Gå til innhold

Hvilken farge har vann?


Anbefalte innlegg

Forklar hva du mener med å "blande alle farger", gjerne hvordan resultatet blir i ett diagram som det over.

Hvit ER alle farger, om det var mer av en farge ville lyset vært den fargen.

En hvit farge vil være en rett strek på diagrammet, men da ikke gjennomsiktig slik vann er.

Man er sikker på det ja, om de ikke var like sterke ville det ikke vært hvit lys, men farget lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke argumentere mot fri fantasi nei, men om man ser på hvit lys fra ett vitenskaplig synspunkt er det hvit, ikke blått, ikke gult, men hvit. På samme måte som at blått lys heller ikke er grønt, men blått.

Snedig hvordan vitenskaplige ting er det de er, vann er vann, hvit er hvit osv.

 

Med det samme spectrometeret man måler vannet kan man også sjekke lyset man bruker, har man satt inn den blå pæra i stedet for den hvite vil spectrometeret vise det :)

 

 

Om vi ser bort ifra fri fantasi, men heller holder oss til virkeligheten, har du noe som tilsier at vann ikke er blått?

Noen kilder fra google f.eks?

 

Her er ett lite utvalg kilder som viser det er blått:

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_water

http://www.hko.gov.hk/education/edu06nature/ele_water_e.htm

http://www.webexhibits.org/causesofcolor/5B.html

http://www.sparknotes.com/lit/colorofwater/

http://www.dartmouth.edu/~etrnsfer/water.htm

Endret av aklla
Lenke til kommentar

det beviser ikke noe mere en det jeg vet

Tror mener du vel...

 

Man kan ikke argumentere med kristen tro heller da de setter det troen forran rasjonelle forklaring, total mangel på beviser og manglende støtte fra vitenskapen, akkurat slik det er med din tro, den overgår alt annet :)

Lenke til kommentar

Håper for din del at du er diskusjon.no sitt flinkeste troll gjennom tidene. Hvis ikke så synes jeg synd på de du prøver å overbevise (stakkars de som har blitt overbevist) der du bor. Makan til arroganse og mangel på respekt for vitenskapen skal man lete lenge etter.

 

Snakker du om ting du "vet" med familie og venner også? Møter du motstand der? Eller er det fordi du ikke møter motstand blant dine bekjente som gjør at du tror du slipper å studere, men kan stole på feilslått logikk og misforståelser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har sagt hva jeg vet , så for du leve i din tro

Hvis man er usikker på noe så tror man , men vet ikke

 

Jeg har også forklart hvor, likevel skal dere liksom tvinge meg til vite mere en det jeg stoler på

Det jeg vet er støttet av vitenskapen ihvertfall :)

Det du "vet" er støttet av din tro/fantasi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blander alle farger i en beholder og så lyser du på den. hvilke farger får du frem.

 

jeg vil også spørre om hvitt lys gir akkurat samme mengede stråling i alle farger .?

jeg tror nemlig at ikke alle fargene i hvitt lys er like sterke.

 

hvis man er sikker på at alle fargene er like sterke så blir det kun påvirket av vannet , hvis ikke så kan mye annet skje

 

Hvilke farger tror du er sterkere?

Hva tror du skjer med "hvitt lys" dersom det er ekstra mye gult / mindre blått og rødt i det?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Ikke alt "hvitt" lys avgir helt hvit lys . noen lyskilder har overtoner av blått eller gull farge.

Resten overlater jeg til fantasien

 

Lyskilder har stort sett ikke nøyaktig samme intensitet over alle frekvenser, det har du rett i. Men det er noe man veldig lett kan kompensere for. Man måler intensiteten til lyskilden i alle frekvensene, og ser hvor mye av det lyset som har sluppet gjennom vannet etterpå.

 

I motsetning til deg overlater ikke vitenskapsmenn det til fantasien.

Lenke til kommentar

Håper for din del at du er diskusjon.no sitt flinkeste troll gjennom tidene. Hvis ikke så synes jeg synd på de du prøver å overbevise (stakkars de som har blitt overbevist) der du bor. Makan til arroganse og mangel på respekt for vitenskapen skal man lete lenge etter.

 

Snakker du om ting du "vet" med familie og venner også? Møter du motstand der? Eller er det fordi du ikke møter motstand blant dine bekjente som gjør at du tror du slipper å studere, men kan stole på feilslått logikk og misforståelser?

 

jeg har spurt noen stykker om en del ting og de er ening med meg , selv om dere virker være mot

 

Eller så har jeg sagt at det jeg vet er at vanne antar en blå farge under diverse forhold .

jeg har ikke sagt at jeg vet hvorfor

 

Det går en grense når der skal ha det til at jeg vet at vannet ikke har blå farger for dat har ejg heller ikke sagt

jeg har sagt at jeg er usikker

Det er noe helt annet en å påstå at jeg vet

 

Det går da enn å følge lit mere med her i stedet for krangle bare for å krangle

( man kan ikke påtvinge folk meninger )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg har spurt noen stykker om en del ting og de er ening med meg , selv om dere virker være mot

 

Eller så har jeg sagt at det jeg vet er at vanne antar en blå farge under diverse forhold .

jeg har ikke sagt at jeg vet hvorfor

 

Det går en grense når der skal ha det til at jeg vet at vannet ikke har blå farger for dat har ejg heller ikke sagt

jeg har sagt at jeg er usikker

Det er noe helt annet en å påstå at jeg vet

 

Det går da enn å følge lit mere med her i stedet for krangle bare for å krangle

( man kan ikke påtvinge folk meninger )

 

Men kan man påtvinge mennesker fakta de ikke ønsker å innse?

 

Under ALLE FORHOLD, så absorberer vann (H20) mer rødt og gult lys enn blått.

Under ALLE FORHOLD, så reflekterer vannmolekyler (H20) mer blått lys enn gult og rødt.

 

I hvitt lys / ved nøytrale testforhold er RENT VANN tydelig blått.

 

Lys med svak overtone rødt og/eller gult lys (typiske glødepærer har et gulere og mer orange lys enn sollys) får også fram blåfargen i vannet, fordi vannet er klart blått -- selv om det reflekterer lite lys.

Kraftig orange lys får vann til å framstå som grått.

 

Vannoverflaten reflekterer alt synlig lys jevnt ved gitt vinkel.

 

Små mengder vann er også blått, men reflekterer ikke nok blått lys til at øyet oppfatter det som blått.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel klor etc i vannet der? :)

Finnes utallige kilder av vann uten klor, f.eks havet.

Ellers er klor brun-grønt, ikke blått.

Vann med mye klor vil derfor bli brunere og grønnere, ikke blåere

 

Flytende:

 

liquid-chlorine-250x250.jpg

 

Gass(ren klor)

liquid-chlorine-250x250.jpg

 

 

Basseng med alt for mye klor:

green_pool-450x242.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ok :)

Glemte å nevne det, men ja, klor får vannet til å se mer blått enn uten klor om man har vanlige mengder.

Nærmere bestemt asurblått, som er en blanding av grønt og blått. Ikke uvanlig at man kan se dette i havet heller, men det kommer da av mineraler i havet vannet.

Lenke til kommentar

Det sa jeg ikke.

 

det som var problemet er hvorvidt man får lov til å diskutere kilden og hvor troverdig de er

Om det ikke kan finnes en eller flere feilkilder

Det kan virke som en slik diskusjon ikke er akseptabel da forskeren har holdt på med dette i årevis uten å komme med noe nytt

 

Nå er det jo slik at hvi de ikke finner noe nytt så gir de opp etter en viss tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...