Gå til innhold

Hvilken farge har vann?


Anbefalte innlegg

Du argumenterer mot ett instrument som helt konkret måler noe. Det er som å argumentere mot ett målebånd...

 

et instrument ?.

jeg trodde at det var vittig å sikre seg skikkelig bevis ved å bruke flere målemetoder

 

men nå spurte om et fenomen , ikke om vannet var blått

 

Forresten hvordan vet man med sikkerhet at tungtvann er helt fargeløst ?.

Har man brukt tilstrekkelig mengde under målingen ?

 

Dere har det med å overdrive

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi om du ser på vannet ute så ser det blått ut fordi det er blå himmel men om du tar det i glass så ser du at det er gjennomsiktig.

 

Egentlig sier jo dette seg selv så vet ikke hvordan tråden har overlevd 10 sider lol.

Har du i det hele tatt lest tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

du tenker for snevert her

 

Hva?

 

For snevert??

Fjerne alle mulige feilkilder --> Snevert??

 

Du forstår at ved å fjerne ALT FARGET LYS og ALL FARGET REFLEKSJON og ALL FORURENSNING -- så sitter man igjen med rent vann og kan definitivt bedømme fargen på dette?

 

Mener du at man finner den virkelige fargen på vann ved å legge til feilkilder??

Lenke til kommentar

Hvis man ser på et generelt objekt ( inkluderer veske) så trenger man jo bare lit av det for å se fargen.

Typisk maling ( ja de finnes som transparent farge) .

 

Ser man på et fast objekt så kommer fargen frem så snart det blir litt lys og fargen blir litt blekere hvis lyset er kraftig

 

vann , etter deres beskrivelse, oppfører seg nærmest stikk motsatt.

Det må altså en viss mengde lys til før fargen kommer frem og da kommer den fra dypet .

spredningen av farger virker også å være lit annerledes en andre transparente væsker

 

Sånn sett så er nok et basseng med hvite vegger og bunn ( fliser) og ukloret vann det nemmeste man kommer et bevis på vannets farge.

Men hvor finner man et svømmebasseng der vanne er uten klor ?

 

Selv om man observerer at havet er blått , eller andre farger så er det mange feilkilder der

 

lyser man på en prisme met et hvitt lys så får man frem alle mulige farger

og noen ganger hvis man sitter riktig og lyset fra sola treffer kanten på en glasflate så kan man også få frem flere forskjellige farger

( jeg har observert i bussen når en lysstråle treffer kanten på glasflaten enkelte busser har foran første sete )

 

Da er det ikke lett å se sammenhengen ar vanndråpene kun skal frembringe blått lys

Når vi ( etter det jeg vet ) er lit ekstra følsom for denne fargen så ser jeg ikke bort fra at vi innbiller oss den fargen er til stedet selv om den ikke er der

 

Da vil det også være lett å ta feil hvis det er mørkt ute

 

Når man har slike tenker i hode så kan man lure på hvor riktig vitenskapen til tider

Om de ikke har glemt noe

Lenke til kommentar

Hvis man ser på et generelt objekt ( inkluderer veske) så trenger man jo bare lit av det for å se fargen.

Typisk maling ( ja de finnes som transparent farge) .

Vis meg en maling som er transparent i veskeform. Jeg jobber deltid ved siden av studiet i byggevareforretning og har sett utallige forskjellige produkter, inkludert såkalte transparente farger (f.eks. beiser) på veggen, men i spannet, i filmtykkelser tykkere enn kanskje en millimeter, er disse helt ugjennomsiktig.

 

Sånn sett så er nok et basseng med hvite vegger og bunn ( fliser) og ukloret vann det nemmeste man kommer et bevis på vannets farge.

Men hvor finner man et svømmebasseng der vanne er uten klor ?

Såpass! Så da er du enig i at vann er blått da! Klorin, eller klorin i formen man bruker det i basseng, er svakt grønt, det er ikke blått i det heletatt.

http://wiki.answers.com/Q/What_colour_is_liquid_chlorine

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Vis meg en maling som er transparent i veskeform. Jeg jobber deltid ved siden av studiet i byggevareforretning og har sett utallige forskjellige produkter, inkludert såkalte transparente farger (f.eks. beiser) på veggen, men i spannet, i filmtykkelser tykkere enn kanskje en millimeter, er disse helt ugjennomsiktig.

 

Det var det som var poenget her

At det ikke virker som det er transparent er på grunn at det er så mage "lag" når det er i spannet

dette uten at man trenger så mye lys for å se det , i motsetning til vannet som må ha spredd lys i dybden

Denne malingen blir også mørkere etter hvert lag du legger på .

 

Såpass! Så da er du enig i at vann er blått da! Klorin, eller klorin i formen man bruker det i basseng, er svakt grønt, det er ikke blått i det heletatt.

 

Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut

men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder

 

Men når blått definert som mage farger ( nyanser av blått ) hvilken er den helt riktige for vannet ?

 

Hvis man ser litt på naturlige produkter så må man i grunnen si at honning og sirup (lit avhengig av type) er mere eller mindre transparent selv i væskeform ( tyktflytende) .

detter stoffer som man ikke trenger mye av for se fargen på samtidig som de er transparente som vannet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Elgen: Se gjennom 1 lag med vanlig gjennomsiktig plastik, ser du noe farge?

Antagelig ikke.

Se gjennom hele rullen eller minst 10 lag av samme plastik, ser du noe farge?

Antagelig grønn eller hvit.

 

Er da plastikken fargeløst ettersom du ikke ser det gjennom 1 lag?

 

 

Bland så ut svak, svak saft så du bare så vidt kan se fargen i glasset.

Legg 1 dråpe av dette på en f.eks hvit tallerken, ser du fargen?

Smør gjerne dråpen utover for å lage ett tynt lag.

Nei?

Er da den saften fargeløs ettersom du ikke ser fargen i dråpen?

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut

men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder

Det er du som begynner å dra inn masse feilkilder som du har observerert. Vi har jo allerede blitt enige om at vann er blått uten noen form for feilkilde.

Skjerp deg, er dette takken for at du har mottatt 10 sider med spesialundervisning? Frekk er du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne malingen blir også mørkere etter hvert lag du legger på .

Feil, det blir den ikke. Hvor tar du disse påstandene fra, de er jo trekt ut fra ræven din virker det som. Fargen blir sterkere, ikke mørkere. Etter flere lag, vil fargen bli som fargen i spannet, ikke mørkere.

 

 

Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut

men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder

Det er også dette som er så idiotisk. At du, uten utdanning eller kunnskap, verden teoretisk eller praktisk, mener at forskere som jobber med dette over tid, ikke har tenkt på enkle feilkilder som urenheter i vannet.

 

Dette, på toppen av at fysikken som forklarer hvorfor vannet er blått, er forstått fullstendig.

 

 

Men når blått definert som mage farger ( nyanser av blått ) hvilken er den helt riktige for vannet ?

Alle farger du ser er en blanding av mange farger, delvis med unntak av laser som sender ut lys med én bølgelengde.

 

Hvis man ser litt på naturlige produkter så må man i grunnen si at honning og sirup (lit avhengig av type) er mere eller mindre transparent selv i væskeform ( tyktflytende) .

detter stoffer som man ikke trenger mye av for se fargen på samtidig som de er transparente som vannet

Dette har vi snakket om før, på PM. Det er mindre transparent, så man ser fargen i mindre volum. F.eks. 10 cm med olje ser brunt ut, og 100 cm med vann ser blått ut. Eller 10 meter med olje ikke slipper gjennom noe lys, og 100 meter med vann ikke slipper gjennom noe lys. Det er bare forskjell i hvor transparent de er, akkurat som en bil kan ha 100 eller 500 hestekrefter. Bare fordi bilen med 100 hk er svakere, betyr ikke at den er en potet.

Lenke til kommentar

Feil, det blir den ikke. Hvor tar du disse påstandene fra, de er jo trekt ut fra ræven din virker det som. Fargen blir sterkere, ikke mørkere. Etter flere lag, vil fargen bli som fargen i spannet, ikke mørkere.

 

kom ikke med den , for jeg har selv vert med på bruke den typen maling/beis

 

 

Når det gjelder det andre så har jeg nettop forkort hvorfor jeg er så usikker på det.

Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen

Lenke til kommentar

kom ikke med den , for jeg har selv vert med på bruke den typen maling/beis

Den blir ikke mørkere jo tykkere lag, fargen blir sterkere. Er beisen lys, blir den lysere jo tykkere, er den mørk, blir den mørkere. Den viser mindre og mindre av fargen til underlaget.

 

Når det gjelder det andre så har jeg nettop forkort hvorfor jeg er så usikker på det.

Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen

Nei, vi bare forstår disse signalene, det gjør ikke du.

Lenke til kommentar

Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen

Det er INGEN motstridene signaler fra naturen i denne saken. Vann er blått uten feilkilder.

Du kan ikke forvente at du alltid vil se vann som blått når det er feilkilder inne i bildet.

Jeg har jo forklart deg tidligere om hvordan jeg kan få en blå vegg til å se grønn ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...