Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Venstre hadde 5,6% oppslutning her i 2011 (Link).

 

Stemmer ikke Venstre pga. partiets liberale innvandringspolitikk.

Jeg er på ingen måte i mot innvandring, men mener Venstre har et for liberalt syn.

Vel, det er en myte...Hvor stor forskjell tror du det er på Høyre og Venstre i denne sammenhengen forresten? Venstre vil ha strengere krav til hvem som skal komme inn og ikke. De vil ha raskere behandling av søknader, og sørge for raskere hjemsending av kriminelle innvandrere osv. Slik jeg ser det, er det alt annet enn "for liberalt"...

 

Det som derimot skiller Venstre fra H og AP i denne sammenhengen, er at man ønsker å ta mer hensyn til asylbarna. De er tross alt barn. Og de vil gjøre det enklere for nordmenn som har funnet kjærligheten i utlandet.

 

DLD er grunnen til at jeg meldte meg ut av Høyre som støttemedlem, men jeg er fortsatt mer enig med det partiet enn de andre. Om jeg skulle stemt andre partier enn Høyre hadde det blitt KrF eller, under tvil, FrP.

Hvorfor KrF foran Venstre? :)

 

Avisene her er stort sett AP-favoriserende, noen faktisk helt i grenseland til kommunisme.

Det samme er vår avis... Og da er det jo ikke rart at du bare hører om AP og Høyre... I følge de avisene så er det bare Høyre og AP som har meninger, og som ønsker å gjøre noe... =P Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre hadde 5,6% oppslutning her i 2011 (Link).

Så ditt valg av parti, er hovedsakelig ut ifra hvor mange stemmer partiene har? Du er ikke interessert i å stemme på et parti du egentlig er mest enig i, hvis partiet ikke er populært nok?

 

Jeg syntes det er synd at mange tenker sånn.... Det gjør valgresultatene uærlige, og når det er så mange som gjør det, så er det jo ikke rart at det går så dårlig som det går heller. Jeg oppfordrer i alle fall folk til å stemme på det partiet de har mest til felles med, og som har de tingene som man er mest opptatt av.

 

Hva med å bekjempe barnefattigdom? Er du i mot det også?

Lenke til kommentar

At man ikke danner ghettoer der ett folkeslag lever for seg selv.

 

 

 

 

 

Hvordan praktiserer man god integrering slik du ser det? Hva legger du i begrepet?

 

Om et parti gir deg lavere avgifter for helt nye miljøvennlige biler, ville du syntes at partiet var bra? :)

 

Ja, sparer både miljø og drivsstoff kostnader, + nye biler er mye sikrere enn gamle .

dette ville fungert for min del når jeg blir litt eldre . selvom det er praktisk og ha litt motor også.

 

At man ikke danner ghettoer der ett folkeslag lever for seg selv.

 

 

 

 

 

 

 

Ja, sparer både miljø og drivsstoff kostnader, + nye biler er mye sikrere enn gamle.

dette ville fungert for min del når jeg blir litt eldre . selvom det er praktisk og ha litt motor også.

Endret av ZiPe
Lenke til kommentar

Så ditt valg av parti, er hovedsakelig ut ifra hvor mange stemmer partiene har? Du er ikke interessert i å stemme på et parti du egentlig er mest enig i, hvis partiet ikke er populært nok?

 

Jeg syntes det er synd at mange tenker sånn.... Det gjør valgresultatene uærlige, og når det er så mange som gjør det, så er det jo ikke rart at det går så dårlig som det går heller. Jeg oppfordrer i alle fall folk til å stemme på det partiet de har mest til felles med, og som har de tingene som man er mest opptatt av.

 

Hva med å bekjempe barnefattigdom? Er du i mot det også?

 

Nå henter du argumenter ut av det blå, når har jeg sagt at jeg ikke stemmer Venstre pga. oppslutning? Jeg stemmer ikke Venstre fordi jeg ikke er enig med all politikken. Du spurte selv hvor stort Venstre var her, og jeg svarte. Om du ikke tåler svaret får du la være og stille spørsmålet. Å dra barnefattigdom inn i debatten er svada og vel så det.

 

Vel, det er en myte...Hvor stor forskjell tror du det er på Høyre og Venstre i denne sammenhengen forresten? Venstre vil ha strengere krav til hvem som skal komme inn og ikke. De vil ha raskere behandling av søknader, og sørge for raskere hjemsending av kriminelle innvandrere osv. Slik jeg ser det, er det alt annet enn "for liberalt"...

 

Det som derimot skiller Venstre fra H og AP i denne sammenhengen, er at man ønsker å ta mer hensyn til asylbarna. De er tross alt barn. Og de vil gjøre det enklere for nordmenn som har funnet kjærligheten i utlandet.

 

Ut i fra det jeg har lest i partiprogrammet for 2013-2017 har jeg tolket det som om Venstre ønsker å gjøre det enklere for hvem som helst å komme inn i landet, og at grunnlaget for oppholdstillatelse skal svekkest. Correct me if I'm wrong :)

 

Hvorfor KrF foran Venstre? :)

 

Fordi de er tydeligere på nettopp det ovenfornevnte spørsmålet.

 

Det samme er vår avis... Og da er det jo ikke rart at du bare hører om AP og Høyre... I følge de avisene så er det bare Høyre og AP som har meninger, og som ønsker å gjøre noe... =P

 

Faktisk er avisen her ganske dyktig til å nevne alle partiene i de fleste saker, men det er tydelig i mye av journalistikken at det er sterk AP-støtte internt. Det betyr som regel at dersom det feks. er snakk om uenighet mellom partiene, så er det tydelig at avisen vil at du skal dreiest mot AP når du leser det.

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar

At man ikke danner ghettoer der ett folkeslag lever for seg selv.

Dette vil Venstre gjøre noe med. Vi vil også ha en obligatorisk norsk opplæring, og lære dem opp i våre normer etc. Hvordan vårt samfunn fungerer, og så videre. Ghettoer er jo det værste med innvandring, jeg er helt enig i dette. =)

 

Ja, sparer både miljø og drivsstoff kostnader, + nye biler er mye sikrere enn gamle .

dette ville fungert for min del når jeg blir litt eldre . selvom det er praktisk og ha litt motor også.

Siden du er positiv til dette, så er jo Venstre et godt valg da? Hva med DLD da? I mot det? (DLD: Overvåkning av hva du driver med på internett,) Eller den nye åndsverksloven? (som gir private firmaer lisens til å hente inn ip-adressen din, dersom du skulle komme til å være så "uheldig" å laste ned noe kopibeskyttet materiale, og hvor de private firmaene da kan anmelde deg og gi deg en skikkelig bot, eller liknende. Er du i mot dette også? :)
Lenke til kommentar

Er du enig i Kardemommeloven?

kardemommeloven-kardemommeby-sarpsborg-smacc8alensmarken1.jpg

Da skal du vite at ALLE av partiene på Stortinget er sterke motstandere av denne loven.

 

Er enig i Kardemommeloven, ja. En smule anarkist kanskje? Tror på menneskelig frihet og at Staten ikke har rett til å kontrollere og bestemme over mitt liv og mine valg. Er motstander av kapitalisme og liker ikke helt skolepolitikken til Venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå henter du argumenter ut av det blå, når har jeg sagt at jeg ikke stemmer Venstre pga. oppslutning?

Nei. Hvorfor tror du det? Du kan jo bare sjekke ut fakta selv? Velger du alltid å tro på hva politiske motstandere har å si om andre partier?

 

Trine Skei Grande sier jo dette selv. Jeg kan godt hente en video hvor hun hun på spørsmål om det finnes noen myter rundt partiet hennes... Og hun får spørsmål om de mest irriterende. Da er innvandrings mytene rundt venstre det første hun tar opp...

 

Jeg stemmer ikke Venstre fordi jeg ikke er enig med all politikken.

Hva ellers er du uenig i da? :p

 

Du spurte selv hvor stort Venstre var her, og jeg svarte.

Om du ikke tåler svaret får du la være og stille spørsmålet.

Hva får deg til å tro at jeg ikke tålte svaret ditt?

Hopper til konklusjoner ganske raskt her nå vel?

 

Å dra barnefattigdom inn i debatten er svada og vel så det.

Jeg stilte deg jo bare et spørsmål... Jeg ville vite om du var opptatt av sånt.

Jeg er opptatt av sånt. Altså at staten bekjemper fattigdom... Hva galt gjorde jeg i å spørre?

 

Ut i fra det jeg har lest i partiprogrammet for 2013-2017 har jeg tolket det som om Venstre ønsker å gjøre det enklere for hvem som helst å komme inn i landet, og at grunnlaget for oppholdstillatelse skal svekkest. Correct me if I'm wrong :)

Ja, det er feil... (Jeg ber om unnskyldning dersom dette provoserer deg :p ) De vil ikke gjøre det slik at hvem som helst kan komme inn til landet, men stikk i mot, de vil ha strengere kriterier for hvem som skal slippes inn, dersom man snakker om asyl da. Arbeidsinnvandring er noe annet, og her er de på samme linje som Høyre.

 

Grunnlaget for oppholdstillatelse svekkes jo ikke.

De vil ha raskere saksbehandling, og raskere utsendelse av de som har fått avslag, somt kriminelle innvandrere, for å blant annet hindre slike ting som skjedde her om dagen, med hu lille jenta som ble sendt på fly hjem, etter å ha bodd her i ti år. Venstre mener at familien burde forbli, og mener at når man har bodd her så lenge, så må man ta hensyn til barna...

 

Og det skal være enklere for folk som har funnet kjærligheten i utlandet. Venstre står opp for enkeltmennesket, i motsetning til for eksempel Arbeiderpartiet, som alltid setter systemet foran menneskene. Verken Høyre eller Venstre har noen vane for det.

 

Jeg har intet i mot Høyre... Jeg skal selv stemme Høyre på kommunevalget, da Gjøvik er en by som har vært dominert og styrt av Arbeiderpartiet kontinuerlig i hele 93 år! Slå den! Derfor blir det mer av taktiske grunner, at jeg da stemmer Høyre...

 

Men jeg er mest enig med Venstre, og jeg forsøker å finne ut om det egentlig er slik hos en del andre høyrevelgere også. Det virker slik i alle fall...

 

Her er jo et eksempel på ei som gikk fra høyre til venstre, og her beskriver hun hvorfor:

http://liberalebolge...t-for-hyre.html

 

 

 

Om du ikke tror meg, så kan du jo høre Trine Skei Grande si litt om det her:

http://vimeo.com/63862340

 

 

Hun snakker om myter om partiet 20:30 ut i intervjuet.

 

Fordi de er tydeligere på nettopp det ovenfornevnte spørsmålet.

På hvilken måte er de tydeligere?

 

 

Faktisk er avisen her ganske dyktig til å nevne alle partiene i de fleste saker, men det er tydelig i mye av journalistikken at det er sterk AP-støtte internt. Det betyr som regel at dersom det feks. er snakk om uenighet mellom partiene, så er det tydelig at avisen vil at du skal dreiest mot AP når du leser det.

Skjønner... Sånn er det med Oppland Arbeiderblad også. = ) Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Er enig i Kardemommeloven, ja. En smule anarkist kanskje? Tror på menneskelig frihet og at Staten ikke har rett til å kontrollere og bestemme over mitt liv og mine valg. Er motstander av kapitalisme og liker ikke helt skolepolitikken til Venstre.

Hva er dårlig med den? Det er jo den beste politikken og satsningen på skolen av alle partiene!!!

 

Ingen av de andre partiene tar skole mer på alvor enn Venstre, ingen bevilger mer penger heller, mulig Høyre, men bortsett fra det er det ingen. Og Venstre er jo det partiet som de aller fleste lærere stemmer på også. Så hvordan kan det være dårlig skolepolitikk? :)

 

Har du lest noe om hva venstre vil med skolen? Venstre vil jo gjenreise respekten for læreryrket! :)

 

Men sosialistene, AP, SV, SP og sånt, de vil bruke milliarder på ufaglærte lærervikarer, istedet for Venstre som vil øke kompetansen til lærerne, og på den måten få mer kunnskap inn i skolen. Dette er alt annet enn dårlig skolepolitikk.

 

Har du i det hele tatt satt deg inn i skolepolitikken til Venstre? :)

 

Og du er i mot kapitalisme? Det er mange former for kapitalisme... Er du i mot alle?

I så fall, sitter du igjen med kommunisme. Er kommunisme bedre? i så fall hvorfor mener du det?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Er enig i Kardemommeloven, ja. En smule anarkist kanskje? Tror på menneskelig frihet og at Staten ikke har rett til å kontrollere og bestemme over mitt liv og mine valg.

 

Hmm, og hvorfor vil du da støtte dette systemet som gir Staten rett til å kontrollere og bestemme over ditt liv og dine valg, ved å avlegge en stemme for den kandidaten til diktator du syns er snillest, (eller som vil favorisere deg mest)?

Lenke til kommentar

Hva er dårlig med den? Det er jo den beste politikken og satsningen på skolen av alle partiene!!!

 

Ingen av de andre partiene tar skole mer på alvor enn Venstre, ingen bevilger mer penger heller, mulig Høyre, men bortsett fra det er det ingen. Og Venstre er jo det partiet som de aller fleste lærere stemmer på også. Så hvordan kan det være dårlig skolepolitikk? :)

 

Har du lest noe om hva venstre vil med skolen? Venstre vil jo gjenreise respekten for læreryrket! :)

 

Men sosialistene, AP, SV, SP og sånt, de vil bruke milliarder på ufaglærte lærervikarer, istedet for Venstre som vil øke kompetansen til lærerne, og på den måten få mer kunnskap inn i skolen. Dette er alt annet enn dårlig skolepolitikk.

 

Har du i det hele tatt satt deg inn i skolepolitikken til Venstre? :)

 

Og du er i mot kapitalisme? Det er mange former for kapitalisme... Er du i mot alle?

I så fall, sitter du igjen med kommunisme. Er kommunisme bedre? i så fall hvorfor mener du det?

 

Har ikke lest så kjempemye enda, men Venstre er for karakterer i barneskolen, noe som jeg er imot. Ser på karakterer som urettferdig og unøyaktig, men når man er med i et parti, kan man ikke være enig i alt?

 

Er imot kapitalisme, ja. Verken kapitalisme eller kommunisme fungerer i praksis - i mine øyne.

 

Kom gjerne med informasjon og fortell meg litt. Er villig til å lære, men som tidligere sagt: "Er ikke akkurat den flinkeste eller mest aktive innen politikk fronten.".

Endret av Hafti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, og hvorfor vil du da støtte dette systemet som gir Staten rett til å kontrollere og bestemme over ditt liv og dine valg, ved å avlegge en stemme for den kandidaten til diktator du syns er snillest, (eller som vil favorisere deg mest)?

 

Et godt spørsmål. Usikker på hvor jeg står politisk. Har også lest litt om filosofisk anarkisme, men det er vel mer en tankegang.

 

Edit: Beklager for dobbeltpost. Hvordan kan man poste alt i ett?

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Har ikke lest så kjempemye enda, men Venstre er for karakterer i barneskolen, noe som jeg er imot. Ser på karakterer som urettferdig og unøyaktig, men når man er med i et parti, kan man ikke være enig i alt?

Nei, Venstre er i mot karakterer i barneskolen. Jeg fikk nettopp høre at Bergens tidene (med nyheter på alle sidene, :p ) er ei Venstre-avis, og de har denne nyheten:

http://www.bt.no/nyh...en-2877886.html

 

Sitat:

Venstre-nei til karakterer i barneskolen

Lærerpartiet Venstre sa nei til karakterer i barneskolen. Saken kan splitte de borgerlige i valgkampen.

 

 

- Så nei, du trenger ikke bekymre deg for det, tror jeg. =)

 

Nei. Du trenger ikke være enig i alt.

Det holder at du er enig i det grunnleggende, eller de sakene du er mest opptatt av. :)

 

Er imot kapitalisme, ja. Verken kapitalisme eller kommunisme fungerer i praksis - i mine øyne.

Med kapitalisme så mener du? :)

Markedsøkonomi?

 

Kom gjerne med informasjon og fortell meg litt. Er villig til å lære, men som tidligere sagt: "Er ikke akkurat den flinkeste eller mest aktive innen politikk fronten.".

OK. Det er bare å spørre. Når det gjelder kapitalisme, så er det et system som de aller fleste partiene baserer politikken sin på, i større og mindre grad.

 

Venstre er et sosialliberalistisk parti, og ønsker stor grad av frihet kombinert med sosialt ansvar for hverandre. Nå i senere tider, også; naturen...

 

Sosialliberalismen var en reaksjon på den klassiske liberalismen som vokste frem på 1800-tallet der forskjellene var store, og det var mye nød. Sosialliberalismen er en retning innen for liberalismen som gikk ut på, og fortsatt går ut på, en slags rettferdig omfordeling av godene, men ikke på samme måte som sosialistene.

 

For sosialliberale så er bekjempelse av fattigdom viktig. Men ikke bekjempelse av rikdom, slik det er for sosialistene... Med sosialliberalismen så har du mulighet til å bli rik, men det har du ikke i et sosialistisk/kommunistisk samfunnssystem. Sosialliberalismen bygger sin politikk på fritt marked / markedsøkonomien, og ikke planøkonomien slik kommunistene, og er derfor mye mer frihetsorientert.

 

Du kan lese mer om kapitalisme her:

http://no.wikipedia....iki/Kapitalisme

 

Så kort og godt: Venstre er bare i mot de negative bivirkningene til det kapitalistiske systemet, og mener at statens rolle, er å legge forholdene til rette for frie og uavhengige liv, samt sørge for at alle mennesker har samme rettighetene, mulighetene til å komme seg opp og frem, og til å utvikle sine egne liv.

 

 

Her kan du lese litt om sosialliberalismen som Venstre bygger sin politikk på:

http://no.wikipedia....sialliberalisme

http://snl.no/sosialliberalisme

 

Her er en god artikkel som tar for seg forskjellen på sosialisme og sosialliberalisme. Det er mange som kaller sosialliberale for sosialister, så her er bare en avklaring:

 

http://www.abcnyhete...eller-sosialist

 

 

Ser du nå hvorfor personvern (også på internett) er en viktig sak for sosialliberale?

Hvorfor man ikke ønsker overvåking? :)

 

 

Sitat:

"Den sosialliberale vil ha sterke rammer i kompromissene mellom forskjellige menneskers interesser, for ellers vil de sterke overkjøre de svake. Vi har ikke så stor evne til identifisering at vi opplever andres behov som like viktige som våre egne. En slik overkjøring må forhindres, for mennesker har egenverdi og er derfor likestilte. Vi er også likestilte med fremtidige generasjoner. Rammene må derfor hindre at livsgrunnlaget deres ødelegges.

 

Det er nødvendig med absolutt frihet innenfor de ytre rammene for å gjøre det mulig å tilfredsstille sjelelige behov, og for at mennesker skal bli aktive og skapende.

Bare i frihet kan mennesker gjøre de erfaringer med egne drivkrefter som selvbevisstheten er avhengig av. Dermed kan de bygge opp en trygg plattform i seg selv, og fungere som selvstyrte, helhetlige enkeltindivider.

 

 

Bare i frihet får mennesker kontakt med sin iboende egenart slik at de ta i bruk sin fantasi, skaperevne og kreativitet.

 

Sosialistene derimot vil ikke bare ha ytre rammer, men også kontroll innenfor rammene. Det er fordi de gir samfunnet egenverdien, mens menneskene bare har bruksverdi. Menneskene skal derfor tilpasses etter samfunnets behov. De er i utgangspunktet en tom masse som bare får verdi ved å tilpasse seg som hensiktsmessige deler av helheten. En tom masse har ingen sjel, og derfor heller ikke noe behov for frihet. Det å bli formet og styrt utenfra etter samfunnets behov, er derfor ikke noe problem.

 

Mange som kaller seg sosialister er i virkeligheten sosialliberale. De har bare ikke tatt seg tid til å reflektere over begrepene, og synes sosialist høres fint ut fordi de forbinder det med å være sosial og ta hensyn til andre.

 

Mange konservative bruker også ordet sosialister om de som er sosialliberale. De liker ikke at de ytre rammene skjærer inn på deres eget interesseområde. I stedet for å si at de ikke ønsker å dele godene med seg, så henviser de til en ideologi som stjeler menneskenes frihet innenfor rammene.
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...