Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Flicker er, hvis jeg ikke tar helt feil, et resultat av valgt teknologi og ikke forskjellig fra panel til panel.

 

Det er nok ikke riktig at ingen reviews har sagt noe om det heller:

http://forum.blu-ray...5&postcount=729

 

 

Jeg kan jo spekulere i at disse TV'ne var satt i 48hz modus, da de spilte innhold fra en demo-bluray. Det forklarer også hvorfor V10'en ved siden hadde bedre bilde.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda værre er det å kopiere det andre har sagt uten å sjekke det selv. Hvem snakker du da for? Hvem er alle disse vennene dine som har slike problemer med IR? Jeg kjenner ingen. Og av de jeg har hørt/lest om så er det typisk å glemme å skru av tven/sette på pause som er årsaken=uvitenhet.

Nå kaller du det plustelig en "ulempe", får du aldri bestemt deg for hva IR er?? Om du ikke vil ta meg seriøst fordi jeg mener IR ikke er et problem får være opp til deg, men jeg veier ikke kritikken tungt fra en som ikke har plasma og som baserer seg kun på uttalelser fra hva andre har å si om "problemer med plasma".

Det er derfor jeg sier du gjør 1 fjær til 5 høns; du gjør IR(en detalj) om til et problem.

 

VIl du ha navnet på vennene mine? HVa er det egentlig du spør om her? Og hva får deg til å tro at jeg "kun baserer meg på uttalelser fra andre"? Det er bare noe du fabrikerer opp.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Vennligst forklar meg når Image Retention er et problem for en kjøper av plasma-TV fra Samsung eller Panasonic.

 

Hva sikter du til med skarphet? Plasma-teknologien er suveren til å vise detaljer i bilder, spesielt ved bevegelser.

 

Gjerne forklar hva du sikter til med PC-bruk. Snakker du her om skriveprogram og regneark, eller mediesenter og spilling?

 

Hverken plasma- eller LCD-Tver er spesielt egnet til bruk som skrivebords-monitor, lysstyrken er egentlig for høy til at det blir behagelig å lese skrift.

 

Det er ett problem når det oppstår, fordi det forstyrrer bildet. Det er ikke ett problem når det ikke oppstår. Jeg skjønner ikke hvor du vil med spørsmålet ditt?

 

Jeg sikter til skarphet, LCD er skarpere når man feks leser skrift.

 

Jeg sikter ikke til noe spesielt, spørsmålet var hva som kan gjøre plasma dårligere til PCbruk, og derfor har jeg nevnt de faktorene som

om kan gjelde, men spill, mediacenter osv er jo av det vanligste å bruke en stuepc til, regneark er neppe like vanlig.

 

Jeg tror ikke mange har TV sin på noe skrivebord.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt hva du prøver å si, men hvis du sier at du har en Philips-TV som er veldig god, så har jeg veldig lyst til å se det med egne øyne. Kan du peke meg til en butikk i Oslo som selger gode Philips LCD-TV'er?

 

Har ikke peiling på butikker som stiller dem ut, de har vel lagt ned Philips sjappa på Ryen tror jeg.

Men uansett så kan man normalt ikke få sett skjermenes potensiale (uansett type) i normale butikker. Da de normalt er stilt helt feil. Noen får man lov å låne fjernkontroll til og fikle litt. Det andre er lysforhold. Normal butikk belysning med lysrør hjelper ingen.

 

 

 

Hva ligger i "store problemer" og hva baserer du dette på? Alle Panasonic plasma-skjermer jeg har sett har vært helt suverene.

 

Bare ved å lese i Avforum sin tråd om 2012 modellene til Panasonic, så vil jeg kalle det store problemer når ett så lite antall folk har rapportert så mange problemer. Husk også at det ikke bare er IR skjermene har tidvis problemer med, men også en sky effekt bak (husker ikke helt hva de kalte det nå)

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis misforstått totalt.

Det er ingenting i veien med å stille inn TVen umiddelbart, eller bruke kalibreringsutstyr for den del. Saken er bare at fosforet kan forandre seg de 100-200 første brukstimene, som gjør at du kanskje må gjøre justeringer for å få perfekt bilde. Så i verste fall skaper du deg selv ekstraarbeid. Men hvis du ikke bruker profesjonelt kalibreringsutstyr så betyr det absolutt null og niks om du setter innstillingene med én gang. Hvis du uansett bare stiller inn på måfå eller finner noen tall fra en nettside så kan du like gjerne gjøre det umiddelbart. Du bør uansett ikke kjøre opp lysstyrken maksimalt, men det bør du uansett aldri gjøre hvis du vil ha et godt bilde.

 

Det du skal unngå i innkjøringsperioden er:

- Ekstrem lysstyrke og kontrast

- Timevis med statisk bilde

- Ekstremt mange timer med en skarp TV-logo eller letterbox. (to filmer på en kveld går helt fint, det er overdrevent bruk du må unngå)

Etter 100-200 brukstimer er normal bruk ingen problem.

 

 

Du beviser jo bare det jeg sier, at man ikke bør bruke TVen som normalt ut av esken for å ikke ødelegge TVen hvis man har uflaks.

Lenke til kommentar

Du beviser jo bare det jeg sier, at man ikke bør bruke TVen som normalt ut av esken for å ikke ødelegge TVen hvis man har uflaks.

Jeg har gjort minimalt med bildet på min P42G10. Det at Samsung kjører ekstrem lysstyrke og kontrast betyr ikke at andre leverandører gjør det samme. Panasonic har gode og ikke minst moderate standardinnstillinger som ikke er laget for å skrike etter oppmerksomhet i butikk.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på butikker som stiller dem ut, de har vel lagt ned Philips sjappa på Ryen tror jeg.

Men uansett så kan man normalt ikke få sett skjermenes potensiale (uansett type) i normale butikker. Da de normalt er stilt helt feil.

Det er helt riktig, men hvis man vet hva man skal se etter, så kan man få en ganske god ide. Jeg synes ihvertfall det var lett å se at Philips-skjermene vi hadde var skyhøyt over eksempelvis Samsung i bildekvalitet.

 

 

Bare ved å lese i Avforum sin tråd om 2012 modellene til Panasonic, så vil jeg kalle det store problemer når ett så lite antall folk har rapportert så mange problemer. Husk også at det ikke bare er IR skjermene har tidvis problemer med, men også en sky effekt bak (husker ikke helt hva de kalte det nå)

Det at et lite antall folk har rapportert problemer betyr ikke at problemene er store. Det kan tyde på at det er et knippe entusiaster som har vært gjerrige og kjøpt Panasonic sin mainstream-modell istedenfor den dyrere THX-godkjente modellen..?

Lenke til kommentar

Flicker er, hvis jeg ikke tar helt feil, et resultat av valgt teknologi og ikke forskjellig fra panel til panel.

 

Det er nok ikke riktig at ingen reviews har sagt noe om det heller:

http://forum.blu-ray...5&postcount=729

 

 

Jeg kan jo spekulere i at disse TV'ne var satt i 48hz modus, da de spilte innhold fra en demo-bluray. Det forklarer også hvorfor V10'en ved siden hadde bedre bilde.

Det står i linken din at P42G10 er THX-godkjente skjermer. Det stemmer vel ikke, jeg mener det kun gjelder V-modellene.

 

Videre ser det ut som dette flicker problemet kun gjelder ved avspilling av 1080/24-materiale? Det er et spesielt bruksområde og antakelig grunnen til at jeg ikke har opplevet dette. Som nevnt, G-modellen er en mainstream-modell, og Panasonic har aldri vært kongen av å støtte features og standarder. Ren bildekvalitet er det de satser på, også på billige modeller, og avanserte features pleier å ligge på de dyrere skjermene.

 

"It's worth noting that the step-up V10 series refreshes at 96Hz, according to Panasonic, so the flicker shouldn't be a problem on those sets."

 

Jeg synes det blir meget uærlig i denne sammenhengen å bare si at TV'en flimrer. Ifølge sitat fra en test i din link, må man selv sette på en spesiell funksjon, nemlig 48Hz, når man spiller av 24Hz materiale for å oppleve flimringen. På 60Hz fungerer det helt fint. Da kan man jo lure på om det faktisk er slik at disse "entusiastene" har kjøpt feil TV.

 

Som TV, data og bildeentusiast har jeg selv aldri kommet borti dette problemet, og for de fleste vil det også være et ikke-problem. Dette er å blåse opp et lite filleproblem for de spesielt interesserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir meget uærlig i denne sammenhengen å bare si at TV'en flimrer.

 

Det er meget uærlig at jeg var i to TV-sjapper og opplevde at G10 flimret i begge utstillingene?

 

Du argumenterer med datagrunnlag, bevisføring, unnaforklaringer og uærlighet mot det enkle faktum at jeg og andre ser flimring på G10-skjermer. Gå og ta deg ei bolle.

Lenke til kommentar

Det er meget uærlig at jeg var i to TV-sjapper og opplevde at G10 flimret i begge utstillingene?

 

Du argumenterer med datagrunnlag, bevisføring, unnaforklaringer og uærlighet mot det enkle faktum at jeg og andre ser flimring på G10-skjermer. Gå og ta deg ei bolle.

Det står i din egen link at det kun gjelder ved 48Hz instilling for 1080/24 materiale. Slutt å male fanden på veggen. Panasonic leverer de beste plasmaskjermene og en hel verden av TV/video-entusiaster mener det samme.

 

1080/24 er ett spesielt brukerområde?

Hvis du leser den aktuelle linken står det at flimmeret opptrer hvis man setter på en spesiell innstilling... Nå går jeg utifra linken som tommyb supplerte oss med.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

http://www.hometheat...sma-hdtv-page-2

 

The set will display sources up to 1080p/60p. For 1080p/24 material, a 24p Direct selection in the menu lets you choose either 48-Hz playback (2 x 24 frames per second, with no 3:2 pulldown) or 60 Hz. In the latter mode, the set converts 24-fps sources to 60p by adding 3:2 pulldown. We used the 60-Hz setting on the Panasonic for this review, as it provided significant added brightness. It needed this to match the brightness of the other sets as closely as possible. It also eliminated an image flicker that’s visible when 24-fps sources are displayed at a 48-Hz refresh rate"

Igjen, hvis dette ikke er en entusiast-greie så vet ikke jeg. Man får dømme en TV etter premissene, og denne testen gjør det. Allikevel scorer TV'en høyt på bildekvalitet, og vinner testen. Så det at tommyb gikk inn i en butikk hvor de hadde satt opp TV'en til å flimre sier ingenting om kvaliteten på TV'en. Det sier mer om kunnskapsnivået til de som jobbet i den butikken, eller evnt. om agendaen...

Lenke til kommentar

Det er ett problem når det oppstår, fordi det forstyrrer bildet. Det er ikke ett problem når det ikke oppstår. Jeg skjønner ikke hvor du vil med spørsmålet ditt?

Naar er Image Retention et nevneverdig problem for plasma kontra konkurrerende LCD-modeller?

Konkurrerende LCD-modeller har uansett betydelig mer etterslep som er et problem ved sport og spilling, pluss at de bedre LCD-panelene gjerne er IPS-paneler som kan ha bedre farger enn TN, men som har betydelig hoyere pikselrespons. For LCD blir det et kompromiss, mens plasma har gode farger samtidig som god responstid.

 

Sammenlignet med dette blir Image Retention paa Panasonic og Samsung en obskuritet, det er selvsagt noe som skiller bilde fra et teoretisk perfekt bilde, men overveies mot ulempene som er flere for LCD-teknologien.

 

Jeg sikter til skarphet, LCD er skarpere når man feks leser skrift.

Pikselskarphet er ypperlig paa plasma. Men som sagt har baade LCD- og plasma-TVer for hoy lysstyrke til aa lese smaa skrifttyper paa avstand.

 

Jeg sikter ikke til noe spesielt, spørsmålet var hva som kan gjøre plasma dårligere til PCbruk, og derfor har jeg nevnt de faktorene som

om kan gjelde, men spill, mediacenter osv er jo av det vanligste å bruke en stuepc til, regneark er neppe like vanlig.

Ja i hvilket scenario gjor plasma det daarlig her? Baade spill og mediesenter er to bruksomraader hvor plasma utvilsomt vil gjore det bra. Jeg bruker selv XBMC daglig paa en 50" ST50, det fungerer helt ypperlig. Det samme gjor spilling og f.eks. Steam i big picture mode.

 

 

Du beviser jo bare det jeg sier, at man ikke bør bruke TVen som normalt ut av esken for å ikke ødelegge TVen hvis man har uflaks.

Som jeg har forklart maa du vaere temmelig dum/klomsete for aa gjore skade paa TVen. Normal bruk vil ikke skade en plasma-TV fra Samsung eller Panasonic.
Lenke til kommentar

Image retention er ett "nevneverdig problem", for mange jeg kjenner med plasma, ett irritasjonsmoment som gjør bildet dårligere. Plasma er også ett kompromiss, bare ikke ett kompromiss mellom pixelrespons og farger. Om ulempene i sum er større for LCD blir en vurderingssak.

 

Ypperlig, men dårligere enn på LCD, forskjellen er merkbar.

 

Spørsmålet jeg svarte på var hva slags ulemper Plasma kan ha for PC-bruk, i scenarionene jeg nevner er faktorene jeg nevnte ulemper.

 

DUm, klumsete? Eksakt hvordan er man "dum og klomsete" om man vil bruke TVen som man vil uten å måtte være redd for image retention, eller i verste fall skade på TVen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Pikselskarphet er ikke daarligere paa plasma enn LCD, hvis du har sett uskarphet saa skyldes det nok heller innstillinger som overscan som mange TVer har paa enkelte HDMI-innganger.

 

Jeg venter fremdeles paa hvilke reelle bruksscenarier Image Retention paa en god Plasma er et storre problem enn etterslep paa en LCD.

 

Normal bruk klarer ikke aa skade en god plasma-TV, og Image Retention er heller ikke skadelig for TVen. Ujevn aldring er som du vet et annet separat problem. Naa er du rett og slett bare kverrulerende. At minstemann i huset skal lage et merke i LCD-skjermen med en leke er en mye storre risiko.

Lenke til kommentar

Pikselskarphet er ikke daarligere paa plasma enn LCD, hvis du har sett uskarphet saa skyldes det nok heller innstillinger som overscan som mange TVer har paa enkelte HDMI-innganger.

 

Jeg venter fremdeles paa hvilke reelle bruksscenarier Image Retention paa en god Plasma er et storre problem enn etterslep paa en LCD.

 

Normal bruk klarer ikke aa skade en god plasma-TV, og Image Retention er heller ikke skadelig for TVen. Ujevn aldring er som du vet et annet separat problem. Naa er du rett og slett bare kverrulerende. At minstemann i huset skal lage et merke i LCD-skjermen med en leke er en mye storre risiko.

 

Nei, jeg er ikke kverrulenrede, jeg er bare lei av at folk løper rundt og later som Plasma ikke har ulemper, og er den overlegent beste teknologien, når begge teknologier har sine seprate fordeler og ulemper.

 

Jo, pixelskarphet er dårligere på plasma, plasma slet lenge med å få tette nok pixler til 1080p, hvor lang tid tror du det tar før plasma når 4k, om noensinne.

 

Du venter fortsatt på svar på ett spørsmål du aldri stillte? Ett bruksområde er mediesenter-bruk, med mye statiske bilder, og lite bevegelig bilder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tull og toys, Panasonic kom da for en stund siden med 85" 4k-plasma, og 143" 8k-plasma. Prisen er selvsagt astronomisk, men teknisk gjennomforbart er det definitivt.

 

Plasma er ypperlig til mediesenter, de statiske bildene der er ikke noe problem for en ny plasma-TV.

 

Greit nok, det var upresist, hvor lenge før det kommer i 4k i normale størrelser, det jeg ser er en repetisjon av det som skjedde med 1080p, at man måtte opp i store størrelser for å ha høy oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Plasma-TVer med 4k-opplosning kommer nok relativt snart.

 

Det kan paa ingen maate paastaas at Plasma-teknologien har staatt stille de siste aarene heller, det er faktisk den teknologien som har hatt mest interessant utvikling siden Pioneer la ned sin plasma-produksjon. Og spesielt de to siste aarene har Panasonics plasma-TVer og profesjonelle monitorer tatt et solid sted frem i baade sortnivaa, shadow detail, fargegradering, bildeprosessering, lysstyrke og mer. Panasonic har hatt god progresjon hvert aar og stadig redusert Image Retention og aldringsproblemer mer og mer. Satsingen er storre enn noen gang, og 2013 blir aaret med storst plasma-TV-satsing fra Panasonic omtrent siden Pioneer la ned sin produksjon. Panasonic har ogsaa gjenopplivet sin entusiastserie (Z-serien), som vi ikke har sett siden dagene da Kuro forsvant. Om vi sammenligner baade topp-TVer og value-TVer i plasma med sine LCD-konkurrenter i perioden 2009 og frem til naa, saa staar ikke plasma daarligere i relasjon til LCD teknologisk sett i dag. Den storste "forbedringen" som har vaert paa LCD-fronten er LED-baklys, hvor lokal dimming har vaert viktig for aa faa forbedret sortnivaaet. Med tanke paa bildekvalitet saa odelegger faktisk lokal dimming, siden det introduserer lokal fargefeil mellom dimme-sonene. Saa en TV med lokal dimming gir et bedre inntrykk for seeren enn bildekvaliteten faktisk er. LCD har riktig nok ogsaa spart paa effektforbruket og vaert paa slankekur, men det har ingen relevans til bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...