Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

En av grunnene til at konsoller alltid vil være stort på markedet er muligheten til å spill to stykker på samme konsoll med to kontroller. Jeg vet at det er mulig på PC også, men det er større mulighet og flere spill med denne muligheten til konsoll. FIFA er aldri det samme på PC som på konsoll.

 

Du har rett i at ikke alle spill som støtter split-screen på konsoller gjør det på PC, men de siste utgavene av FIFA er akkurat likt å spille på PC og konsoller. Til gjengjeld er det mulig å spille "split-screen" på to skjermer på PC på en del spill. Jeg og en kompis satt og spilte "split screen" på Portal 2, jeg på PC-skjermen og han på TV-en. Blir nok lenge til vi får se flere enn en HDMI-utgang på konsoller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aye, det der er eksepsjonelt irriterende. Jeg spiller mest på PC, og de gangene jeg fyrer opp PS3 begynner den som regel å mase om oppdateringer, enten fordi jeg vil inn i PS Store, eller fordi jeg bare vil spille et spill. Tre timer er hakket over normen, men det tar fort en halvtime før jeg får spilt, iallefall. Dette var ikke noe stort problem da PS3 var min hovedplattform, men for en sporadisk bruker er det griseirriterende.

Ja, akkurat. Internettlinjen er ikke det aller råeste her på bruket så det er nok litt av årsaken. Likefullt irriterende!

Lenke til kommentar

Kjære deg da, dette går jo begge veier. Det finnes et hav av spill på pc som konsollen ikke er i nærheten av å tilby. Også har du andre veien med konsollspill som ikke kommer på pc.

Prøver og gi grunner hvorfor konsoll er viktig.

Jeg liker Jrpg spill og det får man ikke på Pc, derfor er konsoll og håndholdte Nr 1 for slike fans.

Lenke til kommentar

Civilix har et poeng her. Det er nok ganske mange er på forumet som antar at dersom de kan sette sammen en PC, installere et OS og vedlikeholde sakene, så burde alle andre kunne det også. Det er et forholdsvis lite mindretall av mine bekjente som klarer noe sånt, men stort sett alle sammen kan ta med seg en Xbox hjem fra butikken og komme i gang med et spill.

Jeg har aldri nektet for at PC er dyrere enn konsoll.

 

Men det er litt drøyt å hevde at ikke bare skal man ha en PC som er like billig som konsoll, den skal være like lett å bruke og installere som konsoll, og ikke kreve noen som helst tidsbruk fra personen. En PC er mye mer enn en konsoll, og vil normalt være dyrere: men du kan få den veldig billig hvis du er villig til å bruke egen tid og innsats på det. For min del er det dog viktigere at den har potensialet til å være mange ganger bedre og kraftigere og ikke lide av alle de dumme svakhetene som en konsoll har når den blir litt eldre.

 

Jeg liker konsoller jeg, men enhver oppegående person kan lese guider på nettet og bygge PC selv: dette er ingen heksekunst for noen som har internett tilgang og er stødig i engelsk. Det sagt, så vil det kreve en god del tid og innsats første gang du gjør det - og hvis du har jobb med normal lønn er det nok enklere å bare ta en dagslønn eller to og bruke pengene på at noen andre gjør det for deg.

 

For øvrig er garanti på deler like bra som garanti på en konsoll. Og hvis du bygger selv, så slipper du jo unna årsaken til 80%+ av pc problemer folk har: forhåndsinstallert dritt.

Lenke til kommentar

Hvis du ser litt opp eller på andre innlegg, så ser du at folk kan fint argumentere mot dette med alt fra A til Å. Tror denne tråden er altfor tidlig ute og folk må skjønne at konsoll rett og slett er en mye bedre opplevelse for mange millioner mennesker fortsatt og de punktene som blir dratt frem, hvor det menes at konsoll har blitt svekket på, ikke har blitt svekket i noen spesiell grad og de har blitt sterkere/unike på andre områder itillegg, og så lenge de opprettholder det og fortsetter med satsingen, så vil pc og konsoll eksistere ved siden av hverandre. Sånn som jeg ser på det, så vil det være slik frem til den dagen det kommer noe som danker ut begge deler.

Nei. Det er fremdeles et valg hvordan man plasserer en PC og hvordan man tilrettelegger sitteplassen på et kontor.

 

Ja, det fremstår kanskje som mer naturlig å ha PC ved en vanlig kontorpult og konsoll i TV-benken, men det er kun en konstruert følelse, fordi det er slik man tilfeldig vis har gjort det.

 

Jeg snakker da utelukkende om fysisk bruksmønster, ikke bygging av PC etc. Det er i praksis ikke noe problem å slenge seg på sofaen for å spille PC. Ja, jeg ser at det er lett å sitte på stua med en kontroller, og at det der ikke ville være like naturlig med en mus, men i sofaen på kontoret sitter jeg som sakt med en mus, og det fungerer utmerket.

 

Jeg har selv PS3 og to 360'er. Den ene 360'en står på stua, den andre på kontoret. Jeg har gaming PC på kontoret, og en PC som kan kjøre det meste ganske bra under TV'en på stua. Jeg har som skrevet også sofa på kontoret, men mindre skjermer da jeg sitter nærmere på kontoret. Så jeg har aldri snakket om at de ikke kan eksistere i sammen.

 

Ett av disse to oppsettene er uproblematisk å få til for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Det du sier her er direkte feil, over det jevne er ikke steam det billigste på PC, ofte ikke med salg engang, det er en vesentlig forskjell i pris på spillene på PC vs konsoll.

 

AtW

Uhm.... hvor sa jeg at STEAM var billigst i forhold til alle andre steder i hele vide verden? Og klart det er en vesentlig forskjell på priser på spill, avhengig av hva du benytter deg av. Som jeg nevnte i posten min får du i løpet av et år flere spill helt gratis hvis du bruker PSN+.

 

Nå har jeg ikke gjort mattestykket så om dette lønner seg i lengden eller ei er jeg ikke sikker på. Dette varier mye avhengig av hvilke spill som er gratis du faktisk velger å spille.

 

Jeg er overbevist at det finnes gode tilbud/priser for PC spill, flere som jeg ikke er klar over en gang. STEAM ble tatt frem som ett eksempel av mange, både pga. løsningen sin generelle populæritet og salgene de pleier å holde.

Lenke til kommentar

 

 

Synes du dette ikke er noen vits å diskutere før om ett par år, så vent ett par år da. Noen liker å diskutere det når, deal with it.

 

AtW

Hva mer er det å diskutere ? Du har jo fått rimelig mange flotte og detaljerte svar som legger ting ganske dødt, men du/dere fortsetter å kverne på... Tråden blir jo nå bare fylt opp med gjentagelse og fjollete diskusjon.

Men for all del, fortsett å virk "dumme" og kvern på at pc er the superior og konsoll kjøp er et mysterium. Lol....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm.... hvor sa jeg at STEAM var billigst i forhold til alle andre steder i hele vide verden? Og klart det er en vesentlig forskjell på priser på spill, avhengig av hva du benytter deg av. Som jeg nevnte i posten min får du i løpet av et år flere spill helt gratis hvis du bruker PSN+.

 

Ja, vesentlige forskjelliger i pris på spill. Men det ATWindsor skrev, var at det er vesentlige prisforskjeller på PC og konsollspill. Dette er jeg helt enig i. Kjøper en nye spill vil jeg tro en sparer rundt 200 lappen (minst) pr spill om en velger å kjøpe på PC. Hvis du ikke er enig i at spill er billigere på PC, så vil jeg gjerne høre hvor du skaffer deg konsollspill.

Lenke til kommentar

Hva mer er det å diskutere ? Du har jo fått rimelig mange flotte og detaljerte svar som legger ting ganske dødt, men du/dere fortsetter å kverne på... Tråden blir jo nå bare fylt opp med gjentagelse og fjollete diskusjon.

Men for all del, fortsett å virk "dumme" og kvern på at pc er the superior og konsoll kjøp er et mysterium. Lol....

 

Ja, da er dommen fra vår utnevne forum high priest inne. Diskusjonen er over... nothing to see here.

 

Kanskje jekke deg ned et par hakk. Er diskusjonen uinteressant for deg selv så trenger en ikke å følge med. Andre folk er ikke alltid helt enig deg skjønner du.

Lenke til kommentar

Uhm.... hvor sa jeg at STEAM var billigst i forhold til alle andre steder i hele vide verden? Og klart det er en vesentlig forskjell på priser på spill, avhengig av hva du benytter deg av. Som jeg nevnte i posten min får du i løpet av et år flere spill helt gratis hvis du bruker PSN+.

 

Nå har jeg ikke gjort mattestykket så om dette lønner seg i lengden eller ei er jeg ikke sikker på. Dette varier mye avhengig av hvilke spill som er gratis du faktisk velger å spille.

 

Jeg er overbevist at det finnes gode tilbud/priser for PC spill, flere som jeg ikke er klar over en gang. STEAM ble tatt frem som ett eksempel av mange, både pga. løsningen sin generelle populæritet og salgene de pleier å holde.

 

Når du sier "Nye PC spill ligger omtrent i samme prisklasse som konsoll spill, men med STEAM sine salg og weekend madness er det mulig å gjøre gode kupp.", så gir du inntrykk av at det er stem-salg som er den ene og store muligheten til å kjøpe billige spill, det er det ikke.

 

Essensen er uansett den samme nye PC-spill ligger IKKE i samme klasse som konsoll, prismessig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel er du glad i strategispill må du ha pc. Så dette argumentet er ikke bra nok.

Og skal du ha artige Nintendo-spill så faller motargumentet bort igjen.

 

La oss kalle en spade for en spade: folk har forskjellige preferanser når det gjelder ALT (biler, båter, hester, spill, det motsatte kjønn etc).

 

For å svare på trådstarters åpningsinnlegg så har ikke fordelene blitt vesentlig forandret da f.eks. Wii U igjen har egen pad som gjør at du kan spille på den i mens familien ser på TVen, og du kan spille mot andre via Paden. En PC er mest beregnet for online-spilling hvor en konsoll til sammenligning er for familie/venner, og det er noe som igjen er mer sosialt etter min mening.

 

Og husk at for en unge igjen er en konsoll uttalig mye lettere å håndtere enn en PC.

Jeg spiller for øvrig både på Wii, PS3, 3DS og PC.

 

Hva gjelder spilling så synes jeg at multitaskingargumentet ikke er særdeles gyldig - vi snakker om spilling, ikke å programmere og høre på musikk samtidig (eksempelvis).

Lenke til kommentar

Hva mer er det å diskutere ? Du har jo fått rimelig mange flotte og detaljerte svar som legger ting ganske dødt, men du/dere fortsetter å kverne på... Tråden blir jo nå bare fylt opp med gjentagelse og fjollete diskusjon.

Men for all del, fortsett å virk "dumme" og kvern på at pc er the superior og konsoll kjøp er et mysterium. Lol....

 

Om du ikke synes det er mer å diskutere, så la være, diskuter en annen tråd som du synes er mer interessant, så kan de som synes denne tråden er interessant fortsette å diskutere i den, er ikke verre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bare grafikkortene i den videoen nærmer seg de 3300. Må man ikke ha hovedkort, kabinett, strømforsyning, minne og lagringsplass? Jeg har satt sammen en del PCer, og sliter ærlig talt med å få prisen under 2000 før jeg i det hele tatt tenker på prosessor og skjermkort. Kan du gi meg en handleliste på Komplett, med en PC som fullstendig overkjører PS3, til den prisen?

 

Edit: Og glem ikke Windows! Det er jo enda en tusenlapp. Spillutvalget i Linux er ikke helt i mål ennå.

 

Den videon linket jeg til for å vise hvor mye ytelse man får fra ett Geforce 650TI Boost, burde presisert det. Rettet nå.

 

Jeg tok og laget en handleliste på netonnet som er både billigere enn komplett og har gratis frakt!

 

post-310182-0-05207400-1372846100_thumb.png

 

4069kr er 769kr mer enn jeg nevnte i mitt tidligere innlegg (men her er også hakket bedre CPU valgt). Det er fordi flere av delene er dyrere enn de billigste prisene man finner på prisguide.no. Det er nok bedre å være realistisk og regne ut summen på kostnaden fra en enkelt nettbutikk. Det skal jeg ærlig innrømme.

 

Som du ser er ikke Windows eller DVD-rom inkludert (trenger strengt tatt ikke DVD-rom siden du kan installere Windows gjennom USB og spill kan lastes ned digitalt). Dette er fordi det finnes flere lovlige alternativer for deg å få kjøpt OEM lisens billig på nettet. I 2009 fikk du 4 Windows 7 lisenser lovlig for 120kr ved å registrere deg på MSDN Academic Alliance, om du ikke skulle bruke Windows til kommersielle interesser. Du får fortsatt Windows XP der. Om du absolutt skal ha Windows 7 OEM og DVD-rom fra netonnet blir det totalt 5037kr (179kr for DVD-rom og 789kr for Windows 8 64-bit OEM).

 

Uansett scenario, så vil denne PCen slå PS3 på ytelse per krone da den er 5 ganger kraftigere. PS3 500GB = 1800kr + 4 x 1200kr (PS3 uten 500GB HDD) = 6600kr.

 

Snakker vi total value, så er det ingen tvil hvem som vinner. Hadde byggd denne PCen selv om jeg hadde hatt behov for det, men jeg ville nok heller spyttet inn 750kr ekstra for GTX 760 istede for 650TI Boost (mulig du får mer ytelse per krone med GTX 760 faktisk).

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

En gang var det å spille på konsoll like lett som å åpne en parasoll.

 

Nå er det jo ikke særlig komplisert i dag heller, da. ;-)

 

Det er deilig å ha en designert boks stående i tv-benken til spilling, slik at jeg slipper å ha pc-en stående i nærheten, eller være nødt til å trekke ledninger gjennom leiligheten, slik at pc-en kan fortsette å stå der den er. Dessuten kan andre bruke pc-en, mens konsollen brukes.

Endret av fivebigcities
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, akkurat. Internettlinjen er ikke det aller råeste her på bruket så det er nok litt av årsaken. Likefullt irriterende!

 

PS3 er også trege greier helt uavhengig av linja, og du kan jo heller ikke bruke maskinen til noe mens den laster ned og oppdaterer. Med Steam kan du jo bare surfe litt så lenge, eller for den saks skyld spille noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...