Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

For å fjerne all tvil, snakker du om en grønn/gul form(stort sett ensfarget) som blir hengende et øyeblikk, eller om konturer som blir værende hele tiden?

 

Jeg snakker om en "skygge" som henger igjen midlertidig og forsvinner etterhvert som andre bilder vises.

 

AtW

 

Jeg har en Panasonic TH-42PX81FV fra 08/09 som har stått på mye, og jeg ser nesten ikke noe av slik retention. Det er enkelte ganger når den har stått på samme kanal at logo henger noe igjen, men så fort bildet oppdateres blir dette borte. Jeg glemte å skru av tven en kveld og da hang bildet tydelig igjen når jeg så slo den av, men etter litt bilkjøring på PS3 ble også dette borte.

Når det er sagt så gjør bildekvaliteten at dette bare er detaljer, naturprogrammer i HD har fått flere som er innom til å kommentere "flott bilde". Selv med flere år på bena holder denne fortsatt et høyt nivå og på linje, om ikke bedre, enn mye av det rasket som kommer av LCD/LED.

 

Ja, du opplever også image retention. Det underbygger jo påstanden min.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker om en "skygge" som henger igjen midlertidig og forsvinner etterhvert som andre bilder vises.

Som nevnt tidligere, Image Retention blir mindre synlig med "feil" innstillinger, fosforet oppfører seg annerledes enn ved ideelle innstillinger. En plasma-TV bør vises i normale lyssettinger med riktige innstillinger, noe ytterst få butikker gjør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man er i det gode humøret og antar IR (image retention) skjer ved signalbytte etc.

Så tilsvarer de sekundene dette kan sees som tilnærmet ikke eksisterende i forhold til resten av bruket.

 

En LCD-skjerm derimot vil fortsette å være dårlig hvert eneste sekund gjennom hele dens levetid.

 

Det hele blir selvsagt rent hypotetisk da de foreløpig ikke har skjedd ved normalt bruk på damas pioneer-TV, broderns LG-plasma eller på familiens panasonic-TV. Verken av dem er flinke til å passe på å skru av TVen til enhver tid, eller tenker seg om at et bilde står å går.

Dette er mennesker som er rimelig normale i sånn sammenheng og deres bruk er følgelig også ganske normalt. Ja, altså ikke bare synet eller bruken til en nerd som i dette tilfellet foretrekker plasma, som meg selv. :p

 

Det ironiske i skrivende stund er jo at jeg ikke har noen plasma-TV selv, og sitter med en sliten DLP-prosjektor, TN-paneler og IPS-panel. Det er derfor ekstra kos å dra på besøk til dama/dfamilie, da alt blir overraskende bedre. :ninja:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en Panasonic TH-42PX81FV fra 08/09 som har stått på mye, og jeg ser nesten ikke noe av slik retention. Det er enkelte ganger når den har stått på samme kanal at logo henger noe igjen, men så fort bildet oppdateres blir dette borte. Jeg glemte å skru av tven en kveld og da hang bildet tydelig igjen når jeg så slo den av, men etter litt bilkjøring på PS3 ble også dette borte.

Når det er sagt så gjør bildekvaliteten at dette bare er detaljer, naturprogrammer i HD har fått flere som er innom til å kommentere "flott bilde". Selv med flere år på bena holder denne fortsatt et høyt nivå og på linje, om ikke bedre, enn mye av det rasket som kommer av LCD/LED.

Ja, du opplever også image retention. Det underbygger jo påstanden min.

Admiral-K beksriver at han kan finne "feilen", men det er ikke det samme som at det er et problem under bruk, la han selv få svare på det.

 

Dessuten vil jeg påpeke at hver generasjon etter dette, dvs. 2009, 2010, 2011, 2012 har sakte men sikkert redusert synligheten av Image Retention, så det blir absurd å bruke en 5 år gammel modell som sammenligningsgrunnlag for nye TVer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, Image Retention blir mindre synlig med "feil" innstillinger, fosforet oppfører seg annerledes enn ved ideelle innstillinger. En plasma-TV bør vises i normale lyssettinger med riktige innstillinger, noe ytterst få butikker gjør.

 

Og uansett hvor mange ganger du gjentar det, så endrer ikke det faktumet at jeg ikke har sett en eneste plasma uten image retention, i bruk hjemme hos folk, eller butikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og uansett hvor mange ganger du gjentar det, så endrer ikke det faktumet at jeg ikke har sett en eneste plasma uten image retention, i bruk hjemme hos folk, eller butikk.

Jeg forstår ikke hvorfor du oppfører deg som at jeg har påstått at plasma-TVer er 100% fri for all retention, jeg snakker om at det ikke er et reelt problem på nye TVer (Panasonic og Samsung) når de er korrekt innstilt.

 

En majoritet av TVene du har sett over tid er trolig heller ikke nye i dag.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Admiral-K beksriver at han kan finne "feilen", men det er ikke det samme som at det er et problem under bruk, la han selv få svare på det.

 

Dessuten vil jeg påpeke at hver generasjon etter dette, dvs. 2009, 2010, 2011, 2012 har sakte men sikkert redusert synligheten av Image Retention, så det blir absurd å bruke en 5 år gammel modell som sammenligningsgrunnlag for nye TVer.

 

Jeg har ikke spurt han om han har noe problem med det, det er ingenting for han å svare på. Jeg har heller ikke sagt noe om det er noe problem for meg, eller for alle andre.

 

AtW

 

Hvorfor gjør du 1 fjær til 5 høns? Som du skriver selv; "som henger igjen midlertidig og forsvinner etterhvert som andre bilder vises.

 

Hvor har jeg gjort 1 fjær til fem høns? Jeg har skrevet plasma TV har image retention. Blir påstanden mindre riktig av at image retention per def er midlertidig? Har jeg sagt det nødvendigvis er ett problem for deg? For alle? Engen for meg? Det er du som gjør en enkel (fakta)påstand om til fem høns.

 

AtW

 

Jeg forstår ikke hvorfor du oppfører deg som at jeg har påstått at plasma-TVer er 100% fri for all retention, jeg snakker om at det ikke er et reelt problem på nye TVer (Panasonic og Samsung) når de er korrekt innstilt.

 

En majoritet av TVene du har sett over tid er trolig heller ikke nye i dag.

 

Jeg oppfører meg som om du stadig gjentar dine vurderinger om butikk-TVer, som om det er alt jeg har basert mine påstander på. Det er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW: Hva er da poenget ditt? Image Retention var et stort problem for mange år siden, men har blitt mindre og mindre aktuelt siden virkningene er redusert til et minimum på nyere Samsung- og Panasonic-TVer.

 

Hvis jeg var selger og en kunde spurte meg om en LCD- og en Plasma-kandidat, så kunne jeg da trekt frem eksempler som viser mange "problemer" med LCD-teknologien, mønstre som får LCD-panelet til å flimre forferdelig med store kontraster, fremkalt stygge mønster som følge av pwm-støy og gitt en lang liste over obskure scenarier som får LCD-TVen til å gi et drittbilde. Men alt dette er irrelevant siden det har ingen praktisk betydning for kjøperen, selv om listen over problemer høres skummel ut.

 

Det som bør bety noe er det som faktisk påvirker bildekvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW: Hva er da poenget ditt? Image Retention var et stort problem for mange år siden, men har blitt mindre og mindre aktuelt siden virkningene er redusert til et minimum på nyere Samsung- og Panasonic-TVer.

 

Hvis jeg var selger og en kunde spurte meg om en LCD- og en Plasma-kandidat, så kunne jeg da trekt frem eksempler som viser mange "problemer" med LCD-teknologien, mønstre som får LCD-panelet til å flimre forferdelig med store kontraster, fremkalt stygge mønster som følge av pwm-støy og gitt en lang liste over obskure scenarier som får LCD-TVen til å gi et drittbilde. Men alt dette er irrelevant siden det har ingen praktisk betydning for kjøperen, selv om listen over problemer høres skummel ut.

 

Det som bør bety noe er det som faktisk påvirker bildekvaliteten.

 

Image retention er ikke irrelevant for bildekvaliteten, men poenget er at jeg ser på påstander om bildekvalitet fra folk som påstår at plasma ikke har image rentention som særlig troverdig, fordi det ikke harmonerer i det hele tatt med mine observasjoner, så da må jeg nesten anta de som påstår det ikke er så flinke til å legge merke til bildedetaljer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sukk. Du oppfører deg enten barnslig eller "trollete" AtW.

 

Ja, plasma har fysisk image retention. At du til disse grader skal kverrulere eller lage dette til noe stort kan jeg ikke forstå. Ja, med mindre man bare skal lage kvalm.

 

For alle oss andre så snakker vi om konseptet i praksis, som er, tilsynelatende ikke ekisterende. I hvert fall i daglitalen/normale sammenhenger.

 

Slik du putter det AtW, så kan det missforstås som om dette faktisk er et problem, og med tanke på hvor langt disksjonen har gått, et jækla stort problem også. Å i det hele tatt dra det så langt som nå ville vært en tilsvarende overdrivelse som om man sier LCD-skjermer er ubrukelige, eller ikke kan vise levende bilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig din påstand, AtW? At image-retention eksisterer? Isåfall er det ingen her som er uenige.

 

Hvis du påstår at image-retention er et problem på nye plasma-skjermer, så er dette i beste fall subjektivt. Hvis man har et bruksmønster som innebærer at man insisterer å sette et spill på pause med skarp kontrast og lar det stå over natta, og forventer å ikke se tegn til image retention dagen etter, så kan det kanskje være et problem.

 

Hvis man derimot bruker TV'en på vanlig måte og til og med tillater seg å være litt uforsiktig, er image-retention et ikke-eksisterende problem. Og for oss "plasma-fans" er ulempene til LCD-teknologien mye større enn et teoretisk "liksom-problem" med plasma-teknologien.

 

Once you go plasma you never go back :D

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Sukk. Du oppfører deg enten barnslig eller "trollete" AtW.

 

Ja, plasma har fysisk image retention. At du til disse grader skal kverrulere eller lage dette til noe stort kan jeg ikke forstå. Ja, med mindre man bare skal lage kvalm.

 

For alle oss andre så snakker vi om konseptet i praksis, som er, tilsynelatende ikke ekisterende. I hvert fall i daglitalen/normale sammenhenger.

 

Slik du putter det AtW, så kan det missforstås som om dette faktisk er et problem, og med tanke på hvor langt disksjonen har gått, et jækla stort problem også. Å i det hele tatt dra det så langt som nå ville vært en tilsvarende overdrivelse som om man sier LCD-skjermer er ubrukelige, eller ikke kan vise levende bilder.

 

Hvem lager det til noe stort? Har jeg lagd det til noe stort? Jeg sier det eksisterer fortsatt på Plasma, når folk underslår dette faktumet, så er deres argumenter lite troverdig.

 

Om man misforstår, så har man seg selv å takke. Jeg har ikke sagt det fnugg om at det er ett stort problem. At folk ikke makter å lese hva jeg skriver får være deres problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er egentlig din påstand, AtW? At image-retention eksisterer? Isåfall er det ingen her som er uenige.

 

Hvis du påstår at image-retention er et problem på nye plasma-skjermer, så er dette i beste fall subjektivt. Hvis man har et bruksmønster som innebærer at man insisterer å sette et spill på pause med skarp kontrast og lar det stå over natta, og forventer å ikke se tegn til image retention dagen etter, så kan det kanskje være et problem.

 

Hvis man derimot bruker TV'en på vanlig måte og til og med tillater seg å være litt uforsiktig, er image-retention et ikke-eksisterende problem. Og for oss "plasma-fans" er ulempene til LCD-teknologien mye større enn et teoretisk "liksom-problem" med plasma-teknologien.

 

Once you go plasma you never go back :D

 

Image retention eksisterer, og det eksiterer med noenlunde normal bruk, her er noen sitater fra denne tråden:

 

"Jeg har sovnet fra Windows-desktop utallige ganger, gamet og gjort massevis av de tingene man "ikke skal gjøre" med en plasma-TV uten å få problemer med hverken midlertidig eller permanent innbrenning."

"Du og dine har kanskje fæle bruksmønstre? Ikke vet jeg, har aldri merket noe som helst i de kanskje 7-8 årene med plasma."

"Vel, man skal jo faktisk gjøre en direkte feil for å klare å fremprovosere image retention på en moderne plasmafeil."

 

Alle er varianter av "image retention eksisterer ikke med mindre man framprovoserer det med vilje.", noe som rett og slett ikke er riktig.

 

Forøvrig virker det som du feilaktig setter likhetstegn mellom "ikke ett problem" og "ett lite/minimalt problem".

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem lager det til noe stort? Har jeg lagd det til noe stort? Jeg sier det eksisterer fortsatt på Plasma, når folk underslår dette faktumet, så er deres argumenter lite troverdig.

 

Om man misforstår, så har man seg selv å takke. Jeg har ikke sagt det fnugg om at det er ett stort problem. At folk ikke makter å lese hva jeg skriver får være deres problem.

 

AtW

Vel, du klarte akkurat å få alle andre til å missforstå deg, samt garantert andre mindre vitende personer som måtte komme innom. Det er heller ingen som nekter for at dette ikke fysisk eksisterer, så her er det du som missforstår.

 

Jeg kom til og med et eksempel, men som du til og med mente var en selvmotsigelse. Og her startet altså problemet ved kommunikasjonen.

 

Edit: Om du reagerer på virkemidlene så får du heller si det slik, og ikke blåse saken ut av proposjoner.

Forøvrig virker det som du feilaktig setter likhetstegn mellom "ikke ett problem" og "ett lite/minimalt problem".

Hehe, nei det kan være at noe noen har brukt virkemidler for å få frem et poeng for andre. Men om jeg har brukt plasmaskjermer i 8 år, og bare har oppdaget image retention i noen få seknder et scenario der jeg ØNSKET å få det, så har det ikke bare vært et minimalt problem, men et ikke eksisterende problem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvor har jeg gjort 1 fjær til fem høns? Jeg har skrevet plasma TV har image retention. Blir påstanden mindre riktig av at image retention per def er midlertidig? Har jeg sagt det nødvendigvis er ett problem for deg? For alle? Engen for meg? Det er du som gjør en enkel (fakta)påstand om til fem høns.

 

AtW

 

Som jeg skrev så blir bildet som henger igjen BORTE etter at man setter på annen kilde som ikke har menyer/logoer. Når du så skriver

"Jeg snakker om en "skygge" som henger igjen midlertidig og forsvinner etterhvert som andre bilder vises." så er vi vel egentlig enige?

 

Som flere andre her har kommentert var IR langt mer vanlig på eldre plasmaer og med riktig bruk idag ikke noe problem. Når du baserer deg på demo-tver fra butikker og plasmaer som har blitt brukt på pc så er det ikke rart det blir IR, men det sier mer om butikk/person enn om plasmaen spør du meg.

Du henger deg fullstendig opp i en liten detalj som på dagens modeller er så og si fraværende. Ergo gjør du 1 fjær til 5 høns.

EDIT: bare for å klargjøre: jeg er IKKE plaget av IR på min tv idag.

Endret av Admiral-K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev så blir bildet som henger igjen BORTE etter at man setter på annen kilde som ikke har menyer/logoer. Når du så skriver

"Jeg snakker om en "skygge" som henger igjen midlertidig og forsvinner etterhvert som andre bilder vises." så er vi vel egentlig enige?

 

Som flere andre her har kommentert var IR langt mer vanlig på eldre plasmaer og med riktig bruk idag ikke noe problem. Når du baserer deg på demo-tver fra butikker og plasmaer som har blitt brukt på pc så er det ikke rart det blir IR, men det sier mer om butikk/person enn om plasmaen spør du meg.

Du henger deg fullstendig opp i en liten detalj som på dagens modeller er så og si fraværende. Ergo gjør du 1 fjær til 5 høns.

EDIT: bare for å klargjøre: jeg er IKKE plaget av IR på min tv idag.

 

Image retention er per def midlertidig og forsvinner. Så ja, selvfølgelig snakker jeg om image retention når jeg skriver image retention.

 

Og som jeg har sagt tidligere, dette er ikke noe jeg baserer på kun å se i butikker, det er bare noe jeg tok fram fordi det er så lett for folk å verifisere at faktisk er tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, du klarte akkurat å få alle andre til å missforstå deg, samt garantert andre mindre vitende personer som måtte komme innom. Det er heller ingen som nekter for at dette ikke fysisk eksisterer, så her er det du som missforstår

 

 

At "alle andre misforstår" tror jeg har mer å gjøre med at noen folk som liker plasma hopper i forsvarposisjon med en gang de ser snakk om noe som kan tolkes negativt. Mine påstander er klokkeklare og sier absolutt ingenting om at dette er noe "stort problem" eller liknende. Det er helt meningsløst å dreie en slik feilaktig tolkning over på noen uklarheter fra min side.

 

AtW

Lenke til kommentar

At "alle andre misforstår" tror jeg har mer å gjøre med at noen folk som liker plasma hopper i forsvarposisjon med en gang de ser snakk om noe som kan tolkes negativt. Mine påstander er klokkeklare og sier absolutt ingenting om at dette er noe "stort problem" eller liknende. Det er helt meningsløst å dreie en slik feilaktig tolkning over på noen uklarheter fra min side.

 

AtW

 

Vel, hvis du leser post nr.27 om igjen så kanskje du forstår.

"Jeg kjenner ingen som har plasma som ikke har større eller mindre problemer med image retention, hva slags magiske paneler er det alle disse som aldri får image retention har?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At "alle andre misforstår" tror jeg har mer å gjøre med at noen folk som liker plasma hopper i forsvarposisjon med en gang de ser snakk om noe som kan tolkes negativt

For å være helt ærlig, så tror jeg det er et større problem at folk blåser opp "problemer" på plasma som image retention og burn-in. Dette har vært en gjenganger hørt i elektronikkforretninger gjennom siste halvdel av 2000-tallet, og det sitter nå så dypt i folkesjela at folk er livredde for å kjøpe plasma.

 

Resultatet er at folk kjøper glorete stygge LCD-skjermer, akkurat som produsentene (særlig Samsung) gjerne vil. Tro meg, vi som eier plasmaskjermer har sett lyset, det har ingenting å gjøre med å forsvare sitt kjøp.

 

Myter som at LCD har like bra bilde som plasma, plasma egner seg kun i mørke rom, LCD er det eneste som funker til PC, etc ødelegger totalt for den teknologien som egentlig er helt overlegen. Derfor er "plasmafolket" så frelst. Fordi vi sitter og nyter den deilige bildekvaliteten hver dag og synes synd på de som sitter med LCD...

 

/rant

 

Måten du tolker mitt sitat er forresten feil...

 

"Vel, man skal jo faktisk gjøre en direkte feil for å klare å fremprovosere image retention på en moderne plasmafeil."

Alle er varianter av "image retention eksisterer ikke med mindre man framprovoserer det med vilje.", noe som rett og slett ikke er riktig.

 

Jeg hverken skrev eller mente at man må gjøre det med vilje. Hvis man glemmer skjermen sin over lengre tid med statisk bilde, kan man ende opp med image retention. (Hvorvidt det går an å få til burn-in med moderne plasmaskjermer er jeg usikker på, men det skal isåfall ekstremt mye til)

 

Videre forstår jeg ikke helt hvordan du i det hele tatt kan karakterisere image retention som et problem, om enn lite. I mitt hode dreier det seg om at en plasmaskjerm etter meget feilaktig bruk over lengre tid vil bli belemret med litt skygge som varer en liten stund. Dvs, du gjør noe som tidligere ville permanent ødelagt din plasmaskjerm og blir straffet med en halvtime image retention? Dette er ihvertfall den eneste sammenhengen jeg i det hele tatt har lagt merke til image retention, men det er selvfølgelig mulig at jeg har oversett det i andre sammenhenger.

 

Det er uansett ikke et bittelite problem engang i min verden. Jeg vil heller kalle det en kuriositet, så uskyldig det fremstår på dagens plasmaskjermer. Hopp i det, kjøp en Panasonic plasmaskjerm før det er for sent. Har forkynnet Panasonic plasma til mange i utgangspunktet skeptiske venner/bekjente, og alle har blitt strålende fornøyde. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...