Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg sitter litt i smørja. Jeg har muntlig eksamen i morgen men jeg klarer ikke regne ut volum av et basseng.

Bassenget er 25 m langt og 10 m bredt, dybden er 1 m i den ene enden og 3 m i den andre, bunnen er altså skrå. Noen tips?

 

Se for deg bassenget fra siden. Tegn en skisse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens, jeg sitter litt i smørja. Jeg har muntlig eksamen i morgen men jeg klarer ikke regne ut volum av et basseng.

Bassenget er 25 m langt og 10 m bredt, dybden er 1 m i den ene enden og 3 m i den andre, bunnen er altså skrå. Noen tips?

Husk at chart?cht=tx&chl=V=G\times h. Hva du velger som "grunnflate" er opp til deg.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Du låner 3 700 000 kroner. Lånet vil bli tilbakebetalt som et annuitetslån over 25 år med faste årlige tilbakebetalinger. Første tilbakebetaling er ett år etter låneopptak. Den årlige renten er 3.7 %.

 

a) Hva blir den faste årlige tilbakebetalingen?

b) Hvor mye er renter og hvor mye er avdrag i den siste tilbakkebetalingen?

c) Rett etter den 15. innbetalingen bestemmer du deg for å tilbakebetale det som gjenstår av lånet. Hvor mye må du betale?

 

Får til a), men skjønner ikke helt hvordan man regner b og c. Er det formel for det eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Hvilket nivå er dette? Med andre ord: Har du regnet det ut selv eller brukt en lånekalkulator fra nett? 

 

Men i a) har du regnet ut hvor mye innbetalingsbeløpet er. Renter og innbetaling siste år skal tilsammen utgjøre det beløpet. Derfra kan du sette opp en likning for å finne hvor mye som er renter og hvor mye som er avdrag.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en sannsynlighetsoppgave (binomisk fordeling) som jeg lurer på hvordan man regner ut. Oppgaven er:

 

På en t-bane regner vi med at sannsynligheten for å bli utsatt for kontroll er 0,025. Vi reiser 40 turer med t-banen. Finn sannsynligheten for å bli kontrollert annenhver gang.

 

Svaret er 1,097*10^-32. Hvordan kommer man fram til det? (Har formelen men vet ikke hvilke tall som skal fylles ut etc)

Lenke til kommentar

Binomisk sannsynlighet har ikke hukommelse, så sannsynligheten er lik hver gang. Og hva blir sannsynligheten for å ikke bli kontrollert?

 

For å ikke bli tatt blir 1-0,025= 0,975. Og på 40 turer så skal man bli kontrollert totalt 20 ganger om man bli sjekket annenhver gang. Men om jeg fyller inn 20 i formelen for P(X=20) får jeg 7,56*10^-22 som er mye høyere.

Lenke til kommentar

Hvilken formel er det du har satt inn i? Og har du husket å gange med sannsynligheten for at du ikke blir kontrollert 20 ganger?

 

Formel nr 2 på denne wikipediasiden: https://no.wikipedia.org/wiki/Binomisk_fordeling     ,altså px (k) hvor

n=40

k=20

p for kontroll=0,025

 

Får da svar 7,56*10^-22

 

Prøvd å regne sannsynligheten for å ikke bli kontrollert 20 ganger. Altså med tallene:

n=40

k=20

p for ikke kontroll= 0,975

 

Får da samme svar som over: 7,56*10^-22   (!?)

Lenke til kommentar

 

Hvilken formel er det du har satt inn i? Og har du husket å gange med sannsynligheten for at du ikke blir kontrollert 20 ganger?

 

Formel nr 2 på denne wikipediasiden: https://no.wikipedia.org/wiki/Binomisk_fordeling     ,altså px (k) hvor

n=40

k=20

p for kontroll=0,025

 

Får da svar 7,56*10^-22

 

Prøvd å regne sannsynligheten for å ikke bli kontrollert 20 ganger. Altså med tallene:

n=40

k=20

p for ikke kontroll= 0,975

 

Får da samme svar som over: 7,56*10^-22   (!?)

 

 

 

Du har to mulige utfall:

 

XYXYXYXYXY....

YXYXYXYXYX...

 

Sannsynligheten for hvert av de er

 

chart?cht=tx&chl=0.025^{20}*0.975^{20}=5.48*10^{-33}

 

For å finne den totale sannsynligheten må du gange med to, og du får da at chart?cht=tx&chl=P=1.096*10^{-32}

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken formel er det du har satt inn i? Og har du husket å gange med sannsynligheten for at du ikke blir kontrollert 20 ganger?

 

Formel nr 2 på denne wikipediasiden: https://no.wikipedia.org/wiki/Binomisk_fordeling     ,altså px (k) hvor

n=40

k=20

p for kontroll=0,025

 

Får da svar 7,56*10^-22

 

Prøvd å regne sannsynligheten for å ikke bli kontrollert 20 ganger. Altså med tallene:

n=40

k=20

p for ikke kontroll= 0,975

 

Får da samme svar som over: 7,56*10^-22   (!?)

 

 

 

Du har to mulige utfall:

 

XYXYXYXYXY....

YXYXYXYXYX...

 

Sannsynligheten for hvert av de er

 

chart?cht=tx&chl=0.025^{20}*0.975^{20}=5.48*10^{-33}

 

For å finne den totale sannsynligheten må du gange med to, og du får da at chart?cht=tx&chl=P=1.096*10^{-32}

 

 

Takk skal du ha! Det hadde jeg nok ikke klart å resonnere meg fram til. Er dette er formel som er nedskrevet eller må man bare tenke logisk?

Lenke til kommentar

Den binomiske formelen du referer til gjelder bare når oppgaven er utformet "Hva er sannsynligheten for at man blir kontrollert 20 ganger?" 

 

Tipset er å sjekke hva oppgaven spør om. Selv om du har en rekke XXXXXXXXXXYYYYXXXYXYXYXY... der du blir trukket ut 20 ganger, så er ikke kravet om at man blir trukket ut hver gang oppfylt. Kanskje ikke nedskrevet, men du kunnen nok kommet frem til en del regning med gunstige/mulige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...