Gå til innhold

Velkommen til Hardware Ekstra


Anbefalte innlegg

Rant 2: Også helvetes BankID på toppen. Glemt det. Prinsippsak.

 

Vi håpet at vi skulle unngå BankID (eller "3D Secure" som bransjen kaller det), men fikk i siste liten beskjed om at det ikke er mulig å unngå. Så vidt jeg vet finnes det ingen vei utenom dette. Om noen har tips i den saken tar vi gladelig i mot.

 

Det var viktig for oss å ha alternative betalingsløsninger til VISA/MasterCard, og faktisk har over 70% av brukerne valgt PayPal når de har tegnet Ekstra-medlemskap. Vi hadde virkelig ikke ventet så høy PayPal-andel, men det er nok sannsynlig at kodebrikken er en medvirkende årsak til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi håpet at vi skulle unngå BankID (eller "3D Secure" som bransjen kaller det), men fikk i siste liten beskjed om at det ikke er mulig å unngå. Så vidt jeg vet finnes det ingen vei utenom dette. Om noen har tips i den saken tar vi gladelig i mot.

 

Det var viktig for oss å ha alternative betalingsløsninger til VISA/MasterCard, og faktisk har over 70% av brukerne valgt PayPal når de har tegnet Ekstra-medlemskap. Vi hadde virkelig ikke ventet så høy PayPal-andel, men det er nok sannsynlig at kodebrikken er en medvirkende årsak til det.

Flott at dere gjorde et forsøk. Da er dere tilgitt. Skal starte prøveperioden med PayPal, jeg også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi holder for øvrig på å fjerne annonsene fra Tek.no for Ekstra-brukere nå, samt å få lagt inn Ekstra-sakene på forsiden, slik at man fortsatt kan bruke Tek.no som startside.

 

Nå har vi fikset egen Tek.no-forside for de av dere som har Hardware Ekstra-medlemskap. Forskjellen fra den vanlige forsiden er at Ekstra-artiklene kommer med, siden er annonsefri og tillegg har den litt større ingressbilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt at dere forsøker å fornye dere.

 

"Som Ekstra-medlem vil du få mer godt innhold å lese hver dag. Vi har rustet opp redaksjonen med nye hoder, slik at vi kan lage mer stoff, uten at det rammer opplevelsen til de som ønsker å lese oss gratis."

 

Hva er godt innhold for dere? For meg er det dybdetester eller utforskende artikler basert på grundig research og uker med arbeide. Hvis godt innhold for dere er å utvikle redaksjonen og oversette flere utenlandske artikler eller produsere hastverks-tester og/eller artikler.

 

Jeg skjønner at et nettsted ønsker å generere trafikk, samtidig er det ikke alle brukere som ønsker press til daglige besøk for å få med seg alt. For mange vil daglige besøk utgjøre en distraksjon i hverdagen. "Skulle bare lese en artikkel, men plutselig ble det 3 timer i kommentarfeltet osv." (Satt litt på spissen.) Jeg synes kvalitet og dybde er veien å gå. Jeg leser heller en gjennomført test eller atrikkel på 30-40 sider én gang i uken enn 5-6 ensides hastverk-artikler om dagen.

 

Kan godt være at jeg tester ut gratismåneden, men dere bør virkeig ta nettstedet til et annet nivå om dette skal være noe for meg. For min del konkurerer dere mot internasjonale magasiner man for småpenger kan få på nettbrett og andre håndholdte enheter.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg så også de nevnte artiklene, og jeg burde ha skrevet at disse har potensiale til å være meget interessante (foruten skjermkortsaging).

 

Av ting jeg ønsker å lese har vi:

- Tur på fabrikker / slik er produksjonsstegene for [gjenstand]

- Nyheter om lanseringer/annonseringer av produkter (det er alltid interessant å vite hva som kommer)

- Skriverier som tar for seg fildeling og lovgivning (de par siste kommentarene om dette har vært godt lesestoff)

- Gode og velskrevne artikler om ting jeg ikke visste at jeg finner interessant

 

-Deluze

Hei,

 

Takk for videre tilbakemelding! Jeg ser du har fått svar på mye fra Øystein, og som han nevner har vi akkurat vært på tre fabrikker i Taiwan - derfra kommer det mye bra. Jeg tar med alle innspillene dine videre :-)

 

Hva skjer med innholdet da? Er det økt kvalitet eller kommer vi fortsatt til å få Side2.no nyheter med 10-ting-du-ikke-må-gjøre-på-facebook??

 

Hei,

 

Målet med Hardware Ekstra er at det skal bli tid, økonomi og resurser til mer kvalitetsjournalistikk.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dere velger å gå denne veien, men jeg vil råde imot det. Betalingsmodellen er litt så som så (vg+ er ingen gigantisk suksesshistorie), men først og fremst er jeg redd for at dere isteden for å tilføre mer innhold bruker denne prossessen til å putte flere artikler bak en betalingsmur som på sikt kommer til å skade dere..

 

Lykke til uansett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt at dere forsøker å fornye dere.

 

"Som Ekstra-medlem vil du få mer godt innhold å lese hver dag. Vi har rustet opp redaksjonen med nye hoder, slik at vi kan lage mer stoff, uten at det rammer opplevelsen til de som ønsker å lese oss gratis."

 

Hva er godt innhold for dere? For meg er det dybdetester eller utforskende artikler basert på grundig research og uker med arbeide. Hvis godt innhold for dere er å utvikle redaksjonen og oversette flere utenlandske artikler eller produsere hastverks-tester og/eller artikler.

 

Jeg skjønner at et nettsted ønsker å generere trafikk, samtidig er det ikke alle brukere som ønsker press til daglige besøk for å få med seg alt. For mange vil daglige besøk utgjøre en distraksjon i hverdagen. "Skulle bare lese en artikkel, men plutselig ble det 3 timer i kommentarfeltet osv." (Satt litt på spissen.) Jeg synes kvalitet og dybde er veien å gå. Jeg leser heller en gjennomført test eller atrikkel på 30-40 sider én gang i uken enn 5-6 ensides hastverk-artikler om dagen.

 

Kan godt være at jeg tester ut gratismåneden, men dere bør virkeig ta nettstedet til et annet nivå om dette skal være noe for meg. For min del konkurerer dere mot internasjonale magasiner man for småpenger kan få på nettbrett og andre håndholdte enheter.

 

Hei,

 

Takk for tilbakemeldingen!

 

Det du tar opp i tredje avsnitt er det vi også har stor tro på. Ekstra vil for oss bety at hele redaksjonen nå omstiller seg, og jeg er overbevist om at det vil ha positive effekter for både de som har medlemskap, og de som ikke har.

 

Når det gjelder hva si ser på som "godt stoff", så er det stoff dere som leser oss har sagt dere vil ha mer av - både via undersøkelser vi har gjort den siste tiden, og basert på et brukerpanel vi hadde inne for en tid tilbake (nevnt i artikkelen). Samtidig vil vi konstant følge med nå, og se hvordan reaksjonene blir på hver enkelt artikkel, for at vi så tilpasser oss dette.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dere velger å gå denne veien, men jeg vil råde imot det. Betalingsmodellen er litt så som så (vg+ er ingen gigantisk suksesshistorie), men først og fremst er jeg redd for at dere isteden for å tilføre mer innhold bruker denne prossessen til å putte flere artikler bak en betalingsmur som på sikt kommer til å skade dere..

 

Vi tror Ekstra-medlemskapet, med ekstra artikler, bedre forside og mulighet for annonsefri, er noe som vil treffe mange av leserne våre på ett eller flere områder. Her skiller vi oss nok litt fra VG+ , men så er jo Hardware.no et ganske annet nettsted også :-)

 

Hardware Ekstra er først og fremst en satsing på det redaksjonelle innholdet på Hardware, og vi håper jo selvfølgelig at en stabil leserskare vil bane vei for enda mer godt innhold på nettstedet.

 

Innspillet om betalingsmodell synes jeg er veldig interessant. Jeg håper du tror meg når jeg sier at vi har brukt mye tid på å diskutere ulike modeller, og har du forslag til andre modeller eller justeringer av dagens modell er vi veldig interessert i å høre dine innspill.

 

Selv har vi vært innom modeller hvor man kunne velge mellom en rekke produkter, velge ulike perioder (dag, måned, år), og ulike betalingsformer. Løsningen vi endte opp med innebærer gratis prøvemåned, alle produktene samlet i ett medlemsskap, og at du selv kan kansellere når du måtte ønske. Veldig enkelt og forståelig. I tillegg er det den enkleste modellen å vedlikeholde, slik at vi kan bruke ressursene på å lage godt innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg påpekte det da det dere kjørte tulletesten vannkjøling rett fra krana og jeg påpeker det på nytt: Kom med mer _saklige og seriøse_ artikler - ikke fjortis og syttis morsomheter. Greit nok at det kan være morsomt men det er totalt ubrukelig i den virkelige verden. Lurer på hva reaksjonene ble om et av de seriøse bilbladene kom med artikler i samme gate : "Se bilen rulle på tre hjul og uten batteri"

 

Å betale for at dere skal sage av et grafikkort for å se om det funker kommer ikke på tale ! :p

 

Så om svært unge lesere er målgruppen skjønner jeg at dere velger en slik strategi men for min del blir det helt feil.

 

Beklager negativ respons men jeg mistet troen på mediehuset da dere radbrekte Prisguiden - og jeg klarte aldri komme tilbake til den...

Lenke til kommentar

Det var ingen av de første ekstra-sakene som var særlig tiltalende for mitt vedkommende. Slik finner man på dinside.no

 

Jeg har heller ikke særlig trang for å finansiere jumbo-prosjekter uten noen som helst mening.

 

Gi meg ett alternativ med:

#1 - Ingen reklame (heller ikke direkte google translate og publisering av diverse pressemeldinger, som kun er reklame)

#2 - Profesjonelle artikler og tester (!)

#3 - Mer av punkt 2.

 

Må bare si meg enig med genesis' komentarer

 

Målet vårt er også at Ekstra skal hjelpe oss å finansiere de litt dypere og mer omfattende sakene som man ikke finner andre steder på nett, i alle fall på norsk.

 

Dere konkurrerer med Tomshardware og Anandtech. Så lenge de leverer gratis artikler med høyere teknisk nivå enn hardware.no faller hele ideen med "ekstra" mellom feil stoler.

 

Jeg er mest opptatt av nivået på artiklene. Med fare for å være veldig kritisk, kvaliteten på artiklene har falt dramatisk de siste 5 årene, til å bli altfor tabloid. Det er noen lyspunkter, men å betale for å haug med "Slik gjør du..."-artikler er uinteressant.

 

Mitt bilde av hw.no (og søstersider) er at dette er entusiastsider, men dette inntrykket stemmer nok ikke med realiteten lenger. Det er for det meste gjengivelser av andre nettsteder, samt artikler for et publikum med langt dårligere teknisk innsikt/kunnskap.

 

Jeg ønsker hw-nettverket alt godt, men skulle ønske det kom flere artikler for de over gjennomsnitt interesserte. Nå er de i mindretall.

 

Edit: Etter å ha sett gjennom forsiden, så ser jeg at jeg er streng. Det har gjerne blitt litt bedre. Savner dog overklokking.no, som hadde kunnskap, humor og glimt i øyet. Noe av det er jeg mer enn villig til å betale for.

 

Litt bedre er litt for lite i denne sammenhengen. Jeg håper redaksjonen tar WonderStivi sine kommentarer seriøst og vurderer hvor innsatsen skal legges.

 

Jeg ønsker dere lykke til, men jeg er redd for at HW.no tar et skritt tilbake ved å innføre disse ideene. Håper jeg tar feil

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kan bli bra :)

 

Håpet er at artiklene skal bli litt (mye) mindre tabloid, litt mer dypgående, samt spenne litt videre.

 

Har brukt sidene her i godt over 10 år, de siste med adblock. Å betale en symbolsk sum hver måned for å være med å bidra til at hjulene går rundt for dere gjør jeg gjerne. Har hatt litt dårlig samvittighet pga adblock, men har utviklet en ganske alvorlig allergi mot blinking og skriking :)

Lenke til kommentar

Sikkert greit å betale for slippe unna reklamen.

Dilemmaet blir om man må betale for å få inholdet eller om det dukker opp ogs på grtis sidene men da med reklame

 

jeg fryter at det blir slik at man ikke får med seg innholdet ute å måtte betale .

At man føler seg tvunget til måtte betal for ikke å gå glipp "viktig" informasjon

Da ender man opp med at gratisiden ikke blir intrsante i det hele tatt

Lenke til kommentar

Jeg synder som fanden og benytter adblock til de aller fleste nettsider som jeg besøker. Mest av alt pga at jeg finner mye av reklamen smakløs og tidvis provoserende. Det blir litt for mye "in your face".

 

De hederlige unntakene er nettsteder som leverer jevnt over så god kvalitet at jeg kan tolerere reklamen ene alene for å støtte nettstedet. Hardware.no er ikke et slikt nettsted. Det er ikke mange av dem: Anandtech.com, Tomshardware.com, NYT.com og noen få til for min del.

 

Jeg leser mye aviser og som en analogi så kan vi sammenligne med pluss versjonen til VG. Til nå er det ikke en eneste sak jeg har sett annonsert på premium delen av VGs nettsted som jeg bare måtte lese. For egen del er det et tankekors. HW kan fort falle for samme grep. Mange klikk med liten inntjening er kanskje bedre enn få med større inntjening?

 

En ting som skiller HW.no fra VG.no er at VG har et større skille mellom et hjemme og ute marked, mens typiske saker som leses på HW er tilgjenglig på en haug andre nettsteder gratis. Og ikke minst er nyhetsstoffet i all hovedsak internasjonalt.

 

Om HW.no hypotetisk publiserer en test av skjermkort X og gjør seg mer flid, høyner kvaliteten på prosedyrer etc, men samtidig legger saken under premium leser jeg heller saken en annen plass. Uansett, dessverre, tror jeg ikke HW.no kan konkurrere med f.eks Anandtech eller TomsHardware når det gjelder både kvantitet og ikke minst kvalitet på tester av f.eks skjermkort.

 

Ved nye tester av skjermkort, spesielt, må jeg erkjenne at jeg "leser" testen primært av to grunner. For det første for å se på oppsett og deretter utfall i testing (grafer), men aller viktigst for min del er det å lese gjennom kommentatorfeltet. Det er det mest interessante for min del. Sammenlignet med TomsHW og Anandtech holder ikke testene den nødvendige kvaliteten til at jeg ønsker å bruke 10min + på en enkelt sak.

 

Dette er et problem som ikke er unikt til HW.no, det gjelder dessverre de fleste norske nettsteder. Til sammenligning virker det som om f.eks Anandtech drives av lidenskap, mens HW drives som butikk hvor det ikke kan begrunnes økonomisk å bruke en uke, eller mer, på å teste en haug hovedkort og enda flere skjermkort og et antall spill/benchmarks. Gjett hva jeg brukte en god del tid på å lese...

 

Det er et ord som burde blitt et implisitt mantra hos redaksjonen til HW og det er _kvalitet_. For ofte er det fraværende, enten av innholdsmessige eller språklige årsaker. Et midlertidig ensidig fokus på kvalitet hadde, forhåpentligvis, høynet kvaliteten på nettstedet og dermed kanskje gjort det mer innbringende. Uansett redaksjonelt mer interessant for min del.

 

Forslag til endring i tilfeldig rekkefølge

 

1. Edruelighet i overskrifter / ingresser. HW er på ingen måte en versting på dette feltet, men er blitt verre de siste par årene. Overskrifter som "slik spiser du en brødskive" er pyton, bytt det kanskje ut med "Guide til brød" og gjør skikkelig arbeid.

 

2. Tilpass nettsidene til de av oss som sitter på høyere oppløsning enn 1900x1080?

 

3. Hva med å tilpasse innholdet til den demografien som har den største kjøpekraften. For egen del synes jeg en del av produktene som blir omtalt eller testet som glorete. Sant nok, et personlig synspunkt.

 

Etter å ha lest et antall tastatur tester, hva men å teste, ducky, dasKeyboard, filco, WASDkeyboard etc i stedet for "GAMER" ditt og datt.

 

Eller test ett keyboard design, men med, røde svarte, clear, brune og blå brytere og gjennomføre med hele redaksjonen som test subjekter. Innhent data over 6 måneder til et år og gi et mer nyansert bilde enn at person A uttaler "jeg liker X type switch og her er hvorfor".

 

Hva <10 personer mener om alle de forskjellige bryterne vil gi meg betydelig bedre innsikt enn den typiske tastatur test som oftest er veldig subjektiv ene og alene for det handler om følelser.

 

Publiserer testen både på norsk og engelsk. Er dere heldig så blir artikkelen referert på samme måte som forum tråden mekaniske tastatur guiden på overclock.net Det vil være en artikkel som tar mye tid i nuet, men som kan være en kontinuerlig inntektskilde over tid i stedet for et 10 dagers blaff. Til info så har overnevnte forumtråd i overkant av 14,000 og er over 4 år gammel ... Et skritt vekk fra kortsiktig markedstenkning kunne vært en tanke. Jeg er ganske sikker på at HW skulle ønske de hadde den tråden/artikkelen i sin portefølje.

 

4. Sett dere inn i hva dere skriver om. Redaksjonell omtale av lyd relaterte produkter holder en pinlig lav standard. Skriv for eksempel en lengre sak om fordeler ulemper mellom internt lydkort kontra ekstern dac/amp.

 

Det faktum at omtrent bare produkter som inneholder gaming relaterte uttrykk omtales er svakt. Hvor vanskelig er det å teste f.eks Sennheiser HD598, eller arvtakeren til HD555 eller for den slags skyld tilsvarende modeller fra AKG, Beyerdynamic, Denon osv listen er lang.

 

Jeg vil tro jeg får mer lyd for pengene i 500 til 1000 kroner (typisk kostnad for gamer headset) markedet blant produsenter som lever av å lage headset enn fra et rebranda marketing gamer pheripherals produsent. Det samme gjelder DAC/AMP kontra internt lydkort og mikrofon.

 

5. På mange måter er det så lite som skiller en artikkel fra copy paste google translate søppel tilsynelatende skrevet i fylla fra en god artikkel med flere kilder og utfyllende argumentasjon.

 

6. Balanse mellom originalstoff og kreativ innhenting av stoff fra andre nettsteder. Mer originalstoff er ønskelig, gjør HW til noe som jeg ikke finner andre steder. Da kommer folk til nettstedet.

 

7. Slutt med piratkopiering av andres arbeid. En nyhetsartikkel basert på en artikkel hentet fra relevante internasjonale nettsteder er svakt og grenser til pinlig. Hvorfor skal jeg lese saken hos dere når jeg kan klikke på kilden å lese saken oftest presentert på en bedre måte, med mer utfyllende informasjon?

 

8. Endringer i testmetodikk. Gjør det enkelt for dere selv, finn ut hvem innenfor "bransjen" som har de beste testmetodikken og emuler. Anandtech har eksemplarisk testmetodikk. Jeg for av og til inntrykk at det er slett arbeid som utføres på HW

 

9. Av og til kommer tester litt ut av det blå og noen ganger har jeg tenkt at nå har person X i redaksjonen kjøpt seg produkt Y og må derfor teste dette og levere en artikkel for publikasjon. Det er ikke en kritikk av objektivitet, men det er et eller annet som skurrer.

 

10. Skaff en eller flere X Factorer, med unntak av forumet og til en viss grad prisguiden er det ingenting jeg føler jeg ikke får andre steder presentert på en bedre måte. HW må skille seg ut i mengden av nettsted som skriver om teknologi osv. Å skrive på norsk er ikke nok, den jevne leser behersker nok engelsk godt nok til å lese tilsvarende, men dessverre bedre, artikkler på andre nettsteder

 

Det kan hende omtalen ble noe krass og inneholdt litt mye "piss and vinagre". Det får så være, men kvaliteten på nettstedet har i mine øyne sakte, men sikkert dalt kontinuerlig de siste årene. Noe som er trist. Det ville vært kjedelig for min del om jeg kom til det punktet at jeg sluttet å besøke siden.

 

heiglot.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...