Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor nøye er man egentlig i P-matten med gjeldende siffer? Jeg registrerer at dette er et eget delkapittel i en 1P-bok jeg har liggende, men det synes ikke som lærebokforfatterne har vært spesielt nøye med dette utover akkurat det delkapitlet. Jeg mistenker at det er i litt oppdragende forstand, at man ikke vil se 14 desimaler på brøker for eksempel, uten at lærer og sensor sitter og teller siffer på ethvert svar.

Noen tanker rundt dette? Er det noe poeng i å pirke borti slike ting dersom det f.eks. kun er ett ekstra siffer som har blitt med i svaret?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

For å ta et konkret eksempel innen samme tema i R1: dersom du f.eks. har en pakke frø som spirer med sannsynlighet 70%, så skal vel svaret på en sannsynlighet for noe gis med kun ett gjeldende siffer, da det kun er p som definerer antall gjeldende siffer. Jeg registrerer at fasit oppgir konsekvent disse svarene med fire desimaler, som i ett tilfelle gir fire gjeldende siffer :) I'm confused.

PS: er ingen elev, om det skulle være noen tvil.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: oppgaven er å finne omtrentlig antall primtall mindre enn 2^25964951-1, ved hjelp av formelen P=x/2,3lg(x), hvor x er primtallet og P er (tilnærmet) antall primtall mindre enn x.

(Burde brukt tex, men å skrive tex her og å skrive tex i kile er langt fra det samme, hvertfall for meg :) )

En mulighet er å bare slenge inn i en kalkulator, men hverken web2.0calc eller GeoGebra greier løse dette fordi verdiene blir for store. Jeg bruker da at 2^10=1024~1000=10^3, sløyfer -1, og får et svar som ikke er HELT på viddene, med en feil på omtrent 3% i eksponenten med grunntall 10 sammenlignet med fasit.

Er det en forenkling jeg misser her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville gått for R2. Det ekstra halve poenget du får ift. S2 tilsvarer ca. 1 karakter, så en 6 i S2 har lik innvirkning på snittet som en 5 i R2. I R2 slipper du også all den statistikken og sannsynligheten de har i S2, samt. at R2 gir et bedre grunnlag til mange matematikkemner på høyere studier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å dra ned nivået litt... sitter og titter i en S1-bok om ulikheter og løsningsområder. Regelen er at man skal sjekke alle "hjørner" for å finne maks/min-verdier for et gitt uttrykk; men i gitte tilfeller må hjørnene ha koordinater som er heltall (eksempelvis om oppgaven er salg av x enheter av en type og y av en annen type, og man skal finne maksimal inntekt). Er det noen regler som trer i kraft når de reelle hjørnene ikke har heltallige korodinater? Jeg føler det frister å sjekke alle heltallige kombinasjoner som ligger rett innenfor grensene til løsningsområdet, men det føles ganske overkill å tenke slik i S1...

Lenke til kommentar

Du kan fint bytte ut hva med x overalt, men det er ofte hensiktsmessig å ha en egen bokstav for å skille mellom den generelle funksjonsvariabelen x og det mer spesifikke eksempelet h.

 

 

Da ser jeg den, men .. 

 

Oppgave

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 19.47.13.png

 

Mitt svar

 

attachicon.gifIMG_4022.JPG

 

 

Dette skal være feil. Jeg tror feilen er noe grunnleggende. Hva er feilen?

 

Svaralternativene 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 20.06.33.png

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(\pi) = \lim_{h\to0}\frac{\cos(2\pi + 2h) - \cos(2\pi)}{h}

 

 

verken løsningen din (eller min) er et alternativ i svaralternativene i oppgaven (bilde 3). Da jeg trykket "None of these" var svaret mitt feil. 

Lenke til kommentar

 

Du kan fint bytte ut hva med x overalt, men det er ofte hensiktsmessig å ha en egen bokstav for å skille mellom den generelle funksjonsvariabelen x og det mer spesifikke eksempelet h.

 

 

Da ser jeg den, men .. 

 

Oppgave

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 19.47.13.png

 

Mitt svar

 

attachicon.gifIMG_4022.JPG

 

 

Dette skal være feil. Jeg tror feilen er noe grunnleggende. Hva er feilen?

 

Svaralternativene 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 20.06.33.png

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(\pi) = \lim_{h\to0}\frac{\cos(2\pi + 2h) - \cos(2\pi)}{h}

 

 

verken løsningen din (eller min) er et alternativ i svaralternativene i oppgaven (bilde 3). Da jeg trykket "None of these" var svaret mitt feil. 

 

 

Med mitt forslag er alternativ c) riktig.

Lenke til kommentar

 

Du kan fint bytte ut hva med x overalt, men det er ofte hensiktsmessig å ha en egen bokstav for å skille mellom den generelle funksjonsvariabelen x og det mer spesifikke eksempelet h.

 

 

Da ser jeg den, men .. 

 

Oppgave

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 19.47.13.png

 

Mitt svar

 

attachicon.gifIMG_4022.JPG

 

 

Dette skal være feil. Jeg tror feilen er noe grunnleggende. Hva er feilen?

 

Svaralternativene 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-07-17 kl. 20.06.33.png

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(\pi) = \lim_{h\to0}\frac{\cos(2\pi + 2h) - \cos(2\pi)}{h}

 

 

verken løsningen din (eller min) er et alternativ i svaralternativene i oppgaven (bilde 3). Da jeg trykket "None of these" var svaret mitt feil. 

 

 

Det var ikke ment som et løsningsforslag. Det var ment for å hjelpe deg i gang.

Lenke til kommentar

Hva er cosinus periodisk med, og hva er veriden til chart?cht=tx&chl=\cos(2\pi)?

 

Verdien til cos(2*pi) er 1

 

 

Med mitt forslag er alternativ c) riktig.

 

 

 

Hvorfor erstatter du delta x med pi-x? Jeg prøvde som du sa, men jeg tror jeg har misforstått (kommer hvertfall ingen vei)

 

post-388593-0-95834900-1468952132_thumb.jpg

 

Det var ikke ment som et løsningsforslag. Det var ment for å hjelpe deg i gang.

 

Det hadde vært mitt endelige svar. Om dette skal hinte meg noe til annet, ser jeg det ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...