Gå til innhold

Hvilken farge har vann?


Anbefalte innlegg

Det sa jeg ikke.

 

det som var problemet er hvorvidt man får lov til å diskutere kilden og hvor troverdig de er

Om det ikke kan finnes en eller flere feilkilder

Det kan virke som en slik diskusjon ikke er akseptabel da forskeren har holdt på med dette i årevis uten å komme med noe nytt

 

Nå er det jo slik at hvi de ikke finner noe nytt så gir de opp etter en viss tid

Det er grenser for hvor mye arbeid de legger i simple ting.

De har f.eks sluttet med å forske på om jorden er rund, om jorda går rundt sola eller ikke, ingenting nytt å finne der.

Sånn er det med farger også, de har ett fungerende instrument for å måle det nøyaktig og trenger dermed ikke forske på det i nevneverdig grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke alltid det er mer å finne ut nei.

 

Men nå er det ikke snakk om å finne ut mer heller, men at forskere gjør simple feil som å gjentatte ganger bruke blått lys når de måler vann eller glemme å ta høyde for at de ikke har brukt 100% hvit lys/glemme å kalibrere spektrometeret, eller bruke klor-vann i stedet for destilert vann.

 

Altså helt grunnleggende feil.

Ekstra spesiellt er det at flere, uavhengige forskere har gjort akkurat de samme feilene, for alle resultatene jeg finner sier blått.

Lenke til kommentar

Man tror det ikke er mere å finne ut

( ingen ting er helt 100% )

likevel står dette spørmålet ved lag

 

Men nå er det jo Mars som gjelder

Mon tro hvilken farge vannet har der.

Så det er ikke 100% sikkert at jorda ikke er flat, og at månen ikke nødvendigvis går rundt jorde?

Skjønner deg litt mer om alt har en helt ukjent X-faktor ingen forskere noen gang har hørt om eller kan finne ut av, som gjør at f.eks gravitasjonen plutselig funker feil vei, for det den er ikke 100% sikker den heller?

 

Når det gjelder farge er du 100% fastlåst i "vet ikke, nekter å høre, nekter å tro på noe", ikke første gangen og heller ikke siste gangen vet jeg.

Lenke til kommentar

Blått. Vannet på Mars er blått. Vannet på Jupiter og Europa er blått. Vannet som eventuelt er i Betelguse eller Alpa Centauri er blått. VANN ER BLÅTT!

 

Vet man den kjemiske sammensetningen der ? det tviler jeg på

Med unntak av jorda så er ikke vannet de andre stedene undersøkt så mye og spesielt ikke bortenfor Mars

Man kan jo ikke sånn uten videre vite at vanne på andre planeter har samme sammensetning som har på jorda

Man vil naturlig nok tro det siden man antar at vannet er tilført jorda fra himmellegemer som har bombardert den

Lenke til kommentar

Med vann, mener du da det som flyter i store mengderrundt omkring?

For vann, som i H2O, er H2O uavhengig av hvor man er.

 

 

2H2O er, om man legger god-viljen til, 2 stk vannmolekyler(2 x H2O), så du har på en måte rett, men antar du mener H2O2, som er Hydrogen peroxide.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Den kjemiske sammensetningen for vann er og blir H2O. Hvis vi endrer noen av stoffene (eller mengden av dem) snakker vi ikke lenger om vann.

Så når vi snakker om vann på andre planeter så snakker vi om H2O på andre planeter.

Jeg mistenker at det Elgen refererer til er salter som kan være blandet ut i vannet på andre planeter, slik som på jorden. Om jeg ikke husker helt feil kan noen salter i tilstrekkelige konsentrasjoner sette farge på vannet, og jeg tviler på at det er deionisert vann som ligger på Europa.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det Elgen refererer til er salter som kan være blandet ut i vannet på andre planeter, slik som på jorden. Om jeg ikke husker helt feil kan noen salter i tilstrekkelige konsentrasjoner sette farge på vannet, og jeg tviler på at det er deionisert vann som ligger på Europa.

Er STOR forskjell på at det er saltvann på andre planeter også, og på at vann plutselig har en helt annen kjemisk sammensettning.

Lenke til kommentar

Er STOR forskjell på at det er saltvann på andre planeter også, og på at vann plutselig har en helt annen kjemisk sammensettning.

 

Det er en gigantisk forskjell, men jeg lot tvilen komme Elgen til gode og antok at han uttrykte seg feil.

 

I tilfelle jeg tar feil: Elgen, vi vet at det er vann fordi vi bruker spektroskopiske teknikker til å analysere lyset som reflekteres fra planetene. Hvis det er bestemte bølgelengder som er borte eller veldig mye svakere enn andre, viser det at det finnes et bestemt stoff på planeten. Disse bølgelengdene er såpass distinkte og fjernt fra de for andre stoffer at vi kan si sikkert hva som finnes eller ikke finnes. Slik vet vi at isen som dekker Europa er laget av hovedsaklig vann (Hchart?cht=tx&chl=_2O) og ikke motorolje.

 

http://astrobiology.arc.nasa.gov/workshops/1996/palebluedot/chemistry.html

Lenke til kommentar

la meg si det på en annen måte .

man vet at det er vann på jorda .

Og man regner med at det har vær flytende vann på mars siden det er funnet is

Det som er lit usikkert er om denne isen faktisk er frosset vann som det påståes

Derimot så vet man ikke om det er vann på andre planeter

 

Det man tror ( i følge "how the univers works" på Discovery og den serien som gikk på NRK så kan det som flyter på andre planeter være frosne gasser

Lenke til kommentar

la meg si det på en annen måte .

man vet at det er vann på jorda .

Og man regner med at det har vær flytende vann på mars siden det er funnet is

Det som er lit usikkert er om denne isen faktisk er frosset vann som det påståes

Derimot så vet man ikke om det er vann på andre planeter

 

Det man tror ( i følge "how the univers works" på Discovery og den serien som gikk på NRK så kan det som flyter på andre planeter være frosne gasser

 

Og derfor er ikke alt vann blått?

 

 

(Edit: Ikke at jeg er enig i det du sa)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Skal jeg tolke det dithen at alle planeter her vann ?

 

Nei, du skal tolke det dithen at hvis det er H2O så er det blått. Hvis det er noe annet, så er det ikke vann. Om det er H2O på mars, så er det blått når det ikke er forurenset. Er det noe annet, så er det ikke sikkert at det er blått.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...