Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri nektet for at PC er dyrere enn konsoll.

 

Men det er litt drøyt å hevde at ikke bare skal man ha en PC som er like billig som konsoll, den skal være like lett å bruke og installere som konsoll, og ikke kreve noen som helst tidsbruk fra personen. En PC er mye mer enn en konsoll, og vil normalt være dyrere: men du kan få den veldig billig hvis du er villig til å bruke egen tid og innsats på det. For min del er det dog viktigere at den har potensialet til å være mange ganger bedre og kraftigere og ikke lide av alle de dumme svakhetene som en konsoll har når den blir litt eldre

 

Det er ingen som krever noen ting, de bare foretrekker ting som er rimelige og ikke krever noe spesiell kunnskap eller interesse for å få ting til å fungere.

 

Jeg liker konsoller jeg, men enhver oppegående person kan lese guider på nettet og bygge PC selv: dette er ingen heksekunst for noen som har internett tilgang og er stødig i engelsk. Det sagt, så vil det kreve en god del tid og innsats første gang du gjør det - og hvis du har jobb med normal lønn er det nok enklere å bare ta en dagslønn eller to og bruke pengene på at noen andre gjør det for deg.

 

For øvrig er garanti på deler like bra som garanti på en konsoll. Og hvis du bygger selv, så slipper du jo unna årsaken til 80%+ av pc problemer folk har: forhåndsinstallert dritt.

 

Selvsagt er det mulig å lese litt på nett og lære hvordan man setter sammen en PC. Jeg er helt med på at det ikke er kjempevanskelig, og har gjort det selv, gjentatte ganger. På den annen side synes jeg det er helt legitimt av folk å ikke ønske å gjøre dette, og siden de kan spille Skyrim eller Tomb Raider på konsoll må de jo strengt tatt ikke gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier "Nye PC spill ligger omtrent i samme prisklasse som konsoll spill, men med STEAM sine salg og weekend madness er det mulig å gjøre gode kupp.", så gir du inntrykk av at det er stem-salg som er den ene og store muligheten til å kjøpe billige spill, det er det ikke.

 

Essensen er uansett den samme nye PC-spill ligger IKKE i samme klasse som konsoll, prismessig.

 

AtW

 

Dette går det jo faktisk an å teste, fremfor å bare slenge påstander til hverandre. Bli enige om et par helt nye titler (kanskje Metro: Last Light, Skyrim: Legendary Edition og GRID 2?), og se hvilke priser man finner på PC og konsoll. På PSN og i norske butikker koster spillene 4-500 kroner, på Steam går de for 50 euro, men man finner sikkert rimeligere enn det.

Lenke til kommentar

Den videon linket jeg til for å vise hvor mye ytelse man får fra ett Geforce 650TI Boost, burde presisert det. Rettet nå.

 

Jeg tok og laget en handleliste på netonnet som er både billigere enn komplett og har gratis frakt!

 

post-310182-0-05207400-1372846100_thumb.png

 

4069kr er 769kr mer enn jeg nevnte i mitt tidligere innlegg (men her er også hakket bedre CPU valgt). Det er fordi flere av delene er dyrere enn de billigste prisene man finner på prisguide.no. Det er nok bedre å være realistisk og regne ut summen på kostnaden fra en enkelt nettbutikk. Det skal jeg ærlig innrømme.

 

Som du ser er ikke Windows eller DVD-rom inkludert (trenger strengt tatt ikke DVD-rom siden du kan installere Windows gjennom USB og spill kan lastes ned digitalt). Dette er fordi det finnes flere lovlige alternativer for deg å få kjøpt OEM lisens billig på nettet. I 2009 fikk du 4 Windows 7 lisenser lovlig for 120kr ved å registrere deg på MSDN Academic Alliance, om du ikke skulle bruke Windows til kommersielle interesser. Du får fortsatt Windows XP der. Om du absolutt skal ha Windows 7 OEM og DVD-rom fra netonnet blir det totalt 5037kr (179kr for DVD-rom og 789kr for Windows 8 64-bit OEM).

 

Takker, det var en interessant liste. Jeg ser poenget ditt angående Windows, men om du må lure deg med i diverse programmer blir det hele straks noen hakk for komplisert for de fleste. Du kan sikkert også gråimportere PS3 eller noe slikt for å få ned prisen, men jeg tror for enkelthetsskyld det er best å forholde seg til faktiske priser i norske butikker, og da lander PS3 (med HDD) på rett under 2000, mens eksempel-PCen din kommer på 5000.

 

Uansett scenario, så vil denne PCen slå PS3 på ytelse per krone da den er 5 ganger kraftigere. PS3 500GB = 1800kr + 4 x 1200kr (PS3 uten 500GB HDD) = 6600kr.

 

Snakker vi total value, så er det ingen tvil hvem som vinner. Hadde byggd denne PCen selv om jeg hadde hatt behov for det, men jeg ville nok heller spyttet inn 750kr ekstra for GTX 760 istede for 650TI Boost (mulig du får mer ytelse per krone med GTX 760 faktisk).

 

På papiret er den sikkert fem ganger kraftigere (dog, hvordan har du regnet deg frem til dette?), men i praksis? Får du altså 150 FPS i Skyrim med det skjermkortet på PS3-aktige innstillinger?

Lenke til kommentar

 

Dette går det jo faktisk an å teste, fremfor å bare slenge påstander til hverandre. Bli enige om et par helt nye titler (kanskje Metro: Last Light, Skyrim: Legendary Edition og GRID 2?), og se hvilke priser man finner på PC og konsoll. På PSN og i norske butikker koster spillene 4-500 kroner, på Steam går de for 50 euro, men man finner sikkert rimeligere enn det.

 

Forhåndsbestill på gamestop så koster de fleste nye spill 250kr-350kr nytt. Samme spillene koster 450-550kr til konsoll ved forhåndsbestilling. av mindre titler skjønner jeg ikke hvordan man kan forsvare konsoll da de koster flesk og aldri har salg(like bra som steam). 50 euro er 350-370kr btw så fortsatt 200kr billigere enn konsollspill.

Lenke til kommentar

Takker, det var en interessant liste. Jeg ser poenget ditt angående Windows, men om du må lure deg med i diverse programmer blir det hele straks noen hakk for komplisert for de fleste. Du kan sikkert også gråimportere PS3 eller noe slikt for å få ned prisen, men jeg tror for enkelthetsskyld det er best å forholde seg til faktiske priser i norske butikker, og da lander PS3 (med HDD) på rett under 2000, mens eksempel-PCen din kommer på 5000.

 

 

 

På papiret er den sikkert fem ganger kraftigere (dog, hvordan har du regnet deg frem til dette?), men i praksis? Får du altså 150 FPS i Skyrim med det skjermkortet på PS3-aktige innstillinger?

 

Du får nok 100fps på max(noe playstation 3 aldri noensinne kan gjøre selv på 720p)

Lenke til kommentar

Forhåndsbestill på gamestop så koster de fleste nye spill 250kr-350kr nytt. Samme spillene koster 450-550kr til konsoll ved forhåndsbestilling. av mindre titler skjønner jeg ikke hvordan man kan forsvare konsoll da de koster flesk og aldri har salg(like bra som steam). 50 euro er 350-370kr btw så fortsatt 200kr billigere enn konsollspill.

 

Nå velger du laveste mulige priser for PC-spill og høyeste mulige for konsollspill, og da er det jo klart at det kommer skjevt ut. Jeg har da kjøpt nok av nye og nesten nye konsollspill det betraktelig mye mindre enn de 550-570 du foreslår, gjerne gjennom forhåndsbestilling på GameStop. Om du vil kan vi godt prøve med titlene jeg nevnte; du tar PC og jeg tar konsoll, så ser vi hvor store forskjellen er i virkeligheten.

 

Du får nok 100fps på max(noe playstation 3 aldri noensinne kan gjøre selv på 720p)

 

Ah, da snakker vi tre ganger ytelse til 2,5 ganger prisen, det høres mer troverdig ut. Innlegget på forrige side snakket om fem ganger ytelse til 1,65 ganger prisen, og det er en ganske vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

 

Dette går det jo faktisk an å teste, fremfor å bare slenge påstander til hverandre. Bli enige om et par helt nye titler (kanskje Metro: Last Light, Skyrim: Legendary Edition og GRID 2?), og se hvilke priser man finner på PC og konsoll. På PSN og i norske butikker koster spillene 4-500 kroner, på Steam går de for 50 euro, men man finner sikkert rimeligere enn det.

 

Nye spill ligger konsekvent 100 kroner lavere på pc enn konsoller. Det er ikke værre enn å søke opp spill som kan forhåndsbestilles og sjekke der. Platekompaniet selger de aller fleste nye konsollspill for 499, mens PC-versjonene koster 399. Gamestop pleier å selge nye konsollspill for 599, mens PC-versjonene koster 499. Prøv å gå på prisjakt.no og søk opp spill som COD ghosts, Splinter Cell Blacklist, Batman Arkham Origins, AC Black Flag, Saints Row IV og Watch Dogs. Det eneste store spillet som jeg kan finne som ikke er dyrere på konsoll enn PC der er BF4, og det er bare siden platekompaniet har veldig bra pris på det. Nest billigste butikk selger det nesten 100 kroner dyrere enn dem, mens det er 9 butikker som ligger likt på billigste butikk på BF4 PC.

 

Det er ingen tvil om at nye spill er konsekvent billigere på PC enn konsoll. Selvfølgelig kan man være heldig å finne slike deals som platekompaniet har nå på BF4, men man enda da opp med å få samme pris som PC, ikke billigere.

Lenke til kommentar

Nå velger du laveste mulige priser for PC-spill og høyeste mulige for konsollspill, og da er det jo klart at det kommer skjevt ut. Jeg har da kjøpt nok av nye og nesten nye konsollspill det betraktelig mye mindre enn de 550-570 du foreslår, gjerne gjennom forhåndsbestilling på GameStop. Om du vil kan vi godt prøve med titlene jeg nevnte; du tar PC og jeg tar konsoll, så ser vi hvor store forskjellen er i virkeligheten.

 

 

 

Ah, da snakker vi tre ganger ytelse til 2,5 ganger prisen, det høres mer troverdig ut. Innlegget på forrige side snakket om fem ganger ytelse til 1,65 ganger prisen, og det er en ganske vesentlig forskjell.

 

Nei vi snakker om 5-10 ganger ytelse fordi det krever VELDIG mye mer enn dobbelt så mye ytelse å hoppe fra 720p til 1080p(playstation 3 har ikke 720 p i skyrim og det er 30 fps så nei det er ikke i nærheten i ytelse.)

 

Og jeg snakker da om spill som shogun 2(som kostet 250kr med forhåndsbestilling) ikke akkuratt et billigspill. Og bioshock infinite kostet 350kr på pc og 500kr på konsoll. Så nei dette er ikke de billige mot dyre spillene.

 

Nye spill ligger konsekvent 100 kroner lavere på pc enn konsoller. Det er ikke værre enn å søke opp spill som kan forhåndsbestilles og sjekke der. Platekompaniet selger de aller fleste nye konsollspill for 499, mens PC-versjonene koster 399. Gamestop pleier å selge nye konsollspill for 599, mens PC-versjonene koster 499. Prøv å gå på prisjakt.no og søk opp spill som COD ghosts, Splinter Cell Blacklist, Batman Arkham Origins, AC Black Flag, Saints Row IV og Watch Dogs. Det eneste store spillet som jeg kan finne som ikke er dyrere på konsoll enn PC der er BF4, og det er bare siden platekompaniet har veldig bra pris på det. Nest billigste butikk selger det nesten 100 kroner dyrere enn dem, mens det er 9 butikker som ligger likt på billigste butikk på BF4 PC.

 

Det er ingen tvil om at nye spill er konsekvent billigere på PC enn konsoll. Selvfølgelig kan man være heldig å finne slike deals som platekompaniet har nå på BF4, men man enda da opp med å få samme pris som PC, ikke billigere.

 

Men nå snakker du kun om AAA titlene. Av stort sett alt annet er forskjellen mye større(og alltid til pc spillernes favør. I tilegg til at absolutt alle multiplattform spill er bedre på pc mot konsoll).

Lenke til kommentar

Nei vi snakker om 5-10 ganger ytelse fordi det krever VELDIG mye mer enn dobbelt så mye ytelse å hoppe fra 720p til 1080p(playstation 3 har ikke 720 p i skyrim og det er 30 fps så nei det er ikke i nærheten i ytelse.)

 

Her er vi over på grunnen til at jeg ville ha helt konkrete referanser. To mennesker som bruker ordet "ytelse" mener ikke nødvendigvis det samme. For meg handler det om praktiske resultater.

 

Har du forøvrig en kilde på at PS3-Skyrim ikke rendres i 720p? Her er en som er uenig med deg.

 

Og jeg snakker da om spill som shogun 2(som kostet 250kr med forhåndsbestilling) ikke akkuratt et billigspill. Og bioshock infinite kostet 350kr på pc og 500kr på konsoll. Så nei dette er ikke de billige mot dyre spillene.

 

Shogun blir litt vanskelig å bruke som sammenligningsgrunnlag, da det ikke finnes på konsoll. BioShock er bedre, men du må nesten komme med en link, eller iallefall fortelle oss hvor du finner det til 350 kroner.

 

Men nå snakker du kun om AAA titlene. Av stort sett alt annet er forskjellen mye større(og alltid til pc spillernes favør. I tilegg til at absolutt alle multiplattform spill er bedre på pc mot konsoll).

 

Er jo de folk flest kjenner, så det er det mest åpenbare valget. Er helt enig i at PC er billigere når det gjelder bl.a. indie-titler, og det er her vi ser den virkelig store ulempen med "walled gardens" som PSN. Ellers er jeg ikke helt enig i at alle multiplattformspill er bedre på PC, jeg har sett en del slappe ports, men i de fleste tilfeller har du nok rett. Jeg kjøper dem selv på PC med mindre det er noen alvorlige problemer med PC-versjonen.

Lenke til kommentar

Her er vi over på grunnen til at jeg ville ha helt konkrete referanser. To mennesker som bruker ordet "ytelse" mener ikke nødvendigvis det samme. For meg handler det om praktiske resultater.

 

Har du forøvrig en kilde på at PS3-Skyrim ikke rendres i 720p? Her er en som er uenig med deg.

 

 

 

Shogun blir litt vanskelig å bruke som sammenligningsgrunnlag, da det ikke finnes på konsoll. BioShock er bedre, men du må nesten komme med en link, eller iallefall fortelle oss hvor du finner det til 350 kroner.

 

 

 

Er jo de folk flest kjenner, så det er det mest åpenbare valget. Er helt enig i at PC er billigere når det gjelder bl.a. indie-titler, og det er her vi ser den virkelig store ulempen med "walled gardens" som PSN. Ellers er jeg ikke helt enig i at alle multiplattformspill er bedre på PC, jeg har sett en del slappe ports, men i de fleste tilfeller har du nok rett. Jeg kjøper dem selv på PC med mindre det er noen alvorlige problemer med PC-versjonen.

 

Vel har sett skyrim på ps3 på en full hd skjer og en på pc ved siden av hverandre og det ser likt ut når du kjører 720p på pc med medium. Ellers er det ikke sammenlignbart. Og selv da på 30fps.

 

Bioshock infinite kostet 449kr på gamestop ved lansering og på gamestop får du 100kr av ved forhåndsbestilling så ble 349kr. Kan vise deg kvittering hvis du vil det men du finner ikke noe om dette på deres sider nå da dette er et halv år siden.

Lenke til kommentar

Forøvrig, på Amazon får du Bioshock Infinite til 263 kroner, inkludert frakt. Varens verdi er under 200 kroner, så den er altså momsfri.

 

Hvordan får du denne summen? Når jeg trykker på linken din står det £25 og gratis frakt, som tilsvarer 233,56 NOK iflg. google. Det vil da si at varens verdi er over 200 siden frakten er gratis.

Lenke til kommentar

Ja, vesentlige forskjelliger i pris på spill. Men det ATWindsor skrev, var at det er vesentlige prisforskjeller på PC og konsollspill. Dette er jeg helt enig i. Kjøper en nye spill vil jeg tro en sparer rundt 200 lappen (minst) pr spill om en velger å kjøpe på PC. Hvis du ikke er enig i at spill er billigere på PC, så vil jeg gjerne høre hvor du skaffer deg konsollspill.

Jeg kjøper stort sett eldre, mindre populære (og oftere kortere) spill på PSN, da disse er ofte billigere enn mer populære, helt nylanserte PC spill. Kan godt tenke meg at regnestykket blir ganske anderledes hvis en har en annen spillsmak enn meg.

Lenke til kommentar

Om du har PC i stua, hvorfor kommer du med feilinformasjon? Det er helt åpenbart ikke tilfelle at man må bruke så mye.

 

AtW

 

Feilinformasjon?

 

Sku gjerne visst korleis du vil bygge ein PC som skal takle di nyaste spilla på maks grafikk med grei fps(60). Husk at Win OS koster og er nødvendig for å få eit stort spillbibliotek samt mus og tastatur som er retta mot gaming. Vanlige tastatur og mus er såpass hemma at bare uvitande vil bruke di til spill. Grunnen til at alt dette bør være med i prisen er pga at spillkonsoller har det med i prisen sin.

 

Skjerm rekner eg ikkje inn da det avhenger meir av kor man vil spille og kor nær man da sitter skjermen samt at det vil koste stort sett det samme til konsoll og spill-PC(TV-skjerm eller 3 stk PC-skjermer).

 

Eg bygger PC'r til alskens behov og får kostnad og bruk som grense for bygginga. Men du må gjerne sette opp ein spill-PC med alle deler og kostnader slik at eg kan lære litt av deg.

 

 

 

Det der er en gammel myte, man kan fint spille helt nye PC-spill på en eldre budsjettmaskin. Selvsagt ikke høyeste settings på tre skjermer med 60 FPS, men det fungerer helt fint, vel så bra som på konsollene.

 

Kva er visten med ein spill-PC viss den ikkje skal greie å spille dagens spill på maks grafikk med fin flyt i fps(60)?

 

Men for å ta det enkle først. Ein spill-PC må ha OS, dvs Win7 eller helst Win8 for å få tilgang på flest mulige spill. Dernest kommer tastatur og mus dedikert til spilling. Helst bør man ha med virus-prog og Norten er ikkje gratis for di som vil ha det enkelt og greit. Så kan man sette saman ein ok PC for resten av pengane og for ein total sum på 10000 får man ikkje så veldig kraftig PC. Den vil ikkje greie di nyaste spilla på høgaste setting og enda dårligare blir det viss spill-PC'n skal byggast for ei større oppgradering seinare.

Lenke til kommentar

Feilinformasjon?

 

Sku gjerne visst korleis du vil bygge ein PC som skal takle di nyaste spilla på maks grafikk med grei fps(60). Husk at Win OS koster og er nødvendig for å få eit stort spillbibliotek samt mus og tastatur som er retta mot gaming. Vanlige tastatur og mus er såpass hemma at bare uvitande vil bruke di til spill. Grunnen til at alt dette bør være med i prisen er pga at spillkonsoller har det med i prisen sin.

 

Skjerm rekner eg ikkje inn da det avhenger meir av kor man vil spille og kor nær man da sitter skjermen samt at det vil koste stort sett det samme til konsoll og spill-PC(TV-skjerm eller 3 stk PC-skjermer).

 

Eg bygger PC'r til alskens behov og får kostnad og bruk som grense for bygginga. Men du må gjerne sette opp ein spill-PC med alle deler og kostnader slik at eg kan lære litt av deg.

 

 

 

 

Kva er visten med ein spill-PC viss den ikkje skal greie å spille dagens spill på maks grafikk med fin flyt i fps(60)?

 

Men for å ta det enkle først. Ein spill-PC må ha OS, dvs Win7 eller helst Win8 for å få tilgang på flest mulige spill. Dernest kommer tastatur og mus dedikert til spilling. Helst bør man ha med virus-prog og Norten er ikkje gratis for di som vil ha det enkelt og greit. Så kan man sette saman ein ok PC for resten av pengane og for ein total sum på 10000 får man ikkje så veldig kraftig PC. Den vil ikkje greie di nyaste spilla på høgaste setting og enda dårligare blir det viss spill-PC'n skal byggast for ei større oppgradering seinare.

 

Hahaha for 10k får du en pc med gtx 780. Hvis ikke det er nok for behovet ditt så har du et problem. Du er helt ute å kjøre med resonementet ditt her. 3 gode spillskjermer er ikke like dyrt som en tv med noenlunde samme bildekvalitet nei.

 

Og å si at mus og tastatur ikke er til å spilles med viser at du 1. Ikke kan noe om gaming. 2. Ikke kan noe om gaming historie. 3. Ikke burde uttale deg.

 

Håndkontroller og mus og tastatur har alle sitt bruk og behov men ved gaming av ganske mange forskjellige spill så har alle tester vist at mus og tastatur gir en fullestendig overlegen presisjon og hurtighet som gjør at crossplatform ikke funker bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilinformasjon?

 

Sku gjerne visst korleis du vil bygge ein PC som skal takle di nyaste spilla på maks grafikk med grei fps(60). Husk at Win OS koster og er nødvendig for å få eit stort spillbibliotek samt mus og tastatur som er retta mot gaming. Vanlige tastatur og mus er såpass hemma at bare uvitande vil bruke di til spill. Grunnen til at alt dette bør være med i prisen er pga at spillkonsoller har det med i prisen sin.

 

Jeg kan fint bygge en PC som takler det for under 10k, men det er ikke engang poenget, om du ikke takler spill under 60 fps og under max settings, så er jo ikke konsoll en konkurrent engang, da er det ikke noe å diskutere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører alt jeg kan på pc med håndkontroller. Kjøpte sist Fall of cybertron på cdon til PC . Men det er ekslusivene jeg ikke klarer meg uten nå. Blir PS4 for MGS, Infamous second son og neste naughty dog tittel. Ps3 var også blurayspiller, har ikke gidda satt en inni pcen enda. Men EA spill blir på Konsoll som regel om jeg må ha de (Dead space, mass effect før), Fordi det leveres som regel ikke støtte til kontroller i spillene jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...