Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er imot kapitalisme, ja. Verken kapitalisme eller kommunisme fungerer i praksis - i mine øyne.

Hmm, interesant!

 

Du er kanskje ikke klar over at Sosialisme (inkl. Kommunisme, Fascismen, etc) innebærer at Staten ("fellesskapet") kontrollerer prodksjonsmidlene (Fabrikker, dyrket jord, verktøy, etc)

 

Kapitalismen derimot innebærer at private eiere kontrollerer produksjonsmidlene.

 

Om hverken Staten eller Private skal kontrollere produksjonsmidlene, hvordan mener d at produksjonen skal skje?

Lenke til kommentar

Med 116 stemmer avlagt må jeg si jeg er overrasket over hvor svakt den såkallte venstresiden står (13%), samt hvor sterkt den såkallte høyresiden (62%) er her på denne "pollen".

 

Bare for å klargjøre har jeg lagt som

 

Venstre: AP, SP, SV, MDG, Rødt)

 

Høyre: FrP, H, V, DLF

 

 

Jeg har inntrykk av at Piratpartiet muligens burde settes på høyresiden, men ettersom deres politikk begrenses til en sak har jeg holdt dem utenfor. Hyggelig å se hvor bra de gjør det dog, ettersom deres ene sak er noe jeg ser positivt på, selv om de ikke går langt nok (for meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm, interesant!

 

Du er kanskje ikke klar over at Sosialisme (inkl. Kommunisme, Fascismen, etc) innebærer at Staten ("fellesskapet") kontrollerer prodksjonsmidlene (Fabrikker, dyrket jord, verktøy, etc)

 

Kapitalismen derimot innebærer at private eiere kontrollerer produksjonsmidlene.

 

Om hverken Staten eller Private skal kontrollere produksjonsmidlene, hvordan mener d at produksjonen skal skje?

 

Blandingsøkonomi.

Lenke til kommentar

Blandingsøkonomi.

 

Tja, det er vel det man har i den såkallte private sektor i Norge. Der blander Staten seg inn i hvordan ting skal gjøres via reguleringer, dvs man bruker den Fascistiske metode for å ta kontroll over produksjonsmidlenene, istedenfor den Kommunistiske metode.

 

Så da har man en blanding av Fascisme og Kommunisme i Norge, hvor deler av produksjonsmidlene er eid direkte av Staten (Skoler, sykehus, veier, etc) og de resterende produksjonsmidlene er kontrollert av Staten via detaljregulering.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, det er vel det man har i den såkallte private sektor i Norge. Der blander Staten seg inn i hvordan ting skal gjøres via reguleringer, dvs man bruker den Fascistiske metode for å ta kontroll over produksjonsmidlenene, istedenfor den Kommunistiske metode.

 

Så da har man en blanding av Fascisme og Kommunisme i Norge, hvor deler av produksjonsmidlene er eid direkte av Staten (Skoler, sykehus, veier, etc) og de resterende produksjonsmidlene er kontrollert av Staten via detaljregulering.

 

Åja, du har sikkert rett.

Lenke til kommentar

Ingen av partiene.

Vil du at staten skal legge til rette for massiv overvåkning på nett begått av private firmaer som jobber for plate, og filmbransjen, slik at din nettaktivitet blir overvåket, og kan bli satt i fengsel, og få store bøter på grunn av at du har lastet ned en film eller en musikk cd med kopirettigheter??

Ønsker du overvåkning av folk som ønsker å være anonyme på nett, for eksempel Anonyme alkoholikere, etc?

Lenke til kommentar

Vil du  at staten skal legge til rette for massiv overvåkning på nett begått av private firmaer som jobber for plate, og filmbransjen, slik at din nettaktivitet blir overvåket, og kan bli satt i fengsel, og få store bøter på grunn av at du har lastet ned en film eller en musikk cd med kopirettigheter??

Ønsker du overvåkning av folk som ønsker å være anonyme på nett, for eksempel Anonyme alkoholikere, etc?

... isåfall bør du støtte dette systemet, som gir Staten rett til dette, ved å avlegge din stemme for hvilket som helst av de politikerne som står og lyver deg opp i ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... isåfall bør du støtte dette systemet, som gir Staten rett til dette, ved å avlegge din stemme for hvilket som helst av de politikerne som står og lyver deg opp i ansiktet.

Ved å stemme Venstre, så stemmer man for å få dette fjernet. Det kan hende at Venstre ikke får dette til, men det har ingen ting med at de lyver å gjøre. Det har noe å gjøre med hvor mange som stemmer Venstre å gjøre, altså hvor mye makt man vil gi Venstre, og mye makt de får til å gjennomføre sin politikk.
Lenke til kommentar

Hmm, interesant!

 

Du er kanskje ikke klar over at Sosialisme (inkl. Kommunisme, Fascismen, etc) innebærer at Staten ("fellesskapet") kontrollerer prodksjonsmidlene (Fabrikker, dyrket jord, verktøy, etc)

 

Kapitalismen derimot innebærer at private eiere kontrollerer produksjonsmidlene.

 

Om hverken Staten eller Private skal kontrollere produksjonsmidlene, hvordan mener d at produksjonen skal skje?

 

Jeg aner ikke, rett og slett. For å vere helt ærlig, så føler jeg meg ganske så dum akkurat nå. Har ikke satt meg godt nok inn i det. Hva tenker du er best?

Lenke til kommentar

Nei, Venstre er i mot karakterer i barneskolen. Jeg fikk nettopp høre at Bergens tidene (med nyheter på alle sidene, :p ) er ei Venstre-avis, og de har denne nyheten:

http://www.bt.no/nyh...en-2877886.html

 

Sitat:

Venstre-nei til karakterer i barneskolen

Lærerpartiet Venstre sa nei til karakterer i barneskolen. Saken kan splitte de borgerlige i valgkampen.

 

 

- Så nei, du trenger ikke bekymre deg for det, tror jeg. =)

 

Nei. Du trenger ikke være enig i alt.

Det holder at du er enig i det grunnleggende, eller de sakene du er mest opptatt av. :)

 

Med kapitalisme så mener du? :)

Markedsøkonomi?

 

Høres bra ut. Markedsøkonomi, ja. USA har vel en slags form for markedsøkonomi?

 

Venstre og Piratpartiet er vel to av de partiene som tar personvern mest på alvor?

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Markedsøkonomi, ja. USA har vel en slags form for markedsøkonomi?

Ja, de har også markedsøkonomi. Men der har man ikke den sosiale komponenten man har i Norge. Der er folk mer overlatt til seg selv og sitt. Man har et mye "kaldere" samfunn der, (etter hva jeg har oppfattet).

 

Det er ingen ting galt i det at alt er privatisert og sånt i seg selv. For eksempel er helsevesenet i USA totalt privatisert, det vil si at det ikke er staten som har bygget sykehusene, men enkeltpersoner eller grupper som har gått sammen i et spleiselag (med sin opparbeidede kapital) og bygget sykehus, og ansatt mennesker til å jobbe for seg.

 

Venstre vil ikke privatisere helsevesenet, men nekter ikke private aktører opprette private tilbud som et supplement til det offentlige. Det betyr bare økt valgfrihet, noe som er bra. Og det betyr mindre helsekøer. Noe som også er bra.

 

Vi nekter ikke folk som ønsker å bygge et sykehus til, å bygge et sykehus, slik AP og SV kan finne på å gjøre...

 

Det som er det viktigste slik jeg og andre sosialliberale ser det: Det er at alle har samme mulighetene. Samme rettighetene til sykehusopphold når de trenger det, og at staten betaler regninga dersom det skulle skje deg eller meg noe... Slik er det ikke i USA. Der må folk betale helseforsikring, og har de ikke penger til denne helseforsikringen, så sier det jo seg selv hva som skjer. Dette er uakseptabelt, slik jeg ser det. Dette inngår også som en del av det sosiale ansvaret som er beskrevet i sosialliberalismen.

 

Men i Norge, med Venstre (og Høyre) blir altså ikke slik at bare de rikeste eller de med god råd, kan kjøpe seg helsetjenester, men alle skal ha krav på samme type behandling uavhengig av størrelsen på lommebok, også dersom de velger private sykehus osv.

Slik er det ikke med Arbeiderpartiet og SV, siden disse hater alt som er privat og fritt. Om du skulle velge et privat sykehus, så må du da betale regningen selv. Så det er ikke sant at det er høyresiden i norsk politikk som skaper forskjellene blant folk, det er faktisk venstresiden (AP, SV, SP, Rødt) (...)

 

Venstre og Piratpartiet er vel to av de partiene som tar personvern mest på alvor?

Ja, det er dem.

Men problemet med Piratpartiet er at de ikke har noen helhetlig politikk.

Problemet er at de har noenlunde den samme politikken når det gjelder personvern, og alt det der som Venstre har, og at de egentlig bare svekker sin sak ved å ikke slutte oppom Venstre. Det er Venstre som har mulighet til å få fjernet DLD og den nye åndsverksloven.

Ikke Piratpartiet. Til det er de alt for små, og de kommer til å være det..

Noe annet ville vært svært merkelig.

 

Så konklusjon:

Piratpartiet er et nisjeparti som er svært langt under sperregrensen, og vil derfor ikke få noen som helst innflytelse på politikken. Så hva skjer da når men stemmer piratpartiet fremfor Venstre? Jo, man svekker Venstres sak, og man svekker også sine egne interesser, siden Piratpartiet ikke vil klare å komme så høyt opp at de kan gjøre noe med loven og innføringen av DLD. Dersom for eksempel alle som kommer til å stemme Piratpartiet, ved valget som nå er like rundt hjørnet, stemte Venstre i stedet, så ville Venstre hatt mye større sjans til å lykkes i å fjerne DLD, og den nye åndsverksloven, enn om piratpartiet får stemmen.... Så jeg ser ingen grunn til å stemme Piratpartiet. Dessuten har de som sagt ingen politikk på andre områder så vidt jeg vet, noe venstre har, og som er mye mer enn bra nok. Slik jeg ser det: Best! :) Jeg har aldri sett ett godt argument mot Venstres politikk. ;)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, rett og slett. For å vere helt ærlig, så føler jeg meg ganske så dum akkurat nå. Har ikke satt meg godt nok inn i det. Hva tenker du er best?

Hmm, det er nok viktigere at du tenker over alternativene enn hva jeg syns er best:

 

 

Alternativene er

 

A. Kapitalisme: Du bestemmer hva du vil bruke pengene dine til, for ditt eget beste

 

B. Sosialisme: Du gir lommeboka (og alle lønningene dine) til en Politiker slik at han kan kjøpe det han syns er best for deg (og seg selv) de neste 4 årene, deretter kan du velge en annen politiker til å forvalte pengeboka di

 

C. Blandingsøkonomi: Du gir Politikern halvparten, og beholder selv den andre halvparten, slik at begge er fornøyd. Den gyldne middelvei kaller politikerne av alle farger denne løsningen som faktisk er situasjonen i Norge per idag (Dog tar politikerne 60% av dine penger, ikke halvparten)

 

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Vil du at staten skal legge til rette for massiv overvåkning på nett begått av private firmaer som jobber for plate, og filmbransjen, slik at din nettaktivitet blir overvåket, og kan bli satt i fengsel, og få store bøter på grunn av at du har lastet ned en film eller en musikk cd med kopirettigheter??

Ønsker du overvåkning av folk som ønsker å være anonyme på nett, for eksempel Anonyme alkoholikere, etc?

Hvis du ikke vil dette stem DLF :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi kan jo snakke litt om DLF.

 

Selv synes jeg samfunnsmodellen til DLF må være den mest konsekvente og heltstøpte av nesten samtlige partier, og jeg tror absolutt det kunne fungert bra i Norge og virkelig skutt fart på landet. Men å innføre den er litt som å skulle bygge landet på nytt med et langt dårligere utgangspunkt. Den første store utfordringen til DLF er å faktisk skaffe seg nok oppslutning i et samfunn der sosialdemokratiet nærmest er et moralsk imperativ, hvilket forutsetter en mentalitetsendring i store deler av befolkningen. Hvis man nå faktisk kommer dit at man har en DLF-regjering så har man et enormt prosjekt foran seg med å utfase den gamle modellen på en rettferdig måte; mennesker som har betalt inn oppimot halve lønna si til staten kan ikke plutselig bli avskåret fra velferdsordningene som har rettferdiggjort skattenivået, de hundretusener som allerede lever på statlige ytelser kan ikke plutselig få en ytelsesstopp uten å dra med seg hele forbrukerøkonomien i dragsuget, og det vil ikke være mulig å sysselsette hele den halvparten av arbeidsstokken som i dag jobber i det offentlige i private firma på lang, lang tid.

 

Problemet mitt med DLF er altså at en eventuell innføring av samfunnsmodellen nødvendigvis må ta så lang tid at jeg uansett aldri vil kunne oppleve den i min livstid. Men det er heller ikke spesielt realistisk; i nærmeste fremtid blir DLF i beste fall et småparti på linje med Venstre og SV som bidrar med en liten gradering mot en mer liberalistisk politikk og kanskje sitter i samarbeidsregjeringer med FrP og Høyre. I og for seg ikke så dumt, men det liberalistisk samfunnet som skisseres på hjemmesiden deres tror jeg vi kan se langt etter i vår livstid.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil dette stem DLF :)

Nei, da stemmer man Venstre.

DLF har ingen regler mot dyreplageri. Dette er viktig for meg også.

I DLF-samfunnet så er sånne ting som dette:

http://www.dagbladet...heter/27186938/

 

Fullt lovlig i jakt på profitt... Blant annet. Vannskjøtsel av kjæledyr som hund, hest, griser osv. Kan verken politiet eller myndighetene gjøre noe med dersom DLF styrer skuta.

 

Så nei. Jeg stemmer Venstre. Venstre vil få bukt med alt det jeg nevnte over. Og de er i mot pelsdyroppdrett. Det er vel det eneste partiet i mot pelsdyroppdrett, så vidt jeg vet.

http://www.venstre.no/artikkel/37357

 

Høyre og Arbeiderpartiet er ganske like:

Begge støtter DLD og den nye åndsverksloven

Begge støtter pelsdyroppdrett

Begge vil opprettholde dagens narkotikalovgivning, som forøvrig ikke fungerer slik den ble tenkt å fungere, men faktisk motsatt.

De begge er svært store tilhengere av å lage stadig nye lover, selv om det finnes bedre og mer effektive fremgangsmåter (...). osv.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...