Gå til innhold

Kommentar: ? Ny iPhone vil også bli hatet


Anbefalte innlegg

Huffameg, da var diskusjonen igang igjen :p

 

Det er kjedelig at kanskje 3% av kommentarene sier hva som er galt/ riktig med begge sider av saken....

 

Jeg liker ikke Apple/ iStuff. Men jeg er oppegående nok til å forstå at de lager bra produkter og som et firma så er de flinke. Ja de bruker kanskje utdatert maskinvare noen steder, men dette har lite å si så lenge telefonen har riktig "flyt". Det er noen fanboys som kjøper Apple kun for at det er Apple, men sånn er det innenfor alle produsenter og produkter.

 

At de har en markedsandel på 20% er faktisk gigantisk. Hvis man ser på antall produsenter så må det kun være 5 for at fordelingen skal være lik. Er det kun 5 bedrifter som produserer telefoner????

 

Jeg synes ikke iPhone er noe bra eller passer meg, men det betyr ikke at man skal ha ett fastlåst syn på noe! Jeg har tidligere blitt med på slike diskusjoner for å vise at Apple ikke er hellige, men det er så mange med fastlåste meninger at jeg må hoppe noe over på Apple sin side nå.

 

Jeg må bemerke at det han skriver om Apples "økosystem" er feil. Jeg har satt opp mitt eget system som fungerte like bra som Apple's om ikke bedre. Problemet med "hjemmemekkede" systemer er at de er "vanskelige" å sette opp og krever en del jobb. Det som er bra med Apple's system er at det er enkelt å sette opp.

 

Alt i alt så er Apple produkter meget gode, på lik linje som mange andre produkter. Husk at jeg faktisk ikke liker Apple stash men presenterer dem i ett godt lys alikevel. Det er viktig å være OBJEKTIV, mange skriver at de savner dette uten å være det selv!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidelig som iphone 1 var ute så hadde jeg en nokia n97 mini.

 

Denne telefonen klarte allt som apple sin iphone 3g klarte + multitasking + microSD + gratis gps og et utrolig bra tastatur og god kamera. Selv liker jeg designen til den mye bedre en iphone3g. Skjoenner ikke hvorfor iphone blir kallt en "gamechanger"... nokia hade app store dem og hvis det er det dere snakker om?

 

Den egentlige gamechangern er vel iPhone4 som kom med utrolig flott hardware. Det var også den foerste telefonen med en hoeyopploest skjerm noe mange hade venta på inkludert meg. Selv jeg som er veldig tvilsom til apple sin måte å bestemme over kundene vurdete faktisk å skaffe meg en iphone4, men prisen var litt for stiv.

 

Hva har skjedd siden iphone4 ble sluppet da? Hardwaren til iphone er nesten ikke blitt forandret, bortsett fra raskere SoC. Den savner fortsatt stoette for alle standard utstyr som for eks. usb, nfc, utbyttbart batteri, trådloes lading eller muligheten å kommunisere med en ikke iOS produkt. Prisen er fortsatt hoey og prisen for litt ekstra lagring er skammelig.

 

Konkuransen har gått fra WVGA til full HD skjermer. Dem har stappet in 4stk 1.9ghz cpu kjerner og 2gb ram. Batteriene kan som regel fortsatt byttes og flere har over 3000mAH med kraft. Mens android er blitt kraftig oppgradert fra å ha vaert sloevt, buggete og manglet mange funktioner til å klare i principp allt uten problemer så ser iOS i principp likt ut som når iphone4 ble sluppet.

At apple valgte å bytte ladekontakt til en ny egenprodusert kontakt isteden for usb er ikke noe annet en skammelig! Det finnes jo en god grund til at alle andre gikk med på å standardisere USB som ladekontakt.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir nok som du sa, så er det egne preferanser. Flere og flere vil f.eks ha vannsikker tlf. Selv vil jeg det, samt en mindre tlf. Den perfekte tlf kommer aldri tror jeg, for det er alltid noe å hente

 

Som sagt var min uttalelse basert på de normale ønsker og normer blant dagens kjøpere.

Hadde du spurt meg for to år siden hadde jeg selv ikke ønsket mer en 4,3" skjerm da dette ville gjort telefonen mindre. S4 har klart bragden å lage en telefon med 5" skjerm som er fysisk mindre en telefoner med mindre skjerm.

Vanntett er nok et ønske som vil vokse mer og mer, noe jeg godt kan forstå siden vi bor her vi bor. Men pr i dag blir dette valg bort til fordel for andre finesser av hvermannsen.

Samtidig må det nevnes at Xperia Z og S4 Active er vanntette, Apple kommer derimot aldri til å lansere en vanntett telefon hvilket igjen beviser at å kun satse på en ideologi før eller siden kaster deg av lasset.

Lenke til kommentar
Poenget til artikkelen er at veldig mange, ikke nødvendgvis alle, dømmer alle Apple-produkter nedenom og hjem på grunn av et innebygd hat mot Apple som selskap.

 

Klart, men "ganske" mange kjøper og forsvarer apple-produkter bare pga merkevaren. Så det går nok opp i opp.

 

Og jeg tror ikke noen har et innebygd hat. Et tillært hat virker mer sannsynlig. Uten at jeg er genforsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mercedes er bare dritt synes nå jeg, mye problemer med masse rust osv! Du betaler alt for mye for service bare fordi du tror at bilen er verdt mer enn andre.

 

Veit om flere som har hatt mercedes og kjøpt noe annet ettersom service prisene dems er helt på huet. Samme med Apple, de kan ikke Norsk lovverk i det hele tatt. Du må krangle med de om alt mulig også videre.

 

Kan jo bare si at Android er som Ferrari eller Bugatti da, rask og enkel bil fra a til B. Den er dyr men du får så mye mer for hva du betaler for. Service er kanskje dyrt her å men de gir deg så mye mer tilbake.

Lenke til kommentar

Hvor kommer alle disse skrekkeksemplene ifra? Selv har jeg aldri hatt problem med å få reklamasjon på lillesøster sin iPhone 4 selv om den nærmer seg tre år, bare å legge ved det reklamasjonskjema og vips så mottok hun en ny iPhone 4 en uke etterpå.

 

Det er vell forsåvidt sjeldent Apple tar hånd om servicesakene selv uansett? Er det ikke sånn at Mcare tar seg av iPhone som er kjøpt med Telenor abonnement og de som er kjøpt åpne fra Apple.no, Mobii tar seg av iPhone kjøpt med Tele2 abonnement og Deltaservice tar seg av de som er kjøpt med Netcom abonnement? Eventuelt så kan vell alle sendes inn til Snorredata som kan ta alle former for Apple enheter i Norge.

 

Da er det vell strengt tatt de ulike servicepartnerne som vurderer om noe som helst skal dekkes av garanti eller reklamasjon eller ikke, og ikke Apple selv direkte. Når du kjøper et Asus hovedkort fra Komplett så er det jo ikke Asus selv som tar hånd om garanti og reklamasjonshenvendelser, det er jo Komplett sitt eget serviceverksted som tar seg av det. De har sikkert fått noen retningslinjer fra produsent å forholde seg til men alle disse stedene vet jo hvordan man skal forholde seg til lovbestemt reklamasjonsrett i Norge regner jeg med.

 

 

De eneste situasjonene man har direkte med Apple å gjøre her i landet er vell om du tar med din Apple enhet til utlandet og går innom en Apple Store, her gjelder naturligvis Apple sine globale retningslinjer som normalt tilsier 1år dekning om du ikke har kjøpt utvidet avtale iform av Apple Care, og akkurat på dette punktet så finnes det vell knapt noen som er like medgjørlige som Apple da de som oftest bytter enheter på stedet uten noen ekstra spørsmål.

 

Var i London selv tidligere i uka, stakk innom Apple Store i Covent Garden og skulle forhøre meg om noe smårusk vi har opplevd med kjæresten sin iPhone 5 og jeg trengte ikke annet enn å hinte til at vi hadde opplevd noen problemer og det eneste karen sa "Oh, let me replace that for you" og vips hadde hun en helt ny iPhone 5 i hendene på under fem minutter.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Samsung note 2 ble knust og gikk i svart etter et fall på en halv meter:( Landet på litt hardtrampet snø.

Batteriet til min stedatters Samsung Y varte i fire måneder.

De to ungdommene i huset har knust sine samsunger (samt baksiden på en iphone). Jeg har hatt tre samsunger, den første som var en symbianmobil tålte det meste og fungerte også i lang tid. Den andre sluttet å virke etter noen måneder. I mine øyne lyser det ikke kvalitet og styrke av Samsung heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det foreligger ingen dokumentasjon på at iPhone telefoner skal tåle mindre enn andre telefoner så det er naturligvis bare rene vissvass fra diverse tullebukker her inne.

 

Det at man oftere ser knuste iPhone's kontra andre telefoner har jo naturligvis mye å gjøre med at det er solgt suverent flest iPhone's i Norge og de fleste andre land kontra noen andre modeller, men når vi ser på prosentandelen med knuste telefoner så er nok denne neppe noe sjokkerende høyt kontra andre og det er jo ikke til å skyve under en stol at det er mange temmelig skjødesløse personer der ute som kanskje ikke burde hatt slike telefoner i det hele tatt og mange er jo eksperter på å miste telefonen sine når de har fått et par glass innabords.

 

 

Men at sannsynligheten for å knuse glasset på iPhone 4 / iPhone 4S kontra mange andre modeller kan jeg være med på ettersom det går glass kant til kant på begge sider av telefonen, så om du først mister den på en stein eller noe så er jo oddsen for å treffe glasset større enn på de fleste andre telefoner, men at selve glasset skal tåle mindre har jeg aldri sett noen dokumentasjon på så det blir jo rent oppspinn inntil noen faktisk kan foreligge noen seriøse data på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det foreligger ingen dokumentasjon på at iPhone telefoner skal tåle mindre enn andre telefoner så det er naturligvis bare rene vissvass fra diverse tullebukker her inne.

 

Det at man oftere ser knuste iPhone's kontra andre telefoner har jo naturligvis mye å gjøre med at det er solgt suverent flest iPhone's i Norge og de fleste andre land kontra noen andre modeller, men når vi ser på prosentandelen med knuste telefoner så er nok denne neppe noe sjokkerende høyt kontra andre og det er jo ikke til å skyve under en stol at det er mange temmelig skjødesløse personer der ute som kanskje ikke burde hatt slike telefoner i det hele tatt og mange er jo eksperter på å miste telefonen sine når de har fått et par glass innabords.

 

 

Men at sannsynligheten for å knuse glasset på iPhone 4 / iPhone 4S kontra mange andre modeller kan jeg være med på ettersom det går glass kant til kant på begge sider av telefonen, så om du først mister den på en stein eller noe så er jo oddsen for å treffe glasset større enn på de fleste andre telefoner, men at selve glasset skal tåle mindre har jeg aldri sett noen dokumentasjon på så det blir jo rent oppspinn inntil noen faktisk kan foreligge noen seriøse data på det.

 

Hvem er det som sier at selve den kjemiske sammensetningen av glassert tåler mindre? Det jeg har sett folk påstå er at telefonen tåler mindre, noe du selv virker til å være enig i?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, nå er realiteten at den kjemiske sammensetning i glasset iPhone har faktisk tåler mindre en det andre telefoner bruker i dag. Apple har i likhet med de fleste andre produsenter Corning som leverandør av glass, Apple har brukt dem siden iPhone 3GS. Dette glasset heter Corning Tough (Gorilla 1) og var da det kom overlegent alt annet glass til sitt formål. Dette glasset har Apple brukt fra 3GS til iPhone 5, samtidig har Corning videreutviklet glasset å er nå i generasjon 3 (Gorilla Glass 3). Htc One bruker 2. generasjon fra Corning (Gorilla Glass 2), hvilket er 20% mer ripesikkert og 30% sterkere. Galaxy S4 bruker aller siste generasjon glass fra Corning (Gorilla Glass 3), hvilket er 40% mer ripesikkert og 50% sterkere. Dette betyr at dagens iPhone (som fremdeles bruker 1. generasjon fra Corning) har et glass som tåler mindre en konkurrentene.

 

Et annet viktig moment her er selvsagt svakheten i iPhones design som gjør glasset svært utsatt. Sammenligner man feks. med Galaxy S4 som har en hel glass front ser man at Samsung har valgt å dra siderammen fremover slik at den tar støt ved fall på fronten eller sidene.

Endret av mobifil
Lenke til kommentar

Hvor kommer alle disse skrekkeksemplene ifra? Selv har jeg aldri hatt problem med å få reklamasjon på lillesøster sin iPhone 4 selv om den nærmer seg tre år, bare å legge ved det reklamasjonskjema og vips så mottok hun en ny iPhone 4 en uke etterpå.

Det stemmer overens med mine erfaringer.

 

De siste par tre årene har jeg klaget på dårlig batteri på en iPhone 3GS, kun mono-lyd fra en iPhone 4 og problemer med hjem-knappen på en iPhone 5.

 

Alle disse telefonene har vært kjøpt igjennom Apple Store (apple.no) og i alle tilfellene har det bare vært å ringe inn fortelle hva som er problemet, også har jeg fått tilsent en boks fra Apple for å returnere telefonen med UPS. I alle tilfellene kom en ny telefon tilbake med UPS etter noen dager.

 

Hva andre "service-partnere" gjør har jeg ikke erfaringer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det foreligger ingen dokumentasjon på at iPhone telefoner skal tåle mindre enn andre telefoner så det er naturligvis bare rene vissvass fra diverse tullebukker her inne.Det at man oftere ser knuste iPhone's kontra andre telefoner har jo naturligvis mye å gjøre med at det er solgt suverent flest iPhone's i Norge og de fleste andre land kontra noen andre modeller, men når vi ser på prosentandelen med knuste telefoner så er nok denne neppe noe sjokkerende høyt kontra andre og det er jo ikke til å skyve under en stol at det er mange temmelig skjødesløse personer der ute som kanskje ikke burde hatt slike telefoner i det hele tatt og mange er jo eksperter på å miste telefonen sine når de har fått et par glass innabords.Men at sannsynligheten for å knuse glasset på iPhone 4 / iPhone 4S kontra mange andre modeller kan jeg være med på ettersom det går glass kant til kant på begge sider av telefonen, så om du først mister den på en stein eller noe så er jo oddsen for å treffe glasset større enn på de fleste andre telefoner, men at selve glasset skal tåle mindre har jeg aldri sett noen dokumentasjon på så det blir jo rent oppspinn inntil noen faktisk kan foreligge noen seriøse data på det.

 

Trenger du virkelig dokumentasjon for å bli overbevist om at iPhone knuser lettere en ALLE andre tlf?

 

Jeg foreslår du ringer 3-4 verksteder som bytter skjerm på iPhone/Samsung, så får du nok svaret ditt ganskje kjapt.

 

Når det gjelder alt annet av fysiske/programvare relaterte problemer, ring Telekiosken og Elkjøp. Jeg skal love deg at service på Samsung er "ikke eksisterende", mens på iPhone som har de lageret fullt.

 

Ser at iPhone blir sammenlignet med Mercedes, greit nok, men det er isåfall Mercedes kopi som er bygget i Kina. Kvaliteten på iPhone er så ræva at jeg hadde ikke ønsket en iPhone til min verste fiende engang. Får jeg den gratis, så skal jeg love jeg kaster jævelskapet rett i en vegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger du virkelig dokumentasjon for å bli overbevist om at iPhone knuser lettere en ALLE andre tlf?

 

Jeg foreslår du ringer 3-4 verksteder som bytter skjerm på iPhone/Samsung, så får du nok svaret ditt ganskje kjapt.

iPhone 4/4S var knuste ganske lett ja, men mine erfaringer med iPhone 5 (som er den modellen som har solgt mest siden den ble lansert) er at den tåler mer en flere Samsung-modeller

Lenke til kommentar

Jeg mener at artikelforfatter lider av klassisk Apple romantikk :

inn i et felles økosystem som ingen i dag kan matche. Det er ikke perfekt, men det er utvilsomt det mest gjennomførte og strømlinjeformede økosystemet som finnes.
Det er mange flotte ord, men stemmer de?Hvorfor bruker vi et organisk ord som "Økosystem" når det her gjelder materiale gjenstander som er laget av inorganiske materialer og som har et software system (os) for å fungere? Det høres definitivt fancy ut og er definitivt et Buzz ord som vi har lett for å godta, men det er langtifra riktig å bruke med mindre vi er villige til å omdefinere betydningen til ordet.Artikkelens Ingress tyder jo også på at journalisten er innbefattet med at iPhone er dagens "Mercedes" og gir jo også et subjektivt inntrykk av at resten av telefonene på Markedet er Datsun og at eierne av slike telefoner derfor er "sjalu" og ønsker å ripe opp "Mercedesen"... Og så spør han jo til slutt etter å ha pent påpekt at joda, han bruker faktisk andre telefoner også hva meningen til leserne er....Og så har man jo alt journalisten greier å få smettet mellom linjene , er det egentlig rart at en god del intelligente mennesker blir lettere irritert? Personlig føler jeg at artikkelforfatter fortsatt er trollbundet av Steve Jobs Syndromet (Magien / Hypnosen fyll inn det som passer) og greier ikke å være kritisk nok til et selskap som han selv digger.Personlig bruker jeg telefonen først og fremst til å ringe med, men den har også funksjoner som er praktiske og som benyttes flittig : Lese kjapt epost , google maps , Whatsapp / skype , Kamera funksjon og ikke minst underholdning når man sitter på buss eller annen offentlig transport.Til min bruk fungerer en S3 ypperlig (godt mulig en iPhone også hadde fungert greit) og det var et personlig valg å unngå Apple nettopp pga faktorer som er viktige for meg ( Kundeservice , reklamasjonsrett , mangel på funksjonalitet osv.)Personlig hater jeg ikke Apple , jeg er derimot kritisk til mye av det man må godta som "kunde" hos selskapet og mener jeg kan få langt bedre vilkår hos en annen leverandør av tjenester og produkter.

 

Helt utrolig at du klarer å ta deg nær av slike ting. Virkelig? "iPhone er dagens "Mercedes" og gir jo også et subjektivt inntrykk av at resten av telefonene på Markedet er Datsun og at eierne av slike telefoner derfor er "sjalu" og ønsker å ripe opp "Mercedesen" Det var bare et enkelt eksempel og så klarer du å bli så utrolig hårsår av noe så lite. Ta deg en bolle.

 

Lenke til kommentar

Vell, nå er realiteten at den kjemiske sammensetning i glasset iPhone har faktisk tåler mindre en det andre telefoner bruker i dag. Apple har i likhet med de fleste andre produsenter Corning som leverandør av glass, Apple har brukt dem siden iPhone 3GS. Dette glasset heter Corning Tough (Gorilla 1) og var da det kom overlegent alt annet glass til sitt formål. Dette glasset har Apple brukt fra 3GS til iPhone 5, samtidig har Corning videreutviklet glasset å er nå i generasjon 3 (Gorilla Glass 3). Htc One bruker 2. generasjon fra Corning (Gorilla Glass 2), hvilket er 20% mer ripesikkert og 30% sterkere. Galaxy S4 bruker aller siste generasjon glass fra Corning (Gorilla Glass 3), hvilket er 40% mer ripesikkert og 50% sterkere. Dette betyr at dagens iPhone (som fremdeles bruker 1. generasjon fra Corning) har et glass som tåler mindre en konkurrentene.

 

Et annet viktig moment her er selvsagt svakheten i iPhones design som gjør glasset svært utsatt. Sammenligner man feks. med Galaxy S4 som har en hel glass front ser man at Samsung har valgt å dra siderammen fremover slik at den tar støt ved fall på fronten eller sidene.

Vel, jeg vil oppfordre deg til å ta en realitetssjekk! Apple har benyttet Corning Gorilla Glass helt siden 2007 og første generasjon iPhone.

Det er i stor grad takket være Steve Jobs' velkjente overtalelsesevner og personlige kontakt med Cornings CEO Wendell Weeks at Corning i det hele tatt utviklet og startet produksjon av det supertynne og supersterke glasset som vi i dag finner i så mange skjermer - kjent som Gorilla Glass.

http://www.displayblog.com/2012/01/21/if-mr-jobs-wanted-perfect-there-was-nowhere-else-to-go/

 

Alt tyder på at iPhone 5 bruker Gorilla Glass 2, siden glasset er både tynnere og sterkere enn i tidligere generasjoner av iPhone, og det er et naturlig valg siden Corning lanserte GG 2 noen måneder før iPhone 5 ble lansert.

 

Det er i det hele tatt svært lite som tyder på at glasset i iPhone 5 er mer utsatt for knusing enn glasset i Galaxy S4 - snarere det motsatte, om man skal dømme etter diverse falltester...

http://www.cultofandroid.com/26893/drop-test-proves-galaxy-s4s-durable-plastic-is-no-match-for-iphone-5s-aluminum-video/

http://mashable.com/2013/04/29/galaxy-s4-drop-test/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...