Gå til innhold

Apple oppdaterer hele MacBook Air-flåten


Anbefalte innlegg

Hva slags oppgaver gjør du, ATW?

 

Selv har jeg nettopp avsluttet en uke hvor jeg hadde 8 istedet for de vanlige 16GB minne. Jeg merket liten forskjell, så det sier vel noe om at jeg ikke kjører så minneintensive oppgaver til vanlig.

 

Nå er jeg så gammeldags at jeg ikke hadde fått med meg at Intel hadde lansert en 12-kjernet prosessor. Hva hvis denne erstatter 2 med 6 kjerner? Vil ikke det bli like bra? Så kan man selvsagt si: "Jammen, hva med to med 12?" Men det er kanskje ikke noe alternativ, avhengig av prosesorens formfaktor.

 

Jeg aner ikke. Men er det feil å si at det er det totale antallet kjerner som teller, ikke antallet fysiske CPU'er? I så fal, hvorfor 2? Hvorfor ikke 4 eller 8? Det må jo være enda bedre...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags oppgaver gjør du, ATW?

 

Selv har jeg nettopp avsluttet en uke hvor jeg hadde 8 istedet for de vanlige 16GB minne. Jeg merket liten forskjell, så det sier vel noe om at jeg ikke kjører så minneintensive oppgaver til vanlig.

 

Nå er jeg så gammeldags at jeg ikke hadde fått med meg at Intel hadde lansert en 12-kjernet prosessor. Hva hvis denne erstatter 2 med 6 kjerner? Vil ikke det bli like bra? Så kan man selvsagt si: "Jammen, hva med to med 12?" Men det er kanskje ikke noe alternativ, avhengig av prosesorens formfaktor.

 

Jeg aner ikke. Men er det feil å si at det er det totale antallet kjerner som teller, ikke antallet fysiske CPU'er? I så fal, hvorfor 2? Hvorfor ikke 4 eller 8? Det må jo være enda bedre...

 

Geir :)

 

Det er ikke feil å si at antallet kjerner er det som teller , men det er latterlig å rakke ned på folk som sier at to sokler er en fordel med at de er "søte" og andre billige hersketeknikker, når det faktisk er sånn i den virkelig verden at har du to sokler, så kan du ha flere kjerner enn om du har 1, (og enda flere når du har 4 som du er inne på).

 

Jeg jobber med akustikk, der vi gjør beregninger av store områder som kan sammenliknes med ray-tracing. Ideelt sett burde det vært gjort med GPUer, men softwaren finnes ikke, derfor gjøres det med CPU, dette er oppgaver som i verste fall kan ta uker om man kun har en kjerne, og de er i praksis 100% paralell-bare beregninger. Derfor er det for meg i mine oppgaver svært nyttig med mange kraftige CPU-kjerner, og arbeidsstasjon min er utstyrt deretter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er nok ikke dette maskinen for deg. Men den kan fortsatt være det for andre.

 

Jeg kjøper at to sokler kan være en fordel hvis du trenger det, men spørsmålet er om det i seg selv er kriteriet på om en maskin kan kalles en arbeidsstasjon. At det var eneste måten å utvide kapasiteten på den gangen prosssorene bare hadde en kjerne er greit. men nå har altså Apple fått en med 12 kjerner av Intel.

 

Apropos ingenting: Jeg ble minnet om fascinasjonen for transputere i min ungdom. Jeg så et kort med noen dusin av dem kjøre raytracing, det var imponerende (etter datidens målestokk.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Design har tvert imot enormt mye å si! Godt design handler både om ergonomi (så sant dette er noe som skal brukes av mennesker og fungere blant mennesker), funksjonalitet og hvordan maskinen er oppbygd innvendig, og inkluderer i Apples tilfelle spisskompetanse innen mange grener av ingeniørvitenskap - fra elektonikk og produksjonsteknikk til akustikk og materialteknologi. Designet av nye Mac Pro rundt et sentralt "kjøletårn" handler i mindre grad om hva du ser på utsiden eller det man kaller utseendet i dagligtale - og utseendet er i stor grad et logisk resultat av de teknologiske prinsippene som er benyttet på innsiden.

Man skulle tro en som påberoper seg å kunne et verktøy som Solidworks hadde en viss forståelse for hva moderne industridesign innebærer...

 

Ja og boksen som står under bordet har ingen brydd seg om ser firkantet, rund eller penisformet. Den skal gjøre en jobb og det eneste som teller er at den gjør den bra til prisen. Det er som tom waits for alice sier et lite marked for dette men det er nok ikke stort og for å kapre de fleste trenger du maskinvare maskinvare maskinvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja og boksen som står under bordet har ingen brydd seg om ser firkantet, rund eller penisformet. Den skal gjøre en jobb og det eneste som teller er at den gjør den bra til prisen. Det er som tom waits for alice sier et lite marked for dette men det er nok ikke stort og for å kapre de fleste trenger du maskinvare maskinvare maskinvare.

 

Men da er du endelig enig med oss andre. Apple prøver ikke å kapre store markedsleder, men å nå Mac kunder som trenger en arbeidsstasjon.

Lenke til kommentar

Men da er du endelig enig med oss andre. Apple prøver ikke å kapre store markedsleder, men å nå Mac kunder som trenger en arbeidsstasjon.

 

Ja. Poenget her er at dette er fortsatt veldig dyrt. Klart det er et marked for ellers hadde ikke folk kjøpt macs generelt. Er prisen jeg har klaget på her. Og den kan du ikke si er bra i forhold til sluttproduktet(og på workstations er det generelt lite feil så der har ikke apple noe fortrinn og designet på kabinettet har virkelig ikke noe å si).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ja. Poenget her er at dette er fortsatt veldig dyrt. Klart det er et marked for ellers hadde ikke folk kjøpt macs generelt. Er prisen jeg har klaget på her. Og den kan du ikke si er bra i forhold til sluttproduktet(og på workstations er det generelt lite feil så der har ikke apple noe fortrinn og designet på kabinettet har virkelig ikke noe å si).

 

Jepp, det er dyrt. Men du har fortsatt ikke klart å komme opp med eksempler på tilsvarende arbeidstasjoner som er billigere..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå er dette på ingen måte et marked jeg kjenner. Er det noen som kan nevne noie typiske arbeidsstasjoner i dette segmentet som vi kan sammenligne med?

 

Om jeg tar en Dell Inspiron og utstyrer den med to sekskjernede prossessorer og to Firepro er jeg allerede oppe i over 3000 dollar. Med 8 gig RAM og uten SSD...

 

Geir :)

 

Ville bare bekrefte en mistanke om at canibalguppy ikke har noen grunnlag for alt våset han lirer av seg, i den grad jeg antar at de fleste konkurrenter ikke er så altfor langt unna. Han har selvsagt mulighet til å motbevise dette, men da får han legge frem noe mer konkret enn det han har gjort hittil ;)

 

Jeg vet jeg ikke kommer noen vei med det, men jeg var bare i det humøret idag..

Lenke til kommentar

Ja. Poenget her er at dette er fortsatt veldig dyrt. Klart det er et marked for ellers hadde ikke folk kjøpt macs generelt. Er prisen jeg har klaget på her. Og den kan du ikke si er bra i forhold til sluttproduktet(og på workstations er det generelt lite feil så der har ikke apple noe fortrinn og designet på kabinettet har virkelig ikke noe å si).

 

Kanskje for den kundegruppen du er del av så har ikke design noe å si, men det er ikke dermed sagt det ikke teller for andre. MBP og generelt alt av apple pcer lever jo bare på design.

Lenke til kommentar

Ser at flere påstår at Apple-PCer bare er design.

 

Hva så, egentlig?

Ja, den har bra design.

Jeg har en gammel 13" MacBook Pro på fanget og skriver dette.

Den blir ikke brennvarm fordi den har blitt designet med en god og relativt stille kjøleløsning.

Touchpaden må oppleves. Maskinen har blitt designet med en stor og veldig god touchpad, som klarer seg veldig godt uten dedikerte "musetaster".

Hvis noen snubler i laderen, spretter den magnetiske pluggen rett ut. Takket være dette geniale ladeplugg-designet, faller ikke maskinen ned på gulvet og blir ødelagt.

Og om den likevel faller, er det sannsynlig at den overlever. Designet av aluminium, ikke billig Acer-plast.

Tastaturet er også designet for å være mer praktisk.

Egne taster for lysstyrke på tastene, lysstyrke på skjermen, volum, play/pause... i stedet for oldtidstaster som scroll-lock og num-lock. (Og tastaturet lyser i mørket.)

 

Forklar hvorfor det egentlig er feil å betale ekstra for design?

Mulig at en Acer Aspire med samme prosessor, RAM og harddisk koster halvparten eller ennå mindre.

Men jeg er fornøyd med min Mac, og opplever OSX som vesentlig bedre enn Windows.

 

Jeg betaler gladelig litt ekstra for en Mac.

En Mac er ikke bare en Acer med eplelogo. Det er en vesentlig bedre maskin på svært mange måter.

 

 

De nye Air-modellene har bra batterikapasitet.

Min gamle MacBook Pro lever fremdeles (En Mac varer lenge, noe som rettferdiggjør prisen), men når den dør, skal jeg ha 13" Air.

Innen den tid håper jeg de har fått Retina-display og holder for SIM-kort, så jeg kan bruke mobilt bredbånd uten USB-pinne eller router.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva legger du i begrepet "fokus på design" da?

Kosmetiske ting som at den er hvit og skinnende?

 

Disse designdetaljene er faktisk praktiske og nyttige i hverdagen.

Å betale ekstra for vesentlig bedre design, er faktisk ikke så dumt som mange vil ha det til.

 

Det er helt åpenbart at det er utseende cannibal sikter til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser at flere påstår at Apple-PCer bare er design.

 

Hva så, egentlig?

Ja, den har bra design.

Jeg har en gammel 13" MacBook Pro på fanget og skriver dette.

Den blir ikke brennvarm fordi den har blitt designet med en god og relativt stille kjøleløsning.

Touchpaden må oppleves. Maskinen har blitt designet med en stor og veldig god touchpad, som klarer seg veldig godt uten dedikerte "musetaster".

Hvis noen snubler i laderen, spretter den magnetiske pluggen rett ut. Takket være dette geniale ladeplugg-designet, faller ikke maskinen ned på gulvet og blir ødelagt.

Og om den likevel faller, er det sannsynlig at den overlever. Designet av aluminium, ikke billig Acer-plast.

Tastaturet er også designet for å være mer praktisk.

Egne taster for lysstyrke på tastene, lysstyrke på skjermen, volum, play/pause... i stedet for oldtidstaster som scroll-lock og num-lock. (Og tastaturet lyser i mørket.)

 

Forklar hvorfor det egentlig er feil å betale ekstra for design?

Mulig at en Acer Aspire med samme prosessor, RAM og harddisk koster halvparten eller ennå mindre.

Men jeg er fornøyd med min Mac, og opplever OSX som vesentlig bedre enn Windows.

 

Jeg betaler gladelig litt ekstra for en Mac.

En Mac er ikke bare en Acer med eplelogo. Det er en vesentlig bedre maskin på svært mange måter.

 

 

De nye Air-modellene har bra batterikapasitet.

Min gamle MacBook Pro lever fremdeles (En Mac varer lenge, noe som rettferdiggjør prisen), men når den dør, skal jeg ha 13" Air.

Innen den tid håper jeg de har fått Retina-display og holder for SIM-kort, så jeg kan bruke mobilt bredbånd uten USB-pinne eller router.

 

Vil du skal vite at apple ikke designet den magsafe greia. Den ble DESIGNET OG UTVIKLET av et lite koreans firma som lager lamper. Apple stjal den og saksøkte men tapte så de eier ikke patenten. Tenkte du burde vite dette for det er slik apple designer. De tar andres patenter og saksøker.

Lenke til kommentar

Jeg vet at de driver uetisk på mange måter.

Jeg liker ikke firmaet Apple, og synes at de tar mange dårlige og forbrukerfiendtlige valg.

Arbeidsforholdene i Kina er kritikkverdige, men konkurrentene er visstnok like ille, så det nytter ikke å boikotte Apple pga. det...

 

Men når jeg skal ha en maskin som er bra, og passer mitt bruk, må jeg svelge noen kameler.

Fairtrade-sertifisering hadde vært noe...

 

Uansett hvordan Apple fikk magnetpluggen, har de i praksis monopol på den.

Og magneten er et viktig argument for meg, som ofte har med maskinen på buss og tog.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror(!) ikke at Apple er ute etter å vinne arbeidsstasjonsmarkedet. De er ute etter å ha et alternativ i det segmentet til sine kjernekunder, slik at de ikke mister dem. De er ikke ute etter det markedet. Iphone, iPad og iMac, det er der kundene og pengene ligger. Men noen av disse trenger arbeidsstasjonskraft også til spesielle oppgaver. Derfor Mac Pro. At det er en milliardbutikk med gode marginer skader selvsagt heller ikke.

 

De som må ha en spesiell type GPU vil neppe Apple prøve seg på i noe fall. Det blir for mye styr med support for ulike drivere og greier. Da må det være større volumer for at det skal svare seg. Apples styrke er at de bestemmer innmat og programvare, og kundene er sånne som er glad når ting virker og maskin- og programvare spiller på lag.

 

(Jeg har en iMac som kjører OSX (mesteparten av tiden) og en som kjører Windows 8. Jeg har også en i studioet mitt. Hadde du spurt meg for to uker siden så hadde jeg sagt at det aldri var noe galt med dem. Men forrige helg røk en minnebrikke i den ene. Så da kan jeg ikke si det lenger.)

 

Geir :)

Agreed. Hadde de ønsket å vinne store markedsandeler i Workstation markedet hadde de heller ikke ventet så lenge med å fornye Pro. Men det er heller ikke med Pro-sjiktet de vinner nye kunder etter at iPhone endret kjøpermassen.

 

Ellers merkverdig å lese ellers i tråden at mange er så forvirret på hva god design inneholder? Noen stikkord.

 

Funksjon, kvalitet, holdbarhet, ergonomi, presisjon samt mye mer og til slutt estetisk nytelse og det kunstneriske aspektet i designen. Apple er en mester i å smelte sammen alle disse aspektene i produktene sine. Man har sett mange PC latoper som virket "lekre" men som falt igjennom på alt det andre og dermed sto igjen som en luftspeiling med frasen "what you see isnt always what you get".

 

Men dette blir som å forsøke å beskrive følelsen av å kjøpe seg en splitter ny luksusbil hvor hver eneste detalj er godt gjennomført i ypperste klasse mot det å kjøpe en "folkebil" hvor budsjett er fremste prioritet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vil du skal vite at apple ikke designet den magsafe greia. Den ble DESIGNET OG UTVIKLET av et lite koreans firma som lager lamper. Apple stjal den og saksøkte men tapte så de eier ikke patenten. Tenkte du burde vite dette for det er slik apple designer. De tar andres patenter og saksøker.

Det trenger vi en kilde på. Wikipedia sier at Apple har patentet, og slik ser det ut: Link

 

Edit: Jeg er for ordens skyld i mot patenter.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det trenger vi en kilde på. Wikipedia sier at Apple har patentet, og slik ser det ut: Link

 

Edit: Jeg er for ordens skyld i mot patenter.

 

Geir :)

 

Det er bare å gi opp, canibalguppy forsvinner fra tråden med en gang noen etterspør noen form for dokumentasjon eller eksempler på hans ville fantasier, eller når han har spredd nok galle om Apple..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...