for OpenGL 3 kontekst i GTK og Qt kun som eksperimentell støtte, noe som er et temmelig stort hinder.

 

Men DirectX hiver alle disse tingene, med mer, inn i samme pakke, med de fordelene og ulempene det bringer med seg. Ulempen er først og fremst at det bare funker greit på Microsoft plattformer, mens de andre fungerer på bortimot det meste av andre plattformer, ihvertfall på PC.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi OpenGL ikke er et alternativ til DirectX, noe jeg ser ut til å gjenta for hver bidige gang dette blir tatt opp.

 

Både PlayStation og Nintendo Wii bruker proprietære API-er som ligner til dels på OpenGL, men det er ikke OpenGL. Visstnok skal PlayStation 4 droppe dette og gå for ren OpenGL.

Rolig nå Geir, rolig nå! Neida, jeg skjønner jo det, men fikk inntrykket av at han var mer bekymret for at OpenGL spill ikke hadde noe "juice" i sammenligning med DirectX baserte spill, og at det derfor ikke var noe alternativ for spillutviklere til PC overhodet. Men det stemmer jo ikke. Selv om de ikke kan sammenlignes direkte, så finnes det OpenGL baserte spill til PC som er minst like imponerende som DirectX baserte spill. RAGE er vel OpenGL, om jeg kjenner ID rett. Det er jo ganske good looking (om ikke annet)

 

Men kult om PS4 blir ren OpenGL, gjør jo konverteringa mellom PC og PS lettere. Kanskje et smart trekk, da dette tidligere var et argument for å utvikle til PC og Xbox først og fremst (pga DirectX)

 

EDIT: Litt rask på siteringa der, ser jeg gjentar mange, leste ikke hele tråden før jeg svarte gitt!

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Målet til Microsoft er vel at folk skal gå over på Windows 8, men har dette fungert så bra tidligere? Nå kjøper jeg ikke nødvendigvis alltid de nyeste spillene, men får inntrykk av at nesten alt fungerer helt fint med DirectX 9, og det er jo forholdvis gamle greier. Resultatet av Microsofts policy blir da ikke at forbrukerne hopper over på nyere Windows-versjoner, men at spillutviklerne fortsetter å støtte gamle DirectX-versjoner.

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe Win 8.

Hvorfor lager de ikke en "klassisk Win 7 desktop" valgmulighet i Win 8? Dette skjønner jeg ikke..

Ligger det noe mer bak kulissene som gjør at de bevist ikke lytter til millioner av klager. App monopol? piratkontroll? ....?

 

For hadde de gjort dette isteden for å lokke folk med denne DirectX, så hadde de økt salget av Win 8 mye mer.

 

 

 

Lenke til kommentar

Og hvis jeg ikke husker helt feil fra tiden før og når Win8 kom. Så var/er Win8 mye bedre på mutlithreading enn Win7

Mnja.

 

Det sitatet (begge sitatene, for så vidt) dine omhandler apps, ikke fullskala windowsapplikasjoner. Ytelsen mtp. kjøring av fullskalaapplikasjoner er rimelig lik i de to windowsversjonene.

Lenke til kommentar

Støtter det her. Værste som kan skje blir vel at jeg får tilbake start-knappen (vil ikke ha den skit-flekken) og at programmene mine må reinstalleres.

Jeg liker Win8 mye bedre en Win7 :)

Jeg kjører Win8 fordi jeg fikk en lisens gratis og jeg har ikke lisens til Win7. Jeg liker startknappen når den jobber sammen med startmenyen. Dette har jeg fikset i min installasjon av Win8. Det er derfor jeg håper at 8.1 oppdateringen ikke endrer mine innstillinger og installasjoner.
Lenke til kommentar

Hva er alternativet til DirectX, og er det i nærheten av like effektivt?Ellers spiller det vel liten rolle hva som skjer på konsollene, folk kjøper som regel en konsoll pga. spillene som er til konsollen, ikke hva for noe hardware eller software som er inni.

 

Open GL

Lenke til kommentar

*klipp og kast*

 

(og nei, jeg er ikke MS fanboy, så bare drit i å begynn med det der.)

 

Skal ikke begynne med noen ting jeg.

Koser meg i Ubuntu 13, Steam der også vettu, og støtten for spill i Linux begynner å bli bra, og bedre skal det bli. Friheten med linux er helt supert, og hva du måtte mene om min mening med Windows 8/8.1 er vel temmelig uvesentlig. Har du en god brukeropplevelse med det moderne UI`et så, fint for deg. :)

Lenke til kommentar

 

Alternativene til DirectX er Allegro og SDL mer eller mindre. Det finnes sikkert flere også, men det er de jeg kjenner til.

 

Eventuelt kan man velge ut forskjellige løsninger selv også, men det er en temmelig stor jobb.

Generelt går det på å bruke OpenGL, OpenAL (3D lyd. Har støtte for Ogg Vorbis som en extension), DevIL (Bildelasting), SFML (vindubehandling), Quartz (2D rendering). I tillegg må du ha biblioteker for videorendering og input (joystick, gamepad, mus og tastatur). Sistnevnte er et relativt sørgelig kapittel, men vindusbehandlere som GLFW og SFML har til en viss grad støtte for det. Ihvertfall mus og tastatur. Kanskje man også vil ha et bibliotek eller en shader for skeletal animation.

I tillegg trenger man et mattebibliotek (glm for eksempel, som funker fint i tandem med OpenGL og OpenAL)

Noen velger også å bruke for eksempel Qt eller Gtk for å opprette OpenGL kontekst, men dette er generelt ikke en god idé da OpenGL støtte er en ekstremt lav prioritet. Kanskje det er blitt bedre nå, men før var det ikke støtte for OpenGL 3 kontekst i GTK og Qt kun som eksperimentell støtte, noe som er et temmelig stort hinder.

 

Men DirectX hiver alle disse tingene, med mer, inn i samme pakke, med de fordelene og ulempene det bringer med seg. Ulempen er først og fremst at det bare funker greit på Microsoft plattformer, mens de andre fungerer på bortimot det meste av andre plattformer, ihvertfall på PC.[/size]

At DirectX har det du nevner med er en fordel for nybegynnere og småprosjekter, men større spillprosjekter vil gjerne ha sine egne miljøer, verktøy og biblioteker som er optimalisert for sitt formål.

 

OpenGL kan du gjøre det du selv vil med, men du må gjøre det selv eller finne biblioteker fra tredjepart.

 

SDL... huff huff, en haug med søppel...

 

Men kult om PS4 blir ren OpenGL, gjør jo konverteringa mellom PC og PS lettere. Kanskje et smart trekk, da dette tidligere var et argument for å utvikle til PC og Xbox først og fremst (pga DirectX)

Jeg er mest skeptisk til at AMD fremdeles har noe dårlig OpenGL-støtte, som trolig vil redusere ytesleforskjellen mellom PS4 og Xbox One ved lansering.

 

Mer interessant er det at PS4 skal kjøre FreeBSD, som i dag mangler offisiell støtte fra AMD så vidt jeg vet.

 

Om MS begrenser DX11 til Windows 8.1 og Xbox One, vil ikke det bare føre til en tregere innføring til DX11 hos produsentene for PC-spill?

Det vil trolig ikke komme et eneste spill som krever DirectX 11.2, og mengden med spill som utnytter det i det hele tatt vil være svært begrenset.

Lenke til kommentar

bare de kan støtte dx 3.1 igjen og win 3.11 som emulator win95-vista gratis i emulator .vitrual hardrive innføres som standard. vpn kan brukes til å sikre de mod s o p aaa ol. vpn bør bygges inn på hovedkort mobiltelefoner ol utstyr. å finne ut at visse spill nå kan kjøres på windows 8.1 er suverent. før var det bare bedrifts markedet som ble priotert. desverre ingen support for gamle spill er blitt innført igjen. skulle et spill ikke ha virket på vista win 7-8 så kan du nå sikkert få det til å virke takket være emulatoren fra tidligere gamle versjoner er blitt mere stabile. som mange spill som du ikke fikk in kommer nå inn i windows 8.1 mye lettere. bedre tilpasset og vet nå hva det og det spillet krever. liker du ikke vista legg in full retail av 8.1 og vent. du blir amased over spill ol som det har støtte for. jeg kan jo ikke garantere du får in defanice eller terracied ol spill. dosbox er et yndet verktøy som blir rost oppover. for ms.dos spill og halvt win 3.11 95 98 se. ikke me siden den ikke har fullent dos. du kan da kjøre dosbox her også. hvem sier at vista me er utdaterte. windows mp var yndet og etterspurt. win 95-98 se kunne ikke kjøre stabilt med k lite codekene. win95 vare mere stabilt men støtte for store hardsiker ble innført som standard i høyere versoner. kos dere med mac og win what so ever. bootcamp has left the building (hint hint)

Lenke til kommentar

At DirectX har det du nevner med er en fordel for nybegynnere og småprosjekter, men større spillprosjekter vil gjerne ha sine egne miljøer, verktøy og biblioteker som er optimalisert for sitt formål.

 

OpenGL kan du gjøre det du selv vil med, men du må gjøre det selv eller finne biblioteker fra tredjepart.

 

Men de aller, aller færreste spill bruker OpenGL. Det er bortimot bare Id Software som bruker OpenGL konsekvent, og John Carmack sa at han synes Direct3D var blitt bedre enn OpenGL å programmere mot, men aktet ikke bytte til Direct3D fordi det er for mye jobb å bytte uten at man tjener så veldig mye på det.

 

Du kan fint bruke tredjepartsbiblioteker med Direct3D også, og det finnes massevis. Det er ingen grunn til at du MÅ bruke D3DVECTOR kompositter i et vertex-buffer. Ingenting hindrer deg fra å blande glm, DevIL eller OpenMAX med Direct3D. Men i motsetning til OpenGL så følger det med de bibliotekene du trenger i utgangspunktet. Som OpenGL-utvikler er det en stor jobb å finne ut av alt du trenger, fordi det er ikke noe korrekt svar. Eksempelvis glm som generelt er et bra verktøy, men det har også en del mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mnja.

 

Det sitatet (begge sitatene, for så vidt) dine omhandler apps, ikke fullskala windowsapplikasjoner. Ytelsen mtp. kjøring av fullskalaapplikasjoner er rimelig lik i de to windowsversjonene.

Det vet jeg, men ville ikke oversake meg om det er noe integrering med eller lignendes måte å utnytte systemet på. Men vil ikke kommentere for mye om hva som er i da jeg ikke veit hvordan det jobber opp mot Win8 og om det hadde vært mulig med Win7 integrering (utennom app-delen).

Prøver jeg å kommentere for mye så skriver jeg noe som er helt gæli i hvertfall... nesten som en del av de som fyker i hatten bare de leser Win8

Lenke til kommentar

Men de aller, aller færreste spill bruker OpenGL.

Men de aller fleste spillmotorer støtter OpenGL.

 

Det er bortimot bare Id Software som bruker OpenGL konsekvent, og John Carmack sa at han synes Direct3D var blitt bedre enn OpenGL å programmere mot, men aktet ikke bytte til Direct3D fordi det er for mye jobb å bytte uten at man tjener så veldig mye på det.

Carmack har sagt mye rart, og mye negativt mot OpenGL. Ironisk nok er Id Tech 5 den hittil sterkeste satsningen på OpenGL fra selskapet...

 

Carmack har også uttrykt sitt ønske om å fokusere på CPU-optimalisering fremfor GPU-optimalisering i spill, og er ikke særlig interessert i å utnytte de nye mulighetene i High-end-GPUene. Det neste primærfokuset for id skal være voksel-rendering, og jeg er spent på hvilken maskinvare han har tenkt å bruke til det.

 

Du kan fint bruke tredjepartsbiblioteker med Direct3D også, og det finnes massevis. Det er ingen grunn til at du MÅ bruke D3DVECTOR kompositter i et vertex-buffer. Ingenting hindrer deg fra å blande glm, DevIL eller OpenMAX med Direct3D.

Jeg vet det, poenget mitt var at dette ikke er et stort tap for store spillmotorer ved bruk av OpenGL når de likevel lager sitt eget.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...