Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Muligens på tide å opprette en undergruppe om dette temaet.

 

Legger inn SISTE versjon av spektrum av dine valgmuligheter her i første post:

 

Snapshot_2013_03_27_21_02_11.png

Stort bilde: http://postimg.org/image/i5mikc0in/

 

Merk det er området rundt "r" i "Norge" som blåses opp til.

 

Oppdateres med endringer etterhvert som mer informasjon kommer inn om andre partier.

 

 

(HERFRA ORGINALE FØRSTEINNLEGGET)

 

Har tatt såvidt tatt en titt på det norske politiske spektrum (forskjellene mellom partiene) satt inn i ett internasjonal persektiv og hvor stort skille der er mellom partienes politikk, slik den avspeiler seg i Statsbudskjetter og alternativer til disse.

 

Først ut med Venstre versus Regjeringen:

Snapshot_2013_03_18_10_32_29.png

Stort bilde: http://postimage.org/image/n6evml6p3/

 

Statsbudsjettet vedtatt i Stortinget: http://www.stortinge...udsjett2013.pdf

 

Venstres alternativ:

http://www.venstre.n...sjon_201112.pdf

 

Venstre skal ha hedersord ettersom deres alternativ faktisk inneholder informasjon som tillater en å finne forskjellene (eller rettere sagt likhetene) versus regjeringen forslag. Selv om det hele er ganske dårlig presentert.

 

Etter en rask kjikk på Høyres og FrPs alternativer virker disse som tilnærmet uforståelige i så hendseende. Men muligens noen her fra disse partiene som kan henvise til noe som er mer sammenlignbart med Regjeringens?

 

Oppsumeringen av Venstres alternativ er vel at de ønsker å redusere Statens vekt i økonmien (liberalisere) med 0.01% samt å flytte seg 0.0002 skritt til venstre sammenlignet med Regjeringen.

 

Jammen bra vi har ett valg snart, slik at vi kan få en endring i Norge :)

 

PS lagt til avstemning ettersom det var liten "fart" her

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyres alternative statsbudsjett gjennomgått og partiet plassert på spektrummet.

 

Høyres alternative budsjett har et stort problem, trolig ønsketenkning, eller skal vi si uærlighet overfor velgerne?

 

De forventer å kunne redusere Statens størrelse på uspesifisert vis (effektivisering?), og samtidig detaljerer de alle de "godbitene" de skal bestikke velgerne med.

 

Dette medfører at man igrunnen har to muligheter her, enten klarer de å effektivisere byråkratiet og Staten størrelse synker noe selv om be vil bruke mer penger overalt. Vi kan vel kalle det for ideelt scenario.

 

Alternativt vil byråkratiet vinne kampen og fortsette som før samt at Høyre i tilleg vil måtte punge ut for alle godbitene de har lovt. Det kan vi trolig kalle for ett realistisk scenario.

 

Selvfølgelig er det en viss mulighet for at he havner noe sted i midten, dvs akkurat der Regjeringen og Venstre befinner seg.

 

Snapshot_2013_03_25_18_57_11.png

http://postimg.org/image/lmngs2ly9/

Lenke til kommentar

Skal vel nevnes at Høyre da ligger 0.04%-poeng til høyre for Regjeringen, altså har de utvilsomt gjort seg fortjent navnet Høyre, akkurat som Venstre ligger til venstre for Regjeringen. :)

 

Det er høyst usikkert om de vil være mer liberale eller mer autoritære enn dagens regjering, men om jeg skulle tippe vil de ikke rikke seg en millimeter i noen rettning.PS. Link til deres "alternativ": http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/Alternative_statsbudsjett/121116AlternativtSB2013.pdf

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Bra initiativ! Jeg tenkte på å opprette en slik tråd snart selv, men i og med denne er blitt opprettet og den er såpass gjennomført med alle de relevante alternativene, kan det være en ide å ha dette som den offisielle tråden for valget i 2013, slik at man får samlet alle diskusjon.no-stemmene her. Det er tross alt en del medlemmer her og det kan være toneangivende å se hva resultatet blir.

 

Jeg har ikke noen klar partilojalitet selv og det er alltid vanskelig å velge. Jeg har stemt på Venstre ved de to foregående stortingsvalgene jeg har hatt stemmerett ved, da jeg synes de er det partiet som best klarer å forene respekt for enkeltmenneskets frihet uten at det skal gå på bekostning av deres trygghet. Samtidig er det ingen tvil om at vi er fullstendig på kollisjonskurs når det kommer til miljø, og deres politikk ift. arbeids- og asylinnvandring tar altfor store sjanser med velferdsstaten for min smak. Altså er jeg på vippen og kan lett ende opp med å stemme Høyre, men da er jeg redd for at jeg ender opp med å inngå litt for store kompromisser med bl.a. personvern og narkotikapolitikk.

 

De sittende partiene er uaktuelle å stemme på, samt alle partiene som er på ytre venstre eller høyre fløy eller har et religiøst program. Piratpartiet skal jeg sette meg mer inn i, da jeg ikke kjenner politikken deres så godt utover at de er imot regulering av internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner du noe om hvilke partier som støtter direkte demokrati?

 

Med mindre man har direkte demokrati er det vel liten grunn til å stemme? Mange tror sin stemme har noe å si, men i realiteten gir man kun bort makten man selv har (makten til å velge såkalte folkevalgte) til karrierepolitikere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Finner du noe om hvilke partier som støtter direkte demokrati?

 

Det er nesten naturlig at politikerne ikke vil overlate noen makt til folket, så det er såvidt meg bekjent INGEN partier som ønsker direkte demokrati.Dog, Piratpartiet og kanskje Venstre(?) har litt tendens i den rettning med ønske om å bruke noe mer folkeavstemninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye god og seriøs argumentasjon her. :xmas:

Vil vel si at din post #12 vel startet hele "sakligheten". Som saklig kritikk av samme kan man vel observere at om velgerne ikke er istand til å selv vurdere saker, har du samme problem med tanke på deres kapasitet til å velge politikere til å vurdere de samme sakene.

 

(Faktisk er det problemet enda værre i indirekte demokrati ettersom du ikke kan velge hvem som skal representere deg i enkeltsaker, samt at politkerne er kjente for å være diffuse omkring hva de faktisk vil gjøre om de kommer til makten).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett analysert. Ved nærmere vurdering må jeg trekke tilbake tidligere observasjon om at dette var uforståelig, det er adsjillig klarere enn Høyres sådan.

 

FrPs alternativ finner dere her: http://www.frp.no/filestore/FrPsalternativebudsjett2013v2.pdf

 

Resultatet er som følger:

Snapshot_2013_03_27_13_11_28.png

Større bilde: http://postimg.org/image/lp678a0cr/

 

FrP befinner seg 0.4% til VENSTRE for Regjeringen i sine prioriteringer, og er 0.39% mer liberal.

 

 

Noen lurer kanskje på hvor det ble av den lovte skatteletten?

 

Vel, denne analysen ser på vekten av Staten i økonomien (-0.39% endring), og ikke på hvordan all denne pengebruken skal finansieres.

 

Om, som det ser ut FrP ønsker å gi en skattelette på 0.62% av GDP som de ser ut til å hevde, samtidig som de vil beholde investeringsrytmen i Oljefondet (uklart, men virker slik) innebærer det at de må låne disse pengene ett eller annet sted (ie KUN en utsettelse av når det må betales). Dog, dette er irrelevant for tyngden av Staten i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...