Gå til innhold

Fem startmenyer til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt windows 8 i flere måneder nå og ikke greid å venne meg til metro dritte.

Tror jeg tester ut Start is Back

 

Det som er så elendig med metro er at man må ha tastaturet i nærheten for å få særlig utbytte, når jeg ligger i sofaen har jeg fjerne musen mule lettere tilgjengelig en tastaturet.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hm. Jeg opplever W8 som langt mer stabilt enn W7. Og W8 er langt bedre på å unngå deadlock enn W7.

Burde vel være en ting man kan forvente av et moderne OS !!?

 

Grunnen til jeg bruker W7 i det daglige er at Metro virker forstyrrende nok. F.eks. var den gamle måten man kikket etter all den innstallerte programvaren til en viss del mer oversiktelig.

Bortsett fra det at det var et undermenyvalg, som for "de som går lettest i frø" vil være utfordrende nok å finne fram i

 

Metro = programsnarveier klistret i full bredde over hele skjermen, og de man ikke får plass til skal man måtte scrolle horisontalt etter for å finne igjen. Jeg synes ikke det er særlig mye enklere å finne fram i. Man bruker for det meste noen få programmer jevnlig, og har behov for å lete fram de andre etter behov. Alt-i-alt er det kanskje ikke særlig forskjellig, annet enn plassering, størrelser og måten man navigerer etter det på. Forstår at det krever tilvenning!

 

Selv om noen påstår at W8 er noe mer lettkjørt, så er bruken såpass lik, og de vanlige treghetsopplevelsene man er vant med i et Microsoft-produkt er tilstede i både W7 og W8. Spesiellt timeglasset som er blottet for tilleggsinformasjon. Måten windowsupdate jobber på. Og ellers sånne vente opphold som innimellom skjer uten at man skal få en forklaring for hvorfor man må vente 3 sekunder for å få lov å jobbe videre i et fleroppgave-OS.

 

De fleste brukere blir nok ganske hurtig vant med hvordan et system fungerer, og da kommer det et behov for å gjøre ting kjappere. W8 tilbyr enda flere hurtigtast-valg. Noe som er kjærkomment. Men vi er blitt vant til lettvinthet og visuell navigering, så den eldgamle tilnærmingen er seff. kjærkommen, men akk så utfordrende for "den som lett går i frø".

 

Jeg synes på lik linje med "den andre elgen", at Metro er noe mislykket til desktop-bruk. En annen ting som er vanskelig å venne seg av med er avanserte menyer, når man alltid ser tilnærming til forenklingen. Eksempelvis er Control Panel blitt forenklet så mye at jeg ikke kjenner meg igjen særlig, og hurtig tilgang til det man visuellt leter etter er forduftet. At man så skal bytte mellom gammel og ny Control Panel synes jeg er veldig frustrerende.

 

At man kan finne gode gamle Control Panel med et menyvalg utenom er jo strengt tatt nødvendig for dinosaurer, og det blir bare mer og mer forskjellige tilsnitt. Snart er Windows en stor grøt med tusen metoder for å gjøre samme oppgaver.

 

 

Disse gamle menyene får jeg liksom litt lyst å sette inn i Windows 8, samtidig som jeg kjenner etter at er nå det det riktige valget av meg?

 

Jeg synes også det er bemerkelsesverdig stor likhet i utseende og plasseringer i "retro-menyene" som presenteres i artikkelen. Man forstår jo det må bli selvfølge å tilby nøyaktig samme utseendet som tidligere. Det hadde jo vært artig om noen i tillegg fant opp "en ny type hjul" som man også kunne bruke.

Endret av G
Lenke til kommentar

Etter at jeg oppgraderte til Windows 8, så ble jeg i de første ukene forvirret av Metro grensesnittet. Søkte på google etter en start meny erstatter, og fant Stardock sin. Brukte prøveutgaven av den, og var ganske førnøyd. Jeg brukte denne de første ukene til jeg ble vandt til Metro grensesnittet. Alt er en vanesak. Og jeg liker nå Metro grensnittet bedre enn start menyen erstatteren.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Av alle ting som fungerer og ikke fungerer så bra med W8 synes jeg det er merkelig at det er selve startmenyen så manges skal henge seg opp i. Hadde det enda vært interaksjonen mellom "metroapps", x86 applikasjoner og desktoppen, som jeg godt kan se forvirrer i starten, så hadde jeg skjønt det. Men startmenyen??? Har ikke savnet den ett minutt, og det er i alle fall ikke en dealbreaker for å få de andre fordelene med W8.

Lenke til kommentar

Ser ikkje poenget med å bruke den gamle startmenyen lengre.

Har brukt Windows 8 ei god stund no, par mnd før jul.

 

Eg liker at tinge likt på alle maskinene eg er borti, og du kan jo ikkje drive å installere startmenyer på alle pc'ene du er borti.

 

Windows 8 fungerer meget bra. Virker som det er pressa som har for lite å skrive om når dei gnåler om gamle startmenyen så lenge etter at Win 8 er ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen meninger

Hvorfor fungerer windows 8 så bra for noen men andre som har prøvd å bruke den et stund forsatt er misfornøyde ?

 

Med tanke på at dette skal være fremtidens os så gruer jeg meg til jeg blir nødt til bruk det

Hvis man ser lit nærmere på erfaringene så viker det ikke som de 2 gruppene har noe til overs for hverandre

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av alle ting som fungerer og ikke fungerer så bra med W8 synes jeg det er merkelig at det er selve startmenyen så manges skal henge seg opp i. Hadde det enda vært interaksjonen mellom "metroapps", x86 applikasjoner og desktoppen, som jeg godt kan se forvirrer i starten, så hadde jeg skjønt det. Men startmenyen??? Har ikke savnet den ett minutt, og det er i alle fall ikke en dealbreaker for å få de andre fordelene med W8.

 

Metro "startmenyen" er dritt, jeg tør påstå den er objektivt dårligere enn den i win7 (som langt ifra er noen genistrek), og er lett å gjøre noe med. Overrasker meg ikke at det lages apps for det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den verste tabben til Microsoft var å implementere Metro på server 2012 i tillegg...

 

Touch og metro høyrer ikkje heime på Server (Og ikkje metro på desktop/laptop utan touch heller, maskiner med touch skjerm er vel ok), men skal nok leite lenge etter ein drifts admin som synest det er flott med denne funksjonen.

 

Metro irriterar meg grenselaust, når ein sit og jobbar med Windows Server 2012 kvar dag, ein oppgraderer til 2012 for det inneheld mange nye og flotte funksjonar, men metro er ikkje ein av dei.

 

Om nokon lurar fortsatt på korleis slå av maskina utan å benytte seg av tastatursnarvegar som Alt + F4, så drar du musa bort i eit av dei høgre hjørna, går du inn i innstillinger > strøm > slå av.

Endret av WhatWorld
Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er vitsen med win8 da? Kan like godt bruke win7, for den fungerer helt utmerket.

Enig at det er et dumt spørsmål, ja ...

Tenk deg noen som kjøper en PC som bare er tilgjengelig med Windows 8, men de vil gjerne ha en startmeny a la Windows 7. Nå kan de få det - gratis, om de vil.

 

Det er bare et lite mindretall som kjøper OS separat og oppgraderer en maskin de allereder kjører Windows 7 på. (Vi snakker om maskiner til personlig bruk her.) De aller fleste kjøper en PC med Windows ferdiginstallert - og nå er det Windows 8 som er installert på de langt fleste av disse maskinene.

Lenke til kommentar

Offtopic er fjernet fra tråden.

 

Fint om vi kan holde praten rundt startmenyene og hva de er gode til og mindre gode til så brukerene blir hjulpet, det finnes ørten andre tråder man kan debattere Win7 vs Win8-problemstillingen.

 

EDIT: 2 offtopicinnlegg til er fjernet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...