Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Akkurat som det i skriftlig form framgår tydelig hva jeg mener, og at jeg benytter en presis måte å definere ordet problem på. Om det er noe stort problem for folk flest er vanskelig å si noe om, folk flest velger ikke LCD, og jeg kjenner mange med plasma som er misfornøyd med IR på plasma, selv om de ikke ser på det som noen dealbraker.

 

AtW

 

Du sier så mye motsigende at jeg har sluttet å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier så mye motsigende at jeg har sluttet å ta deg seriøst.

 

Tøv, jeg har vært konsistent hele veien, at du klarer å mistolke påstander av typen "image retention eksisterer" og "image reention er ett problem" som "fem høns" får du stå for helt på egen regning. Det er ikke meg som har blåst opp påstander her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Panasonic er f.eks milevis bedre enn Samsung etter min mening. Og da sammenlikner jeg en splitter ny Samsung mot min gamle P42G10.

 

Det er ikke like behagelig å sitte på nært hold å lese tekst på plasma TV'en som det er på LCD-skjermen. Det har noe med "plasma flicker" å gjøre tror jeg.

 

Da jeg skulle kjøpe TV var i første runde min første kandidat G10. Den hadde en grei pris og jeg har tiltro til brandet Panasonic. Jeg ønsket virkelig å like denne TV'n.

 

Men da jeg kom i butikken, kunne jeg ikke velge den. Jeg må være sensitiv for plasma flicker, for akkurat den modellen så ut som en kinematograf for meg. Det var omtrent så jeg opplevde at skjermen gikk i svart mellom hvert bilde som ble tegnet opp, så ille flicker så jeg. Jeg prøvde å like den på nytt i flere butikker, men endte opp med samme konklusjonen på nytt. Til sammenligning var det nesten som å se på sparepærer med shutterglasses. Jeg kunne ikke leve med det. Det gjaldt kun G10, V og VT-seriene hadde veldig rolig bilde.

 

Selgeren skjønte ikke hva jeg snakket om. Men da jeg gikk på nettet og søkte opp problemstillingen, fant jeg mange andre som hadde samme opplevelsen - gjerne etter de hadde kjøpt den usett. Disse byttet gjerne over i Samsung-skjermer.

 

Jeg endte opp med å gå opp et par tusen, og få en Samsung noe lengre opp i produktklasse. Tilsvarende TV fra Panasonic var betydelig dyrere.

 

Så når det gjelder påstanden om at Panasonic er milevis bedre enn Samsung, så er det nok en for vid påstand. For meg så var den aktuelle Panasonic-TV'n (pris ca. 10K) faktisk helt forferdelig.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har plasma som ikke har større eller mindre problemer med image retention, hva slags magiske paneler er det alle disse som aldri får image retention har?

 

AtW

 

 

Hvem lager det til noe stort? Har jeg lagd det til noe stort? Jeg sier det eksisterer fortsatt på Plasma, når folk underslår dette faktumet, så er deres argumenter lite troverdig.

 

Om man misforstår, så har man seg selv å takke. Jeg har ikke sagt det fnugg om at det er ett stort problem. At folk ikke makter å lese hva jeg skriver får være deres problem.

 

AtW

Image retention eksisterer, og det eksiterer med noenlunde normal bruk

Forøvrig virker det som du feilaktig setter likhetstegn mellom "ikke ett problem" og "ett lite/minimalt problem".

 

AtW

At "alle andre misforstår" tror jeg har mer å gjøre med at noen folk som liker plasma hopper i forsvarposisjon med en gang de ser snakk om noe som kan tolkes negativt. Mine påstander er klokkeklare og sier absolutt ingenting om at dette er noe "stort problem" eller liknende. Det er helt meningsløst å dreie en slik feilaktig tolkning over på noen uklarheter fra min side.

 

AtW

Og selvfølgelig er image retention ett problem, det er en forstyrrelse i bildet, Hvorfor tror du de har jobbet med å redusere det om det ikke var ett problem? At det er ett lite problem kan man selvfølgelig mene, men å late som det ikke er ett problem med slik etterheng er å stikk hodet i sanda.

 

AtW

Ja, det forekommer også i dag, og er dermed ett problem i dag. Om det er ett stort eller lite problem er som nevnt individuelt.

 

AtW

Hva er det du ikke forstår? Bare folk med en agenda vil påstå at IR ikke er ett problem, så er det en lang rekke spekter av ordet problem, fra lite/minimalt, til stort. Det er individuelt hvordan folk vekter dette. Hvordan mener du sitatet mitt går noe imot dette?

 

AtW

Akkurat som det i skriftlig form framgår tydelig hva jeg mener, og at jeg benytter en presis måte å definere ordet problem på. Om det er noe stort problem for folk flest er vanskelig å si noe om, folk flest velger ikke LCD, og jeg kjenner mange med plasma som er misfornøyd med IR på plasma, selv om de ikke ser på det som noen dealbraker.

 

AtW

Om det er noen som har en snodig definisjon av hva et problem er må det være deg

Jeg synes Andrull summerer dette opp fint:

Sukk. Du oppfører deg enten barnslig eller "trollete" AtW.

Ja, plasma har fysisk image retention. At du til disse grader skal kverrulere eller lage dette til noe stort kan jeg ikke forstå. Ja, med mindre man bare skal lage kvalm.

For alle oss andre så snakker vi om konseptet i praksis, som er, tilsynelatende ikke ekisterende. I hvert fall i daglitalen/normale sammenhenger.

Slik du putter det AtW, så kan det missforstås som om dette faktisk er et problem, og med tanke på hvor langt disksjonen har gått, et jækla stort problem også. Å i det hele tatt dra det så langt som nå ville vært en tilsvarende overdrivelse som om man sier LCD-skjermer er ubrukelige, eller ikke kan vise levende bilder.

 

problem.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til sammenligning var det nesten som å se på sparepærer med shutterglasses. Jeg kunne ikke leve med det. Det gjaldt kun G10, V og VT-seriene hadde veldig rolig bilde.

 

Selgeren skjønte ikke hva jeg snakket om.

 

Hele denne historien høres veldig merkelig ut, ettersom G og V-serien skal være nøyaktig samme TV, bortsett fra THX-godkjent kalibrering på V-serien + noen tullefunksjoner.

 

 

Men da jeg gikk på nettet og søkte opp problemstillingen, fant jeg mange andre som hadde samme opplevelsen - gjerne etter de hadde kjøpt den usett. Disse byttet gjerne over i Samsung-skjermer.

Har du noen linker til dette, og særlig link til der vedkommende sier de går for Samsung istedet? Har aldri hørt noen anbefale Samsung plasma over Panasonic, bortsett fra ivrige Samsung-selgere.

 

/skeptisk

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Har du noen linker til dette

 

http://lmgtfy.com/?q...nic+g10+flicker

 

Edit: hei igjen.

Nå har jeg hatt et øyeblikk til å leite opp litt, bare for å understreke at dette er ikke noe jeg har funnet opp selv. Se på denne tråden på AVForums, og du vil se at det er G10 som blir trukket mest fram:

 

http://www.avforums.com/forums/plasma-tvs/1202702-response-needed-those-see-panasonic-flicker.html

 

I den tråden alene er det i alle fall to som sier de returnerte sine G10 på grunn av flicker.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Admiral K: Dine sitater viser jo med all klarhet akkurat det jeg sier. Jeg har aldri påstått at image retention er noe stort problem, jeg har kun sagt det er ett problem som eksisterer.Skjønner du virkelig ikke forskjellen? Jeg har poengtert det gang på gang at det er individuelt hvor viktig man synes problemet er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Faktisk burn in, så vell som image retention er ogås et problem på LCD IPS-paneler.

F.eks: http://www.itavisen.no/913850/derfor-har-400-000-lest-dette-hos-apple

 

Om vi skal ta det ned til det nivået. :ph34r:

 

Dog ikke spør meg hvordan de har klart det... :closedeyes:

 

Ikke at jeg trodde jeg kom til å referere til en Itavisen artikkel noen gang, så er de rimelig godt dekket på Apple-siden. :p

Lenke til kommentar
Faktisk burn in, så vell som image retention er ogås et problem på LCD IPS-paneler. F.eks: http://www.itavisen.no/913850/derfor-har-400-000-lest-dette-hos-apple Om vi skal ta det ned til det nivået. :ph34r: Dog ikke spør meg hvordan de har klart det... :closedeyes: Ikke at jeg trodde jeg kom til å referere til en Itavisen artikkel noen gang, så er de rimelig godt dekket på Apple-siden. :p

 

Burn-in har jeg aldri sett, men image retention er ett reellt problem også på mange LCD-skjermer. Spesielt av litt eldre type. Jeg får selv image retention på min Sony LCD-skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Faktisk burn in, så vell som image retention er ogås et problem på LCD IPS-paneler.

 

Dette kan jeg bekrefte, har en Nec LCD 2070nx S-IPS i kjelleren som er ødelagt av innbrenning, ser windows-ikoner fra oldtiden.

 

Edit: kjøpt inn i 2006, problem ble plagsomt etter kanskje fire år.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nå ble det mye svada her. For det første, Sony produserte plasma-TV fram til i 2006/2007. I 2005 leverte de enda plasma i USA og solgte over 300 000 enheter world wide, så at de skrota produksjonen for mer enn 10 år siden er bare tull. Jeg kan heller ikke finne som helst som tyder på at denne avgjørelsen skyldes innbrenning eller at det skulle være spesielt store problemer med innbrenning på Sony's plasma-TVer i forhold til andre. Jeg vil derfor gjerne vite hvor du har disse opplysningene fra. Jeg har derimot lest mye som tyder på at Sony kuttet produksjon fordi den var ulønnsom, bl.a. fordi de måtte kjøpe panel av ekterne fabrikker.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om akkurat din brors TV, men at innbrenning generelt er et så stort problem som du skal ha det til har jeg vondt for å tro. Jeg er nå på min Panasonic "en-av-toppmodellene" nr. 2. Jeg har sovnet fra Windows-desktop utallige ganger, gamet og gjort massevis av de tingene man "ikke skal gjøre" med en plasma-TV uten å få problemer med hverken midlertidig eller permanent innbrenning. De fleste jeg kjenner som først og fremst er opptatt av bildekvalitet har Panasonic-plasma, og de er etter hva jeg vet stort sett fornøyde. I forkant av begge mine TV-kjøp har jeg også søkt råd hos brukerne på avforum og aldri fått noe annet varme anbefalinger.

 

Jeg tror heller det er tv-"kontakten"/"dealeren"/"mafia" what ever som er på bærtur her. Innbrenning var kanskje et stort problem på plasma-skjermer i 2000, men jeg kjøpte min første plasma i 2005 og har hvertfall aldri vært plaget av det. Det er slike myter og "etablerte sannheter" som lurer kundene i kant-LED-fella...

 

Det kan nok være jeg tok feil angående når Sony stoppet plasmaproduksjonen sin, følger ikke så nøye med på hva de selger i USA osv. Her hjemme forsvart de lenge før 2005 så vidt jeg husker.

 

Og han som nevnte at innbrenningsproblemene var så store at han nektet meg å kjøpe det, jobber for Sony Norge, og har direkte kontroll på disse tingene.

 

Som jeg nevnte angående innbrenningen til Panasonic så er det enorme forskjeller. Selv innen for samme skjerm. Hvis du leser litt i Panasonic trådene på Avforum, så vil du kjapt lese at mange har problemer med skjermene, men velger heller å leve med det fremfor å gå over til LCD. Det er deres valg. Har lest folk som har både striper her og der som de lever med, men ikke gidder å bytte.

 

Personlig så setter jeg også bildekvaliteten høyest når det kommer til valg av skjerm. Men jeg ønsker også å bruke den med en gang jeg får den, og ikke måtte sitte å kose med den i flere uker på gale innstillinger for at den skal gå seg til osv. Forskjellen på en toppmodell plasma og en toppmodell LCD med bak LED (ikke kant) er for små til at jeg gidder å ta risikoen med innbrenning.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg en ting, AtW. Det er ikke like behagelig å sitte på nært hold å lese tekst på plasma TV'en som det er på LCD-skjermen. Det har noe med "plasma flicker" å gjøre tror jeg. På skarphet føles LCD bedre. Men dette gjelder da kun lesing av små fonter på nært hold, og når sant skal sies, så sammenlikner jeg en 42" TV-skjerm mot en 23" LCD PC-skjerm som er beregnet på lesing. Jeg vet ikke om store LCD-TV'er er like behagelige å lese på.

 

Jeg jobbet flere år i en elektrobutikk og i begynnelsen syntes jeg, som de fleste, at LCD var mye bedre enn plasma. Etterhvert som jeg gikk dag ut og dag inn og glodde på TV'ene ble jeg mer og mer glad i bildet på plasmaskjermene. Etterhvert gikk det over i et hat av LCD-teknologien og forguding av plasma. Ingen har fortalt meg at jeg skal like plasma, det har jeg lært meg helt på egenhånd ;) (det endte med at jeg kom i konflikt med kjedens policy, som var å pushe Samsung LCD, mens jeg heller ville selge Panasonic plasma :D)

 

Hvilken TV har du da, som har så godt bilde? De eneste LCD'skjermene jeg har hatt litt sansen for har vært svinedyre modeller fra Philips. De fikk det til på en måte. Vil gjerne bli overbevist om at jeg tar feil, pek meg til en butikk i Oslo hvor de har denne TV'en utstilt, så skal jeg gladelig innrømme.

 

Syntes det ikke er helt riktig å "disse" LCD TVer, når man baserer seg på en PC monitor og utstillingsmodeller.

 

Personlig så har jeg aldri greid å få like bra bilde ut av noen av mine PC monitorer, selv ikke min nåværende Asus PB278Q, eller noen av de andre meget gode PC skjermene jeg har hatt. Sett i forhold til hverken min forrige Sony 52W5500 (tror det var det den het) og min næværende Philips 21:9 (2010) modell. På ingen av PCene jeg noensinne har testet har greid å gjengi HD film like bra som min nåværende Philips/Oppo kombinasjon. Og i forhold til min brors Panasonic Y-utgaven fra i fjor (husker ikke riktige navn). Så er forskjelle så minimal at skulle man få feil TV av Panasonic så er ikke problemene verdt det.

 

Og Panasonic har store problemer med enkelte av sine paneler innafor samme serie. Samt at Y serien har hatt mye større problemer enn V serien.

Lenke til kommentar

http://lmgtfy.com/?q...nic+g10+flicker

 

Edit: hei igjen.

Nå har jeg hatt et øyeblikk til å leite opp litt, bare for å understreke at dette er ikke noe jeg har funnet opp selv. Se på denne tråden på AVForums, og du vil se at det er G10 som blir trukket mest fram:

 

http://www.avforums....ic-flicker.html

 

I den tråden alene er det i alle fall to som sier de returnerte sine G10 på grunn av flicker.

Først av alt må jeg arrestere deg på din metodikk... Jeg finner ingen info her som tilsier at dette problemet generelt er større på Panasonic enn Samsung. Et søk etter "samsung plasma flicker" (med anførselstegn) på Google gir deg like mange treff som søk på "panasonic plasma flicker".

 

Du kan også søke på nesten hvilken som helst konkrete plasma-modell på denne måten og få mange treff.

 

Din fremgangsmåte blir litt som å søke på "nVidia driver issue" på google og bruke det som argument for at nVidia-drivere har mer driver-problemer enn AMD.

 

Skal jeg godta at dette er større problem på Panasonic enn Samsung, eller G10 vs andre modeller, må jeg nesten se statistikk på det. En random forumtråd holder ikke.

 

Et søk på "plasma flicker" på Google viser både Panasonic-skjermer og Samsung-skjermer. Jeg vil også tippe at Panasonic generelt selger mer plasma enn Samsung, og det kan også hende at f.eks G10 var en særskilt populær modell, selv om jeg er usikker på tallene.

 

Din egen link til AV-forum inneholder følgende sitat:

"I've had 1 Samsung PS-50B530 that had its PDP replaced and still have same issue, so that was returned (awaiting refund)."

 

Så dette er helt et "problem" som også gjelder Samsung-skjermer.

 

Dette kan også handle om uflaks, strømnett, produksjonsfeil eller individuelle måter å stille inn skjermen på. Jeg skal også holde døren åpen for at enkelte personer er mer sensitive for slikt enn andre, men det er da rart at ingen reviews plukker det opp...?

 

Personlig legger merke til plasma-flicker av og til, men på langt nær så ille som det gis inntrykk av i disse trådene, og såpass lite at det betyr null for brukeropplevelsen.

 

Generelt er det vel også bred enighet om at Panasonic lager de beste plasmaskjermene, og det går det likefullt an å si på generell basis selv om du har hatt uflaks med en Panasonic-skjerm.

Lenke til kommentar

Syntes det ikke er helt riktig å "disse" LCD TVer, når man baserer seg på en PC monitor og utstillingsmodeller.

Jeg baserer ikke mine erfaringer med LCD på PC monitor, bare for å ha det sagt. Det var kun i en kommentar om at det er mer komfortabelt å lese tekst på en LCD-monitor enn en plasma-skjerm.

 

Har sett såkalte "kalibrerte" LCD-TV'er, og det jeg har lagt merke til med særlig Samsung LCD-skjermer er at de mister all glød og dybde og man sitter igjen med platt bilde. Det finnes sikkert gode LCD-skjermer, og jeg forsøkte å holde døren åpen for å bli overbevist, men så langt av det jeg har sett, både hjemme, hos venner, og utstilt, synes jeg plasma ser bedre ut.

 

Jeg tror det er en grunn til at de fabrikkalibrerer LCD-skjermer til noe som ikke likner grisen, og det er ikke at de har så bra bilde når de viser "riktig bilde".

 

Sett i forhold til hverken min forrige Sony 52W5500 (tror det var det den het) og min næværende Philips 21:9 (2010) modell. På ingen av PCene jeg noensinne har testet har greid å gjengi HD film like bra som min nåværende Philips/Oppo kombinasjon. Og i forhold til min brors Panasonic Y-utgaven fra i fjor (husker ikke riktige navn). Så er forskjelle så minimal at skulle man få feil TV av Panasonic så er ikke problemene verdt det.

Jeg ser ikke helt hva du prøver å si, men hvis du sier at du har en Philips-TV som er veldig god, så har jeg veldig lyst til å se det med egne øyne. Kan du peke meg til en butikk i Oslo som selger gode Philips LCD-TV'er?

 

Og Panasonic har store problemer med enkelte av sine paneler innafor samme serie. Samt at Y serien har hatt mye større problemer enn V serien.

Hva ligger i "store problemer" og hva baserer du dette på? Alle Panasonic plasma-skjermer jeg har sett har vært helt suverene.

Lenke til kommentar

Først av alt må jeg arrestere deg på din metodikk... Jeg finner ingen info her som tilsier at dette problemet generelt er større på Panasonic enn Samsung. Et søk etter "samsung plasma flicker" (med anførselstegn) på Google gir deg like mange treff som søk på "panasonic plasma flicker".

 

Du kan også søke på nesten hvilken som helst konkrete plasma-modell på denne måten og få mange treff.

 

Din fremgangsmåte blir litt som å søke på "nVidia driver issue" på google og bruke det som argument for at nVidia-drivere har mer driver-problemer enn AMD.

 

Skal jeg godta at dette er større problem på Panasonic enn Samsung, eller G10 vs andre modeller, må jeg nesten se statistikk på det. En random forumtråd holder ikke.

 

(...)

 

Dette kan også handle om uflaks, strømnett, produksjonsfeil eller individuelle måter å stille inn skjermen på. Jeg skal også holde døren åpen for at enkelte personer er mer sensitive for slikt enn andre, men det er da rart at ingen reviews plukker det opp...?

 

(...)

 

Generelt er det vel også bred enighet om at Panasonic lager de beste plasmaskjermene, og det går det likefullt an å si på generell basis selv om du har hatt uflaks med en Panasonic-skjerm.

 

Jeg har ikke brukt noen "metode"; jeg har ikke påstått at Panasonic har mer problemer med flicker enn Samsung, jeg har ikke påstått noe som helst av det du krever bevisførsel for.

 

Jeg har sagt at når jeg personlig var i butikken og hadde lyst å sjekke ut en G10 som var min favoritt for kjøp, så sto den på siden av mange andre TV'er, og hadde tydelig urolig bilde på grunn av flicker. Jeg sier videre at jeg gikk i en annen butikk og opplevde akkurat det samme der. G10'en hadde betydelig mer urolig bilde enn de andre skjermene, Panasonic-TV'er og andre TV'er.

 

Jeg syntes dette var rart, men når jeg søkte på det fant jeg flere andre som hadde opplevd det samme, og flere andre som nevnte G10 spesifikt. Dette har jeg nå "ført bevis for".

 

Og hvis du tviler på at noen opplever plasma-flicker sterkere enn andre, skal du ikke klikke igjenom så mange tråder før du ser mange som klart og tydelig forteller at det plager dem.

 

G10 har flicker. Andre modeller har mindre av det. Folk har byttet den TV'n i andre modeller på grunn av det. Det er et faktum.

 

Jeg skjønner at dette ikke plager deg, men det blir lang over grensen til latterlig å begynne å kreve statistikk og datagrunnlag som en slags bevis på at G10 ikke har flicker. Om en eller mange Samsung-skjermer også har masse problemer, har G10 like fullt flicker.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har tillagt deg meninger du ikke har, isåfall trekker jeg det tilbake. Det var kanskje din ordlegging som gjorde at jeg tolket det slik.

 

Selgeren skjønte ikke hva jeg snakket om. Men da jeg gikk på nettet og søkte opp problemstillingen, fant jeg mange andre som hadde samme opplevelsen - gjerne etter de hadde kjøpt den usett. Disse byttet gjerne over i Samsung-skjermer.

Jeg endte opp med å gå opp et par tusen, og få en Samsung noe lengre opp i produktklasse. Tilsvarende TV fra Panasonic var betydelig dyrere.

Så når det gjelder påstanden om at Panasonic er milevis bedre enn Samsung, så er det nok en for vid påstand. For meg så var den aktuelle Panasonic-TV'n (pris ca. 10K) faktisk helt forferdelig.

 

Dine utsagn kunne tolkes som litt Samsung-vridd...

 

"Disse byttet gjerne over i Samsung-skjermer"

 

Tja...

 

"Tilsvarende TV fra Panasonic var betydelig dyrere"

 

Dette er en veldig merkelig ting å si, ettersom Panasonic stort sett har bedre bilde enn Samsung på alle sine plasma-skjermer. Så hva blir da en "tilsvarende TV"? Samsung har ikke TV'er tilsvarende Panasonic sine...

 

Og hvis du tviler på at noen opplever plasma-flicker sterkere enn andre, skal du ikke klikke igjenom så mange tråder før du ser mange som klart og tydelig forteller at det plager dem.

Jeg tviler ikke på at noen opplever det. Jeg bare foreslår forklaringsmodeller for hvorfor dette ikke dukker opp i reviews.

 

G10 har flicker. Andre modeller har mindre av det. Folk har byttet den TV'n i andre modeller på grunn av det. Det er et faktum.

Har alle G10 flicker eller er det problemer med enkelte. Har det noe å si hvordan man stiller inn TV'en? Det er mange spørsmål her.

 

Har andre modeller mindre av det? Jeg mener du ikke har gitt noe særlig godt belegg for det...

Lenke til kommentar

Admiral K: Dine sitater viser jo med all klarhet akkurat det jeg sier. Jeg har aldri påstått at image retention er noe stort problem, jeg har kun sagt det er ett problem som eksisterer.Skjønner du virkelig ikke forskjellen? Jeg har poengtert det gang på gang at det er individuelt hvor viktig man synes problemet er.

 

AtW

 

Først så er IR er "større eller mindre problem", så "Hvem lager det til noe stort? Har jeg lagd det til noe stort?"; ergo er det et lite problem(?), så skriver du "Forøvrig virker det som du feilaktig setter likhetstegn mellom "ikke ett problem" og "ett lite/minimalt problem", du mener at IR er et lite/minimalt problem?

Du skriver så at "Mine påstander er klokkeklare og sier absolutt ingenting om at dette er noe "stort problem" eller liknende." Jeg vil ikke kalle det et lite problem, men ok. Videre "Og selvfølgelig er image retention ett problem" , javel, et lite eller stort?

 

Det som jeg og flere andre i tråden har forsøkt å få deg til å forstå er at dette ikke er noe problem, men en "detalj" som man som plasma bruker bør være klar over. Tar man sine forhåndsregler og er påpasselig med bruken er IR idag IKKE et problem når man tar i betraktning bildekvaliteten og opplevelsen av denne "forbannede" IR. Grunnen til at jeg la ved bildet var å vise at jeg og flere her heller mest mot venstre side mens du og måten du har ordlagt deg på tolkes til høyre.

En tidligere klassekamerat fortalte en historie hvor faren hadde lånt bort bilen til sønnen, som igjen hadde lånt den bort til en god venn. Det sønnen glemte å fortelle vennen var at bilen brukte suppe av typen olje;også kalt diesel. Dette endte opp med solid faktura fra Falken redning samt dobbel regning fra Statoil. Dette er et problem. Selv om en "uvitende" kunde kjøper en plasma og ikke får opplyst om hva IR er for noe, så skal det etter min mening endel til for at dette skal bli et problem. Om man så opplever den situasjonen at IR er synlig og et stadig irritasjonsmoment uten å ha blitt informert om dette av selger bør det være en smal sak å reklamere iht forbrukerkjøpsloven. Nok om det.

 

 

Jeg syntes dette var rart, men når jeg søkte på det fant jeg flere andre som hadde opplevd det samme, og flere andre som nevnte G10 spesifikt. Dette har jeg nå "ført bevis for".

 

 

 

G10 har flicker. Andre modeller har mindre av det. Folk har byttet den TV'n i andre modeller på grunn av det. Det er et faktum.

 

 

Det han vil fram til er at du henviser til en side på internet hvor noen/flere beskriver slik flickering. Som med alt annet som lages vil det alltid være noen av produktene som opplever produksjonsfeil, det er derfor man har garanti.

Jeg har jobbet i elektrobutikk, riktignok for flere år siden, og det å manipulere bildet er en smal sak. Det hele kommer ann på hvilken modell som ved 5-10 salg gir en kasse vin/gavekort el.

 

Forøvrig kan "ufrelste" lesere bemerke seg

http://www.dinside.no/902705/duell-lg-55lm960v-mot-panasonic-tx-p50vt50#article_chapter_1

http://www.lydogbilde.no/test/panasonic-50vt50

Lenke til kommentar

Så du har faktisk lagt merke til at jeg ikke har sagt noe særlig om jeg personlig oppfatter det som ett stort eller lite problem? Det har ikke falt deg inn at det var med vilje? At jeg har formulert meg rundt nettopp for å slippe å krangle med folk om akkurat hvor stort problemet er? Det har vist seg å være fåfengt dog. Når folk begynner å mase om at det ikke er ett problem, så kan jeg ikke ta det seriøst. Det er en ulempe, uansett hvordan man snur og vender på det. Selve setningen din underbygger det "Tar man sine forhåndsregler og er påpasselig med bruken", jeg ville helst sluppet å tenke på slikt, at man må drive å tenke på det er en ulempe. Så får jeg bare nok engang gjenta at størrelsen på ulempen/problemet er individuell.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så du har faktisk lagt merke til at jeg ikke har sagt noe særlig om jeg personlig oppfatter det som ett stort eller lite problem? Det har ikke falt deg inn at det var med vilje? At jeg har formulert meg rundt nettopp for å slippe å krangle med folk om akkurat hvor stort problemet er? Det har vist seg å være fåfengt dog. Når folk begynner å mase om at det ikke er ett problem, så kan jeg ikke ta det seriøst. Det er en ulempe, uansett hvordan man snur og vender på det. Selve setningen din underbygger det "Tar man sine forhåndsregler og er påpasselig med bruken", jeg ville helst sluppet å tenke på slikt, at man må drive å tenke på det er en ulempe. Så får jeg bare nok engang gjenta at størrelsen på ulempen/problemet er individuell.

 

AtW

 

Enda værre er det å kopiere det andre har sagt uten å sjekke det selv. Hvem snakker du da for? Hvem er alle disse vennene dine som har slike problemer med IR? Jeg kjenner ingen. Og av de jeg har hørt/lest om så er det typisk å glemme å skru av tven/sette på pause som er årsaken=uvitenhet.

Nå kaller du det plustelig en "ulempe", får du aldri bestemt deg for hva IR er?? Om du ikke vil ta meg seriøst fordi jeg mener IR ikke er et problem får være opp til deg, men jeg veier ikke kritikken tungt fra en som ikke har plasma og som baserer seg kun på uttalelser fra hva andre har å si om "problemer med plasma".

Det er derfor jeg sier du gjør 1 fjær til 5 høns; du gjør IR(en detalj) om til et problem.

Lenke til kommentar

Duty calls!

 

Hva er det som gjør at plasma skal egne seg dårligere til PC og spilling? Er det her utelukkende snakk om image retention eller det snakk om flere aspekter?

 

Nå kobler jeg svært sjeldent maskiner til TV-en, men har jo Apple TV og bruker AirPlay Mirroring fra tid til annen og har aldri hatt noe problem med dette når jeg kjører 1:1 pixel mapping, og når det gjelder spilling så alt fra Nintendo Wii, til Xbox 360 og PlayStation 3 fungert aldeles utmerket og stort sett bedre enn Sony LCD, og Sony LED-LCD TVen vi har i huset da de har et noe høyt input lag som faktisk kan merkes til tider, her stiller hvertfall min Plasma mye bedre og mitt generelle inntrykk er at plasma har bedre pixel response og generelt lavere input lag.

Plasma er glimrende til spilling. Og hvis du i verste fall i et øyeblikk kan spore en kontur av en meny etter en stund med statisk bilde, hva betyr vel det for spillopplevelsen? (eller filmopplevelse for den del?)

 

LCD-paneler har et godt synlig etterslep under spilling eller sport, raske bevegelser blir uklare(motion blur), er ikke det er mye større problem?

Plasma-paneler har også fordelen med at flere som spiller eller ser film samtidig får en god bildeopplevelse, til forskjell fra LCD-paneler der innsynvinkelen kan bli et problem (varierende av paneltype selvsagt).

Jeg vet at du ikke har sagt noe mot dette, men det jeg vil frem til er; hva er viktigst? Ingen panelteknologi er perfekt, men blir ikke Image Retention(for Samsung og Panasonic) en bagatell å regne sammenlignet med de to overnevnte problemene?

 

Eneste negative jeg har å si om min Pioneer Kuro LX5090H må være at panorering kan virke litt hakkete til tider,

Det er et kjent "problem" som skyldes at din 9. generasjon Kuro klarer å vise hvert enkeltbilde i en 24 fps-film tilnærmet perfekt, så du får en kino-aktig opplevelse som er absolutt hakkete. Fordelen med Panasonics plasma-paneler i perioden 2009-2011 (dvs. før de tok igjen bildekvaliteten til Pioneer) var at de hadde en innstilling som støttet interpolering mellom bildene, som gjør at panoreringene oppleves glattere. Mange LCD-paneler er så trege at dette ikke blir noe problem :p

 

og at om du sitter for nærme (type innenfor 1meter) så kan plasma gi deg noe som minner om "kornete" bilde på grunn av måten hele teknologien fungerer. Dette merkes dog ikke når du sitter i sofaen type 2-3m unna.

Det du ser er dithering som brukes for å jevne ut farger som ofte er svært begrenset på filmer. Det er ikke meningen å se på en plasma-TV på så kort avstand (men det vet du jo), fra sitteavstand gjør det seg veldig.

 

Hovedsaklig image retention og noe mindre skarphet (over det jevne) er vel frontene der plasma er dårligere enn LCD til PC-bruk (evt også lysstyrke i de situasjonene er det er aktuelt)

Vennligst forklar meg når Image Retention er et problem for en kjøper av plasma-TV fra Samsung eller Panasonic.

 

Hva sikter du til med skarphet? Plasma-teknologien er suveren til å vise detaljer i bilder, spesielt ved bevegelser.

 

Gjerne forklar hva du sikter til med PC-bruk. Snakker du her om skriveprogram og regneark, eller mediesenter og spilling?

 

Hverken plasma- eller LCD-Tver er spesielt egnet til bruk som skrivebords-monitor, lysstyrken er egentlig for høy til at det blir behagelig å lese skrift.

 

Faktisk burn in, så vell som image retention er ogås et problem på LCD IPS-paneler.

F.eks: http://www.itavisen....dette-hos-apple

<klipp>

Så vidt jeg vet er det snakk om Image Retention, disse panelene trenger nok litt mer utvikling før de er gode nok. Men det stemmer også som det har blitt nevnt at en rekke eldre LCD-paneler har hatt sine former for "innbrenning". Jeg har også sett symptomer der regioner av døde piksler kommer av slitasje.

 

Som jeg nevnte angående innbrenningen til Panasonic så er det enorme forskjeller. Selv innen for samme skjerm. Hvis du leser litt i Panasonic trådene på Avforum, så vil du kjapt lese at mange har problemer med skjermene, men velger heller å leve med det fremfor å gå over til LCD. Det er deres valg. Har lest folk som har både striper her og der som de lever med, men ikke gidder å bytte.

Slike anekdotiske "beviser" holder ikke. Feil på ethvert masseprodusert produkt forekommer, og du må skille mellom produksjonsfeil som rammer enkelteksemplarer og generelle svakheter i et produkt.

 

Personlig så setter jeg også bildekvaliteten høyest når det kommer til valg av skjerm. Men jeg ønsker også å bruke den med en gang jeg får den, og ikke måtte sitte å kose med den i flere uker på gale innstillinger for at den skal gå seg til osv. Forskjellen på en toppmodell plasma og en toppmodell LCD med bak LED (ikke kant) er for små til at jeg gidder å ta risikoen med innbrenning.

Du har tydeligvis misforstått totalt.

Det er ingenting i veien med å stille inn TVen umiddelbart, eller bruke kalibreringsutstyr for den del. Saken er bare at fosforet kan forandre seg de 100-200 første brukstimene, som gjør at du kanskje må gjøre justeringer for å få perfekt bilde. Så i verste fall skaper du deg selv ekstraarbeid. Men hvis du ikke bruker profesjonelt kalibreringsutstyr så betyr det absolutt null og niks om du setter innstillingene med én gang. Hvis du uansett bare stiller inn på måfå eller finner noen tall fra en nettside så kan du like gjerne gjøre det umiddelbart. Du bør uansett ikke kjøre opp lysstyrken maksimalt, men det bør du uansett aldri gjøre hvis du vil ha et godt bilde.

 

Det du skal unngå i innkjøringsperioden er:

- Ekstrem lysstyrke og kontrast

- Timevis med statisk bilde

- Ekstremt mange timer med en skarp TV-logo eller letterbox. (to filmer på en kveld går helt fint, det er overdrevent bruk du må unngå)

Etter 100-200 brukstimer er normal bruk ingen problem.

 

-----

 

Men for å drive en diskusjon tilbake til saken, etter et heftig sidespor siden side 2, dette skal tross alt handle om fremtiden til Panasonics plasma-teknologi, ikke om enkeltpersoners fordommer mot plasma.

 

Jeg har tatt meg friheten til å hente inn utsagnet fra Panasonic om tema:

The content of the report regarding our Plasma Display Panel (PDP) business is not something announced by Panasonic.

 

In regard to the PDP business, Panasonic will continue to deliver value added products, proposing new ways for our customers to enjoy their TVs1. This includes taking advantage of PDP features such as the touch pen function as well as the big screen and high picture quality. In addition, for non-TV use, we are expanding our Business to Business (B2B) opportunities for the PDP business with products such as the Interactive Plasma Display2.

 

Regarding the growth strategy for the TV business3, we are looking into a variety of options, but nothing has been decided at the moment.

 

Regarding new products for 2013, in follow up to our global announcement in January 2013 at the Consumer Electronics Show (CES) in the US, we are holding subsequent local product launch events worldwide. Panasonic has been enforcing global business, aiming to sell value added products with better design and high picture quality that meet the needs of our global customers.

 

There will be no change of service support for PDPs, and our dealers should have no concerns about continuing to sell Panasonic PDPs4.

Konklusjoner:

* Panasonic vil fortsette med plasmateknologier, både for TV-markedet og det profesjonelle markedet 1 4.

* Panasonic har planer for å vokse i det profesjonelle markedet 2.

* Panasonic har ennå ikke bestemt hva de skal gjøre for å vokse i TV-markedet 3.

 

Både HW og recordere.dk klarer å tolke dette til at Panasonic vurderer å kutte ut plasma-TVer, men dere kan lese selv at det er ikke det som det er snakk om i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...