Gå til innhold

Hvem vil du stemme på til stortingsvalget?


Stortingsvalget  

536 stemmer

  1. 1. Hva vil du støtte til høsten?

    • HJEMMESITTERPARTIET
      12
    • BLANKT
      18
    • ARBEIDERPARTIET
      45
    • FREMSKRITTSPARTIET
      105
    • HØYRE
      80
    • KRISTELIG FOLKEPARTI
      10
    • SENTERPARTIET
      6
    • SOSIALISTISK VENSTREPARTI
      9
    • VENSTRE
      88
    • DE KRISTNE
      2
    • DEMOKRATENE I NORGE
      1
    • DET LIBERALE FOLKEPARTIET
      19
    • KYSTPARTIET
      1
    • MILJØPARTIET DE GRØNNE
      29
    • NORGES KOMMUNISTISKE PARTI
      1
    • PENSJONISTPARTIET
      0
    • PIRATPARTIET
      90
    • REFORMPARTIET
      0
    • RØDT
      17
    • SÁMEÁLBMOT BELLODAT SAMEFOLKETS PARTI
      0
    • SAMFUNNSPARTIET
      0
    • TVERRPOLITISK FOLKEVALGTE
      0
    • ANNET
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hvordan er Venstre, SP, og MDG i forhold til innvandringspolitikken og tigging?

 

Sp er nok mest restriktiv. Venstre er det mest liberale partiet i Norge på det punktet.

Lenke til kommentar

Hvordan er Venstre, SP, og MDG i forhold til innvandringspolitikken og tigging?

Så og si den samme politikken. SP er litt mer kritisk enn Venstre, men Venstres innvandringspolitikk er ganske streng. Venstre vil ha strengere kriterier for å komme inn til Norge, og de jobber for raskere behandlinger av søknader, og raskere hjemsending av kriminelle. osv. De er litt mer liberale enn Høyre, og vil bare øke med 300 kvoteflyktninger.

 

I forhold til for eksempel DLFs innvandringspolitikk, så er Venstres politikk svært restriktiv, altså streng.

Sp og Venstre er stort sett like her egentlig... Men Venstre vil ta hensyn til asylbarna i saker der hvor foreldrene har gjort feil, som ikke barn kan klanderes for. Venstre vil i større grad føre en politikk hvor man tar hensyn til barnas beste i alle sammenhenger. Dette har SP vist at de ikke gjør, i en regjering med Arbeiderpartiet, som har den strengeste asyl og innvandringspolitikken av alle partiene på stortinget, bortsett fra FrP. Men FrP har aldri ført sin politikk. Arbeiderpartiet har derimot vedtatt store deler av FrPs innvandringspolitikk.

 

 

Restriktiv betyr

 

restriktiv a1 innskrenkende, regulerende

 

Jeg vil bruke ordet streng.

 

 

Liberal betyr

 

liberal a1 (fra lat. av liber 'fri')

1 frisinnet, fordomsfri; overbærende, tolerant

en l- lov / ha et l-t syn på noe /

2 som er tilhenger av politisk, økonomisk liberalisme

et l-t parti

 

Sosialliberalisme (som da Venstre står for) betyr:

 

sosialliberalisme m1 form for liberalisme som understreker at individet er både selvstendig og sosialt avhengig; økonomisk og politisk idé som holder fast ved privat eiendomsrett til produksjonsmidlene, men aksepterer statsinngrep for å sikre økonomisk stabilitet og sosial trygghet

 

Kortversjonen fra ordboka:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Sosialliberal+&begge=+&ordbok=begge

 

Slå opp i leksikon om du ønsker å lese mer om grunnlaget som Venstre baserer seg på:

http://snl.no/sosialliberalisme

 

Her er forskjellen på sosialliberal og sosialist (forskjellene på Venstre og f.eks. Senterpartiet):

http://www.abcnyheter.no/borger/101206/sosialliberal-eller-sosialist

Lenke til kommentar

Har alltid ment at Senterpartiet er et miljøparti, pga. logoen.

Du kan ikke ta utgangspunkt i logoen, men politikken. Nei, Senterpartiet er intet miljøparti.

De er kraftsosialister alle som en.

 

Og at kortreist mat med norsk stolthet, bare er symbolpolitikk, er jeg uenig i.

Ja vel, men da er du vel også villig til å betale det det koster i butikken i stedet da?

Det er jo fult mulig for bøndene i Norge å konkurrere mot utlendingene dersom nordmenn flest heller vil ha den kortreiste maten (...). Altså intet behov for høye tollmurer, og svært høye skatter for å subsidiere... Ergo kan man like gjerne stemme på et borgerlig parti, som et sosialistisk...

 

Kortreist mat har bedre kvalitet generelt, enn den som har reist langt.

Ja, men om det er det, så vil jo folk betale for det, og da er det jo ikke noe vits i å holde på med denne hodeløse subsidieringa?

 

Uansett, folk som stemmer Venstre setter større pris på at vi slipper overvåkning, og mange stemmer Venstre fordi det vil bli fri fildeling, osv med Venstre. Styrket personvern. At vi får beholde alle de pengene vi tjener på jobben (fjerne skatt på arbeid), at vi får beholde det vi allerede eier (fjerne formueskatten og eiendomsskatten), osv... Og mange av oss vil jobbe for et godt miljø, osv. Ingen ting av dette får man med Senterpartiet og de andre kraftsosialistene...

Lenke til kommentar

Har jeg aldri hørt om.

Det var en venn av meg som sa det, men jeg fant ingenting om det på nett, og han sa at saken var ofte på nyhetene for noen måneder siden. Men han stemmer jo Rødt, så det kan jo være ren løgn mot høyresiden.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Det var en venn av meg som sa det, men jeg fant ingenting om det på nett, og han sa at saken var ofte på nyhetene for noen måneder siden. Men han stemmer jo Rødt, så det kan jo være ren løgn mot høyresiden.

Det er en sterk tendens fra sosialistisk side å gå rundt med vrangforestillinger om borgerlig side.

Jeg gikk selv rundt med sånne vrangforestillinger før jeg hadde satt meg grundig inn i det. Man burde ikke tro alt det man hører. Det gjelder å sette seg inn i flere sider av saken, og reflektere litt over det. :)

Lenke til kommentar

Det er en sterk tendens fra sosialistisk side å gå rundt med vrangforestillinger om borgerlig side.

Jeg gikk selv rundt med sånne vrangforestillinger før jeg hadde satt meg grundig inn i det. Man burde ikke tro alt det man hører. Det gjelder å sette seg inn i flere sider av saken, og reflektere litt over det. :)

Vanskelig å si noe imot når han bare sier at det har vært på nyhetene og ganske aktuell på den tiden.

 

 

Rødt har ingen representanter på Stortinget. Hjelper det å stemme på dem?

Lenke til kommentar

Virker som en ganske virkelighetsfjern fyr egentlig.

 

Godt er det. Sannsynligvis ikke.

Han er en god venn, men når det gjelder politikk så sier han ganske mye rart. Og selv jeg, som ikke kan så mye politikk, aner ugler i mosen hos påstandene hans.

 

Er det egentlig stor forskjell på Høyre og Venstre sin politikk?

Lenke til kommentar

Han er en god venn, men når det gjelder politikk så sier han ganske mye rart. Og selv jeg, som ikke kan så mye politikk, aner ugler i mosen hos påstandene hans.

Hehe, forstår. :)

 

Er det egentlig stor forskjell på Høyre og Venstre sin politikk?

Det kommer helt an på hvordan du ser på det. Men ja, det er en stor forskjell på dem rent sosialt.

Økonomisk så ønsker begge mer frihet og ansvar til enkeltmennesket.

 

Høyre er veldig likt Arbeiderpartiet på svært mange sosiale områder, for eksempel i spørsmål om DLD, og den nye åndsverksloven. Narkotikalovgivningen... Og så videre. Høyre er positiv til lobbyvirksomhet, noe Venstre er i mot. Høyre har heller ikke noe fattigdomsbekjempelse på agendaen slik Venstre har. Men Høyres politikk, vil nok sannsynligvis løfte flere ut av fattigdommen dagens regjering gjør...

 

Men uansett; Begge er på borgerlig side, og er sterke tilhengere av frihet, både sosial frihet og økonomisk frihet. Begge støtter velferdsstaten og gode fellesskapsløsninger. Men når det gjelder DLD og åndsverksloven, og pelsdyrnæringen, og satsning på miljøet så er de ganske forskjellige...

 

Det er mye som skiller Venstre fra Høyre, men begge partiene baserer politikken sin på markedsøkonomien.

 

Venstres ideologi er: sosialliberalisme (en sosial form for liberalisme)

Høyres ideologi er: liberalkonservatisme (en liberal form for konservatisme)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hehe, forstår. :)

 

Det kommer helt an på hvordan du ser på det. Men ja, det er en stor forskjell på dem rent sosialt.

Økonomisk så ønsker begge mer frihet og ansvar til enkeltmennesket.

 

Høyre er veldig likt Arbeiderpartiet på svært mange sosiale områder, for eksempel i spørsmål om DLD, og den nye åndsverksloven. Narkotikalovgivningen... Og så videre. Høyre er positiv til lobbyvirksomhet, noe Venstre er i mot. Høyre har heller ikke noe fattigdomsbekjempelse på agendaen slik Venstre har. Men Høyres politikk, vil nok sannsynligvis løfte flere ut av fattigdommen dagens regjering gjør...

 

Men uansett; Begge er på borgerlig side, og er sterke tilhengere av frihet, både sosial frihet og økonomisk frihet. Begge støtter velferdsstaten og gode fellesskapsløsninger. Men når det gjelder DLD og åndsverksloven, og pelsdyrnæringen, og satsning på miljøet så er de ganske forskjellige...

 

Det er mye som skiller Venstre fra Høyre, men begge partiene baserer politikken sin på markedsøkonomien.

 

Venstres ideologi er: sosialliberalisme (en sosial form for liberalisme)

Høyres ideologi er: liberalkonservatisme (en liberal form for konservatisme)

Venstre er vel imot DLD og åndverksloven, mens Høyre er for?

 

Vil det ikke være det samme hvis jeg stemmer på Venstre eller Høyre hvis de danner regjering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...