Gå til innhold

Xbox One blir ikke bakoverkompatibel (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bakoverkompatibilitet er kjempeenkelt å få til, men det tjenes nok mer penger hvis folk må kjøpe spillene på nytt, slik som man må på PS3.

 

Bakoverkompatibilitet for konsoller med ny prosessor-arkitektur er absolutt ikke enkelt å få til. Å gå over fra å bruke en PowerPC-basert prosessor til å bruke en x86-64-prosessor (med et helt annet instruksjonssett, og dermed helt andre kompilatorer og drivere) krever sin hatt.

 

360-spill vil ikke kjøre "natively" på Xbox One ettersom maskinkoden (i.e. binærkoden spillkoden er blitt kompilert til) ikke er kompitabel med x86-64 (amd64)-arkitekturen. Da er det eneste andre valget å emulere den andre arkitekturen oppå den nye vha programvare. Når det idag ikke finnes perfekte emulatorer til GameCube en gang sier det seg selv at en Xbox One vil slite med å emulere en Xbox 360. Nå har riktignok Microsoft fordelen av å ha direkte kjennskap til alle aspekter ved Xbox 360, men det skal vanskelig gjøres å emulere en 3-kjerners PowerPC-prosessor + et grafikkort på en modifisert mange-kjerners Jaguar-CPU fra AMD.

 

Det skal dog sies at overgangen fra PowerPC-arkitekturen til AMD-prosessor basert på x86-64-arkitekturen er veldig positiv (tross tap av bakoverkompatibilitet) siden det da blir ekstremt mye enklere å porte spill fra PC til Xbox One og PS4 og motsatte veien. Spesielt mellom Xbox One og Windows siden begge nå vil kjøre NT-kjerne, bruke samme grafikk-bibliotek (DirectX) og i stor grad bruke samme kompilator-verktøy for å kompilere f. eks C++-kode ned til maskinkode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Ville det vært så dyrt å ha en 360-ish prosessor i Xbox One? WiiU og PS2 fikk det til greit. PS3-revisjonen som kom senere uten bakoverkompatibilitet var ikke spesielt dyrere enn den første versjonen, såvidt jeg husker.

 

PS3 fikk et ganske kraftig priskutt da de blant annet fjernet muligheten for bakoverkompabilitet. Hvis man har så lyst til å spille gamle spill, så er det sikkert verdt bryet å finne frem den gamle konsollen også. Hvis ikke har man kanskje ikke lyst likevel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PS3 fikk et ganske kraftig priskutt da de blant annet fjernet muligheten for bakoverkompabilitet. Hvis man har så lyst til å spille gamle spill, så er det sikkert verdt bryet å finne frem den gamle konsollen også. Hvis ikke har man kanskje ikke lyst likevel ;)

Konsoller ryker, og det selges ikke nye "eldre" konsoller. Angående om hvor mye lyst en har, så ville jeg i alle fall vært villig til å betale mer for å ha en konsoll som er bakoverkompatibel. Hvis de originale PS3ene fortsatt var i salg ville jeg ha kjøpt de.

 

Et annet spørsmål er også om tilgjengeligheten til XBLA-spill utover. Hvis det er slik at du bare får spilt disse spillene på 360-er, vil det ikke overraske meg om microsoft om noen få år kutter ut muligheten til å laste ned disse spillene. Litt morsomt at man da vil sitte på lisenser til spill på microsoft-kontoen en har, men vil potensielt aldri få spilt de lenger.

 

360-spill vil ikke kjøre "natively" på Xbox One ettersom maskinkoden (i.e. binærkoden spillkoden er blitt kompilert til) ikke er kompitabel med x86-64 (amd64)-arkitekturen. Da er det eneste andre valget å emulere den andre arkitekturen oppå den nye vha programvare.

Ville det ha vært helt umulig å inkludere en billig 360-cpu i konsollen, ala PS1-prosessoren i PS2? Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Dette er en gigantfeil av MS. Forrige generasjon, spesielt PS3 slet med elendige salgstall til å begynne med, delvis på grunn av en helt latterlig pris, men også frodi det ikke kom noen bra spill før en 2-3 år inn i livssyklusen til den konsollen.

360'en hadde i alle fall mulighet til å spille noen xbox-spill, noe som gjorde at salgstallene i begynnelsen var vestentlig bedre. Og i underholdningsbransjen nå er det salg i begynnelsen av syklusen som betyr mest.

Å emulere en 360 er heller ikke noe problem. Det finnes allerede ps3 og 360 emulatorer til Pc som kjører spill helt greit om du har en grei maskin. Min laptop som begynner å dra litt på årene kan kjøre f.eks Uncharted-spillene ganske greit hvis jeg er på hytta og ikke har mulighet til å ta med meg ps3'en, så å emulere på en maskinvare som er bedre enn den jeg har er aboslutt mulig. Det handler kun om markedskontroll og de gjør en stor feil her.

Xbox One kommer til å selge tregit til å begynne med, så kanskje ta seg opp etterhvert om de klarer å rulle ut noen bra spill. Men slik bransjen som en helhet ser ut nå kan dette bli begynnelsen på slutten for konsoller.

Lenke til kommentar

Det er den faktiske maskinen på bildet ja. Ser pen ut. Men vil si at jeg fortsatt liker 360 slim formen bedre. Men slik den nye kinecten ser ut passer de meget bra sammen bare du har en tv som er like firkantet.

 

Jeg liker ikke at de fjerner tilbakekompatibiliteten, selv om jeg ikke har en 360 selv.

 

Lurer på om den TV greia funker i Norge. Fra hva jeg ser er det ingen antenne inngang på baksiden, bare 2 HDMI (1 ut og 1 inn?) og masse annet tull.

 

Den er nice. Jeg liker litt firkantet "industrial" look. Er så lei av "appleification" som gjør at alt skal være strømlinjeformet og "pent".

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Har du ikke allerede Xbox 360 til 360-spillene dine?

 

Veldig mystisk hvorfor folk synes dette er så vanskelig å forstå. Enn så lenge spiller man fortsatt en god del spill fra forrige/denne generasjon, og flere interessante slike kommer ut i løpet av året. Det er begrenset hvor mange maskiner man kan eller vil stappe inn i TV-benken, og dersom den nye konsollen er bakoverkompatibel er dette sånn sett en kjempefordel. For de fleste er nok dette mest relevant i løpet av maskinens første leveår, men for enkelte er dette noe man vil benytte seg av i årevis. Jeg spiller selv PS- og PS2-spill på min PS3, og setter absolutt pris på dette.

 

I tillegg: Jeg eier ingen Xbox, men det er flere eksklusiver jeg kunne tenkt meg å spille på den. Jeg har ingen planer om å skaffe en nå. Dersom Xbox One hadde vært bakoverkompatibel hadde jeg imidlertid kunnet ordnet meg både ny maskin og fått muligheten til å spille spill jeg tidligere gikk glipp av, samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bakoverkompatibilitet krever da emulering av powerpc teknologi på x86. Jeg har til dags dato ikke sett noen tilfredstillende PS2 emulator for windows og ingen fungerende PS3 og XBox360 emulatorer. Det vil da si at det ikke er så veldig enkelt.

 

Alternativet ville vært å bygge en komplett XBox360 i XBox one, noe som ville bli for dyrt. Da kan man jo like godt kjøpe både en 360 og en one :)

Lenke til kommentar

Bakoverkompatibilitet krever da emulering av powerpc teknologi på x86. Jeg har til dags dato ikke sett noen tilfredstillende PS2 emulator for windows og ingen fungerende PS3 og XBox360 emulatorer. Det vil da si at det ikke er så veldig enkelt.

 

Apple inkluderte i mange år en god PowerPC-emulator som kjørte så å si alt av gammel Mac-software på de nye Intel-macene. Savnet nå, det finnes fortsatt endel gamle spill som aldri kom ut i Intel-versjon.

Lenke til kommentar

Det jeg sitter og lurer på er, alle Arcade titlene jeg har kjøpt ca over 300 titler på min 360s og en av mine største trekkplaster til konsoll, Fighting games, har kjøpt ca alle fighting spill som er å huke tak i på Live Arcade titler, fra Street Fighter 3rd strike, Guilty Gear X AC core, Street Fighter 2 HD osv etc.. Får jeg ikke med det over på kontoen min så er jeg tvungen til å beholde 360en i stua og vis de migrerer live kontoen min til xbox one så mister jeg da profilen på 360en.. im Soooo friggin confused and annoyed..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...