Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei :)

Sitter her og jobber med noen matteoppgaver, men har satt meg litt fast og lurer på om noen kan hjelpe meg litt :)

1. Hvordan anvender man for eksempel konjugasetningen 2 ganger?

2. Skal forkorte denne brøken: 

                   x^4-1

-----------------------------------------

          (x^2+x-2)(x+1)

Har forsøkt forskjellige metoder på begge to og virker som det blir rett, men har en sterk mistanke om at det jeg har gjort er feil og en tilfeldig løsning for å ende opp med riktig svar.

Håper noen der ute kan hjelpe meg med disse 2 spørsmålene :)

Takk på forhånd!

Endret av XxAnonymousxX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg har sett på dette oppgaven veldig lenge, og skjønner den ikke og får ikke til?:(

 

 

 

 

Volumet til en kule med radius r er gitt ved  V = 4π/3 r^3

 

 

a) Skriv opp volumet når r = R0, r = 2R0 og r = 3R0 . Finn den absolutte og relative endringen til volumet når radien blir i) doblet, ii) tredoblet.

 

 

b) Benytt formelen (1) til å finne radien r uttrykt ved hjelp av volumet V . Finn den absolutte og relative endringen til radien n ̊ar volumet blir i) doblet, ii) tredoblet.

 

 

Lenke til kommentar

Hei :)

Sitter her og jobber med noen matteoppgaver, men har satt meg litt fast og lurer på om noen kan hjelpe meg litt :)

1. Hvordan anvender man for eksempel konjugasetningen 2 ganger?

2. Skal forkorte denne brøken: 

                   x^4-1

-----------------------------------------

          (x^2+x-2)(x+1)

Har forsøkt forskjellige metoder på begge to og virker som det blir rett, men har en sterk mistanke om at det jeg har gjort er feil og en tilfeldig løsning for å ende opp med riktig svar.

Håper noen der ute kan hjelpe meg med disse 2 spørsmålene :)

Takk på forhånd!

 

1. Hvis du anvender konjugatsetningen på a^2-b^2 så får du (a+b)(a-b). a-b er jo lik sqrt(a)^2-sqrt(b)^2, så da kan du benytte konjugatsetningen på nytt på den.

2. Kan du ikke vise hva du har prøvd da?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Oppgave jeg lurer er litt usikker på:
 
Ta utgangspunkt i en bedrift som kan selge enheter av godet x til en fast pris på kr. 600 pr. enhet. Bedriftens totale kostnader er gitt ved funksjonen X = 100000 + 3x^2. Bedriften har profittmaksimering som målsetting.
 
(a) Hvor stort er bedriftens maksimale overskudd?
(b) Hvor stort blir overskuddet dersom prisen øker til 720?
 
Mitt svar a):
Inntektsfunksjon (I) = 600x, der x er antall solgte/produserte
Kostnadsfunksjon (X) = 100000 + 3x^2, der x er antall solgte/produserte
Profittfunksjon (P) = I-X = 600x-100000+3x^2
 
Maksimal profitt finner jeg ved å derivere profittfunksjonen og sette lik null(??). Får da:
P'(x)= 600-6x
600-6x=0
x=100   -----> altså 100 produserte/solgte enheter gir størst profitt. Dette gir resultatet:
 
Setter det inn i min profittfunksjon (P):
P= (600*100) - 100000+3*100^2
P= 60000 - 130000
P= -70000. (Stort underskudd i stå fall. Er dette riktig svar på oppgave a)??)
Lenke til kommentar

 

Hei :)

Sitter her og jobber med noen matteoppgaver, men har satt meg litt fast og lurer på om noen kan hjelpe meg litt :)

1. Hvordan anvender man for eksempel konjugasetningen 2 ganger?

2. Skal forkorte denne brøken:

x^4-1

-----------------------------------------

(x^2+x-2)(x+1)

Har forsøkt forskjellige metoder på begge to og virker som det blir rett, men har en sterk mistanke om at det jeg har gjort er feil og en tilfeldig løsning for å ende opp med riktig svar.

Håper noen der ute kan hjelpe meg med disse 2 spørsmålene :)

Takk på forhånd!

1. Hvis du anvender konjugatsetningen på a^2-b^2 så får du (a+b)(a-b). a-b er jo lik sqrt(a)^2-sqrt(b)^2, så da kan du benytte konjugatsetningen på nytt på den.

2. Kan du ikke vise hva du har prøvd da?

Takk for svar:)

Problemet på det første spørsmålet er at vi har 3 parateser. Oppgaven er som følgende:

Vis at:

X^4-1 = (x^2+1)(x+1)(x-1)

 

På den andre oppgaven er det nærmeste jeg har kommet dette:

x^3-1

---------

x^2+x-2

 

Altså kun kvittet meg med (x+1) oppe og nede. Aner ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar

 

Oppgave jeg lurer er litt usikker på:
 
Ta utgangspunkt i en bedrift som kan selge enheter av godet x til en fast pris på kr. 600 pr. enhet. Bedriftens totale kostnader er gitt ved funksjonen X = 100000 + 3x^2. Bedriften har profittmaksimering som målsetting.
 
(a) Hvor stort er bedriftens maksimale overskudd?
(b) Hvor stort blir overskuddet dersom prisen øker til 720?
 
Mitt svar a):
Inntektsfunksjon (I) = 600x, der x er antall solgte/produserte
Kostnadsfunksjon (X) = 100000 + 3x^2, der x er antall solgte/produserte

Profittfunksjon (P) = I-X = 600x-100000+3x^2

 
Maksimal profitt finner jeg ved å derivere profittfunksjonen og sette lik null(??). Får da:
P'(x)= 600-6x
600-6x=0
x=100   -----> altså 100 produserte/solgte enheter gir størst profitt. Dette gir resultatet:
 
Setter det inn i min profittfunksjon (P):
P= (600*100) - 100000+3*100^2
P= 60000 - 130000
P= -70000. (Stort underskudd i stå fall. Er dette riktig svar på oppgave a)??)

 

Du har skrevet et pluss i stedet for minus i profittfunksjonen din, men du har regnet med minus. Bortsett fra den lille detaljen er det riktig.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

 

 

Oppgave jeg lurer er litt usikker på:
 
Ta utgangspunkt i en bedrift som kan selge enheter av godet x til en fast pris på kr. 600 pr. enhet. Bedriftens totale kostnader er gitt ved funksjonen X = 100000 + 3x^2. Bedriften har profittmaksimering som målsetting.
 
(a) Hvor stort er bedriftens maksimale overskudd?
(b) Hvor stort blir overskuddet dersom prisen øker til 720?
 
Mitt svar a):
Inntektsfunksjon (I) = 600x, der x er antall solgte/produserte
Kostnadsfunksjon (X) = 100000 + 3x^2, der x er antall solgte/produserte

Profittfunksjon (P) = I-X = 600x-100000+3x^2

 
Maksimal profitt finner jeg ved å derivere profittfunksjonen og sette lik null(??). Får da:
P'(x)= 600-6x
600-6x=0
x=100   -----> altså 100 produserte/solgte enheter gir størst profitt. Dette gir resultatet:
 
Setter det inn i min profittfunksjon (P):
P= (600*100) - 100000+3*100^2
P= 60000 - 130000
P= -70000. (Stort underskudd i stå fall. Er dette riktig svar på oppgave a)??)

 

Du har skrevet et pluss i stedet for minus i profittfunksjonen din, men du har regnet med minus. Bortsett fra den lille detaljen er det riktig.

 

Ok mulig jeg har rota litt med fortegna. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg føler meg ufattelig dum her jeg sitter, klarer ikke få riktig svar.

 

p><p>

 

Da får jeg at x = 1 eller x = 9

 

Jeg skal finne kritiske punkter, men jeg får bare ikke f'(x) = 0 til å stemme overens med grafene eller når jeg setter inn x-verdiene.

 

Det værste er at jeg ikke ser hvor feilen ligger, det er jo enkel derivasjon..

 

Intervallet er [-1,10]

Lenke til kommentar

jeg trenger hjelp til dette oppgåven her, skjønner den ikke???

 

 løpet av 10 år stiger prisen på et kilo tomater fra kr. 20.00 til kr. 38.00. Hva er den absolutte økningen? Hva er vekstfaktoren? Hva blir den prosentvise økningen? 

 

det  jeg fekk på absolutte auking er 18 kr, men vet ikke om den er rett, og vekstfaktoren skreiv jeg var 1,18, og jeg vet ikke hvordan man skal regne ut prosentvis øking?

 

har jeg gjort det rett???, 

 

Lenke til kommentar

jeg trenger hjelp til dette oppgåven her, skjønner den ikke???

 

 løpet av 10 år stiger prisen på et kilo tomater fra kr. 20.00 til kr. 38.00. Hva er den absolutte økningen? Hva er vekstfaktoren? Hva blir den prosentvise økningen? 

 

det  jeg fekk på absolutte auking er 18 kr, men vet ikke om den er rett, og vekstfaktoren skreiv jeg var 1,18, og jeg vet ikke hvordan man skal regne ut prosentvis øking?

 

har jeg gjort det rett???, 

 

Absolutt økning må jo bare være prisforskjellen i kroner, og det er jo tydelig 18 kroner. Ved prosentvis økning tar du utgangspunkt i den første prisen og ser hvor mye den andre er i forhold – 38 kroner i forhold til 20 kroner:

 

38/20 = 1,9 (vekstfaktor, hvis det da ikke er spørsmål om årlig vekstfaktor)

 

Gang med 100 for å få prosent så får du 190 %. Dvs. at 38 er 190 % av 20. En økning fra 100 % til 190 % er en økning på 90 %.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Du angriper problemet feil. Prosentregning tar utgangspunkt i startverdi og sluttverdi. Startverdien er 300, mens sluttverdien er 480 minus 20%, som det står i teksten.

 

skjønner ikke, kunne du vise meg framgangsmåten?

 

 

 

Jeg regner med at det første du kan begynne med er å trekke fra 20% av 400. Deretter kan du bruke denne verdien som sluttverdi, og 300 som startverdi, da finner du den prosentvise økningen. 

 

Steg 1: 400*0,8=x

Steg 2: 100%*(x-300)/300

Endret av bruker-343576
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...