Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange spill er så viktig at det er en grunn til at folk spiller konsoll.

Kjære deg da, dette går jo begge veier. Det finnes et hav av spill på pc som konsollen ikke er i nærheten av å tilby. Også har du andre veien med konsollspill som ikke kommer på pc.

Lenke til kommentar

Jeg kan nesten bemerke feil ved nesten alle argumentene dine, du legger slettes ikke skjul på at du er en pcfanboy.

nr 1; konsoller har ekstra tilbehør - ja, men dette er høyst frivillig å kjøpe, eks kinect på 360 er slettes ingen must, kommer an på hvilke spill en ønsker osv, og eksempelvis er tilbehør som webcam alternativer til pc (ikke til spill riktignok, men dog), men dette er helt valgfritt....

nr 2, som nevnt kan monitorer brukes til konsoll og tv brukes til tv og visa versa = FAIL

nr 3, spill er bedre på pc enn konsoll - dette er et høyst subjektivt argument uten faktagrunnlag. Dette blir som om jeg skulle sagt at konsoll er bedre enn pc fordi mange konsollspill gir mulighet for split-screen. Dessuten kan en ikke basere diskusjon om pc vs konsoll på enkeltspill som bf3, da dette ikke dreier seg om maskinene, men spillene.....dessuten handler tråden om de nye konsollene vs pc, og her har xbox og ps4 64players og 60fps - du tråkker grundig i salaten

nr 4, kostnader - "Billigere over tid. Konsoll har mye tilbehør, spill og ekstra kostnader" - man må da kjøpe spill til pc og, lol. ekstra kostnader, regner med du sikter til xboxlive/psplus. vet ikke med live, men plus koster 400 kr pr år, mao. samme kostnad som et spill, for å spille online, MEN, her følger også mange fordeler, som tilbud og gratis spill osv. btw, 400kr pr år tilsvarer 2400kr på 6 år, med ps4 blir dette tilsammen 5900 kr, altså ikke mer enn akkurat nok til en low-end gaming pc, som antagelig ikke vil henge med i svingene med spill i 6 år eller mer.

Jeg sier ikke alt dette for skryte konsoller opp i skyene, men jeg vil bare påpeke at argumentene dine er svært lite objektive, tildels svært feilaktige, og argumentene dine bærer preg av at de sammenlikner en spillpc av nyere dato med kun currentgen (6 år gamle maskiner) konsoller, og ikke tar overhode høyde for de nye konsollene.

Er egentlig ikke PCfanboy. Skal jo tross alt kjøpe meg PS4 i år. Skjønner ikke helt hvordan du kom opp med 4 punkter når du bare svarte på 2 av mine egne punkter. Bruk gjerne avsnitt også, utrolig slitsomt å lese en vegg med tekst.

 

Det er ikke et must med ekstra HD, kinect, kontroller, Xboxlive, men de som eier konsoll bruker som oftest penger på dette. Nå er monitor riktig nok langt billigere enn en TV. Kjøpte meg smartTV her om dagen, det ble fort 14 000kr, min 27" kostet meg 1600kr. Mine argumenter er basert på et generelt grunnlag. Dessuten er spill generelt billigere på PC, fordi du slepper å betale linsen til Sony eller Microsoft. Salg er det masse av. Steam er bare ett av mange steder hvor du kan finne tilbud på spill.

 

At PC-spill er bedre enn konsollspill er fakta, konsollene har i årrekke begrenset utviklingen av spill. Xbox 360 fyller snart 8 år. Også utelukker konsoller generelt spillsjangere som RTS og MMO. BF3 var bare et av to eksempel jeg kom med. Jeg nevnte blant annet Skyrim som omtrent ikke fungerte på PS3.

 

Selvfølgelig tar jeg ikke høyde for de nye konsollene, jeg kan da ikke uttale meg om konsoller som ikke er tilgjengelig. Jeg snakker om her og nå, jeg kan ikke synse om hvordan de framtidige konsollene vil bli.

Lenke til kommentar
Dessuten kan en ikke basere diskusjon om pc vs konsoll på enkeltspill som bf3, da dette ikke dreier seg om maskinene, men spillene

Det er da ikke spillets feil at maskinvaren til konsollen ikke er god nok.

 

Noe som gjør at jeg i samme slengen kan gi en generell kommentar til de som bruker argumentet "PC er krever oppdatering av maskinvare" som en negativ ting for PCene. PCen krever bare oppdatering om du til en hver tid vil ligge på maksimum grafikkkvalitet. Dersom du nøyer deg med å ikke ligge på toppnivå, kan du med god margin holde deg fremfor det konsollene skulle ha å by på i flere år.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at konsoller alltid vil være stort på markedet er muligheten til å spill to stykker på samme konsoll med to kontroller. Jeg vet at det er mulig på PC også, men det er større mulighet og flere spill med denne muligheten til konsoll. FIFA er aldri det samme på PC som på konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til at konsoller alltid vil være stort på markedet er muligheten til å spill to stykker på samme konsoll med to kontroller. Jeg vet at det er mulig på PC også, men det er større mulighet og flere spill med denne muligheten til konsoll. FIFA er aldri det samme på PC som på konsoll.

Jepp, det er derfor man har konsoll. Det er mye mer tilgjengelig når du har besøk, også er den alltid koblet til TV og har muligheter for splittscreen.
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke PCfanboy. Skal jo tross alt kjøpe meg PS4 i år. Skjønner ikke helt hvordan du kom opp med 4 punkter når du bare svarte på 2 av mine egne punkter. Bruk gjerne avsnitt også, utrolig slitsomt å lese en vegg med tekst.

 

Det er ikke et must med ekstra HD, kinect, kontroller, Xboxlive, men de som eier konsoll bruker som oftest penger på dette. Nå er monitor riktig nok langt billigere enn en TV. Kjøpte meg smartTV her om dagen, det ble fort 14 000kr, min 27" kostet meg 1600kr. Mine argumenter er basert på et generelt grunnlag. Dessuten er spill generelt billigere på PC, fordi du slepper å betale linsen til Sony eller Microsoft. Salg er det masse av. Steam er bare ett av mange steder hvor du kan finne tilbud på spill.

 

At PC-spill er bedre enn konsollspill er fakta, konsollene har i årrekke begrenset utviklingen av spill. Xbox 360 fyller snart 8 år. Også utelukker konsoller generelt spillsjangere som RTS og MMO. BF3 var bare et av to eksempel jeg kom med. Jeg nevnte blant annet Skyrim som omtrent ikke fungerte på PS3.

 

Selvfølgelig tar jeg ikke høyde for de nye konsollene, jeg kan da ikke uttale meg om konsoller som ikke er tilgjengelig. Jeg snakker om her og nå, jeg kan ikke synse om hvordan de framtidige konsollene vil bli.

 

Beklager litt rotete, sammentrykt tekst. Var veldig uklart fra mitt innlegg, men punktene jeg satte opp var ment som momenter jeg trakk ut fra ditt tidligere innlegg, noen av disse hang litt i sammen, og jeg skilte dem.

 

Selv har jeg ps3, og har kun utstyret som inkluderte til den, dvs 1 controller. har ikke ps eye/move eller noe slikt. Personlig foretrekker jeg typiske 1 player og online spill, og har ikke behov for noe ekstrautsyr til konsollen. Hva skjerm angår, mener jeg at det ikke hører hjemme i denne diskusjonen, da vi diskuterer maskiner.

 

Veldig pussig at du nevner skyrim som nesten unplayable til ps3. Ja, jeg har sett spillet blitt spilt på en highend pc, og er klart enig i at dette spillet kjører bedre på pc, og selvsagt har hatt minimalt/ingen problemer på pc, sammenliknet med konsoll. Når det er sagt, jeg spiller skyrim på ps3 i disse dager, og med updates har spillet fått rettet mange feil, og gir meg mange gode spillopplevelser.

 

Tar selvkritikk angående det med nextgenkonsoller, enig i at vi ikke kan synse for mye da vi ikke vet noe. Men poenget mitt er at når en sammenlikner pc med konsoll, vil jo selvsagt en nyere spillpc være kraftigere enn en 6-8 år gammel konsoll, men alderen bør absolutt tas i betraktning. Jeg mener det er feil å si at pc er bedre enn konsoll fordi en ny pc er bedre. På samme måte kan jeg heller ikke hevde at konsoll er bedre enn pc fordi min soon to be ps4 er kraftigere enn en 8 år gammel pc.

 

Og når vi snakker om bedre, hva er bedre? Er det snakk om tall på specs? Er det maskinen som er mest populær? Er det den maskinen som klarer å kjøre nye spill i lengst tid framover? Eller er det den maskinen som passer best for DEG, og som gir DEG best opplevelser?

Lenke til kommentar

Det er da ikke spillets feil at maskinvaren til konsollen ikke er god nok.

 

Noe som gjør at jeg i samme slengen kan gi en generell kommentar til de som bruker argumentet "PC er krever oppdatering av maskinvare" som en negativ ting for PCene. PCen krever bare oppdatering om du til en hver tid vil ligge på maksimum grafikkkvalitet. Dersom du nøyer deg med å ikke ligge på toppnivå, kan du med god margin holde deg fremfor det konsollene skulle ha å by på i flere år.

 

Kan da like gjerne snu på det du sier, og si at det ikke er maskinens feil at spillet ikke er optimalisert godt nok. Jeg ser poenget ditt, men med en 7 år gammel maskin, er ikke annet å forvente ift bf3, jeg er bare glad at de i det hele tatt har gitt det ut til konsoller, har kost meg masse med det, selv om jeg er klar over at spillopplevelsen er mye bedre på pc (ja, jeg har prøvd pcversjonen).

 

Er det noe bedre å spille bf på en 7 år gammel pc med 15-20 fps enn på konsoll? jeg bare spør...

Lenke til kommentar

Mine hovedproblemer med konsoller kontra PC:

 

1. Maskinvaren. Xbox 360 som kom ut for mange år siden, har per i dag nøyaktig samme specs. For at et nytt spill skal fungere på Xbox 360, må de programmere den på en slik måte at den fungerer på "seks år gamle datamaskiner".

2. Kontrollerene. Hovedsaklig den eneste måten å styre en konsoll, er via en håndholdt kontroller. Kontrollere fungerer ypperlig for noen typer spill. F.eks 2D arkade-spill. Twin-stick shooters. Men straks du øker kravene litt, så faller en kontroller kort. Starcraft. World of Warcraft. Counter Strike. Civilization. Og chatting? Bare å glemme. Det er ikke rimelig kjapt.

3. Spillene. Nye spill kommer selvfølgelig til PC og konsoller (oftest). Og hva gjøres da? Dessverre, så designer de spillet for konsollen, for deretter å dytte den over på PC. Resultatet er da PC spill med 5-6 år gammel grafikk, et UI som ser infantilt ut, og en spillopplevelse som blir hindret av knotete innstillinger. Hvem har ikke klaget over Skyrim og dens konsollifiserte gjennomføring? Eller hva med Dark Souls? PC-versjonen var så horribel at til og med Total Biscuit på Youtube endte opp med å slette videoen han la ut fordi han ble for hissig.

Det som SKULLE ha blitt gjort, og som kommer til å bli gjort med Dark Souls to, er at man lager spillet FOR en PC, med topp specs og hele pakka, og så nedskalerer man spillene til de gitte konsollene. Og ikke andre veien.

4. Eksklusive titler. Jævelskap. Last of us? Ser jævlig kult ut. Mye positivt rundt. Halo? Hadde vært morsomt å spille. Splinter Cell? Like så.

Får jeg lov til å kaste pengene mine på utviklerene? Nei, ikke med mindre jeg kjøper en fordømt konsoll. Så for å spille et nytt spill som jeg har veldig, veldig lyst til... så må jeg kjøpe meg en seks år gammel datamaskin. Hææ?

5. Multitasking. På jobben har jeg tre skjermer. Jeg hopper mellom alle tre skjermene mens jeg jobber. Hjemme har jeg dessverre bare en skjerm (men den er stor), men jeg er like aktiv der med Alt-tab. Fire-fem nettsider i Opera, to-tre chatter i Skype, tre-fire chatter i Steam, og gjerne et spill jeg nyter. På gode kvelder, så går dette som en jævla drøm. Av og til føler jeg for å Streame det jeg spiller også, slik venner kan få sett det nyeste spillet jeg spiller. Prøv å gjøre alt dette på en konsoll.

 

Alt i alt. En konsoll er rett og slett for restriktivt og primitivt for mitt bruk, og populariteten til konsoller er med på å ødelegge den fremtidige kvaliteten på spill. Nedskalerte, fordummede spill som ikke lar oss bestemme selv en god opplevelse.

 

--

 

Og til de av dere som sier at gode dataspill i dag er så kjempedyre å lage. Det er feil. Grunnen til at dataspill er så dyre nå for tiden, er fordi spillselskapene prøver å lage en blockbuster hele fordømte tiden. En rekke indies lager like gode (og til tider bedre) spill enn AAA-lanseringene til de største, og til en brøkdel av budsjettet. Og spillfanatikerene sluker indie-spillene rått. Det selger kanskje ikke i flere millioner eksemplarer, men de selger mer enn nok for å livnære en gjeng med datanerder som gjør det de brenner for.

 

Se f.eks på spillet Star Citizen som de holder på å lage. De har fått tak i 8 millioner dollar (mener jeg det var) for å lage dette spillet. Modern Warfare 2 hadde et budsjett på mellom 75 til 100 millioner dollar, ifølge det jeg leser på nettet. Er det nødvendig med så mange millioner for å lage et generisk militærskytespill som MW2? Betyr mengden man bruker i spillet, at spillet er magisk mye bedre?

 

Du kan jo gjette deg frem til svaret selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er nevnt før, og om det er det beklager jeg veldig.

 

Et av mine argumenter har alltid vært at det strengt tatt ikke er så veldig mye dyrere med PC.

Man skal huske på det faktum at de ALLER fleste har en dugelig maskin uavhengig av om de har konsoll eller ikke.

 

Dersom du legger på 3-4 tusen på den PC'en som kjøpes _uansett_, får du en absolutt dugelig spillopplevelse :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PS3 koster i dag 1800kr med 500GB HDD. En PC som er omtrent 5 ganger kraftigere koster rundt 3300kr, mao den knuser PS3 på ytelse per krone. Sett sammen den første PCen her til 465$ på prisguide.no og se selv: http://www.neogaf.co...ad.php?t=600246

 

PS4 og Xbox One gir nok veldig god value når de kommer ut, men det tar nok ikke mer enn en generasjon med skjermkort før PC er den overlegne platformen igjen på ytelse per krone. Det tok mindre enn 1 år etter at PS3 kom ut da Geforce 8-serien kom og knuste både X360 og PS3 i ytelse på mutliplatformspill (der det var bra port), som førte til at PC ga langt mer ytelse per krone. For å gi noen tall så gir en billig PC med 8800GT og core2duo CPU rundt 30fps på ULTRA 1080p i Tomb Raider. PS3/X360 kjører spillet på 30fps + 720p og noe som ligner low-medium på PC.

 

Hvis vi skal se dette fra ett helhetlig perspektiv så har jo PC mange andre fordeler som gir det bedre value:

-Spill er generelt 20-30% billigere (Steam har blockbuster spill helt nede på 2€ når det er salg)

-Mulighet for gratis online spilling

-Gratis modifikasjoner til spill

-Mulighet for bedre grafikk og valg av oppløsning

-Fritt valg av kontroll enten det er gamepad eller mus/tastatur

++ alle de andre praktiske anliggenheter en PC gir.

Endret av Allostasis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Konsoller har i praksis 3 fordeler:

 

1. Enklere oppsett etter innkjøp, og "i drift"

2. Billigere (i innkjøp)

3. Andre spill er tilgjengelig enn på PC.

 

Men er det sånn at de to første fordelene har begynt å forsvinne? PCer blir stadig enklere, konsoller likner stadig mer på PCer, man må oppdatere, installere osv. Hvor store er forskjellene i disse dager? Hva med prisen? Innkjøpsprisen er lavere, men som før, koster spill mer, ekstrautstyr koster mer (man må kjøpe nytt når man kjøper xbone feks, MS bruker markedsmakt til å feks kreve spesielle headset), i tillegg må man betale endel per år for MP. Begynner det ikke å bli en ganske liten gruppe som faktisk sparer penger på konsoll?

 

Hva synes dere, svartmaling, eller begynner forskjellene å viskes ut?

 

AtW

Jeg synes ikke det. Hadde jeg skjønt Gaming pc ville jeg ha kjøpt det, men skjønner ingenting hahaha
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det. Hadde jeg skjønt Gaming pc ville jeg ha kjøpt det, men skjønner ingenting hahaha

Hva er en "gaming pc"? Er dette en PC du kjøper i deler og setter sammen? Dette er en ytterst liten minoritet som gjør. Mener du en ferdig-PC fra en leverandør (Som Alienware)? Kjøp. Motta. Koble i ledninger. Ferdig. Like enkelt som en konsoll.

 

Ja okei, du må først installere spillene. Det klarer du vel? Sett i CD-en, trykk på "Install".

Lenke til kommentar

Hva er en "gaming pc"? Er dette en PC du kjøper i deler og setter sammen? Dette er en ytterst liten minoritet som gjør. Mener du en ferdig-PC fra en leverandør (Som Alienware)? Kjøp. Motta. Koble i ledninger. Ferdig. Like enkelt som en konsoll.

 

Ja okei, du må først installere spillene. Det klarer du vel? Sett i CD-en, trykk på "Install".

 

Om det bare hadde vært så enkelt hele tiden så, noe dem av oss som har holdt på med dette i flere år VET meget godt at det ikke er. Jeg spiller på PC og skjønner ikke hvorfor folk skal "pakke" det inn å få det til å høres slik som endel av dere gjør her slik.

 

PC er for entusiaster som vil ha potensiale for optimal spill opplevelser, men det har en pris og det er at det er ikke plug & play som det er med en konsoll. Og det vet dere alle så jævla godt, så hvorfor drive å sy puter under armene når det er bare tull?

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er en "gaming pc"? Er dette en PC du kjøper i deler og setter sammen? Dette er en ytterst liten minoritet som gjør. Mener du en ferdig-PC fra en leverandør (Som Alienware)? Kjøp. Motta. Koble i ledninger. Ferdig. Like enkelt som en konsoll.

 

Ja okei, du må først installere spillene. Det klarer du vel? Sett i CD-en, trykk på "Install".

 

Dette er ikke ment som kritikk. Men er det virkelig bare en liten minoritet som kjøper deler og bygger PC-en selv? Så og si alle jeg kjenner på min alder (30), bygger PC selv. De gangene jeg ser ferdigbygde maskiner så er det som oftest hos den eldre garden som ikke vokste opp med datamaskin, eller hos MAC entusiaster. Det hadde vært interessant å se noen tall på det.

 

Vet at det fint går an å gå til PC-leverandører og få dem til å anbefale deler, tilpasset budsjett og bruk, og få dem til å bygge maskinen for deg hvis det skulle være et problem å gjøre det selv.

Endret av Ascorius
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at du ikke har antydet at pc kun kan spilles på pc-skjerm med mus og tastatur? Har du helt glemt hva du skrev?

 

Er det ikke bare å lese det du siterer, da? Der skriver jeg at det eneste jeg ønsker er å få lov til å sitte på sofaen med håndkontrollen i fanget, at PC-skjermen ikke kan måle seg med TV-en i stua, og at PC-stolen og PC-pulten ikke kan måle seg med sofaen og stueburdet. Alt er mer tilrettelagt, skriver jeg, og legger til at jeg liker det.

 

Ja, jeg kunne naturligvis koblet PC-en til tv-en, godt til innkjøp av håndkontroll til pc, og levd et liv med PC-en i stua. Men det slipper jeg heldigvis. Og den dagen du får et kvinnfolk i hjemmet, vil du antagelig merke at det er greit å slippe det spetakkelet i stua, du også. ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PC er for entusiaster som vil ha potensiale for optimal spill opplevelser, men det har en pris og det er at det er ikke plug & play som det er med en konsoll. Og det vet dere alle så jævla godt, så hvorfor drive å sy puter under armene når det er bare tull?

Du tar feil. Husk at en PC omhandler også bærbare PC-er. Er kanskje ikke de "plug-n-play"? Alienwares PC-er er mer enn gode nok til å ta livet av ethvert dataspill på markedet, samtidig som det er "plug-n-play". En stasjonær-PC er ikke nødvendigvis veldig mye vanskeligere, da man får alt levert fra leverandøren.

 

De som sliter med å sette opp en ny PC for første gang, er også de som sliter med å finne ut hvilken side av CD-platen skal inn i spilleren, eller hvilken vei en kabel skal inn i en boks.

 

Det kommer selvfølgelig ann på hva slags PC man kjøper, fra hvilken nettside. Men ikke glem at svært mange stopper innom elektronikkbutikker som Elkjip og kjøper seg en PC. Har de problemer med den, stikker de tilbake til Elkjip for å fikse det, på lik linje med konsollen sin. Jeg tror du overvurderer vanskelighetsnivået på en helt ordinær PC fra en butikk.

Dette er ikke ment som kritikk. Men er det virkelig bare en liten minoritet som kjøper deler og bygger PC-en selv? Så og si alle jeg kjenner på min alder (30), bygger PC selv. De gangene jeg ser ferdigbygde maskiner så er det som oftest hos den eldre garden som ikke vokste opp med datamaskin, eller hos MAC entusiaster. Det hadde vært interessant å se noen tall på det.

Det er virkelig en minoritet. Jeg bedriver IT-Support utover nærmere ti tusen personer, og jeg kan med hånden på hjertet si at ca hundre av de er typen som kan sitte hjemme og knote med PC-deler. De fleste vet så vidt hva en PC er for noe. "Det er noe galt med harddisken. Ja, den på pulten med bilde på." Og det er svært mange yngre personer, som gjerne jobber i hotellresepsjoner eller lignende.

 

Og den dagen du får et kvinnfolk i hjemmet, vil du antagelig merke at det er greit å slippe det spetakkelet i stua, du også. ;-)

Eller så skaffer du deg bare et kvinnfolk som liker dataspill. De finnes de også. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...