Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ole_marius skrev (17 timer siden):

Mange løsninger kan utføres når man har mere verktøy i kista si :)

Poenget her var ikke å sammenligne størrelsen på verktøykassen, men å tenke litt over hvilke løsninger oppgaven kan ha.

Det er nettopp det at det er mulig å komme med uendelig mange slike alternativer som kan være interessant å tenke på av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
1 hour ago, Setarime said:

Hei, hvordan finner man den ukjente (i, altså renta) i mattestykker som 20 000 = 10 200(1+i)^-0,5 + 10 200(1+i)^-1 ?

  1. Definer x = (1+i)^-1/2
  2. Løs andregradsutrykket for x
  3. Løs x = (1+i)^-1/2 for i der du har satt inn løsningen for x. 
Endret av Plonky
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/28/2022 at 1:57 PM, Caprica said:

Hvorfor er sample variance definert slik den er? Altså:

"Sample varaince" er et estimat på variansen til en fordeling regnet fra en "sample" fra fordelingen, og vil derfor ikke være lik variansen til den faktiske fordelingen. Jeg tror det du leter etter heter Bessel's correction, som er korreksjonen som gir n-1 istedenfor n i nevneren fordi gjennomsnittet til samplen er tilfeldig og en stokastisk variabel i seg selv (altså mister du en frihetsgrad).  Bessel's correction dukker naturlig opp i utledningen av sample variance, som kort forklart går ut på at man regner ut forventningsverdien til variansen til samplen, og gir  variansen til samplen som funksjon av variansen til den faktiske fordelingen med en korreksjon som er Bessel's correction. 

Endret av Plonky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
15 hours ago, Plonky said:

"Sample varaince" er et estimat på variansen til en fordeling regnet fra en "sample" fra fordelingen, og vil derfor ikke være lik variansen til den faktiske fordelingen. Jeg tror det du leter etter heter Bessel's correction, som er korreksjonen som gir n-1 istedenfor n i nevneren fordi gjennomsnittet til samplen er tilfeldig og en stokastisk variabel i seg selv (altså mister du en frihetsgrad).  Bessel's correction dukker naturlig opp i utledningen av sample variance, som kort forklart går ut på at man regner ut forventningsverdien til variansen til samplen, og gir  variansen til samplen som funksjon av variansen til den faktiske fordelingen med en korreksjon som er Bessel's correction. 

Det vet jeg, men V(X) = E((X-μ)^2), og det ligner ikke helt... hvis det er n samples så er det 1/n sannsynlighet for hver så det gir sikkert mening i for holt til den faktiske fordeling. Da bli det jo (1/n)^2 og så er det n samples, altså n i nevner?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan man bruke momentmetoden med E(X^2) hvis sannsynlighetsfunksjonen bare har en parameter (θ)? F.eks. hvis distribusjonen er en Rayleigh-distribusjon, så finner ikke jeg forventningsverdien. Men E(X^2) = 2θ

Det jeg ikke forstår er hvordan man kan liksom "hoppe over" E(X), og hvordan dette fungerer. Kan man velge et hvilket som helst moment?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Ganske enkelt å få støtte for matematikkformatering, som det ikke er på forumet. Det ville sikkert økt interessen for diskusjoner. Det er bare å inkludere dette i header:

<script src="https://polyfill.io/v3/polyfill.min.js?features=es6"></script>
<script id="MathJax-script" async src="https://cdn.jsdelivr.net/npm/mathjax@3/es5/tex-mml-chtml.js"></script>

Og så bruker man scriptet ved å skrive /( og )/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Stian-Andre Jensen skrev (3 timer siden):

Har et lite mattestykke som vi ikke helt skjønner hvorfor de ikke er lik da begge tar bort 25%.

100 / 1,25 = 80

100 * 0,75 = 75

Vi lurer altså på hvorfor de ikke kommer ut med samme svar,

da det ser ut som for oss at de skal komme fram til samme svar ved første øyekast.

Er det noen som kan forklare dette på en fornuftig måte?

 

Du ser jo med en gang at begge IKKE "tar bort" 25% (dersom jeg forstår deg riktig). Det øverste alternativet "tar bort" 20% (20% av 100 er 20).

Jeg er litt usikker på hva du forsøker å overbevise deg om, men et alternativ kan være å skrive 1,25 som en brøk, og se hvor det fører deg.

En annen måte å tenke på er om du skriver det øverste alternativet som (100/125)*100, og tenker på det som at du finner 100%, gitt at 100 er 125%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stian-Andre Jensen skrev (8 timer siden):

Har et lite mattestykke som vi ikke helt skjønner hvorfor de ikke er lik da begge tar bort 25%.

100 / 1,25 = 80

100 * 0,75 = 75

Vi lurer altså på hvorfor de ikke kommer ut med samme svar,

da det ser ut som for oss at de skal komme fram til samme svar ved første øyekast.

Er det noen som kan forklare dette på en fornuftig måte?

 

 

Når du multipliserer med 0,75 antar du at du har 100%, og vil finne 75%

Når du deler på 1,25 antar du at du har 125%, og vil finne 100%

I begge tilfeller kan du si at du tar vekk 25 prosentpoeng, men det er bare når du multipliserer med 0,75 (eller deler på 1,3333...) at du ender opp med 75% av opprinnelig verdi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Hei så fint jeg fant denne tråden, jeg trenger litt hjelp i matematikk 2p-y. Oppgaven lyder som følgende: I en undersøkelse om matvaner i en klasse ble eleven spurt hvor mange dager alle i familien hadde spist middag sammen i løpet av den siste uka. Tabellen ser sånn ut:

Dager: 0,1,2,3,4,5,6,7

Elever: 2,0,5,1,4,5,7,3

Finn gjennomsnittet og standarsavviket. Jeg har satt opp i excel og summert kolonnen med dager og tatt svaret dele på antall tall. Men det ser ikke ut til å stemme med fasiten som skal bli 4,3 dager som svar på gjennomsnitt og 1,73 dager i standardavvik. Jeg fikk 0,21... Kan noen hjelpe meg med fremgangsmåten/regnemåten? Tusen takk! 

Endret av sokken86
Lenke til kommentar

Det er 2 elever som spise med hele familien 0 dager, 0 elever som spiste med hele familien 1 dag, 5 elever som spiste med hele familien 2 dager, osv. Ser du da hvordan du skal regne gjennomsnittet av hvor mange dager elevene spiste med hele familien?

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
sokken86 skrev (17 timer siden):

Hei så fint jeg fant denne tråden, jeg trenger litt hjelp i matematikk 2p-y. Oppgaven lyder som følgende: I en undersøkelse om matvaner i en klasse ble eleven spurt hvor mange dager alle i familien hadde spist middag sammen i løpet av den siste uka. Tabellen ser sånn ut:

Dager: 0,1,2,3,4,5,6,7

Elever: 2,0,5,1,4,5,7,3

Finn gjennomsnittet og standarsavviket. Jeg har satt opp i excel og summert kolonnen med dager og tatt svaret dele på antall tall. Men det ser ikke ut til å stemme med fasiten som skal bli 4,3 dager. Jeg fikk 0,21... Kan noen hjelpe meg med fremgangsmåten/regnemåten? Tusen takk! 

Datasettet for antall dager ser slik ut:

0,0,2,2,2,2,2,3,4,4,4,4,5,5,5,5,5,6,6,6,6,6,6,6,7,7,7

Summen av dette blir: 0 * 2 + 2 * 5 + 3 * 1 + 4 * 4 + 5 * 5 + 6 * 7 + 7 * 3 = 117

Antall elever i klassen er: 2 + 5 + 1 + 4 + 5 + 7 + 3 = 27

117 / 27 = 4,333...

Lenke til kommentar
D3f4u17 skrev (23 timer siden):

Det er 2 elever som spise med hele familien 0 dager, 0 elever som spiste med hele familien 1 dag, 5 elever som spiste med hele familien 2 dager, osv. Ser du da hvordan du skal regne gjennomsnittet av hvor mange dager elevene spiste med hele familien?

Det er dessverre det jeg ikke gjør. Ser fasiten skal ha det til å bli 4,3 dager. forsøkt å legge sammen (plusse) og sette gange tegn imellom for deretter å dele svaret på 2 men det harmonerte ikke med fasiten

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 timer siden):

Datasettet for antall dager ser slik ut:

0,0,2,2,2,2,2,3,4,4,4,4,5,5,5,5,5,6,6,6,6,6,6,6,7,7,7

Summen av dette blir: 0 * 2 + 2 * 5 + 3 * 1 + 4 * 4 + 5 * 5 + 6 * 7 + 7 * 3 = 117

Antall elever i klassen er: 2 + 5 + 1 + 4 + 5 + 7 + 3 = 27

117 / 27 = 4,333...

Hmm ok her har du først satt de  i stigende rekkefølge. Forsøkte å gange i mellom og dele svaret på to men ser det kan være det jeg har gjort feil. Her er du også kommet frem til svaret for gjennomsnitt som er 4,33 dager. Forstår ikke hvordan regneopperasjonen til standardavvik skal gjennomføres? Men tusen takk for svar! 

Endret av sokken86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...