Gå til innhold

Nokia Lumia 925


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det blir altså en Nokia Lumia 920 på slankekur med stålramme (?) kontra plastikk. Ser ikke noe galt i det, så lenge den holder samme gode balansepunktet og selve stålkonstruksjonen er god så er jeg veldig positiv, syntes bare det er litt halvhjertet med en ny "toppmodell" et halvt år etter den forrige som faktisk har helt identiske spesifikasjoner, som i utgangspunktet ikke var så alt for imponerende for et halvt år siden heller, spesielt ikke med tanke på at Nokia Lumia 920 la seg på samme pris som andre toppmodeller (type 4800-5200kr uten abonnement i starten.)

 

Skal ikke dømme så alt for mye ut av de lavoppløste bildene, men syntes konstruksjonen av rammen så noe snodig ut. Matcher ikke iPhone 4, 4S, 5 og HTC One sine "rette linjer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktignok en "ny" versjon av 920, men vesentlig tynnere og en helt annen konstruksjon. Ser ikke noe galt i det for de som synes 920 er for tykk eller tung, de har jo fjernet en smørklump til bearnaisen i vekt.

 

Er jo ingen stygg telefon. Sikkert mange som er skuffet, men vi visste jo hva som kom, og vet samtidig at det mest spennende skjer mot sommeren/slutten av året. For oss som har velfungerende WP8 telefoner så vet vi også hva de klarer, ikke alt MÅ toppe alle andres spesifikasjoner hver eneste gang.

 

Så får vi som venter på et kameramonster smøre oss med tålmodighet, EOS er nok ikke fryktelig langt unna :) Selv klarer jeg og vente i og med at L920 min fungerer helt optimalt!

 

http://www.nokia.com/global/products/phone/lumia925

 

Lumia-925-2.jpg

 

Lumia-925-1.jpg

Lenke til kommentar

Nå har også TheVerge fått holde i telefonen, og kan meddele at den er ufattelig deilig, lett og robust. Riktignok påpeker de at det er softwaren som "holder" Nokia tilbake, og dette stemmer jo forsåvidt. Mye kommer til å forandre seg ved en fremtidig oppdatering av Windows Phone, og da vil også potensialet for det ypperste av spesifikasjoner øke drastisk.

 

http://www.theverge.com/2013/5/14/4327078/nokia-lumia-925-hands-on-photos-video

 

Selv synes jeg den sølvfargede ser SUPERB ut :p

Lenke til kommentar

Jeg kunne gjerne ventet i 2 mnd på en slik telefon, men å vente til Q4-2013 for å kjøpe noe slikt... Da er man jo egentlig lei hele telefonen allerede, uten å ha hatt den...

 

 

Lumia 925 slippes etappevis og kommer til Norge i løpet av Q4, 2013. Veiledende pris er kr. 4500,- inkl. mva.

Endret av rolser_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne gjerne ventet i 2 mnd på en slik telefon, men å vente til Q4-2013 for å kjøpe noe slikt... Da er man jo egentlig lei hele telefonen allerede, uten å ha hatt den...

 

 

Lumia 925 slippes etappevis og kommer til Norge i løpet av Q4, 2013. Veiledende pris er kr. 4500,- inkl. mva.

 

Haha, det blir jo bare for dumt. Da er jo trolig EOS sluppet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg ordla meg litt dårlig i forrige innlegg, jeg påstår ikke at Nokia må toppe "tekbombene" som er på markedet ala Samsung Galaxy S4 og HTC One når det gjelder rå datakraft.

 

Det jeg mener er at Windows Phone generelt mangler en skikkelig definert "toppmodell", de modellene som er på markedet nå er bare midt på treet+ iforhold til forrige generasjon Android telefoner, og sammenligner vi med årets modeller ala Galaxy S4 og HTC One så henger de ikke på ren maskinvarespesifikasjoner, selv iPhone 5 som kom noen måneder før Lumia 920 traff markedet (noe også Galaxy SIII og HTC One+ gjorde..) så er de rene spesifikasjonene relativt moderate.

 

 

Man kan argumentere at det er tettere optimalisering mellom Windows Phone og disse telefonene, enn det er mellom Android og sine respektive modeller. Det er liten tvil, og jeg selv klør meg stadig i hode når jeg tester ut Android toppmodeller og ytelsen tidvis lugger endel sammenlignet med iOS og Windows Phone.

 

God maskinvare er ingenting uten god, optimalisert programvare og det samme gjelder på mange måter andre veien, god programvare kan bare komme så så langt om maskinvaren setter begrensninger. Og det er her jeg føler Windows Phone per dags dato stagnerer seg selv litt, ved å dilte etter iPhone på GPU og tildels CPU, og Android toppmodeller på CPU og tildels GPU så kan jeg ikke la være å tenke på hvor potensiale utviklere mister, og spesielt på såpass "låste" plattformer som Windows Phone og iOS er så vil kraftigere tilgjengelig maskinvare virkelig gi utviklere muligheten til å pushe applikasjoner for de har ikke bøttevis med low-end modeller å ta hensyn til når de utvikler en applikasjon, her jo spill til iOS et godt eksempel som stort sett alltid leverer bedre ytelse og penere grafikk enn sin Android tvilling, om du så sammenligner en Galaxy S4 med en iPhone 4S hvor det da er ganske åpenbart at førstnevnte sitter på langt bedre maskinvare.

 

 

Og det jeg syntes gir aller minst mening oppi det hele er at Windows Phone er en så til de grader underdog i markedet for øyeblikket, både Microsoft og Nokia er helt avhengig av å få solgt enheter og få Windows Phone ut i markedet for å trekke til seg mer interesse, flere utviklere så de kan bli mer relevant for folk flest. Per dags dato henger Windows Phone langt etter når det gjelder støtte fra tredjepart om det så er snakk om ekstrautstyr eller om det er snakk om applikasjonsutvikling. Microsoft prøvde virkelig å pushe på med markedsføring og de hele med Windows Phone 8 men det har jo ikke tatt av i noen større grad, de er fremdeles temmelig langt bak i markedet når det kommer til støtte fra tredjeparter.

 

 

Og da må jeg stille spørsmålstegn ved prisingen her, her leveres det altså "toppmodeller" (sett fra hva som er tilgjengelig av Windows Phone modeller) med et operativsystem og en plattform som skriker etter å bli mer utbredt og likevel så er prislappen nesten på nivå med diverse Android toppmodeller, iPhone og andre modeller som rett og slett leverer bedre maskinvare. Det er vell ikke bare i mine ører dette rimer temmelig dårlig? Dette er ikke en god strategi for å få solgt enheter og bygd oppunder plattformen, når folk står i butikken og skal ha seg en toppmodell å ser Nokia Lumia 920, en Samsung Galaxy S4, en HTC One, en Sony Xperia Z og en iPhone 5 og prisforskjellen ikke er allverden hva er det som skal trekke disse mot Lumia 920 og Windows Phone? Det eneste jeg kan komme på per i dag er om du har godt over gjennomsnittet interesse av Windows Phone i utgangspunktet (disse personene har jo gjerne en Windows Phone telefon fra før av uansett) eller fordi du verdsetter kamera over alt annet. For brorparten av alle andre så vil iOS eller Android egne seg bedre på grunn av tilgangen på tredjepart applikasjoner, eller tilgangen på tredjepart ekstrautstyr, eller fordi de ønsker en vann og støvsikker telefon (Xperia Z) eller fordi de rett og slett ønsker en telefon med bedre maskinvare.

 

 

Tar vi alt dette i betraktning, ser på maskinvaren (om vi da ignorerer kamera, for det er definitivt av de beste) så burde disse Windows Phone toppmodellene hatt en prislapp som samsvarer med middels+ modeller fra Android, eller samme prislapp som en iPhone 4S. Nå kan du ofte klare å snike til deg en Nokia Lumia 920 på tilbud, spesielt med abonnement endel steder da salget har vært så som så og flere steder selger de ut men fremdeles så er jo prislappen et sted mellom middels+ og toppmodellene fra de andre plattformen og fremdeles hakket for dyrt iforhold til hva som gir mening om du spør meg.

 

 

Dette understrekes jo på mange måter med Nokia Lumia 925 om det stemmer at den ikke kommer før i Q4! Det er altså et helt år etter Nokia Lumia 920, med IDENTISKE spesifikasjoner med bedre konstruksjon og det til en veiledende pris på 4'700-4'800kr, det er igjen helt oppe ved samme prisklasse som iPhone 5, HTC One, Galaxy S4 og Xperia Z har per i dag og de har alle kraftigere maskinvare og et langt bedre utbredt operativsystem.

 

 

Utvilsomt en snasen telefon, men til 4'700kr i Q4 så føler jeg det blir totalt skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser forøvrig at det nevnes at alt av I/O er flyttet til toppen av telefonen, altså SIMkort slott, MicroUSB og minijack.. Det er jo temmelig høl i hue da sjansen for fuktskader ved bruk i noe som helst form for regnvær blir jo mangedoblet av å ha alt dette på toppen istedenfor på bunnen av telefonen..

 

Noen som vet hvorfor de gikk for plastikk bakpå istedenfor aluminium? Har det med produksjonskostnader, har det med varmeutvikling, er det på grunn av trådløs lading? Syntes pressekonferansen var noe uklar når det gjaldt trådløslading, fikk nesten inntrykk av at du MÅTTE ha et av disse plastikkdekslene med pinner for trådløslading for å få det til å fungere, men det kan da ikke stemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffet nå. Kun 16 GB lagring er for lite, og de har til og med fjernet muligheten for trådløs lading. Nå må man feste på et lite plastcover først. Det hjelper selvsagt ikke at man må vente til Q4 for å få fingrene på den. Kameraet ser riktignok lekkert ut - og er sammen med designen det mest positive med L928.

 

Satser heller på et nytt teknologividunder til høsten fra Nokia, med et banebrytende og overlegent kamera i tillegg til en frisk oppdatering av Windows Phone-systemet. Det vil vel samtidig også sørge for at L928 ikke blir «bakerens mest solgte hvetebrød», ettersom ventetiden er for lang i dag. Som noen nevnte over her, risikerer en å bli lei mobiltelefonen før den i det hele tatt er utprøvd. Håper i stedet L920 selges billigere nå, som RamGuy skriver, slik at flere får muligheten til å teste den - og sammenlikne med sine iPhones.

 

Lær av Samsung, Apple og de andre mobilgigantene, Nokia, for dere henger litt etter på mange måter nå. Spesielt salg og markedsføring. Heia Lumia! Heia konkurranse! Heia utvikling!

Lenke til kommentar

Dette beviser jo følgende:

 

- Nokia lager knallfine telefoner (min mening)

- Ladestripen bygger såpass at man foreløpig sliter med å lage integrert trådløs lading som er tynnere enn f. eks Lumia 920.

- Kameraet er såpass at det trenger plass, derfor stikker den ut (resultatet av at man ønsker bedre og bedre bildekvalitet

- Dette er et godt alternativ til de som synes 920 er for tykk og tung

- Windows Phone trenger en oppdatering før hardware blir bombastic (telefantastic?)

 

:)

 

http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-925-hands-video-and-photos

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Nja, hvorvidt en produsent lager knallfine (da tenker du vell utseende?) blir subjektivt, men personlig så syntes jeg Lumia serie generelt har vært sprek fra Nokia sin side, mange spreke farger osv.. Selv om endel av de får de til å virke mer som legoklosser enn en en mobiltelefon (igjen min mening.)

 

Spesielt Nokia Lumia 920 i sort, Lumia 925 i mørk / sort og ikke minst Lumia 928 i sort syntes jeg ser rett og slett snasne ut. Er ikke noen stor fan av plastikk, men polykarbonat opplegget til Nokia er av det aller aller beste innen plastikk og er vell det eneste som er i nærheten til å kunne gi noe av samme kvalitetfølelsen som solide iPhone og HTC modeller har klart den siste tiden.

 

Sånn sett så er jeg veldig stor fan av at de endelig kjører på med litt aluminium med Lumia 925, men de gjennomfører det jo ikke spesielt godt syntes jeg når blant annet baksiden fremdeles er av polykarbonat, ergo er jo fremdeles brorparten av telefonen fremdeles plastikk. Og som flere har påpekt så er det jo et tydelig skille mellom polykarbonat biten og rammen, sånt samler veldig fort opp støv og skit og det bryter veldig med det som pleier å kjennetegne metallmobiler, nemlig rene kanter.

 

På rent design så syntes jeg personlig dette tidvis er et skritt tilbake fra Lumia 920 som har rene former, men at den har vært på slankekur er et stort pluss da Lumia 920 var litt i overkant drøy. Ikke at den veie så alt for mye, men den føles hakket for tykk og klumpete om du spør meg og jeg syntes faktisk designformelen til Lumia 928 faktisk er penere enn hva Lumia 925 er, men der er vi igjen tilbake på 100% bruk av plastikk igjen.

 

 

Når det gjelder trådløslading så har jeg ikke sett vitsen, i og med at telefonen er helt avhengig av å ligge på et gitt punkt for at ladingen skal fungere så kommer det aldri til å ta av, da kan man jo like så greit bare plugge inn adapter og da er det jo faktisk enklere å bruke telefonen samtidig som du lader også. Så det at de har sløyfet den funksjonen er ikke noe jeg bryr meg om, men samtidig så er det vell ikke helt riktig at en telefon må være tykk for å støtte for trådløs lading, for både HTC One / OneX, Galaxy SIII og nå Galaxy S4 har vell alle støtte for trådløs lading, og ifølge de jeg har snakket med fra Samsung så kan hvertfall Galaxy S4 brukes på samme trådløslading tilbehør som Lumia 920 så det går jo tydeligvis an å få det bygget inn uten at vi må opp på Lumia 920 tykkelse.

 

 

At kamera stikker litt ut har jeg blitt vant med, det er et kompromiss som må til for å få på plass et bedre kamera, enkelt og greit. Det bygger jo uansett veldig lite, og denne gangen ser den jo ut til å bygge på en bedre måte som ikke gjør at det blir riper på selve kameralinsa.

 

 

Det at vi må vente på fremtidlige Windows Phone oppdateringer før det blir behov for bedre maskinvare er jo bare tullete, man skal ikke sitte å vente på dagen hvor maskinvaren begynner å bli for skrall, hvertfall ikke på toppmodeller.

 

Men det er meget mulig at produsentene rett og slett blir holdt tilbake av Microsoft, at det ventes på denne "Blue" oppdateringen som vell kommer i slutten av året før det faktisk er noen innebygget støtte for bedre maskinvare. Det var vell greia med Windows Phone 7, at de rett og slett ikke kunne levere kraftigere maskinvare eller høyere oppløsning da operativsystemet rett og slett ikke støttet det enda. Om det er samme greia denne gangen så er det på høy tid at Microsoft begynner å bli litt mer effektive, samtidig så er det helt greit at de begrenser maskinvareplattformen så det enklere for utviklere og optimalisere og forholde seg til plattformen slik det er for iOS utviklere mot iPhone.

 

 

At dette skal være et godt alternativ til de som syntes Lumia 920 blir for stor, det er jeg forsåvidt enig i. Men at den ikke kommer før i Q4 setter jo en effektiv stopper for det da de færreste venter såpass lenge med å skaffe seg en ny telefon om de trenger en per i dag, samtidig så vil jo mye av den allerede noe utdaterte maskinvaren virke enda mer utdatert i Q4 når Apple har sluppet sin iPhone 5S / iPhone 6, Samsung sikkert har sluppet en Galaxy Note 3, Sony har kommet med nye Xperia Z-ish modeller og HTC har en eller annen One+ på markedet allerede, som igjen er og blir et stort problem for Microsoft og Nokia om de har ambisjoner om å øke markedsandelen, da må de rett og slett være litt mer "on-the-ball" og holde seg litt mer relevant i markedet eller så skal det godt gjøres å hente over brukere fra de andre plattformene som de er helt avhengige av, per nå så frister jo dette stort sett kun for de som allerede er interessert i plattformen og de eier jo gjerne en Windows Phone telefon fra før av uansett.

 

 

Må også si at det å ha en egen Verizon modell er en uting, spesielt nå som Lumia 925 leveres uten Xeon blitz og trådløslading (?) så er det smått irriterende at en mobiloperatør skal få eksklusiv tilgang på en modell som på papiret faktisk er hakket bedre enn de øvrige modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er det August og 925 finner man i hylla hos bl.a Elkjøp.

Så da kom den noe tidligere enn antatt.

Får håpe MS slipper alt løs med GDR3 WP8.1 slik at Nokia, apputviklere etc kan få frie tøyler.

 

For øvrig så ser det ut for at 520 er arbeidshesten til MS/Nokia. Til og med i USA tar denne nå av for fullt. Positivt for alle.

Lenke til kommentar

Fikk tafset litt på en i dag, syntes den ser ufattelig snasen ut i sort farge, mye penere enn den ser ut på bilder (syntes ikke den ser videre bra ut på bilder for å være helt ærlig..).

 

Nokia har kjørt omvendt av hva HTC har med HTC One, hvor HTC One har aluminium "foran" og bak men plastikk på rammen / kanten så har Nokia Lumia 925 aluminium (eller er det stål?) på rammen / kanten men polikarbonat (plastikk) bak og heldekkende glass foran.

 

Hva man foretrekker av det ene kontra det andre blir opp til hver enkelt å vurdere, selv syntes jeg Nokia Lumia 925 ser lekkrere ut, da spesielt i sort og må ærlig innrømme at jeg syntes det gir bedre kvalitetfølelse av å ha metall i rammen kontra det å ha det bak da det tross alt er rammen du først og fremst holder og føler på når du bruker telefonen. Men syntes fremdeles iPhone 5 med sin helstøpte aluminium er å foretrekke på både design og kvalitetfølelse men Nokia Lumia 925 seiler opp som en solid nummer to, med HTC One som nummer tre i min bok, og tar vi inn iPhone 4 / 4S som nummer fire så syntes jeg disse fire stiller seg i en egen særklasse når det kommer til design og kvalitetfølelse per dags dato.

 

 

Stort mer er det vell ikke å si, den oppfører seg jo helt identisk med en Nokia Lumia 920 så på maskinvare og programvare biten så her det knapt en eneste forandring å spore.. Kameraet har riktignok fått seg et ekstra glass i linsen uten at jeg merket noe til at det forandret på kamera i noen større grad, samtidig så er jo muligheten for trådløs lading sløyfet til fordel for et langt slankere og mer sexy design noe jeg syntes var på sin plass da Nokia Lumia 920, til tross for å være en av de absolutt beste polikarbonat (plastikk) telefonene med tanke på design og kvalitetfølelse ble litt for mye "tanks" i min bok, generelt hakket for stor og klumpete etter min smak.

 

Så her går det i det samme, jeg syntes det er alt for mange hull og svakheter med operativsystemet Windows Phone 8.0 og det er fremdeles store og hull og mangler ved hele økosystemet i sin helhet som gjør at telefonen og plattformen er uaktuell (foreløpig) for min del hvertfall. Den innebygde DAC + amplifier er fremdeles skuffende dårlig, som med Nokia Lumia 920 så er det noe av det svakeste jeg har vært borti på en "toppmodell / flaggskip" på endel år, produserer mindre djuice og mindre detaljer i lydbilde når jeg kobler til mine nokså kravstore ørepropper og faller bak telefoner som iPhone 5, iPhone 4 / 4S, HTC One, HTC One X, Sony Xperia Z, Sony Xperia V, Samsung Ativ S, HTC Phone 8X, HTC Phone 8S osv.. Noe som er utrolig surt og skuffende da det er en ganske så viktig del av en telefon nå som den har fullstendig tatt over jobben som mediaavspiller.

 

 

Så alt i alt etter min menig den beste og mest sexy Windows Phone telefonen til nå, by far. Etter min mening den mest tiltrekkende telefonen med best kvalitetfølelse bak iPhone 5 og burde absolutt stå høyt på listene til de som ønsker seg en skikkelig Windows Phone telefon anno 2013. Dessverre så føler jeg at mye av "problemet" med Windows Phone ligger på Microsoft og ikke produsenter som Nokia, her må Microsoft få rullet ut oppdateringer som for lappet igjen endel av de hullene og manglene Windows Phone som operativsystem har per i dag, samt gi produsenter muligheter for å kunne putte inn litt nyere og bedre maskinvare i telefonene sine, det er noe slapt i dette gamet her å komme med en ny "flaggskip" modell ala Nokia Lumia 925 med samme maskinvare som Nokia Lumia 920 som kom Q4 2012 og hadde relativt beskjeden maskinvare og spesifikasjonene allerede da.

Lenke til kommentar

I et ukarakteristisk spontant øyeblikk endte jeg opp med å kjøpe 925 i går. Når jeg dro i butikken var planen egentlig bare å se og ta på, men byggkvaliteten og designet overrasket meg stort. Jeg syntes ikke 925 så særlig pen ut på bildene, spesielt kameraet som stikker ut var en turn-off for meg, men den var flott i virkeligheten. Det var også en god og solid følelse av telefonen i hånden som appellerte sterkt til en som har hatt iPhone siden 2007. Når prisen i tillegg var hyggelige 3495 u/ab på Elkjøp, så gikk det som det gikk. Nå har jeg hatt den i omtrent 24 timer, og føler meg storfornøyd med både WP og telefonen generelt. Det er et par små irritasjonsmomenter ved WP, men generelt sett er det herlig forfriskende å bruke noe annet enn iOS etter så mange år. Jeg vil anbefale de som vurderer denne telefonen å dra i butikken og se på den - det hadde alt å si for min avgjørelse ihvertfall. :)

Endret av Displayname
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...