Gå til innhold

Fem startmenyer til Windows 8


Anbefalte innlegg

Metro "startmenyen" er dritt, jeg tør påstå den er objektivt dårligere enn den i win7 (som langt ifra er noen genistrek), og er lett å gjøre noe med. Overrasker meg ikke at det lages apps for det.

 

AtW

Vell, jeg er uenig. Startmenyen hadde jeg jevnt over svært liten nytte av. Startsiden i W8 kan jeg faktisk bruke til en hel del.

 

Den er riktig nok ikke like godt egnet til 1000 ikoner i diverse mapper, men det behovet har jeg strengt tatt ikke.

 

Jeg kan godt se at man kan like den gamle menyen bedre, det er tross alt en smakssak. Men som jeg skriver over overrasker det meg at det er her fokuset ligger, fremfor andre steder som jeg mener er mer problematisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det morroe her er at vi begge mener vi kan gjøre mer i henholdsvis startsiden og startmenyen. Personlig er/var startmenyen for meg en liste over mapper med ikoner som startet programmer. Samt noen hurtigvalg. Svært sjelden brukte jeg tid på å tråle mappestrukturen i startmenyen. Mitt bruk var enten åpne menyen å klikke hurtigvalg, skrive programnavn + enter, eller åpne kontrollpanel etc.

 

For å starte bakerst, Poweruser menyen (Win + X) i W8 fikser de "administrative" valgene på en langt bedre måte. Ut over dette bruker jeg Win + skriv programnavn + Enter, eller klikker på ikonene til de programmene jeg har fremme som hurtigvalg.

 

Jeg har altså akkurat samme bruksmønster som før. At menyen dekker hele skjermen er for meg ikke noe problem da jeg sjelden/aldri hadde behov for å se desktoppen samtidig som jeg var i menyen.

 

I tillegg benytter jeg imidlertid en del av den nye funksjonaliteten som ligger i "metrogrensesnittet", og de "metrobaserte" applikasjonene. Med live tiles får jeg frem en hel mengde nyttig (for meg) informasjon bare ved å klikke på Win-tasten. Dette fordrer så klart at man tar i bruk denne funksjonaliteten.

 

Derfor er startskjermen for meg bedre enn startmenyen, som var grei nok, men som ikke hadde noen avgjørende betydning for meg i Win7. Hadde jeg gått andre veien, fra Win8 til Win7 hadde jeg imidlertid savnet en del av mulighetene jeg hadde i Win8.

 

Det jeg imidlertid mener er problematisk for en ny bruker i Win8 (på en desktop) er en hel del små ting.

- PDF'er og bilder etc. åpnes default i metroapper.

- Håndteringen av metroapper er forskjellig fra x86 apper, forvirrende i starten.

- IE på startsiden starter IE som metro app, og IE på startlinjen starter x86 versjonen. Men når EU krav fjerner IE fra startlinjen må du høyreklikke IE for metro for å feste IE for x86 på startlinjen.

 

Og slik kunne jeg fortsette med små ting som er irriterende når du først tar i bruk Win8. Minimalt med justeringen eliminerer det meste av denne problematikken, og man lærer fort å bruke metro apps og x86 apps om hverandre. Men denne leamikken og flyten i starten mener jeg er et større problem enn hvor vidt det er en startside med firkanter eller en startmeny.

 

PS: Angrybirds på 80" smartboard er kult.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Søkingen er akkurat som før, bare at man kun får opp programmer som default, og skjermen blokkeres, altså verre.

I startmenyen kan man også få opp direkte snarveier til alle programmer på "laveste nivå" i menyen.

 

Titles er som widgets bare mye mere unyttig og begrenset (men har ikke så mye med startmenyen å gjøre som sådan)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vell, står du i startmenyen er det et klikk ekstra for å velge dokumenter når du søker. Alternativt klikker du Win+F. Resultatene som vises etter et filsøk i Windows 8 inneholder flere detaljer om de aktuelle filene enn de som vises i det lille feltet som er til rådighet for søkeresultater i startmenyen. Søker du for eksempel på lydfiler vil du se filnavn, forfatter og album. Mouseover på søkeresultetene gir enda mer informasjon.

 

Hvor vidt tiles er nyttig eller unyttig faller mye på i hvor stor grad du benytter deg av dem. Jeg har flere tiles som jeg anser som nyttige å ha. De har kanskje ikke så mye med startmenyen å gjøre som sådan, rent bortsett fra at alla metroapps, som får ikonet på startmenyen, kan settes opp til å publisere informasjon. Alt etter hvilket program det er, hvordan det implementeres, og hvilke behov du har avgjør om det er mer eller mindre nyttig. I og med at det er ikonet til programmene som gir denne informasjonen, og at startsiden er lett tilgjengelig vil jeg si det er en naturlig del av startsiden. Men ja, det er i praksis en form for widgets.

 

Men igjen, missforstå meg rett. Alle må få like eller ikke like startsiden. Men jeg har svært vanskelig for å se at startsiden vs startmenyen skal være selve årsaken til at man ikke oppgraderer til Win8. Jeg har brukt Win8 på jobb og hjemme siden midten av august, og jeg ser ikke at startsiden på noen måte skulle diskvalifisere Win8. Da er det som jeg skriver helt andre ting relatert til blandingen av metro og x86 som er mye mer problematisk enn selve startsiden. Problemer som ikke løses av en startmeny addon.

 

Men jeg tror vi bare får agree to disagree på akkurat dette med om startmeny eller startside er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på alle beskrivelsene og testen , som alle komenteren om startmenyen så er det nettop flisen ( som tar for mye plass ) og stertskjermen som tar for mye plass som er problemet .

 

Slik jeg fårstår det så er det at man har noen få "ikoner" blåses opp til gigant størlse på skjermen

problemet er nok at de iriterer mest

 

Slik jeg forstår det så er problemt med menyen at det ikke er noe som tilsier hva som er naturlige valg

Det var tydligere med en gamle menyen

 

Hvorfor kunne man ikke få velge mellom flere utgaver her ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Men hvordan kan jeg få fargeoppsettet som i Windows 7? Det er altfor lite kontrast og mye blasse farger i Windows 8, som gjør ting mindre lesbart.

 

Vel, jeg kan svare på spørsmålet selv: Det er ikke mulig å endre fargeoppsettet i Windows 8.

 

Lenke til kommentar

Hvis man ser på alle beskrivelsene og testen , som alle komenteren om startmenyen så er det nettop flisen ( som tar for mye plass ) og stertskjermen som tar for mye plass som er problemet .

 

Slik jeg fårstår det så er det at man har noen få "ikoner" blåses opp til gigant størlse på skjermen

problemet er nok at de iriterer mest

 

Slik jeg forstår det så er problemt med menyen at det ikke er noe som tilsier hva som er naturlige valg

Det var tydligere med en gamle menyen

 

Hvorfor kunne man ikke få velge mellom flere utgaver her ?

 

Slik jeg ser det er det mer enn nok plass på startskjermen for alle programmene 99% av brukerene har behov for til daglig, uten å scrolle.

 

Har jeg behov for programmer jeg bruker sjelden eller av andre grunner ikke ligger på selve startsiden, åpner jeg programvisningssiden (Win+q eller høyreklikk startside + alle apper) der jeg har plass til ca 130 ikoner på en 1920x1200 skjerm. Under programvisningssiden er programmene gruppert.

 

Som jeg har skrevet før, smak er smak. Jo, jeg kan se at noen liker den gamle bedre, spesielt ved første øyekast. For all del, skift gjerne til en startmeny add on. Det er bare det at ikke ikke kan se noen grunn, annet enn en umiddelbar følelse av at man likte det gamle bedre, til å gjøre det. Jeg ser få reelle problemer til at selve startsiden skulle være en dealbreaker i seg selv. Det er andre helt elementære ting som i mye større grad er irriterende for oss og forvirrende for nye brukere, men disse er det svært få som en gang nevner.

 

Det er lenge siden jeg hadde en startmeny som var ekstremt strukturert i et nøye planlagt mappehierarki. Jeg er rundt hos svært mange windowsbrukere i løpet av året, og jeg tørr påstå at 99.9% av brukerne ikke har noen formening om strukturering av startmenyen. De aller fleste klikker sjelden på "alle programmer".

 

Det er altså en ørliten prosent powerbrukere som faktisk savner noe funksjonalitet fra startmenyen. For resten grunner det ut i følelser, eller at man har lest artikler skrevet av powerbrukere om at startsiden er bare sorgen.

 

Jeg har rullet ut Win8 til en del brukere, og ganske nøyaktig ingen har spurt etter startmenyen. Jeg samlet da disse brukerne på et 15min kurs i Win8 startsiden og bruk av metroaps før utrulling. Det var tilstrekkelig for at de skulle kunne ta i bruk maskinene til sine daglige oppgaver.

 

Det du skriver om naturlige valg skjønner jeg ikke noe av. Skal du åpne Word, klikker du på ikonet for Word.

 

PS: Ved utrulling av Win8 må UAC slås på minimums minste nivå. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De aller fleste klikker sjelden på "alle programmer".

 

Det har du rett i. For meg går det uker mellom hver gang jeg er innom start-menyen, og enda sjeldnere "Alle programmer". Det er for å finne program som jeg bruker så sjelden at jeg ikke husker navnet, men kjenner det igjen når jeg ser det i menyen. I slike tilfeller er enhver søkefunksjon ubrukelig, for hva skal du søke etter når du ikke vet hva det heter? Her gir faktisk den gamle start-menyen en visuelt enklere tilgjengelig oversikt.

Lenke til kommentar

Det morroe her er at vi begge mener vi kan gjøre mer i henholdsvis startsiden og startmenyen. Personlig er/var startmenyen for meg en liste over mapper med ikoner som startet programmer. Samt noen hurtigvalg. Svært sjelden brukte jeg tid på å tråle mappestrukturen i startmenyen. Mitt bruk var enten åpne menyen å klikke hurtigvalg, skrive programnavn + enter, eller åpne kontrollpanel etc.

 

For å starte bakerst, Poweruser menyen (Win + X) i W8 fikser de "administrative" valgene på en langt bedre måte. Ut over dette bruker jeg Win + skriv programnavn + Enter, eller klikker på ikonene til de programmene jeg har fremme som hurtigvalg.

 

Jeg har altså akkurat samme bruksmønster som før. At menyen dekker hele skjermen er for meg ikke noe problem da jeg sjelden/aldri hadde behov for å se desktoppen samtidig som jeg var i menyen.

 

I tillegg benytter jeg imidlertid en del av den nye funksjonaliteten som ligger i "metrogrensesnittet", og de "metrobaserte" applikasjonene. Med live tiles får jeg frem en hel mengde nyttig (for meg) informasjon bare ved å klikke på Win-tasten. Dette fordrer så klart at man tar i bruk denne funksjonaliteten.

 

Derfor er startskjermen for meg bedre enn startmenyen, som var grei nok, men som ikke hadde noen avgjørende betydning for meg i Win7. Hadde jeg gått andre veien, fra Win8 til Win7 hadde jeg imidlertid savnet en del av mulighetene jeg hadde i Win8.

 

Det jeg imidlertid mener er problematisk for en ny bruker i Win8 (på en desktop) er en hel del små ting.

- PDF'er og bilder etc. åpnes default i metroapper.

- Håndteringen av metroapper er forskjellig fra x86 apper, forvirrende i starten.

- IE på startsiden starter IE som metro app, og IE på startlinjen starter x86 versjonen. Men når EU krav fjerner IE fra startlinjen må du høyreklikke IE for metro for å feste IE for x86 på startlinjen.

 

Og slik kunne jeg fortsette med små ting som er irriterende når du først tar i bruk Win8. Minimalt med justeringen eliminerer det meste av denne problematikken, og man lærer fort å bruke metro apps og x86 apps om hverandre. Men denne leamikken og flyten i starten mener jeg er et større problem enn hvor vidt det er en startside med firkanter eller en startmeny.

 

PS: Angrybirds på 80" smartboard er kult.

 

Amen! Det er så fantastisk kjapt,enkelt og effektivt! Den gamle mappestrukturen i startmenyen tok unødvendig mye tid å manøvrere i.

 

Men enkelte er så fastgrodd i gammel dritt, at de vil ikke skjønne\innse\forstå uansett hva som skjer.

 

Og enkelte har jo ikke prøvd produktet engang, men baserer kommentarene sine på hva de tror,har hørt og lest på nettet.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har du rett i. For meg går det uker mellom hver gang jeg er innom start-menyen, og enda sjeldnere "Alle programmer". Det er for å finne program som jeg bruker så sjelden at jeg ikke husker navnet, men kjenner det igjen når jeg ser det i menyen. I slike tilfeller er enhver søkefunksjon ubrukelig, for hva skal du søke etter når du ikke vet hva det heter? Her gir faktisk den gamle start-menyen en visuelt enklere tilgjengelig oversikt.

Du kan jo fint samle programmer du bruker ofte i ett 'hjørne' av startskjermen, og på den måten oppnå en 'visuelt enklere tilgjengelig oversikt'.

Lenke til kommentar

Riktignok bruker jeg windows 7 , så jeg bruker den gamle menyen.

hvordan skal man klare å finne frem hvis man har mange tiltals programmer på pcen , som det naturligvis ikke er plass til i den nye menyen ( slik jeg har fått den presentert ).

 

Da er man avhengig av en liste der man kan lette opp ukjnte ( de man ikke husker navnet på) prgrammer

Hvordan løseses det i den nye menyen

 

Og det finnes tilfeller der man vil ha oversikt over hva som er bak menyen samtidig som menyen er frememe

 

Hvor mange programm ikoner har man plass til på denne startskjermen ?

Slik jeg her fått dfet beskrevet så var det ikke plass til mere 10-20 programmer uten at man måtte scrolle skjermbilde

har man 50 der man ikke husker navnet på alle så blir det vanskelig å holde oversikten

Lenke til kommentar

Riktignok bruker jeg windows 7 , så jeg bruker den gamle menyen.

hvordan skal man klare å finne frem hvis man har mange tiltals programmer på pcen , som det naturligvis ikke er plass til i den nye menyen ( slik jeg har fått den presentert ).

 

Da er man avhengig av en liste der man kan lette opp ukjnte ( de man ikke husker navnet på) prgrammer

Hvordan løseses det i den nye menyen

Du skroller bortover (navigerer) til venste eller høyre. Og man søker etter programmer ved å dra musepekeren opp i det høyre hjørnet og velge "Søk". Akuratt som "søk" i WIndows 7, bare mer renere og oversiktelig (syns jeg).

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det svare jeg forventet , mem det får så være

 

Det som jeg synes er problematisk er nettop side scroll i slike tilfeller ( mminner veldig stert om det som er på smarttelefoner )

hvorfor scroller man ikke opp ellelr ned .

Det synes jeg er mer naturlig ( det gøres jo på smarttelefoenene )

Lenke til kommentar

Debatten her er illustrerende: Effektive power-brukere som har drøssevis med programmer installert, og bruker mange av dem samtidig, de synes gjerne at Windows 8 er håpløs, mens den vanlige bruker, kanskje også ganske fersk på datafronten, synes gjerne ting er blitt enklere i nye Windows.

 

Begge har rett. Det har vært en bevisst politikk fra Microsoft, minst siden Windows XP, å skjule de mer avanserte funksjonene fra den vanlige bruker, og gjøre enkel databehandling og lek mer tilgjengelig for de uerfarne. Det har de lyktes med, men konsekvensen er selvfølgelig en stadig mer tungrodd hverdag for storbrukere som benytter data som verktøy. Microsoft bryr seg ikke om det, for det er salg til massene som gir mest penger i kassen, dessuten regner de med at erfarne databrukere finner løsninger uansett. Start-menyen tilbake er et eksempel på det.

Endret av twb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Debatten her er illustrerende: Effektive power-brukere som har drøssevis med programmer installert, og bruker mange av dem samtidig, de synes gjerne at Windows 8 er håpløs, mens den vanlige bruker, kanskje også ganske fersk på datafronten, synes gjerne ting er blitt enklere i nye Windows.

 

Begge har rett. Det har vært en bevisst politikk fra Microsoft, minst siden Windows XP, å skjule de mer avanserte funksjonene fra den vanlige bruker, og gjøre enkel databehandling og lek mer tilgjengelig for de uerfarne. Det har de lyktes med, men konsekvensen er selvfølgelig en stadig mer tungrodd hverdag for storbrukere som benytter data som verktøy. Microsoft bryr seg ikke om det, for det er salg til massene som gir mest penger i kassen, dessuten regner de med at erfarne databrukere finner løsninger uansett. Start-menyen tilbake er et eksempel på det.

 

Tja, du har noen poeng her, men det er tydelig at MS har prøvd å gi oss Powerbrukere også litt av det vi trenger, personlig jobber jeg i et "hybrid" miljø der jeg brukere flere programmer i desktop modus.

 

Det største problemet ligger dog i overgangen og å bli kvitt gamle vaner, det er dog en del mangler med det nye Gui'et som bør kunne løses :

 

*Hvorfor kan ikke programmene samles / grupperes enklere under et ikon feks som igjen kan vise innholdet når man peker med mus eller holder fingeren på den en liten stund.

 

*Bør være mulig å Navigere både opp / ned og til sidene , Spesielt kjekt når man har samlet en del programmer og navngitt dem i forhold til bruksområde. Personlig er ikke dette et stort minus for meg da sideveis scrolling går greit , men hadde vært kult med 3D zooming.

 

Har testet litt de forskjellige "Start" knappene og vet ikke helt om jeg er 100% fornøyd med noen av dem, hovedsakelig er dette pga noen småproblemer med kompabilitet osv.

Lenke til kommentar

Det har de lyktes med, men konsekvensen er selvfølgelig en stadig mer tungrodd hverdag for storbrukere som benytter data som verktøy. Microsoft bryr seg ikke om det, for det er salg til massene som gir mest penger i kassen, dessuten regner de med at erfarne databrukere finner løsninger uansett. Start-menyen tilbake er et eksempel på det.

Tja, det er "storbrukerne" som sitter som administratorer, og de kan fort administrere flere tusen lisenser. Hvis de ikke liker den nye Windows-versjonen, beholder de den gamle. Det er *mange* bedrifter som fremdeles kjører Windows XP all over - og mange som i disse dager oppgraderer til Windows 7, fordi MS "tvinger" dem... De kjører kanskje "hacks" privat , men de ruller ikke ut det i enterprise-miljøer - det er alt for sårbart for evt. sikkerhetshull.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har høynet oppgavelinje til tre linjer, og skjules automatisk. Har også lagt til verktøylinjer for mappene Programmer, Dokumenter og en egen mappe for Kommandoer. Har du mange snarveier på Skrivebordet kan du også dra den mappen ned på oppgavelinjen.

I tillegg har jeg alle mine mest brukte snarveier som ikoner på oppgavelinjen.

Man trenger ikke de tredje parts programmene, egentlig.

 

Snerte, som man sier på disse kanter :-)

Lenke til kommentar

Debatten her er illustrerende: Effektive power-brukere som har drøssevis med programmer installert, og bruker mange av dem samtidig, de synes gjerne at Windows 8 er håpløs, mens den vanlige bruker, kanskje også ganske fersk på datafronten, synes gjerne ting er blitt enklere i nye Windows.

 

Begge har rett. Det har vært en bevisst politikk fra Microsoft, minst siden Windows XP, å skjule de mer avanserte funksjonene fra den vanlige bruker, og gjøre enkel databehandling og lek mer tilgjengelig for de uerfarne. Det har de lyktes med, men konsekvensen er selvfølgelig en stadig mer tungrodd hverdag for storbrukere som benytter data som verktøy. Microsoft bryr seg ikke om det, for det er salg til massene som gir mest penger i kassen, dessuten regner de med at erfarne databrukere finner løsninger uansett. Start-menyen tilbake er et eksempel på det.

 

Etter å etterhvert ha snakket med en god del "vanlige brukere" som har fått win8, så deler jeg ikke ditt syn, deres glede over win8 er i aller beste fall moderat.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...