Gå til innhold

Hvilken farge har vann?


Anbefalte innlegg

Nå Er det største problemet at dere ikke er kritisk nokk

 

jeg ser tydelig forskjell på hvordan en veg nesten ikke endre farge under varierende lysforhold .

Da er det mest skyggen som gjør at fargen blir noe mørkere.

 

 

men hvis man ser i et basseng eller havet så er det ekstremt store variasjoner selv om lyset varier lite

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå Er det største problemet at dere ikke er kritisk nokk

 

jeg ser tydelig forskjell på hvordan en veg nesten ikke endre farge under varierende lysforhold .

Da er det mest skyggen som gjør at fargen blir noe mørkere.

 

 

men hvis man ser i et basseng eller havet så er det ekstremt store variasjoner selv om lyset varier lite

 

Det skal ikke så mye til for å få vann til å "endre" farge under forskjellige lysforhold nei, det har du helt rett i.

Når jeg kan få en blå vegg til å se grønn ut, vil du da benekte at veggen er blå?

 

Når det gjelder speil så pleier du å få et grønnskjær dersom du ser inn i en speiltunnel, så jeg vil tippe grønn.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

hvorfor er speilet da grønt , når enste funksjon er speile alle farger , ikke bare grønt ?

jeg ror nemlig at speilet slett ikke trenger å bære grønt , men det kommer av materialvalget.

 

Før i tiden var speilene av polert bronse

man kan jo få til speil av tilnærmet enhver blank overlate.

 

Er det slik at sølv også kan sies å være grønt ?

 

 

slik det er nå virker det som dere mener at man ser feil farger og man må bare godta at det som f.eks ser grønt ut , egentlig bare er rød som feks med kobber ?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har materialvalg noe å si. Bronsespeil vil helt sikkert ha en annen farge.

 

Velkommen til den virkelige verden, ting er relativt, vann kan se både rødt, grønt, gult og blått ut, men det endrer ikke det faktum at rent vann i seg selv har fargen blå.

 

Edit: Kanskje grønnfargen i speil kommer fra glasset? Ikke vet jeg.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Til alle andre her i tråden, dere gjør dere vanskelige dere også. Dere ser ikke elgens perspektiv, virker ikke som dere ønsker det heller. Jeg er uenig, men jeg forstår hva han mener.

 

Det er nødvendigvis ikke dårlige poeng heller, problemstillingen er der. Det elgen derimot insisterer på er at ord som "gjennomsiktig", "hvitt" eller "blankt" går under som "farger". Men tingen er at dette ikke kalles for farger, derfor kan man ikke bruke dette i argumenter mot at noe har fargen ditt eller datt. Det hjelper ikke selv om vann faktisk er gjennomsiktig, blankt eller kanskje hvitt. Dette er adjektiver som beskriver noe annet enn farger.

 

Når man utelukker dette så ser man at den faktiske fargen til vann er blå (hvis dette er bølgelengden som reflekteres tilbake i størst grad).

 

 

 

Nå Er det største problemet at dere ikke er kritisk nokk

Tror heller det er et spørsmål om perspektivet på saken, og hvordan du har et annet syn. Det er ikke jeg eller du som bestemmer hva som er definisjonen på "farger" og hvilken farge ting har eller ikke. Det har allerede blitt stemplet i ordboken. Du kan forøvrig lage ny ord og uttrykk, hvor du bestemmer definisjonen.

 

 

 

jeg ser tydelig forskjell på hvordan en veg nesten ikke endre farge under varierende lysforhold .

Da er det mest skyggen som gjør at fargen blir noe mørkere.

men hvis man ser i et basseng eller havet så er det ekstremt store variasjoner selv om lyset varier lite

Du trenger lys for å kunne se hvilken farge noe har. Det er nettopp det som definerer "fargen". Farge er bare lys. Det bestemmes av hva som spretter tilbake til øyet. Uten lys blir det ikke absorbert eller reflektert tilbake lys heller. Slik er det med den saken.

 

Skygge kan ikke endre fargen. Det hindrer deg bare i å se fargen like godt.

 

Jeg forstår dog hva du mener med at vann ofte lager speilbilde, og at du derfor ikke mener at det er blått. Igjen, det har med hvordan man definerer hvilken farge noe har.

 

Det som bestemmer fargen er den dominante bølgelengden som reflekteres tilbake. Hvis vann reflekterer tilbake mest blått, så er det fargen blå. Jeg er forøvrig enig i at det er andre sider i saken og at konklusjonen ikke er så enkel. Du kan se speilbilder i vann, i likhet med speil. Forskjellen er i hvor stor grad, samt at vann også er gjennomsiktig.

 

 

 

altså ingen farge siden det her alle farger , som vi vanligvis kaller for hvit.

jeg har sett den før men husket ikke resultatet .

 

Men nå funger jo også vannet som et slagspeil under visse forhold

Kan man da si at fargen på vanne fremdeles er blå , siden det da reflekter alle fargene ?

Spørsmålet er hvilken farge vann har.

 

"Gjennomsiktig", "hvit", "blank" er eksempler på adjektiver som ikke går under kategorien "farge". Det stemmer at vann er gjennomsiktig og blankt, men dette sier ikke noe om den faktiske fargen.

 

Når det er sagt så er problemstillingen elgen snakker om forståelig. En farge er jo bare en bestemt bølgelengde av elektromagentiske stråler (altså lys). Hvis man ser gjenskinn i lakken på en bil, så kan man f.eks. se en annen farge enn fargen på bilen.

 

Dette betyr ikke at fargen på bilen er annerledes der hvor refleksjonen/speilbildet er (eller gjør det det?). Det som er fargen på bilen er jo det den reflektere tilbake (som jeg sikkert har gjentatt tusen ganger nå).

 

Det mest korrekte ville vel vært at objekt A har B prosent fargen C, D prosent fargen E etc. Men dette vil endre seg basert på lyssettingen osv. Så kan man være enig i at det er et langt svar og et kort svar?

 

"Farge" er forøvrig heller ikke et veldig vitenskaplig uttrykk! Det er et uttrykk som folk flest bruker, Ola Nordmann, derfor er det logisk at slike uenigheter fremkommer. Kanskje noen vet om et bedre uttrykk enn "farge"?

 

Skal man være vanskelige så kan man også si at ingenting "har en farge", fordi denne fargen blir send bort fra objektet uansett. Objektet returnerte fargen, den har jo ikke fargen.

 

Strengt tatt så har ofte kverulanter/vanskelige folk rett, fordi de henger seg opp i småfeil, som fortsatt er å regne som feil! En feil er en feil, uansett hvor liten den er, uansett hvor stor kverulant man er som påpeker den.

 

Det er derfor jeg mener det har med perspektivet å gjøre. Greit nok, det mest rette er å si at fargen til vann er blå (hvis det stemmer at det er bølgelengden som i størst grad sendes tilbake). At konklusjonen er skråsikker og vanntett er en annen sak. Uttrykket "farge" er ikke akkurat er svært vitenskaplig uttrykk, det gir ikke rom for avanserte tolkninger!

 

 

 

Jeg har sikkert gjentatt meg mye, skrevet uoversiktlig og rotete her og der. Men jeg har nemlig en unskyldning, jeg er (veldig) trøtt og (veldig) sulten. Les hele nøye og du kommer til å forstå hva jeg mener. Til resten, hvis dere faktisk er ute etter den korrekte vitenskaplige konklusjonen, så er det ikke helt riktig at vann har fargen blå, er det vel?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

har jeg forstått det riktig at du mener at jeg har sagt at blankt er en farge ?

Da er jeg misforstått .

Alle bruker begrepet blankt , eller gjennomsiktig som om det skulle være en egen farge.

 

Blank må nok kun bare defineres som gjenskinn , altså hvor mye lys som kastes tilbake

men for få det til så må det en speilflate till.

Ser man da en farge så er det jo bakgrunnen ( der lyset stoppes og kastes tilbake som avgir fargen)

Da vil jeg ikke være med på at speil har en bestem farge , det er bakgrunnen som har farge

( denne problemstillingen er tatt opp tidligere )

 

 

Nå er heller ikke svar noen ekte farge , det er heller mange på farge

likeledes er hvit heller ingen enkelt farge , det er alle farger.

 

Nå det gjelder fargen på lakken en bil har så er det heller ikke så enkelt å definere fordi det er begynt å bli mere vanlig med flerfarget lakk.

Noe som medfører at en bil kan ha flere farger.

Hvilken som vises er avhengig av lysforholdene

Lenke til kommentar

Nå det gjelder fargen på lakken en bil har så er det heller ikke så enkelt å definere fordi det er begynt å bli mere vanlig med flerfarget lakk.

Noe som medfører at en bil kan ha flere farger.

Hvilken som vises er avhengig av lysforholdene

Lakken vil alltid være rød på samme måte som vann alltid vil være blått, men forholdene kan endre hvordan det ser ut.

Man sier at rød lakk er rød fordi lakken reflekterer rødt lys best.

 

Du får starte en kampanje dersom du er så forbanna uenig i måten man definerer farger.

Lenke til kommentar

har jeg forstått det riktig at du mener at jeg har sagt at blankt er en farge ?

Da er jeg misforstått .

Alle bruker begrepet blankt , eller gjennomsiktig som om det skulle være en egen farge.

 

Blank må nok kun bare defineres som gjenskinn , altså hvor mye lys som kastes tilbake

men for få det til så må det en speilflate till.

Ser man da en farge så er det jo bakgrunnen ( der lyset stoppes og kastes tilbake som avgir fargen)

Da vil jeg ikke være med på at speil har en bestem farge , det er bakgrunnen som har farge

( denne problemstillingen er tatt opp tidligere )

 

 

Nå er heller ikke svar noen ekte farge , det er heller mange på farge

likeledes er hvit heller ingen enkelt farge , det er alle farger.

 

Nå det gjelder fargen på lakken en bil har så er det heller ikke så enkelt å definere fordi det er begynt å bli mere vanlig med flerfarget lakk.

Noe som medfører at en bil kan ha flere farger.

Hvilken som vises er avhengig av lysforholdene

Nei, men jeg formulerte det på den måten (heldigvis er jeg ikke så trøtt nå). Men likevel argumenterer du på en måte for det.

 

Folk sier mye rart, men det trenger ikke å være rett selv om. Folk sier at svart og hvit er en farge. Folk kaller en PC for "data", skiller Mac og PC fra hverandre, kaller en SSD for en harddisk osv. Listen er lang. Men det at folk bruker blankt eller gjennomsiktig som om det skulle vært en farge er feil.

 

Men igjen, det er lyset som er fargen. Jeg er delvis enig med deg når det gjelder speil. Men hvis det stemmer at speil naturlig vis reflekterer mest grønn så kan man si at det er mest grønt enn noe annet.

 

Svart er ikke en farge nei, det er en kontrast. Det tror jeg alle kan være enige om (ihvertfall en ting :p).

 

Jeg mener også at en lakk kan ha flere farger, det sier seg selv. :)

 

 

Det er du som gjør deg vanskelig her nå.

 

Det er såre enkelt: Hvilken farge ser du på vannet i dette bildet?

Kan ikke se bildet ditt, kan du finne det på nytt? :)

 

Nei, det gjør jeg meg ikke. ;) Jeg har allerede erkjent dette, og har skrevet hva jeg mener om det i innlegget over (har du lest alt?).

 

Har du tenkt på at det kanskje kan være feilkilder her? Kan havbunnen påvirke fargen?

 

Jeg har forøvrig ikke lest om eller sett dokumentasjon på at vann reflekterer mest blått. Hvis det stemmer så er jeg helt enig i at vann er "svakt blått". Det er dog alltid et men. Selv om vann er blått kan det lage speilbilder og reflektere andre bølgelengder godt.

 

Har noen kilde til dette? :) Hadde vært interessant å lest.

Lenke til kommentar

Det har vært linket til mange ganger tidligere i denne tråden, deriblant her.

Takk. Jeg har ikke lest gjennom tråden (noe jeg burde), så min feil. ;)

 

 

Forresten, når jeg var liten ble jeg fortalt at vannet var varmt hvis det var grønt, og kaldt hvis det var blått. Antar at temperatur ikke er en påvirkende faktor her, eller?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...