cannibalguppy Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Det trenger vi en kilde på. Wikipedia sier at Apple har patentet, og slik ser det ut: Link Edit: Jeg er for ordens skyld i mot patenter. Geir Dette er ikke det originale patentet. Et asiatisk firma som er i asia registrerer ikke patenter i usa. De tapte i korea. minutt 4. De tok ikke patent på det for i asia er dette velbrukt. Men apple prøvde å saksøke uansett etter de stjal patenten(jeg syns det er tyveri når du tar patent på noe det ikke er patent på men du ikke lagde og prøver å saksøke over det). Sånn går historien hele veien. Apple er flinke til å gjøre en del ting klart for massene. Men de er ikke akkuratt innovative siden de har til gode å lage et helt eget konsept.
Dassen Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Jeg sier ikke at kilden din er totalt uten kredibilitet, men en fyr med WASD t-skjorte som sitter og sier "de tok ikke patent på det, fordi det bare gav mening å ha det sånn" er ikke veldig overbevisende. Faktum er at Apple er den eneste datamaskinprodusenten som bruker dette på sine laptops og det er en genial liten greie. Dette og alle de andre små smarte designløsningene (som f.eks skjermhengslen, tastaturet, unibody konstruksjon, gigantisk musepad, slot in optisk) gjør at MacBook-seriene forblir de beste laptopene der ute etter min mening. Hvis de er så jævla overprisa er det rart de selger som hakka møkk. 9/10 datamaskiner jeg ser på forelesninger på Blindern er MacBooks og jeg går ikke på grafisk eller design. Når studenter, som i utgangspunktet har veldig dårlig råd, mener en MacBook er verdt pengene, da er den det. Et produkt er verdt hva enn folk er villige til å betale for det. 3
Henrik C Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Det var en lite imponerende kilde du kom med der. Jeg kan også lage en YouTube-video der jeg kommer med påstander jeg ikke underbygger, men det betyr ikke at det er en god kilde. Den videoen bar også preg av å være på svært tynn is til tider. Hadde den vært om Samsung hadde det vel vært påstått at den funksjonen som gjør at man kan scrolle med øynene ikke er innovativ, fordi mennesker har brukt øyesignaler (blunke, lukke øynene, himle) i lang tid. Det ville vært en helt latterlig påstand, men det var dessverre litt slikt den videoen du postet gikk frem. Hadde dog vært interessant med en artikkel som hadde kastet lys på tilsvarende problemstillinger på en ordentlig og ryddig måte, så hvis du har det kan du gjerne poste den. 1
tom waits for alice Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Kilden var dårlig, men i dette tilfellet har kannibalen rett i en ting: Magnetiske plugger er en gammel oppfinnelse, og har vært i bruk i japanske kjøkkenartikler i godt over 10 år. Det jeg ønsket kilde på var det angiveige søksmålet Apple tapte i Korea. Geir
Runar Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Moderatormelding Usaklige innlegg (og svar på disse) blir fjernet uten forvarsel, og kan etter gjentatte hendelser føre til advarsler. To innlegg har nå blitt fjernet fra tråden.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.
Theo343 Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Kilden var dårlig, men i dette tilfellet har kannibalen rett i en ting: Magnetiske plugger er en gammel oppfinnelse, og har vært i bruk i japanske kjøkkenartikler i godt over 10 år. Det jeg ønsket kilde på var det angiveige søksmålet Apple tapte i Korea. Geir Magnetiske plugger er helt klart ikke noe nytt fra Apple men nettopp derfor kunne flere benyttet seg av lignende løsninger fremfor de elendige pluggene som ofte også ødelegges. Ellers så jeg teksten "Does Apple actually really invent anything". Uten å gå i dybden på det kan man snu den mot google og alle andre og samtidig se på seg selv om man faktisk har kunnskap om hvordan markedene egentlig fungerer eller om man lever i sin egen lille boble med naive Disney forestillinger om "good and bad guys". Endret 13. juni 2013 av Theo343
Newton Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Dette er ikke det originale patentet. Et asiatisk firma som er i asia registrerer ikke patenter i usa. De tapte i korea. <snipp> De tok ikke patent på det for i asia er dette velbrukt. Men apple prøvde å saksøke uansett etter de stjal patenten(jeg syns det er tyveri når du tar patent på noe det ikke er patent på men du ikke lagde og prøver å saksøke over det). Sånn går historien hele veien. Apple er flinke til å gjøre en del ting klart for massene. Men de er ikke akkuratt innovative siden de har til gode å lage et helt eget konsept. Ohh, yeah! To klovner på YouTube harselerer om ting de ikke har greie på - da må det jo være sant! Påstandene dine mangler logisk sammenheng, og henger ikke på greip i det hele tatt. For det første, asiatiske firma registrerer mengder av patenter i USA, og flere asiatiske selskap er på toppen av listen over de som registrerer flest patenter i USA: http://en.wikipedia....tent_recipients På den ene siden påstår du - uten annen "kilde" enn klovneguttene på YouTube - at asiatene ikke tok patent på sine magnetiske kontakter. På den annen side sier du at Apple stjal patentet - som da ikke eksisterte siden asiatene ikke tok patent på magnetkontaktene. Så henviser du til en angivelig rettssak i Korea, nok en gang uten noen som helst kildehenvisning. Sånn går innleggene dine hele veien - fri fantasi, hatefulle usannheter og udokumenterte påstander. Og så er det dette med at en tilkoblingsstandard for bruk i datautstyr (f.eks FireWire eller Thunderbolt) selvsagt kan patenteres selv om noen lagde en plugg/kontakt for å plugge inn en lampe for mer enn 100 år siden. En tilkoblingsstandard som MagSafe inneholder også mer enn den fysiske utformingen av selve pluggen og kontakten, den har også en funksjonsbeskrivelse, arrangerer magnetene på en bestemt måte, en spesifikk pin-out og tilhørende reguleringselektronikk, osv. MagSafe er da helt klart patenterbar, uavhengig av om noen har brukt magneter i kontakter til et helt annet formål og/eller med en helt annen utforming. Apple refererer da også til flere beslektede patenter (Prior Art) fra andre i sine patentsøknader for MagSafe, som seg hør og bør, men beslektet teknologi forhindrer ikke at man kan patentere egne løsninger med vesentlige endringer og forbedringer. Jeg lurer litt på hvem som er "innovative" sett med dine øyne? Hvilke PC-produsenter har laget "et helt eget konsept"? Endret 13. juni 2013 av Newton 4
cannibalguppy Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Ohh, yeah! To klovner på YouTube harselerer om ting de ikke har greie på - da må det jo være sant! Påstandene dine mangler logisk sammenheng, og henger ikke på greip i det hele tatt. For det første, asiatiske firma registrerer mengder av patenter i USA, og flere asiatiske selskap er på toppen av listen over de som registrerer flest patenter i USA: http://en.wikipedia....tent_recipients På den ene siden påstår du - uten annen "kilde" enn klovneguttene på YouTube - at asiatene ikke tok patent på sine magnetiske kontakter. På den annen side sier du at Apple stjal patentet - som da ikke eksisterte siden asiatene ikke tok patent på magnetkontaktene. Så henviser du til en angivelig rettssak i Korea, nok en gang uten noen som helst kildehenvisning. Sånn går innleggene dine hele veien - fri fantasi, hatefulle usannheter og udokumenterte påstander. Og så er det dette med at en tilkoblingsstandard for bruk i datautstyr (f.eks FireWire eller Thunderbolt) selvsagt kan patenteres selv om noen lagde en plugg/kontakt for å plugge inn en lampe for mer enn 100 år siden. En tilkoblingsstandard som MagSafe inneholder også mer enn den fysiske utformingen av selve pluggen og kontakten, den har også en funksjonsbeskrivelse, arrangerer magnetene på en bestemt måte, en spesifikk pin-out og tilhørende reguleringselektronikk, osv. MagSafe er da helt klart patenterbar, uavhengig av om noen har brukt magneter i kontakter til et helt annet formål og/eller med en helt annen utforming. Apple refererer da også til flere beslektede patenter (Prior Art) fra andre i sine patentsøknader for MagSafe, som seg hør og bør, men beslektet teknologi forhindrer ikke at man kan patentere egne løsninger med vesentlige endringer og forbedringer. Jeg lurer litt på hvem som er "innovative" sett med dine øyne? Hvilke PC-produsenter har laget "et helt eget konsept"? Bare fordi du selger den til en ny pris og farge så betyr det ikke at du har funnet den opp. Hvis du ser på teknologien så har apple kun pushet fram smartphones og tablets, resten er bare tull som faktisk gjør at teknologien ikke utvikler seg like fort fordi de lager absolutte ting med null åpenhet. alt drives av ting de eier så du ikke kan bytte og da blir det heller ikke noen utvikling(nei ET firma vil aldri utvikle et produkt like fort som TO som konkurerer).
_dundun_ Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Bare fordi du selger den til en ny pris og farge så betyr det ikke at du har funnet den opp. Hvis du ser på teknologien så har apple kun pushet fram smartphones og tablets, resten er bare tull som faktisk gjør at teknologien ikke utvikler seg like fort fordi de lager absolutte ting med null åpenhet. alt drives av ting de eier så du ikke kan bytte og da blir det heller ikke noen utvikling(nei ET firma vil aldri utvikle et produkt like fort som TO som konkurerer). To dominerende konkurrerende selskaper er faktisk ofte begrensende på konkurransen fordi det har lett for å oppstå et duopoli. Tre og oppover er bra, det er derfor det er så positivt at Microsoft har meldt seg på i konkurransen. Det finnes eksempler der ett selskap har vært alene på markedet og funnet opp ekstremt mye, f.eks Bell. Endret 13. juni 2013 av kvasbo 1
cannibalguppy Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 (endret) To dominerende konkurrerende selskaper er faktisk ofte begrensende på konkurransen fordi det har lett for å oppstå et duopoli. Tre og oppover er bra, det er derfor det er så positivt at Microsoft har meldt seg på i konkurransen. Det finnes eksempler der ett selskap har vært alene på markedet og funnet opp ekstremt mye, f.eks Bell. Sant at flere store aktører er bedre det er det. Men apple er ikke et selskap som kan sammenlignes med bell. Eneste apple har gjort er å ta noe et skritt videre(og dette er jeg glad for) men så setter de på bremsene.. Også vil jeg si at det største problemet jeg har med apple er at kundene deres er 100% ukritiske og forsvarer det til døde selv ved produkter som er for dårlige(gamle mac pro) eller som ikke funker som det skal(iphone antennene fungerte ikke bra nok i det hele tatt i laaang stund) og når apple gjør grove forbrukerfeil(nekte folk ny telefon fordi iphonene deres ikke taklet -20 grader når de er pålagt å fikse det ved lov). Jeg er en gamer og selvom jeg bruker windows(dermed microsoft) så vil jeg aldri noensinne kjøpe xbox one fordi den er en fornærmelse mot gamere. Hadde eplefolket vært 25% så kritiske som vanlige konsumenter hadde jeg nok ikke klaget så mye men alt blir lovet opp i skyene og er egentlig ganske middels eller allerede gjort. Endret 13. juni 2013 av cannibalguppy
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Sant at flere store aktører er bedre det er det. Men apple er ikke et selskap som kan sammenlignes med bell. Eneste apple har gjort er å ta noe et skritt videre(og dette er jeg glad for) men så setter de på bremsene.. På samme måte som alle andre selskaper. Jeg kan ikke helt se hva disse andre innovative selskapene av betydning har innovert i det siste ? Det er ihvertfall ingen som stopper dem. Med din logikk, så vil jo dette bare være supert, da alle andre da har supre muligheter til å innovere seg langt forbi Apple, noe som strengt tatt ikke har skjedd.. Spør du meg er ingen særlig innovativ, inklusiv Apple, i den forstand å finne opp helt nye ting, mer en evolusjon av eksisterende teknologier, i den bransjen vi her snakker om ihvertfall. (Inntil noen finner opp ekte hologrammer, eller opphever tygdekraften, eller noe virkelig imponerende)
_dundun_ Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Innovasjon er ikke nødvendigvis å finne opp noe helt nytt - det kan også være å være den som tar en umoden teknologi og får den klar for massemarkedet. Det er ingen sak å få en idé - det er å levere på den som er vanskelig. Apple hadde det første GUIet som solgte i noe antall, den første gode touchskjermtelefonen, den første skikkelig gjennomarbeidede tableten med touch, den første ultrabooken som ikke var full av kompromisser og de første høyoppløste skjermene. De kom også med den første fungerende applikasjonsbutikken for mobil (der de som laget software faktisk tjente penger) og den første skikkelig gode ladekontakten på en laptop. Andre hadde laget versjoner av alt før, men de klarte ikke å få det til markedet på en god måte. I min bok er det Apple har gjort ganske innovativt, selv om de selvfølgelig har kommet med masse drit også (Siri er oppskrytt, kartene var ikke gode nok, Newton var før sin tid, OS7-9 var akterutseilte, MBP Retina sliter litt med kvaliteten, første Macbook Air var ikke et modent produkt osv.) Her er f.eks Accenture Glass for over ti år siden, så da er ikke Google innovative heller. Endret 13. juni 2013 av kvasbo 4
Newton Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Bare fordi du selger den til en ny pris og farge så betyr det ikke at du har funnet den opp. Hvis du ser på teknologien så har apple kun pushet fram smartphones og tablets, resten er bare tull som faktisk gjør at teknologien ikke utvikler seg like fort fordi de lager absolutte ting med null åpenhet. alt drives av ting de eier så du ikke kan bytte og da blir det heller ikke noen utvikling(nei ET firma vil aldri utvikle et produkt like fort som TO som konkurerer). Var det ment å være et svar på mitt innlegg, siden du quotet meg? Jeg finner nemlig lite eller ingen ting her som besvarer det jeg skrev eller spørsmålene jeg stilte - kun nye usaklige påstander og meningsløst babbel fra deg, totalt uten grunnlag i virkeligheten. Jeg kunne tatt en historisk gjennomgang her, av "ting" og teknologi som Apple har utviklet og pushet fram siden de begynte å produsere Apple I i en garasje i 1976 - men når det gjelder deg, så er det knapt bryet verdt når alle fakta åpenbart preller av som vann på gåsa. "de lager absolutte ting med null åpenhet"? - Hva i alle dager betyr det? Null åpenhet, sammenlignet med hvem eller hva? Microsoft? Open Source? "alt drives av ting de eier så du ikke kan bytte og da blir det heller ikke noen utvikling" - Huh? Klarte du ikke å uttrykke deg mer vagt og uspesifikt?Vanskelig å trekke ut noen fornuftig mening av det der, men her er fakta om utvikling: Apple har vært i forkant av utviklingen, og til tider definert hele trend- og markedsutviklingen innen ulike segmenter, mer eller mindre kontinuerlig siden 1976. Apple I, Apple II, Macintosh, Mac OS, Newton, ARM, FireWire, OS X, iPod, iTunes, iPhone, App Store, iPad er noen eksempler på produkt eller produktlinjer fra Apple, som har vært innovative, satt nye standarder i markedet og hatt dyp innflytelse på utviklingen. Eller for nærme seg trådens tema: Har du lagt merke til at "alle" produsenter av ultrabooks forsøker å lage blåkopier av designet Apple lanserte med MacBook Air? Hvem er det som ikke innoverer her, mon tro? 2
RaaneHolmg Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 Ny Macbook Air, men uten retina? Dårlig! Nå er vel retina 13" nesten like lett og tynn allerede.
ATWindsor Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 Nå er vel retina 13" nesten like lett og tynn allerede. Ikke er den i 11-tommers versjon, og "nesten" har ganske mye å si på ultrapotable. AtW
LucarioX Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 Nemlig. Kan også nevnes at en Air versjon mest sannsynlig ville vært billigere. 1
Dassen Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 MacBook Air har over dobbelt så lang batteritid som beste win8-ultrabook. Kilde: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2420468,00.asp 1
ATWindsor Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 MacBook Air har over dobbelt så lang batteritid som beste win8-ultrabook. Kilde: http://www.pcmag.com...,2420468,00.asp Blir mer spennende å se hvordan den gjør det vs Haswell-varianter fra konkurrentene. AtW 1
RamGuy Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 Det blir jo enda bedre med OS X Mavericks og de nye finurlige løsningene Apple har kommet med for å spare på ressursforbruket, selv har min MacBook Pro 15" Retina gått fra type 6-7 timer batteri til nærmere 9-10 etter ja la inn BETA1 av OS X Mavericks. 1
Theo343 Skrevet 16. juni 2013 Skrevet 16. juni 2013 Apple har virkelig løftet lista noen hakk i Mavericks ja, imponerende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå