Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, er relativt ny når det kommer til logaritmer, så det jeg lurer på er hvordan man regner ut logaritmene 2-9 for hånd.

 

For eksempel ender jeg opp med  x = lg3/lg2 som gir x = 1,6 ish.. men som sagt, hvordan finner jeg logaritmen av 3 og 2? 

 

 


Takk på forhånd

Endret av The Martian
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker vi substitusjonsregelen, og ikke delvis integrasjon her?

oZbMGC6.gif

3RXu32Y.gif

 

Eksponenten er i andre potens, og polynomet (x) foran eksponentialdelen av produktet er i første potens. Dermed er det naturlig å bruke substitusjon, siden du deler på den deriverte til eksponenten, som da er av samme orden som polynomet. Hadde uttrykket vært x^2e^(-x^3) ville du benyttet akkurat samme metode, om du ser poenget.

Lenke til kommentar

Stusser litt på en del av et eks i boka.

 

(n+1)^2 - (n-1)^2 =

 

Jeg bruker første kvdsetning, så andre kvdsetning og får:

 

=n^2+2n+1 - n^2-2n+1

 

Men boka gir dette:

 

=n^2+2n+1 - n^2+2n-1

 

Siste minus og pluss har byttet plass uten at jeg helt forstår. Gi meg en pekepinn her noen.

 

 

Lenke til kommentar

Stusser litt på en del av et eks i boka.

 

(n+1)^2 - (n-1)^2 =

 

Jeg bruker første kvdsetning, så andre kvdsetning og får:

 

=n^2+2n+1 - n^2-2n+1

 

Men boka gir dette:

 

=n^2+2n+1 - n^2+2n-1

 

Siste minus og pluss har byttet plass uten at jeg helt forstår. Gi meg en pekepinn her noen.

 

Fordi -(n-1)^2=-(n^2-2n+1)=-n^2+2n-1

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg mangler noe kunnskap om delebrøkspalting og etter mye googling blir jeg ikke klokere egentlig. 

 

Problemet oppstår når jeg har noe slik som dette:

 

(x^2)/((x+2)^3 )

 

Normaltsett deler en det jo opp i 3 stykker med konstanter i teller, men jeg er usikker på om dette går nå. Jeg har prøvd å dele det opp på denne metoden: 

 

(x^2)/((x+2)^3 ) = (A/(x+2)) + (B/(x+2)^2) + (C/(x+2)^3)

 

Sitter da igjen med dette: 

 

(x^2) = (A*(x+2)^2) + (B*(x+2)) + C

 

Løser så for C og får C = 4. Men så stopper det opp for meg, hvordan løser jeg videre for A og B? De blir jo null ved samme x verdi? 

 

Skjønner ikke at jeg ikke har kommet over dette enda, men kan ikke husket å ha jobbet med slike problemer før. Kom over det i ett forkurs som vi har hatt denne uken før matematikk 1, og dette skal være kunnskap som vi skal ha fra før vistnok. 

 

Kan noen gi meg en pekepin, evt henvise til en plass dette er forklart? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Du kan sette det opp som et likingssett og løse det.

 

(x^2) = (A*(x+2)^2) + (B*(x+2)) + C

Når du har komt så langt så ganger du ut alle parantsene på høyre side. La ventsre side være. Så samler du x^2, x, x^3 osv utenfor paranteser.

 

Dkan du ende opp med noe som dette(jeg bare finner på noe nå)

chart?cht=tx&chl=x^{2}=x^{2}(-A+2C)+x(3B+A) + 4C

 

Da kan man se at man får et likingssett.

chart?cht=tx&chl=-A+2C=1

chart?cht=tx&chl=3B+A=0

chart?cht=tx&chl=4C=0

 

Satser på at det er forståelig.

Lenke til kommentar

Du kan sette det opp som et likingssett og løse det.

 

(x^2) = (A*(x+2)^2) + (B*(x+2)) + C

Når du har komt så langt så ganger du ut alle parantsene på høyre side. La ventsre side være. Så samler du x^2, x, x^3 osv utenfor paranteser.

 

Dkan du ende opp med noe som dette(jeg bare finner på noe nå)

chart?cht=tx&chl=x^{2}=x^{2}(-A+2C)+x(3B+A) + 4C

 

Da kan man se at man får et likingssett.

chart?cht=tx&chl=-A+2C=1

chart?cht=tx&chl=3B+A=0

chart?cht=tx&chl=4C=0

 

Satser på at det er forståelig.

 

Jeg forstår hva du er inne på men jeg ser ikke helt sammenhengen i stykket, i første ledd får jeg jo en annen grads ligning så jeg kan ikke trekke noe ut der, og neste er det jo bare x i ene leddet så får ikke trekt ut noe der heller. Er det noe jeg missforstår? 

 

Normalt sett har jeg bare løst dette med å sette inn verdier for x slik at en får 0 og så har en løsning for en konstant osv. Men dette ble helt nytt for meg :S

Lenke til kommentar

Cluet er at koeffisientene foran hver potens av x må være den samme. Har du intet x-ledd på venstre side? Javel, da må koeffisienten foran x (etter at du har multiplisert ut alt og samlet det sammen) være 0 på høyre side for at likheten skal gjelde. Gjør du det for x^2, x og konstantleddet har du tre ligninger med tre ukjente (A, B og C), som kan løses.

Lenke til kommentar

Normalt sett har jeg bare løst dette med å sette inn verdier for x slik at en får 0 og så har en løsning for en konstant osv. Men dette ble helt nytt for meg :S

 

Å bruke nullpunkter fungerer kun når faktorene er forskjellige. Metoden jeg prøvde å legge frem er den som alltid virker.

 

Man endrer opp med to polynomer som er like hverandre til slutt. f.eks noe som dette

chart?cht=tx&chl=3x^{2}+x+5=x^{2}(-A+2C)+x(3B+A) + 4C

 

Da kan man sette opp følge likingssett. Man ser da på hver grad av x og setter koeffisentene på høyre og venstre side lik hverandre

chart?cht=tx&chl=-A+2C=3

chart?cht=tx&chl=3B+A=1

chart?cht=tx&chl=4C=5

Lenke til kommentar

Hei! Kan dere hjelpe meg med følgende oppgave? 

Jeg kan ikke bruke logaritme, har ingen hjelpemidler. (heller ikke kalkulator) 

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme igang , og hvordan jeg tenker meg frem. 

 

Er til emnet " Grunnkurs i matematikk for lærere" 

 

Altså, oppgave c II  (125^1/x=5) 

 

post-94598-0-89329000-1471427945_thumb.jpg

 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Her kan du tenke på to måter:

 

Først bruke denne regelen:

p><p>

Klarer du da se hva du evt. kan gjøre?

 

Den andre måten her er enkel og kan brukes siden vi her har en brøk i potensen der nevner er lik 1. Dvs. at om vi opphøyer med den motsatte brøken på begge sider får vi på venstre side chart?cht=tx&chl=(125^{\frac{1}{x}})^{\frac{x}{1}} = 125^{\frac{1}{x}\cdot\frac{x}{1}} = 125

Hva får du da på høyre side? Og klarer du se nå hva svaret evt. blir? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

fortell meg hva jeg gjør feil på B

 

oppgave tekst: 

 

En mann tjener 23.000 kr i måneden. Han må betale 7.000 kr i skatt.

A) Hvor mange prosent av lønna gå til å betale skatt?

B) Mannen får 6,7 % i lønnsøkning pga. godt arbeid. Hvor mye må han betale i skatt nå, med samme skatteprosent som i oppgave A?

 

A:

(Andel av grunnverdi/ grunnverdi) x 100% = 30,43% 

 

B:

Finner ny lønn:  23000+(6,7/100 x 23000)=24 541kr

 

Finner "andel av grunnverdi", det som har betaler i skatt fra den nye grunnverdien= 7467kr

 

Fasit: 7362kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...