Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Nå er det vel alt minst 2 år siden Sony la ned sin plasma TV produksjon, eller rettere sagt, bygget den om til LCD TV.Har en kammerat som har en Panasonic plasma TV og det er faktisk ikke like bra som en god LCD... Logisk beslutning etter min mening.

 

Ganske merkelig, siden de fleste anmelderene verden over virker og synes at både VT30 og VT50 fortjente tittelen "Verdens beste TV". Jeg oppgraderte akkurat til ST50-serien fra Panasonic, og selv om Smart-TV-delen absolutt kunne vært bedre er den uslåelig på både bildekvalitet og 3D sammenlignet med alt jeg har testet av "gode" LED LCD-TVer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasma er i alle fall bedre for 3D, for de av oss som setter pris på det. Selv har jeg en Samsung C7705 men en VT30 hadde ikke vært å forrakte heller.

 

Nå kommer sikkert Samsung til å fortsette enda en stund men det at Panasonic dropper plasma sier noe om forventinger til hva som kommer til å selge i framtiden. Det virker som det blir mindre og mindre konkurranse på alternative teknologier og mer og mer konkurranse på nesten identiske produkter.

Lenke til kommentar

Nå er det vel alt minst 2 år siden Sony la ned sin plasma TV produksjon, eller rettere sagt, bygget den om til LCD TV.

Har en kammerat som har en Panasonic plasma TV og det er faktisk ikke like bra som en god LCD... Logisk beslutning etter min mening.

 

Det er over 10 år siden Sony skrapa Plasma-TV delen sin, dette pga store innbrennings problemer. Jeg skulle kjøpe TV direkt av Sony i 2001, og ble av kontakten min nektet å kjøpe plasma.

 

Plasma er best i mørke rom, LCD best i lyse rom. Og med tanke på den "gode" kundeservicen til Panasonic så syntes jeg ikke synd på dem. Min bror kjøpte deres topmodell i 2012, og fikk etter første Premiere League helg permanent innbrenning. Det var på forhånd gjort alle forhåndsregler med innkjøring på lav kontrast over tid osv. Panasonic brukte nærmere 3 måneder, før Elkjøp ga opp og byttet TVen hans. Dette selv når Elkjøp sa Panasonic hadde innbrenningsgaranti. Før min bror sendte den på den på verksted hadde han kjørt vaskingen på TVen til den ble helt fin (3 uker), for så å se 1 fotballkamp så var innbrenningen tilbake. Hva gjorde Panasonic når de hadde den på verksted? 4 uker med vaskeprogrammet på, for så å hevde den var fikset.

 

Det ironiske er at det er toppmodellene deres som sliter mest med innbrenning, og det varierer enormt fra panel til panel.

 

Personlig så har jeg en av toppmodellene til Philips, og fikk kjempeservice når min måtte på verksted. Selv om verkstedet de brukte hadde sine problemer, så fikset Philips opp i dette kjapt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med alle her som mener det er synd at Panasonic plasma forsvinner. Det er definitivt de beste TV'ene du kan få kjøpt pr. idag. De gir seg isåfall mens de er på topp, akkurat som Pioneer gjorde.

 

Når det er sagt, tror jeg dette også kan være et godt tegn, hvis det signaliserer at Panasonic er i ferd med å begynne å satse skikkelig på OLED. Det OLED-teknologien trenger nå er et skikkelig lokomotiv som Panasonic, som har erfaring med bildekvalitet og kan få det beste ut av teknologien.

 

OLED har iboende potensiale til å slå både LCD og plasma på absolutt alle områder, inkludert bildekvalitet, input lag, oppfriskningsrate og responstid.

Lenke til kommentar

Det er over 10 år siden Sony skrapa Plasma-TV delen sin, dette pga store innbrennings problemer. Jeg skulle kjøpe TV direkt av Sony i 2001, og ble av kontakten min nektet å kjøpe plasma.

 

Plasma er best i mørke rom, LCD best i lyse rom. Og med tanke på den "gode" kundeservicen til Panasonic så syntes jeg ikke synd på dem. Min bror kjøpte deres topmodell i 2012, og fikk etter første Premiere League helg permanent innbrenning. Det var på forhånd gjort alle forhåndsregler med innkjøring på lav kontrast over tid osv. Panasonic brukte nærmere 3 måneder, før Elkjøp ga opp og byttet TVen hans. Dette selv når Elkjøp sa Panasonic hadde innbrenningsgaranti. Før min bror sendte den på den på verksted hadde han kjørt vaskingen på TVen til den ble helt fin (3 uker), for så å se 1 fotballkamp så var innbrenningen tilbake. Hva gjorde Panasonic når de hadde den på verksted? 4 uker med vaskeprogrammet på, for så å hevde den var fikset.

 

Det ironiske er at det er toppmodellene deres som sliter mest med innbrenning, og det varierer enormt fra panel til panel.

 

Nå ble det mye svada her. For det første, Sony produserte plasma-TV fram til i 2006/2007. I 2005 leverte de enda plasma i USA og solgte over 300 000 enheter world wide, så at de skrota produksjonen for mer enn 10 år siden er bare tull. Jeg kan heller ikke finne som helst som tyder på at denne avgjørelsen skyldes innbrenning eller at det skulle være spesielt store problemer med innbrenning på Sony's plasma-TVer i forhold til andre. Jeg vil derfor gjerne vite hvor du har disse opplysningene fra. Jeg har derimot lest mye som tyder på at Sony kuttet produksjon fordi den var ulønnsom, bl.a. fordi de måtte kjøpe panel av ekterne fabrikker.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om akkurat din brors TV, men at innbrenning generelt er et så stort problem som du skal ha det til har jeg vondt for å tro. Jeg er nå på min Panasonic "en-av-toppmodellene" nr. 2. Jeg har sovnet fra Windows-desktop utallige ganger, gamet og gjort massevis av de tingene man "ikke skal gjøre" med en plasma-TV uten å få problemer med hverken midlertidig eller permanent innbrenning. De fleste jeg kjenner som først og fremst er opptatt av bildekvalitet har Panasonic-plasma, og de er etter hva jeg vet stort sett fornøyde. I forkant av begge mine TV-kjøp har jeg også søkt råd hos brukerne på avforum og aldri fått noe annet varme anbefalinger.

 

Jeg tror heller det er tv-"kontakten"/"dealeren"/"mafia" what ever som er på bærtur her. Innbrenning var kanskje et stort problem på plasma-skjermer i 2000, men jeg kjøpte min første plasma i 2005 og har hvertfall aldri vært plaget av det. Det er slike myter og "etablerte sannheter" som lurer kundene i kant-LED-fella...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har plasma som ikke har større eller mindre problemer med image retention, hva slags magiske paneler er det alle disse som aldri får image retention har?

 

AtW

 

Jeg tror det at plasma-TV'er er best i mørke rom er utdatert informasjon. Jeg har min i stua, jeg.

 

Forskjellen mellom LCD og plasma har jo minsket, ditto har de egnede bruksområdene også blitt mindre forskjellige, men plasma er fortsatt mindre lyssterkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har plasma som ikke har større eller mindre problemer med image retention, hva slags magiske paneler er det alle disse som aldri får image retention har?

Du og dine har kanskje fæle bruksmønstre? Ikke vet jeg, har aldri merket noe som helst i de kanskje 7-8 årene med plasma. Prøvde en gang å fremprovosere det, og klarte å få det til på en gammel panasonic plasma på full lysstyrke og koblet til PC. Det gikk ikke mange minuttene før det ble borte, og var knapt irriterende.

 

Bruker for det meste en pioneer-plasma til PC i disse dager, og det skal jo være noe av det værre du kan gjøre med en plasma.

 

Magiske paneler? Tviler. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du og dine har kanskje fæle bruksmønstre? Ikke vet jeg, har aldri merket noe som helst i de kanskje 7-8 årene med plasma. Prøvde en gang å fremprovosere det, og klarte å få det til på en gammel panasonic plasma på full lysstyrke og koblet til PC. Det gikk ikke mange minuttene før det ble borte, og var knapt irriterende.

 

Bruker for det meste en pioneer-plasma til PC i disse dager, og det skal jo være noe av det værre du kan gjøre med en plasma.

 

Magiske paneler? Tviler. :p

 

Setningene dine henger jo ikke sammen? "Det gikk ikke mange minuttene før det ble borte" tyder jo på at du hadde image-retention? Og da kan du ikke ha "aldri merket noe som helst"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Setningene dine henger jo ikke sammen? "Det gikk ikke mange minuttene før det ble borte" tyder jo på at du hadde image-retention? Og da kan du ikke ha "aldri merket noe som helst"?

 

AtW

Joda, om man leser litt mellom linjene. ^^

Hintet til dårlig bruksmønster da jeg aldri merket noe med mindre jeg fremprovoserte det. Og selv da var det ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har plasma som ikke har større eller mindre problemer med image retention, hva slags magiske paneler er det alle disse som aldri får image retention har?

Vel, man skal jo faktisk gjøre en direkte feil for å klare å fremprovosere image retention på en moderne plasmafeil. Hos oss har "vi" fått det til en gang på 3 år (på en P42G10). Disney-channel stod på, og sendingen var slutt. Teksten "Disney" i tjukk rød skrift fylte hele skjermen (med høy kontrast og lysstyrke). Den sto slik i flere timer, er ikke sikker på nøyaktig hvor lenge, et sted mellom 4 og 8 timer kanskje. Resultatet var en svak image retention som raskt forsvant igjen. (i området 10-30 minutter vil jeg tippe det tok)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett image retention på mitt ikke-magiske panel, det har jeg. Etter at noen har latt en meny stå i ro i flere timer. Har aldri, ikke én gang, lagt merke til det samme på nytt etter at jeg første gang så det. Med andre ord så er problemet for meg løst ved at man slutter å se på etterbildet og f.eks. begynner å se på TV.

Jeg er plasma-nøytral og mener en riktig innstilt god plasma-tv er å foretrekke framfor en dårlig innstilt god Edge-LED-TV, og omvendt. Dermed er jeg blant de som er velsignet med et utvidet utvalg å handle fra. For meg ble det funksjonalitet og pris som avgjorde.

 

Sist jeg sjekka fikk du en mye større godt spekka plasma TV for samme sum penger som en god "LED" TV.

 

Plasmaen min har jeg i stua. Jeg kan se på den med sollys direkte fra siden av skjermen. Jeg skjønner ikke påstander om at dette liksom skal være lyssvakt. Jeg har PC-skjermer i samme stua (ikke-TN) og de lider langt mer, tross høye kontrasttall. Og synsvinkelen kan ikke sammenlignes, selv på Eizo'en.

Lenke til kommentar

Plasma er best i mørke rom, LCD best i lyse rom.

Det er utdatert, selv med moderat belysning har plasma ingen problemer. Og hvem har solen direkte mot samme flate som TVen?

 

Og med tanke på den "gode" kundeservicen til Panasonic så syntes jeg ikke synd på dem. Min bror kjøpte deres topmodell i 2012, og fikk etter første Premiere League helg permanent innbrenning. Det var på forhånd gjort alle forhåndsregler med innkjøring på lav kontrast over tid osv. Panasonic brukte nærmere 3 måneder, før Elkjøp ga opp og byttet TVen hans. Dette selv når Elkjøp sa Panasonic hadde innbrenningsgaranti. Før min bror sendte den på den på verksted hadde han kjørt vaskingen på TVen til den ble helt fin (3 uker), for så å se 1 fotballkamp så var innbrenningen tilbake. Hva gjorde Panasonic når de hadde den på verksted? 4 uker med vaskeprogrammet på, for så å hevde den var fikset.

 

Det ironiske er at det er toppmodellene deres som sliter mest med innbrenning, og det varierer enormt fra panel til panel.

Det skal sies at Panasonic har forbedringspotensiale i kundeservicen sin, men din brors kontaktperson skal være hos forhandler, ikke produsent. Enten er det snakk om produksjonsfeil eller så forteller ikke din bror hele sannheten. Nå skal det sies at amøbene som jobber på Elkjip ikke har peining på hverken forbrukerrettigheter eller plasma-teknologi, så der er det vanskelig å komme noen vei. Jeg vil tippe at du kan trolig mer om plasma-teknologi enn hele staben til sammen. Det blir uansett feil å dømme Panasonics toppmodell basert på et enkelteksemplar med feil, akkurat som det blir feil å kalle BMW 7-serie for dritt fordi du testet et eksemplar med feil. Selv med omfattende kvalitetskontroll så er det alltid mulig at et og annet defekt eksemplar slipper gjennom. Hvis din beskrivelse av problemet er riktig så er det noe med plasmacellene som ikke fungerer som de skal, enten det er fosfor-blandingen eller spenningen.

 

Som vanlig, hver gang plasma nevnes på HW så kommer opp innbrenningsproblemer, og jeg må forklare det igjen. For det første er det ikke mulig å brenne fast et bilde i et fungerende plasma-panel, men plasma har to typer problemer som folk feilaktig kaller for innbrenning:

1) Ujevn aldring av fosfor:

Når fosforet er nytt er det mest sensitivt, og hvis regioner av skjermen brukes med høyere intensitet spesielt de første 100-200 brukstimene så vil cellene i slike områder få annen fargerespons til spenning, og dermed vil gjerne et mønster (f.eks. en kanal-logo) "blande seg inn" med bildet som vises. Ujevn aldring vises aldri som en innbrenning på CRT, der fosforet var brent fast og det ble som om det innbrente bildet var "limt oppå" bildesignalet. Hvis en TV har en effekt som innbrenning på en CRT så er det snakk om produksjonsfeil, ingen former for normal bruk skal kunne fremkalle dette på en plasma-TV. Ujevn aldring av aldri et problem på senere generasjoner av Pioneers TVer siden de lot TVene stå på ~150 timer ekstra i fabrikken. Av denne grunn ble også 2. revisjon av 9. generasjon levert med fabrikkalibrering som var ekstremt presis ut av esken. Av dagens produsenter er det kun LG som har særlig problemer med ujevn aldring. Forskjellene som følge av ujevn aldring vil også utjevne seg over tid hvis bildematerialet er variert (dvs. ikke det samme mønsteret som skapte problemet).

 

2) Image Retention (etterhengende bilde):

Image Retention er når et hint av et tidligere bilde henger igjen etter at et relativt statisk bilde har blitt vist over tid. På nyere TVer fra Panasonic og Samsung er ikke dette synlig under normal bruk, og må eventuelt fremprovoseres. LG har fremdeles en del slike problemer på sin plasma-teknologi. Image Retention har ingenting med aldring av fosfor, og har heller ingenting med hva du har sett på tidligere av statiske bilder. Image Retention er et resultat av fosforets fargerespons. Det kan fremkalles ved å vise et statisk bilde med store kontraster i et par minutter eller mer, og deretter vise et ensfarget bilde. Hvis panelet har problemer med Image Retention så vil noen konturer "henge igjen", men viskes ut over tid (gjerne sekunder eller minutter, avhengig av eksponering for statisk innhold).

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, har aldri sett en Plasma uten image retention, det er også lett å se på utstillingsmodeller rundt i butikker om man vil. Jeg klarer ikke helt å stole på vurderingene til plasmafans som sier at image retention ikke eksisterer lengre, jeg har hørt det i mange år, og det har foreløpig ikke stemt på TVene jeg har sett. Hvor plagsomt det er er selvfølgelig individuelt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Som sagt, har aldri sett en Plasma uten image retention, det er også lett å se på utstillingsmodeller rundt i butikker om man vil. Jeg klarer ikke helt å stole på vurderingene til plasmafans som sier at image retention ikke eksisterer lengre, jeg har hørt det i mange år, og det har foreløpig ikke stemt på TVene jeg har sett. Hvor plagsomt det er er selvfølgelig individuelt.

Det er forskjell på hva som kan fremprovoseres og hva som vises under normal bruk. Hvis du vil kan du lete frem bestemte mønstre av gråtoner som får LCD-paneler til å "flimre" helt forferdelig.

 

De mest stressende situasjonene for paneler er spilling og sport(f.eks. fotball), så hvis et panel har svakheter så skal det vises under slik bruk. Plasma fra LG har som kjent noen slike synlige problemer, mens Panasonic har klart å redusere dette gjennom de siste generasjonene. Du kan helt sikkert finne spor av "trailing" (som enkelte kaller det) hvis du leter godt nok, noen ganger som et grønnaktig slør. Men fremdeles klarer gode plasma å vise bevegelser betydelig bedre enn noen LCD-paneler, så det blir ganske dumt å trekke plasma for dette.

 

Og bare så det er sagt, utstillingmodeller med plasma har typisk kontrast og lysstyrke satt for høyt til å få et korrekt bilde. Hvis panelet har svakheter tilknyttet til Image Retention, så vil dette mangedoble effekten, og gi kjøperen et urealistisk inntrykk av problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det på alle plasmaer jeg har sett, typisk logien til tv-selskapet, eller startmenyer osv om det er brukt med en PC. Helt normal bruk, image retention er vanlig.

Du beskriver ujevn aldring, ikke Image Retention. (forvirring er helt vanlig i slike diskusjoner når folk bruker ulike terminologier)

 

Butikker har typisk mye kraftigere belysning enn det en stue noen gang vil ha under TV-titting, og kontraster og lysstyrke er gjerne stilt veldig høyt. I tillegg viser de gjerne 60+ timer i uka med relativt statisk bilde, i månedsvis inkl. den kritiske innkjøringsperidoen for plasma. Hvis dette fremkaller problemer så kan du ikke overføre det til bruksscenarier i hjemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du beskriver ujevn aldring, ikke Image Retention. (forvirring er helt vanlig i slike diskusjoner når folk bruker ulike terminologier)

 

Butikker har typisk mye kraftigere belysning enn det en stue noen gang vil ha under TV-titting, og kontraster og lysstyrke er gjerne stilt veldig høyt. I tillegg viser de gjerne 60+ timer i uka med relativt statisk bilde, i månedsvis inkl. den kritiske innkjøringsperidoen for plasma. Hvis dette fremkaller problemer så kan du ikke overføre det til bruksscenarier i hjemmet.

 

Det gjør jeg vel ikke, jeg snakker om image retention.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser det på alle plasmaer jeg har sett, typisk logien til tv-selskapet, eller startmenyer osv om det er brukt med en PC. Helt normal bruk, image retention er vanlig.

 

AtW

 

Jeg har en Panasonic TH-42PX81FV fra 08/09 som har stått på mye, og jeg ser nesten ikke noe av slik retention. Det er enkelte ganger når den har stått på samme kanal at logo henger noe igjen, men så fort bildet oppdateres blir dette borte. Jeg glemte å skru av tven en kveld og da hang bildet tydelig igjen når jeg så slo den av, men etter litt bilkjøring på PS3 ble også dette borte.

Når det er sagt så gjør bildekvaliteten at dette bare er detaljer, naturprogrammer i HD har fått flere som er innom til å kommentere "flott bilde". Selv med flere år på bena holder denne fortsatt et høyt nivå og på linje, om ikke bedre, enn mye av det rasket som kommer av LCD/LED.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...