Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

Takker, det var en interessant liste. Jeg ser poenget ditt angående Windows, men om du må lure deg med i diverse programmer blir det hele straks noen hakk for komplisert for de fleste. Du kan sikkert også gråimportere PS3 eller noe slikt for å få ned prisen, men jeg tror for enkelthetsskyld det er best å forholde seg til faktiske priser i norske butikker, og da lander PS3 (med HDD) på rett under 2000, mens eksempel-PCen din kommer på 5000.

 

 

 

På papiret er den sikkert fem ganger kraftigere (dog, hvordan har du regnet deg frem til dette?), men i praksis? Får du altså 150 FPS i Skyrim med det skjermkortet på PS3-aktige innstillinger?

 

Det er omtrentlige utregninger jeg har gjort basert på benchmarks jeg har sett fra ulike spill. Hvis du så på videon jeg linket til i ett tidligere innlegg, så ser du på 7:05 at ett Geforce 650TI Boost får 98.5 average fps på 1080p high/ultra settings med 8xAA og 16xAF.

 

http://www.youtube.com/watch?v=S9YMbWXn6Sw&feature=player_embedded

 

Jeg vet ikke hvor han har målt dette, men det hørtes vel høyt ut sammenligna med andre benchmarks jeg har sett. Uansett, alt dette tilsier at 130-150fps ville vært en lek for dette kortet å få til med Skyrim på PS3 instillinger (som ingen faktisk vet hva er utenom at det er noe som ligner på medium og at det kjører på 720p oppløsning (bekrefta av Digital Foundry på Eurogamer)). Spillet kjører trossalt på 25-30fps på konsoll og da blir det korrekt å si at en PC med 650TI Boost er 5 ganger kraftigere, da det fint ville fått til 130-150fps i Skyrim på de instillingene.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilinformasjon?

 

Sku gjerne visst korleis du vil bygge ein PC som skal takle di nyaste spilla på maks grafikk med grei fps(60). Husk at Win OS koster og er nødvendig for å få eit stort spillbibliotek samt mus og tastatur som er retta mot gaming. Vanlige tastatur og mus er såpass hemma at bare uvitande vil bruke di til spill. Grunnen til at alt dette bør være med i prisen er pga at spillkonsoller har det med i prisen sin.

 

Skjerm rekner eg ikkje inn da det avhenger meir av kor man vil spille og kor nær man da sitter skjermen samt at det vil koste stort sett det samme til konsoll og spill-PC(TV-skjerm eller 3 stk PC-skjermer).

 

Eg bygger PC'r til alskens behov og får kostnad og bruk som grense for bygginga. Men du må gjerne sette opp ein spill-PC med alle deler og kostnader slik at eg kan lære litt av deg.

 

 

 

 

Kva er visten med ein spill-PC viss den ikkje skal greie å spille dagens spill på maks grafikk med fin flyt i fps(60)?

 

Men for å ta det enkle først. Ein spill-PC må ha OS, dvs Win7 eller helst Win8 for å få tilgang på flest mulige spill. Dernest kommer tastatur og mus dedikert til spilling. Helst bør man ha med virus-prog og Norten er ikkje gratis for di som vil ha det enkelt og greit. Så kan man sette saman ein ok PC for resten av pengane og for ein total sum på 10000 får man ikkje så veldig kraftig PC. Den vil ikkje greie di nyaste spilla på høgaste setting og enda dårligare blir det viss spill-PC'n skal byggast for ei større oppgradering seinare.

 

For 10tusen får du jo en PC med Geforce 760 i SLI. Godt over Geforce Titan i ytelse. Og en grei gaming mus + mekanisk tastatur klarer du og å presse inn.

 

EDIT: You've just been served. :)

post-310182-0-81732700-1372872433_thumb.png

Har ikke vært gnien på komponentene en gang og valgt hakke bedre på CPU, RAM og PSU enn hva som trengtes. Dette er muligens aller beste PC-build hvis man ser på ytelse per krone for hele PCen og ikke bare skjermkortet i seg selv (slik som mange testsider gjør).

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

For 10tusen får du jo en PC med Geforce 760 i SLI. Godt over Geforce Titan i ytelse. Og en grei gaming mus + mekanisk tastatur klarer du og å presse inn.

 

EDIT: You've just been served. :)

post-310182-0-81732700-1372872433_thumb.png

Har ikke vært gnien på komponentene en gang og valgt hakke bedre på CPU, RAM og PSU enn hva som trengtes. Dette er muligens aller beste PC-build hvis man ser på ytelse per krone for hele PCen og ikke bare skjermkortet i seg selv (slik som mange testsider gjør).

 

Du har satsa alt på grafikkort ser eg. :) Du har råd til å putte inn i5-3570 før dette oppsette bikker 10 store. PC'n vil takle mange nye spill men ikkje alle på heftigaste setting. Her vil prosessor og RAM muligens bli flaskehalsen. Men alikevel ein grei inngang til spilling på PC. Sjølv føler eg jaffal at man bør opp i denne summen pr dags dato for å få bygd opp ein ok spill-PC.

 

Eg ville dog lagt til SSD + 4 GB RAM + headset(gaming) + virusprog(349,-) + samt litt betre gaming tastatur + betre gaming mus. Men dette er igjen kva for preferanser ein sjølv føler er viktig.

Lenke til kommentar

Du har satsa alt på grafikkort ser eg. :) Du har råd til å putte inn i5-3570 før dette oppsette bikker 10 store. PC'n vil takle mange nye spill men ikkje alle på heftigaste setting. Her vil prosessor og RAM muligens bli flaskehalsen. Men alikevel ein grei inngang til spilling på PC. Sjølv føler eg jaffal at man bør opp i denne summen pr dags dato for å få bygd opp ein ok spill-PC.

 

Eg ville dog lagt til SSD + 4 GB RAM + headset(gaming) + virusprog(349,-) + samt litt betre gaming tastatur + betre gaming mus. Men dette er igjen kva for preferanser ein sjølv føler er viktig.

 

CPU er overhode ikke en signifikant faktor for spillytelse når man sammenligner med dyrere CPUer. Faktisk har ram mer og si, men lite og hente etter 2000mhz. Valgte den billigste cuad-core CPUen. Har lagt pengene inn der de betyr noe. 4GB med RAM er nok til alle spill i dag. Vet ikke om noe spill som tar opp mer RAM enn det. Gjerne gi ett eksempel hvis du har ett.

 

Hva mener du med "aller heftigaste setting". Du er klar over den PCen der yter langt bedre enn en PC med singel GPU Titan? Selv ikke Titan i SLI vil kunne kjøre alle spill på det "heftigste" med 60fps+, hvis det du legger i ordet er de høyeste instillinger spillet kan gi med den meste ekstreme AA-løsningen du kan finne???

 

En PC med 2x 760 vil ha null problem å kjøre alle nyeste spill på høyeste instillinger, 1080p, 60fps+ og med en enkel AA-løsning.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Jeg kan fint bygge en PC som takler det for under 10k, men det er ikke engang poenget, om du ikke takler spill under 60 fps og under max settings, så er jo ikke konsoll en konkurrent engang, da er det ikke noe å diskutere.

 

AtW

 

Pøh, poenget er at man bygger seg spill-PC for å få maks opplevelse og alt under 10k er ikkje spill-PC etter mine preferanser. Liker man konsoll-spilling så går det jaffal ikkje på grafikk og fps da det er utdatert. Gameplay er uannsett det viktigaste og grafikk samt fps blir nok hakket betre på nextgen til ein rimelig pris. For di som da ikkje kjøper så mange spill vil spill-PC bli for dyrt og konsoll eit billig alternativ der man kan spille alle spilla som kommer framover utan å oppgradere hardware. I så måte vil PS+ for di som kjøper seg PS4 framstå som eit godt alternativ da man får mange spill gratis pr år + billigare pris på spill. Sånn sett syns eg konsoll har meir å by på framover enn PC, men eg kommer til å bruke begge deler.

Lenke til kommentar

Pøh, poenget er at man bygger seg spill-PC for å få maks opplevelse og alt under 10k er ikkje spill-PC etter mine preferanser. Liker man konsoll-spilling så går det jaffal ikkje på grafikk og fps da det er utdatert. Gameplay er uannsett det viktigaste og grafikk samt fps blir nok hakket betre på nextgen til ein rimelig pris. For di som da ikkje kjøper så mange spill vil spill-PC bli for dyrt og konsoll eit billig alternativ der man kan spille alle spilla som kommer framover utan å oppgradere hardware. I så måte vil PS+ for di som kjøper seg PS4 framstå som eit godt alternativ da man får mange spill gratis pr år + billigare pris på spill. Sånn sett syns eg konsoll har meir å by på framover enn PC, men eg kommer til å bruke begge deler.

 

Argumentet ditt er surrealistisk, folk som takler grafikk og FPS på konsoll og som synes en PC til 10K er for dyr kan glatt kjøpe en billigere PC, som allikevel gire bedre grafikk og framerate enn en konsoll, du konstruere en situasjon som ikke burde eksistere om man ikke har noen underlige tvangstanker eller liknende. Ellers er det jo tydelig at dine vurderinger langt på siden av det normale når du kaller 760 i SLI for en "grei inngang"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha for 10k får du en pc med gtx 780. Hvis ikke det er nok for behovet ditt så har du et problem. Du er helt ute å kjøre med resonementet ditt her. 3 gode spillskjermer er ikke like dyrt som en tv med noenlunde samme bildekvalitet nei.

 

Og å si at mus og tastatur ikke er til å spilles med viser at du 1. Ikke kan noe om gaming. 2. Ikke kan noe om gaming historie. 3. Ikke burde uttale deg.

 

Håndkontroller og mus og tastatur har alle sitt bruk og behov men ved gaming av ganske mange forskjellige spill så har alle tester vist at mus og tastatur gir en fullestendig overlegen presisjon og hurtighet som gjør at crossplatform ikke funker bra.

 

Eg syns det er flott at du kan spille alle spill på ein spill-PC til under 10k med maks settings.

 

Ok TV for spilling koster ikkje stort meir enn 6-7 tusen, 3 stk ok skjermer til PC koster ca 6-7 tusen. Samtidig kan man fint dra på med 10k ekstra om man vil til begge varianter.

 

Viss du leser over ein gang til vil du sjå at eg samanlikner vanlig mus/tastatur med gaming mus/tastatur. Gaming mus og gaming tastatur er eit must for ein spill-PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pøh, poenget er at man bygger seg spill-PC for å få maks opplevelse og alt under 10k er ikkje spill-PC etter mine preferanser. Liker man konsoll-spilling så går det jaffal ikkje på grafikk og fps da det er utdatert. Gameplay er uannsett det viktigaste og grafikk samt fps blir nok hakket betre på nextgen til ein rimelig pris. For di som da ikkje kjøper så mange spill vil spill-PC bli for dyrt og konsoll eit billig alternativ der man kan spille alle spilla som kommer framover utan å oppgradere hardware. I så måte vil PS+ for di som kjøper seg PS4 framstå som eit godt alternativ da man får mange spill gratis pr år + billigare pris på spill. Sånn sett syns eg konsoll har meir å by på framover enn PC, men eg kommer til å bruke begge deler.

 

Jeg forstår heller ikke argumentet ditt. Spillytelse betyr noe når det gjelder PC, men på konsoll så betyr ikke spillytelse noe fordi det er konsoll og der er det bare gameplay som gjelder? :huh:

 

PC er altså for grafikkhorer som ikke bryr seg om gameplay? Kan man ikke spille på PC i konsollkvalitet (720p+30fps+dårligere grafikk enn pcversjon) og nyte gameplayet også?

Lenke til kommentar

Har ikkje lest gjennom forumtråden, men deler også samme tanke om at foredelane med konsoll holder på å forsvinne og tar heller opp funksjonalitet fra PC-platformen. Streamings tjenester, opptak av gameplay, nettsamfunn, og billige spill for online drm (tenker på ps+ salg, xbox live gold salg) har vert på PC ein god stund.

 

Litt trist at det ikkje er #1 marked for spilling, håper at Steambox kan gjøre noe med det. Skulle gjerne ha spilt noen JRPGs på PC igjen, Final Fantasy VII var fantastisk. Trur problemet med PC er at det er lett å gjøre et dårlig kjøp, og vanskelig å få fatt i dei riktige driverene. Konsollane pleier å vere enklare å 'få i gang'.

 

Selv bygger eg maskiner, og ironisk nok er PS3(80gb) den mest bråkete maskinen i heile rommet. (Var noen som klaga over PC støy, tidligare i forumtråden) Poenget mitt er at dersom ein ønsker ein stille pc, så får ein tak i det. :)

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Argumentet ditt er surrealistisk, folk som takler grafikk og FPS på konsoll og som synes en PC til 10K er for dyr kan glatt kjøpe en billigere PC, som allikevel gire bedre grafikk og framerate enn en konsoll, du konstruere en situasjon som ikke burde eksistere om man ikke har noen underlige tvangstanker eller liknende. Ellers er det jo tydelig at dine vurderinger langt på siden av det normale når du kaller 760 i SLI for en "grei inngang"

 

AtW

 

Du leser det du vil tydeligvis. Syns sjølv grafikkortet var for heftig i forhold til resten av spill-PC-oppsette og ga da og uttrykk for kva eg ville brukt penger på for å balansere oppsettet. Klart billigere PC vil gi betre oppsett enn dagens konsoller og kanskje nextgen, men kva er da vitsen med ein spill-PC? Da er det faktisk betre å holde seg til konsoll som er enda billigere og ikkje trenger oppgradering.

Lenke til kommentar

Det blir som å lage maten selv fremfor fastfood. Det å kjøpe inn matvarer er litt dyrere istedet for å kjøpe fast Food, men det varer lenger og smaker bedre. Koster minimalt med kunnskap og innsats. Det er også billigere i lengden.

 

Prøv å ta fra en tjukk idiot bigmacen hans!

Endret av Mammakamelen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg syns det er flott at du kan spille alle spill på ein spill-PC til under 10k med maks settings.

 

Ok TV for spilling koster ikkje stort meir enn 6-7 tusen, 3 stk ok skjermer til PC koster ca 6-7 tusen. Samtidig kan man fint dra på med 10k ekstra om man vil til begge varianter.

 

Viss du leser over ein gang til vil du sjå at eg samanlikner vanlig mus/tastatur med gaming mus/tastatur. Gaming mus og gaming tastatur er eit must for ein spill-PC.

 

selv et vanlig mus og tastatur er vesentlig bedre enn en håndkontroll på presisjon og stort sett alle andre oppgaver(rent teknisk snakker vi om da, din personlige preferanse overstyrer ikke de objektive fakta.). Så argumentet er fortsatt ikke helt logisk.

 

Og nei en tv til 6-7 tusen er ikke ok for gaming. Ikke søren.

Lenke til kommentar

Det blir som å lage maten selv fremfor fastfood. Det å kjøpe inn matvarer er litt dyrere istedet for å kjøpe fast Food, men det varer lenger og smaker bedre. Koster minimalt med kunnskap og innsats. Det er også billigere i lengden.

 

Prøv å ta fra en tjukk idiot bigmacen hans!

 

Hahahaha beste argumentet jeg har hørt. Jeg har omvendt mine to brødre fra konsoll til pc dette året og begge er knallfornøyde(ja jeg setter opp og ordner når noe går skeis så det blir enklere for dem) og de har fortsatt konsoller for de ekslusive spillene men ingen av dem spiller multiplatform spill på konsoll da de blir sinte av 30fps og generelt dårlig oppløsning.

Lenke til kommentar

"Startpakken med PS4, som altså ser ut til å havne på et prisnivå rundt 3500 kroner, inneholder foruten konsollen også en DualShock-håndkontroller, en USB-kabel for lading av denne, strømkabel, headset og HDMI-kabel."

- Pressifre.no

 

Er det noen PC byggere her som klarer å lage en PC med tilsvarende/bedre spesifikasjoner i samme prisklasse? Inkluder alt av harddware; skjerm, kabinett, hovedkort, skjermkort, lydkort osv. For de som ønsker en skikkelig utfordring kan dere legge ved windows lisens med i prisen.

Lenke til kommentar

Er det noen PC byggere her som klarer å lage en PC med tilsvarende/bedre spesifikasjoner i samme prisklasse? Inkluder alt av harddware; skjerm, kabinett, hovedkort, skjermkort, lydkort osv. For de som ønsker en skikkelig utfordring kan dere legge ved windows lisens med i prisen.

skjerm og lydkort faktisk ...

 

Du får med en TV i de 3500kr for ps3 eller? Og hovedkort gir ikke lyd?

 

Ellers er det en interessant utfordring som du bør stille folk ved lansering, og 1, 2, 3, 4 og 5 år etter lansering. Min gjetning er at du får bedre PC for samme pris som konsoll fra 18 måneder etter lansering og senere.

 

Akkurat ved lansering vil nok konsollene være bedre for samme sum kroner brukt.

 

Siden du for den sum penger ikke kan kjøpe de konsollene for øyeblikket, vil du få en bedre PC enn en konsoll akkurat nå :) Prisene på pc komponenter synker nemlig stadig, og utvikler seg over tid.

Endret av aebriol
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig har jeg gått i fra primært PC til primært konsoll. Har alltid hatt en konsoll av noe slag (N64, PS2, PS3), men PC har vært spillplattform nr.1 inntil nylig (2-3 siste årene). Grunnene til det er for MEG (viktig å understreke dette, alle har sine preferanser):

1. De typer spill som jeg mener kommer best til sin rett på PC (FPS og RTS) er de jeg spiller aller minst. Jeg spiller spill der jeg i det store og det hele ikke trenger 60FPS, AA, etc etc. Unntaket er Skyrim som jeg spilte på PC.

2. Før var leting etter info om hardware og PC-bygging en rimelig stor hobby. Etterhvert som tiden går, så tar andre ting over og prioriteringene blir annerledes. Tid begynner også å bli en faktor. Jeg har mest sannsynlig bygget min siste (gaming-)PC. Jeg merker at den tar stor plass i forhold til det jeg faktisk bruker den til. Mye av det jeg gjør på den nå om dagen, kan jeg like gjerne gjøre på en ok laptop.

3. Konsoll blir mer og mer en multimedia-maskin og har eller kommer til å få stort sett de tingene jeg trenger. Dersom jeg har behov for noe annet som jeg trenger PC til, så trenger jeg ikke en super-PC til det.

4. Jeg er lat. Jeg liker å slenge meg i sofaen med PS3-kontrollen i hendene :) Kan selvsagt koble PC til TV osv, men igjen: den tar for stor plass i min lille verden :)

 

Selv om jeg har vært rimelig negativ til PC her, så er jeg ikke det. Jeg elsker PC, men en ren gaming-PC har for meg (to streker under "meg") utspilt sin misjon. Da jeg har rundet 30år, så har bruksmønsteret mitt og behovene mine forandret seg siden "glansdagene" på tidlig 2000-tall. Hva som kommer til å skje i fremtiden med PC-salg og bruk er jeg usikker på, men jeg er litt bekymret på dens vegne. Den store forbrukermassen foretrekker "plug and play" og jeg tror andre typer plattformer kommer til å skvise ut PC slik vi kjenner det.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...