Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Mytene om plasma er uten tvil noe som sitter dypt i folk. Er det én ting folk "vet" om plasma, så er det "innbrenning", og det er første tema som kommer opp hver gang jeg gir en anbefaling. Selv mange forhandlere har lite peiling, og jeg har sett at en rekke forretninger ikke lenger tar inn plasma til utstilling, og jeg har noen ganger sett at kataloger fra Elkjip og Expert ikke har en eneste plasma-TV.

 

Jeg har forresten observert at mange tror feilbetegelsen "LED-TV" er det samme som OLED, jeg vet om en rekke personer som har blitt lurt av selger. Plasma burde vel på tilsvarende måte funnet opp et nytt og fancy navn, slik at folk kvittet seg med fordommene tilknyttet teknologien. Det er vel det Panasonic har forsøkt med "NeoPlasma".

 

Jeg har forøvrig det litt som hobby å gå inn i forretninger og spille dum, det er helt utrolig hvor lite peiling de ansatte har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forøvrig det litt som hobby å gå inn i forretninger og spille dum, det er helt utrolig hvor lite peiling de ansatte har.

Hehe, morro. :p

Litt drittsekk er det jo kanskje, men har jo for så vidt prøvd litt selv til tider og utider. Til deres forsvar så prøver de å senke seg på kundens nivå, og om du spiller dum så blir det også mye dumt som blir sagt som ikke stemmer. Ja gjerne ting han ikke hadde sagt med de med mer erfaring. Ikke nødvendigvis fordi han prøver å lure deg, men fordi han nok ikke er flink nok til å kunne forenkle og samtidig opprettholde et helt korrekt budskap.

 

LED-TV missforståelsen hvor folk tror du snakker om OLED, eller omvendt, er jo klassisk og frustrerende. Men så er jo teknologi-snakk med "Ola Nordmann" noe kjipt uansett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Spille "dum" var kanskje litt upresist, jeg spiller uvitende men hever sakte men sikkert nivået ;)

Hensikten for meg er å finne ut om selger har peiling, så jeg kan vite om det er til å stole på.

Når jeg kommer til en forhandler så bør det være selger som er eksperten, enten jeg er i en musikkforretning, elektrisk forretning, malerforretning eller sportsforretning.

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Panasonic PX80 , og er veldig godt fornøyd med bildekvaliteten.

Til tross for at den har en del år på baken , så har jeg enda ikke funnet noen grunn til å kjøpe nytt.

 

Sammenliknet med nyere plasma fra Pana , så klarer jeg knapt å merke noen forskjell.

Sortnivået oppleves som godt nok , riktignok ikke på Kuro nivå ,og 3D har jeg ikke behov for.

Lenke til kommentar

Spille "dum" var kanskje litt upresist, jeg spiller uvitende men hever sakte men sikkert nivået ;)

Hensikten for meg er å finne ut om selger har peiling, så jeg kan vite om det er til å stole på.

Når jeg kommer til en forhandler så bør det være selger som er eksperten, enten jeg er i en musikkforretning, elektrisk forretning, malerforretning eller sportsforretning.

Ja, det er jo absolutt slik det BØR være, noe som du selv hintet til ikke er i praksis.

Har selv jobbet i en slik butikk, og tross at jeg hadde langt mer erfaring innenfor TV og Data-delen, så ble jeg plassert på hvitevarer (selvsagt med noe opplæring) som jeg på det tidspunktet kunne nada om.

Hadde ikke noe erfaring med noen som helst hvitevarer, og etter en ynkelig uke var jeg ferdig "eksaminert". Ble selvsagt stødigere over årene som gikk, men kunne finne på å dra bort til data og TV-delen for å snakke med de som jobbet der, og det var sjelden nivået var spesielt høyt, for å si det mildt.

 

Som kollega fikk jeg selvsagt deres 100 % ærlige mening, som kan være en bedre versjon enn det kunder kan høre, men tross det så var det skralt til tider altså. Det var som regel mer fokus på å kunne selve systemet og gjøre mindre fysiske feil i kompatibilitet, enn å faktisk kunne noe om teknologien.

 

Noen ganger så var selgere rene "Ola Nordmann" med lynkurs i forskjellige benevnelser, og kvinner (så vell som menn) som ikke kunne brydd seg mindre om data, som ble plassert på data-avdelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så tror jeg det er et større problem at folk blåser opp "problemer" på plasma som image retention og burn-in. Dette har vært en gjenganger hørt i elektronikkforretninger gjennom siste halvdel av 2000-tallet, og det sitter nå så dypt i folkesjela at folk er livredde for å kjøpe plasma.

 

Resultatet er at folk kjøper glorete stygge LCD-skjermer, akkurat som produsentene (særlig Samsung) gjerne vil. Tro meg, vi som eier plasmaskjermer har sett lyset, det har ingenting å gjøre med å forsvare sitt kjøp.

 

Myter som at LCD har like bra bilde som plasma, plasma egner seg kun i mørke rom, LCD er det eneste som funker til PC, etc ødelegger totalt for den teknologien som egentlig er helt overlegen. Derfor er "plasmafolket" så frelst. Fordi vi sitter og nyter den deilige bildekvaliteten hver dag og synes synd på de som sitter med LCD...

 

/rant

 

Måten du tolker mitt sitat er forresten feil...

 

 

 

Jeg hverken skrev eller mente at man må gjøre det med vilje. Hvis man glemmer skjermen sin over lengre tid med statisk bilde, kan man ende opp med image retention. (Hvorvidt det går an å få til burn-in med moderne plasmaskjermer er jeg usikker på, men det skal isåfall ekstremt mye til)

 

Videre forstår jeg ikke helt hvordan du i det hele tatt kan karakterisere image retention som et problem, om enn lite. I mitt hode dreier det seg om at en plasmaskjerm etter meget feilaktig bruk over lengre tid vil bli belemret med litt skygge som varer en liten stund. Dvs, du gjør noe som tidligere ville permanent ødelagt din plasmaskjerm og blir straffet med en halvtime image retention? Dette er ihvertfall den eneste sammenhengen jeg i det hele tatt har lagt merke til image retention, men det er selvfølgelig mulig at jeg har oversett det i andre sammenhenger.

 

Det er uansett ikke et bittelite problem engang i min verden. Jeg vil heller kalle det en kuriositet, så uskyldig det fremstår på dagens plasmaskjermer. Hopp i det, kjøp en Panasonic plasmaskjerm før det er for sent. Har forkynnet Panasonic plasma til mange i utgangspunktet skeptiske venner/bekjente, og alle har blitt strålende fornøyde. :)

 

LCD har sine fordeler, plasma har sine fordeler. Når folk løper rundt å argumenterer som LCD bare er dritt og plasma er himmerlrik, så er det lite seriøst. Jeg skjønner at folk mener plasma er bedre i sum, men det blir for dumt med de massive overdrivelsene. Som om LCD alltid har glorete bilde osv. Det er bare tull.

 

Og selvfølgelig er image retention ett problem, det er en forstyrrelse i bildet, Hvorfor tror du de har jobbet med å redusere det om det ikke var ett problem? At det er ett lite problem kan man selvfølgelig mene, men å late som det ikke er ett problem med slik etterheng er å stikk hodet i sanda.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at plasma skal egne seg dårligere til PC og spilling? Er det her utelukkende snakk om image retention eller det snakk om flere aspekter?

 

Nå kobler jeg svært sjeldent maskiner til TV-en, men har jo Apple TV og bruker AirPlay Mirroring fra tid til annen og har aldri hatt noe problem med dette når jeg kjører 1:1 pixel mapping, og når det gjelder spilling så alt fra Nintendo Wii, til Xbox 360 og PlayStation 3 fungert aldeles utmerket og stort sett bedre enn Sony LCD, og Sony LED-LCD TVen vi har i huset da de har et noe høyt input lag som faktisk kan merkes til tider, her stiller hvertfall min Plasma mye bedre og mitt generelle inntrykk er at plasma har bedre pixel response og generelt lavere input lag.

 

 

Eneste negative jeg har å si om min Pioneer Kuro LX5090H må være at panorering kan virke litt hakkete til tider, og at om du sitter for nærme (type innenfor 1meter) så kan plasma gi deg noe som minner om "kornete" bilde på grunn av måten hele teknologien fungerer. Dette merkes dog ikke når du sitter i sofaen type 2-3m unna.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at plasma skal egne seg dårligere til PC og spilling? Er det her utelukkende snakk om image retention eller det snakk om flere aspekter?

 

Nå kobler jeg svært sjeldent maskiner til TV-en, men har jo Apple TV og bruker AirPlay Mirroring fra tid til annen og har aldri hatt noe problem med dette når jeg kjører 1:1 pixel mapping, og når det gjelder spilling så alt fra Nintendo Wii, til Xbox 360 og PlayStation 3 fungert aldeles utmerket og stort sett bedre enn Sony LCD, og Sony LED-LCD TVen vi har i huset da de har et noe høyt input lag som faktisk kan merkes til tider, her stiller hvertfall min Plasma mye bedre og mitt generelle inntrykk er at plasma har bedre pixel response og generelt lavere input lag.

 

 

Eneste negative jeg har å si om min Pioneer Kuro LX5090H må være at panorering kan virke litt hakkete til tider, og at om du sitter for nærme (type innenfor 1meter) så kan plasma gi deg noe som minner om "kornete" bilde på grunn av måten hele teknologien fungerer. Dette merkes dog ikke når du sitter i sofaen type 2-3m unna.

 

Hovedsaklig image retention og noe mindre skarphet (over det jevne) er vel frontene der plasma er dårligere enn LCD til PC-bruk (evt også lysstyrke i de situasjonene er det er aktuelt)

 

AtW

Lenke til kommentar

LCD har sine fordeler, plasma har sine fordeler. Når folk løper rundt å argumenterer som LCD bare er dritt og plasma er himmerlrik, så er det lite seriøst.

Det er faktisk ikke useriøst. Bildet er mye bedre på veldig mange måter. Spesielt når det gjelder fargedybde og kontrast. Opplevelsen ved film er helt usammenliknbar. Det er dog ikke alle plasmaskjermer som er like gode. Panasonic er f.eks milevis bedre enn Samsung etter min mening. Og da sammenlikner jeg en splitter ny Samsung mot min gamle P42G10.

 

Det er faktisk såpass ille at jeg foretrekker bildet på en CRT-skjerm fremfor bildet på en LCD (til alt som ikke innebærer lesing)

 

Jeg skjønner at folk mener plasma er bedre i sum, men det blir for dumt med de massive overdrivelsene. Som om LCD alltid har glorete bilde osv. Det er bare tull.

Problemet med LCD er at man må velge mellom glorete bilde og platt bilde fullstendig tomt for liv. Det er min erfaring.

 

At det er ett lite problem kan man selvfølgelig mene, men å late som det ikke er ett problem med slik etterheng er å stikk hodet i sanda.

Som sagt, dette er ikke noe jeg har merket i daglig bruk, så for meg er det ihvertfall et ikke-problem. Og jeg bruker TV'en både til film, surfing og spill. Men jeg har ikke spilt veldig mye, så jeg tar litt forbehold der.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke useriøst. Bildet er mye bedre på veldig mange måter. Spesielt når det gjelder fargedybde og kontrast. Opplevelsen ved film er helt usammenliknbar. Det er dog ikke alle plasmaskjermer som er like gode. Panasonic er f.eks milevis bedre enn Samsung etter min mening. Og da sammenlikner jeg en splitter ny Samsung mot min gamle P42G10.

 

Det er faktisk såpass ille at jeg foretrekker bildet på en CRT-skjerm fremfor bildet på en LCD (til alt som ikke innebærer lesing)

 

 

Problemet med LCD er at man må velge mellom glorete bilde og platt bilde fullstendig tomt for liv. Det er min erfaring.

 

 

Som sagt, dette er ikke noe jeg har merket i daglig bruk, så for meg er det ihvertfall et ikke-problem. Og jeg bruker TV'en både til film, surfing og spill. Men jeg har ikke spilt veldig mye, så jeg tar litt forbehold der.

 

Bildet er bedre på noen måter, og dårligere på andre, forskjellene er mye mindre enn de var "i gamle dager", min LCD har feks ett svartnivå som er sammenliknbart med en middels god Plasma når den kom ut. Opplevelsen er absolutt sammenliknbar. Hvorfor er det så mange plasma-fans som insisterer på at plasma er det ypperste av det ypperste og helt ufeilbarlig, mens LCD bare er dritt? Det eneste man oppnår er å miste troverdighet. Hvorfor skal jeg høre på folk som forfekter slike ekstreme synspunkter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg en ting, AtW. Det er ikke like behagelig å sitte på nært hold å lese tekst på plasma TV'en som det er på LCD-skjermen. Det har noe med "plasma flicker" å gjøre tror jeg. På skarphet føles LCD bedre. Men dette gjelder da kun lesing av små fonter på nært hold, og når sant skal sies, så sammenlikner jeg en 42" TV-skjerm mot en 23" LCD PC-skjerm som er beregnet på lesing. Jeg vet ikke om store LCD-TV'er er like behagelige å lese på.

Lenke til kommentar

Bildet er bedre på noen måter, og dårligere på andre, forskjellene er mye mindre enn de var "i gamle dager", min LCD har feks ett svartnivå som er sammenliknbart med en middels god Plasma når den kom ut. Opplevelsen er absolutt sammenliknbar. Hvorfor er det så mange plasma-fans som insisterer på at plasma er det ypperste av det ypperste og helt ufeilbarlig, mens LCD bare er dritt? Det eneste man oppnår er å miste troverdighet. Hvorfor skal jeg høre på folk som forfekter slike ekstreme synspunkter?

 

AtW

 

Jeg er ikke helt enig i det. Etter min mening er bildet bedre på plasma punktum, med mindre man skal bruke TV'en til surfing mer enn noe annet.

 

Jeg jobbet flere år i en elektrobutikk og i begynnelsen syntes jeg, som de fleste, at LCD var mye bedre enn plasma. Etterhvert som jeg gikk dag ut og dag inn og glodde på TV'ene ble jeg mer og mer glad i bildet på plasmaskjermene. Etterhvert gikk det over i et hat av LCD-teknologien og forguding av plasma. Ingen har fortalt meg at jeg skal like plasma, det har jeg lært meg helt på egenhånd ;) (det endte med at jeg kom i konflikt med kjedens policy, som var å pushe Samsung LCD, mens jeg heller ville selge Panasonic plasma :D)

 

Hvilken TV har du da, som har så godt bilde? De eneste LCD'skjermene jeg har hatt litt sansen for har vært svinedyre modeller fra Philips. De fikk det til på en måte. Vil gjerne bli overbevist om at jeg tar feil, pek meg til en butikk i Oslo hvor de har denne TV'en utstilt, så skal jeg gladelig innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og selvfølgelig er image retention ett problem, det er en forstyrrelse i bildet, Hvorfor tror du de har jobbet med å redusere det om det ikke var ett problem? At det er ett lite problem kan man selvfølgelig mene, men å late som det ikke er ett problem med slik etterheng er å stikk hodet i sanda.

 

AtW

 

Hva mener du egentlig? Er IR et problem idag?

 

Jeg kjenner ikke din tv, men jeg nevner at jeg også besitter denne:

http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40B650/

 

En helt grei tv, men bildet er bedre/mye mer behagelig på plasmaen.

Lenke til kommentar

At "alle andre misforstår" tror jeg har mer å gjøre med at noen folk som liker plasma hopper i forsvarposisjon med en gang de ser snakk om noe som kan tolkes negativt. Mine påstander er klokkeklare og sier absolutt ingenting om at dette er noe "stort problem" eller liknende. Det er helt meningsløst å dreie en slik feilaktig tolkning over på noen uklarheter fra min side.

 

AtW

 

:sleep:

Lenke til kommentar

Hva med; Selv på min aldrende TH-42PX80E (kjøpt 2008) er IR et absolutt minimalt problem jeg aktivt må provosere frem for å se noe til.

Mtp bildekvalitet kontra LCD har jeg ikke sett LCD-skjermer i prisklassen over 12.000,- i et normalt miljø (utenfor butikker), men ingen av de jeg har sett ville jeg byttet min plasma for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I daglitalen så er det veldig vesentlig hvor stort problemet er før man faktisk definerer det som et problem.

Sier jeg at jeg har et problem med å stå opp om morgenen, eller at klokken min lager lyd, eller at PCen min genererer lyd, eller at ledningene i huset støyer så bruker du ikke ordet problem med mindre det faktisk var et problem av en viss størrelse for deg.

 

Det er en million ting som per defenisjon kan regnes som et problem over alt, men som ikke er vesentlig nok til at det skaper et problem for folk, eller som om mennesker snakker om det som et problem. Ja med mindre man ønsker å bli satt inn på en mental instituasjon.

 

Det vil være korrekt å snakke om det som noe som eksiterer, ingen som nekter for det, og så får det være opp til hver enkelt å enten bedømme om det er et problem for dem. Er det et problem, så kan det videre kategoriseres som lite eller stort for personen. Men for folk flest så er dette altså IKKE et problem.

.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

I daglitalen så er det veldig vesentlig hvor stort problemet er før man faktisk definerer det som et problem.

Sier jeg at jeg har et problem med å stå opp om morgenen, eller at klokken min lager lyd, eller at PCen min genererer lyd, eller at ledningene i huset støyer så bruker du ikke ordet problem med mindre det faktisk var et problem av en viss størrelse for deg.

 

Det er en million ting som per defenisjon kan regnes som et problem over alt, men som ikke er vesentlig nok til at det skaper et problem for folk, eller som om mennesker snakker om det som et problem. Ja med mindre man ønsker å bli satt inn på en mental instituasjon.

 

Det vil være korrekt å snakke om det som noe som eksiterer, ingen som nekter for det, og så får det være opp til hver enkelt å enten bedømme om det er et problem for dem. Er det et problem, så kan det videre kategoriseres som lite eller stort for personen. Men for folk flest så er dette altså IKKE et problem.

.

 

Akkurat som det i skriftlig form framgår tydelig hva jeg mener, og at jeg benytter en presis måte å definere ordet problem på. Om det er noe stort problem for folk flest er vanskelig å si noe om, folk flest velger ikke LCD, og jeg kjenner mange med plasma som er misfornøyd med IR på plasma, selv om de ikke ser på det som noen dealbraker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...