Jump to content
Sign in to follow this  
Joachim_F

Bør vi si nei til sesongpass?

Recommended Posts

Forhåndsbestilling er ikke noe lurt, DLCer har jeg egentlig ikke helt sansen for slike det fungerer i dag, men dette med season pass er jo helt vilt, framstår som nesten helt poengløst i mine øyne. Jeg håper folk etterhvert får selskapene til å slutte med slikt tull

 

AtW

  • Like 6

Share this post


Link to post

Problemet med dette er jo at det ikke koster utgiverne noe som helst å tilby et slikt pass. Dermed vil de ikke tape penger på det selv om det bare er et ekstremt fåtall som kjøper dem. Det er ikke så mye man kan gjøre, annet enn å fullstendig boikotte spillene. Men da ender det bare med at seriene kanselleres og utviklerne blir lagt ned.

 

Personlig kjøper jeg nesten aldri DLC, spesielt ikke dersom det er snakk om season pass-spill som har planlagt flere små 50-100 kroners pakker før spillet er kommet. Den eneste DLC-en jeg har kjøpt det siste året må være Dragonborn og Artorias of the Abyss (eller, jeg kjøpte diskutgaven av den).

 

Etikken er råtten hos de aller fleste selskapene nå til dags. Det er jo klart man skal tjene penger på spillene, men er det virkelig nødvendig å ofre all integritet og respekt for å tjene litt mer?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Jeg synes en del DLC fungerer bra per i dag, da tenker jeg særlig på ting som ekstra sivilisasjoner til Civilization, ekstra områder og monstre til Magicka og lignende.

 

Season pass og forhåndsbestilling har jeg ikke noe til overs for.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Da jeg skulle kjøpe tilleggspakke til BF3 hadde jeg valget mellom å kjøpe tilleggspakken alene til ca 200 kr fra key store på internett, eller Premium til ca 300 kr. Premium inneholdt da tilleggspakken og 3-4 fremtidige tilleggspakker. Er egentlig godt fornøyd, men jeg er enig i at det er en uting å forhåndsbetale for noe du ikke vet hva er. Jo større andel av spillerbasen som gjør det jo mindre insentiv vil det være for spillutviklerne å lage noe skikkelig, noe som selger av seg selv.

Edited by Irrelevant
  • Like 1

Share this post


Link to post

Honnør til Gamer for kritisk journalistikk, noe spillnettsider generelt har altfor lite av.

 

 

Jeg synes en del DLC fungerer bra per i dag, da tenker jeg særlig på ting som ekstra sivilisasjoner til Civilization, ekstra områder og monstre til Magicka og lignende.

 

Season pass og forhåndsbestilling har jeg ikke noe til overs for.

 

Helt enig, Crusader Kings II har også mange bra DLC - siden jeg ikke har funnet alle interessant, har jeg bare snappet opp de jeg syntes var det. Veldig greit, noen av dem har kanskje ikke vært verdt pengene, men det tilgir jeg Paradox, fordi jeg er fan av dem. Jeg synes med andre ord at de fortjener god inntekt.

 

Vi kan vel konstatere at spillbransjen i de senere åra har funnet en måte å tjene mye mer penger på sine kunder per spill, gjennom å selge tilleggsprodukter. Dette er helt greit, så lenge de gir spillerne valuta for pengene. I andre bransjer vet man at produsenter lager produkter av dårlig kvalitet med vilje, for å få kundene til å kjøpe et nytt produkt når det gamle er utslitt. Dersom dette også blir kun et kynisk spill om å lure av forbrukerne penger, er det ikke greit, men akk så typisk for den verden vi lever i. Hvordan vi kan stoppe det er et godt spørsmål.

 

Personlig er jeg tilhenger av avskaffing, eller kraftig årsmessig reduksjon, av opphavsrett til eget bruk og "try before you buy", da jeg tror dette ville redusert problemet nærmest proporsjonalt med reduksjonen.

Edited by Aiven
  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg synes en del DLC fungerer bra per i dag, da tenker jeg særlig på ting som ekstra sivilisasjoner til Civilization, ekstra områder og monstre til Magicka og lignende.Season pass og forhåndsbestilling har jeg ikke noe til overs for.

 

Enig med deg, Zlatzman. DLC er forsåvidt greit for meg, så lenge det faktisk er innhold som utviklerne har laget ETTER de gav ut spillet. First-day DLC eller innhold som er skjult på disken er en uting. Det kommer selvsagt an på DLC'en også. Kartpakker og våpen synes jeg er kjedelig, men nye ting å gjøre er stort sett spennende tillegg.

 

Season-pass tror jeg aldri jeg har benyttet meg av... ser ingen grunn til det heller.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Noen dlc'er kan være greit, forutsatt at de gir god verdi for pengene. Prisene på spill har ikke steget nevne verdige (om i det hele tatt) de senere år, det kan være fordi solgt volum har økt, eller fordi man kan selge spillet billigere og få ekstra inntekter i form av dlc osv. Hvis det siste viser seg å være sant så vil det gagne de som ikke bryr seg om dlc, de får spillet billigere enn hva de ville ha gjort ellers, forutsatt at det ikke er avstumpet til fordel for ekstra dlc'er. Jeg tror dette skader spill mediet i det lange løp (for oss spillere). Vi får flere og flere spill som er designet rundt at vi skal bli fristet til å kjøpe ekstra innhold, og at innhold som før var en del av lanserings produktet nå kommer i form av dlc o.l.

 

Det gjelder å stemme med lommeboka, og å klare å være prinsippfast nok til å ikke kjøpe ting man har lyst på når det bryter med disse prinsippene. Pressen har også en jobb å gjøre ved å sette ett kritisk blikk på denne utviklingen, slik at en større del av spillere begynner å tenke over og ta ett standpunkt til dette. Dette innlegget er i alle fall ett skritt i riktig retning. Hadde sikkert hjulpet om dette temaet hadde blitt tatt opp i de almene nyhetsformidlerne også, slik at ikke bare de som leser nisje (nett)avisene kan få det meg seg. Er muligens viktig å nå de som kjøper spill til f.eks. sine barn, men ikke spiller selv.

 

Edit: Dette blogg innlegget er ett fint tillegg til TotalBiscuit sin "Should you preorder videogames?" (for de som ikke allerede har sett den)

Edited by Crowly

Share this post


Link to post

Synes det er mye klaging i spillindustrien for tiden, spesielt på spillpriser, DLC og microtransactions. Det folk ikke fatter er at spillene koster det samme som som da PS1 lanserte, og regner man inflasjon på dette burde spillene koste 33% mer idag. Ikke nok med det, men utviklingskostnadene har i mange tilfeller tidoblet seg. Så det er ikke rart at utviklerne pønsker ut av alt slags pengeslukende løsninger for å faktisk overleve i dagens bransje.

Share this post


Link to post

Synes det er mye klaging i spillindustrien for tiden, spesielt på spillpriser, DLC og microtransactions. Det folk ikke fatter er at spillene koster det samme som som da PS1 lanserte, og regner man inflasjon på dette burde spillene koste 33% mer idag. Ikke nok med det, men utviklingskostnadene har i mange tilfeller tidoblet seg. Så det er ikke rart at utviklerne pønsker ut av alt slags pengeslukende løsninger for å faktisk overleve i dagens bransje.

 

Ikke kom her å si meg at Activision har tidoblet kostander for nyeste CoD som bruker samme grafikkmotor som CoD2 der de klasker inn noen nye skins, perks og mappacks. Så det å selge et spill til €60 for å så kreve €50 for 4 maps er alt for drøyt.

Det er ikke rart det er mye klaging i spillindustrien med alt søppelet som produseres nå. Se filmen over posten din og du ser at det nevnes at spillutgivere lager fancy trailers og lokker med launch day DLCs og bonuser for de som pre-order spill. I tillegg får ikke pressen tilgang til demoer før launch day for å hindre dårlig kritikk for å maksimere profit. Dette er noe vi må få slutt på. Det skader industrien.

 

Jeg har ikke noe i mot microtransactions så lenge det ikke blir pay2win. Problemet er at det ofte blir akkurat det. I tillegg bør man som kunde kreve å få et fullstendig spill på launchday og ikke forvente å måtte kjøpe DLC packs for at spillet skal bli spillbart. Jeg har ikke noe i mot DLC eller expansionpacks som kommer etter f.eks 1 år med nytt innhold som er hvert å bruke 30,40,50 euro på.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Veldig bra artikkel! Må innrømme at min tiltro til spillere blir lavere og lavere for hver dag som går pga ting som dette, selv om bråket rundt Sim City gjorde at jeg fikk litt mer tiltro til dem igjen. Jeg tror allikevel det skal svært mye til for at folk kommer til å slutte å kjøpe denne, unnskyld uttrykket, dritten.

Share this post


Link to post

Jeg har allerede sluttet å forhåndsbestille alle spill.

 

Jeg stoler på utviklerene og spillmakerene -- men ikke et sekund på utgiverene.

 

Dette er kapitalisme i praksis:

1: Noen lager noe godt

2: Noen andre kjøper rettighetene det som er godt og masseproduserer det

3: Den gode varen blir holdt som gissel:

Dersom forbrukerene ikke godtar de absurde påfunnene til eierene av den gode varen -- så slutter de å produsere varen og bruker overskuddet til å kjøpe noe annet som folk vil ha.

4: De orginale utviklerene gir seg fordi de ikke lengre makter å stå for eierene sine overgrep mot åndsverket og kundene.

Nye utviklere blir ansatt for å melke merkevarenavnet.

5: Spillserien er døende og blir lagt død sekundet kundene svikter.

Og utgiverene kommer til å skylde på kundene som sviktet.

 

Diablo, Baldur's Gate, Fallout, Neverwinter Nights, Call of Duty...

 

En svært god grunn til å kjøpe Nintendo.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Det som kan gjøre det farlig med DLC er at folk kjøper et stor spill med mindre innhold, så er man nødt til å betale mer penger for å åpne opp spillet enda mer. Det som også er irriterende er at innholdet i DLC pakken blir mindre for hvert år. Eksempel på dette er Turn 10 og deres DLC pakker til Forza Horizon, det som skjer her er at man betaler for biler som er i Forza Motorsport 4, også istede for 10 biler i en DLC pack, så har dette sunket til 6 biler. Også Activision har vært ute med leppa si om at de skulle lansere mindre innhold i sine DLC pakker.

 

Med andre ord, jeg er totalt i mot DLC pakker og Season pass, dette er bare for å suge ut enda mer penger fra oss gamere. Jeg er mer for microtransaksjoner, dvs ingame items osv... Men ikke pay 2 win opplegg.

Share this post


Link to post

Jeg er ikke noe fan av hverken DLC eller sesongpass, sånn ting har blitt i dag.

Men må innrømme at jeg selv ha hoppet på Premium i BF3 (tilsvarende sesongpass).

 

Et av de siste spillene jeg følte gjorde ting riktig, må vel være Fallout New Vegas.

Her hadde du en bra stor main story, og med tiden kom de ut med DLC som innehold nye storyer. Kapitler om du vil.

COD er vel det verste eksemplet omtrent. Du må betale ekstra for rene kart, kart som burde vært med i første release.

 

Og det faktum at det er helt slutt på at community kan lage kart og mods selv, er et tydelig tegn på at det er penger og fortjeneste som rår.

Er mer eller mindre helt slutt på at studioene ønsker å lage et spill som lever i mange år. Og de satser nå på å heller gi ut uferdige spill på samlebånd for raske penger.

 

 

Fint bilde som enkelt viser problemene med dagens utvikling. Kan jo starte å fundere på hvor veien går ifra dette.

 

 

DLC.jpg

Edited by lain
  • Like 7

Share this post


Link to post

Problemet her er akkurat det samme som med MMO'er. De som har peiling, de er i mindre tall, de som forstår hva som faktisk skjer, de er i mindre tall. Vi som sitter å leser forum, skriver innlegg - Vi kan aldri påvirke dette her.

 

De som kan påvirke dette, er de som faktisk ikke bryr seg så veldig mye om at det koster penger idet heletatt. Har full jobb og unger og alt sammen, og trenger bare litt mental avlasting nå og da. Og når man da kan koke ned hele mentaliteten til "det er bare et dataspill", så vil DLC/addons/cheat-packs for evig selge som hakka møkk.

  • Like 2

Share this post


Link to post

JA! Vi bør si nei til season pass.. I mange spill, som f.eks CoD der alle banene allerede er laget, de skal bare melke ut for å få mest mulig penger. Få det vekk, lag ferdige spill eller STORE expansions så kan det godt hende jeg kjøper!

Share this post


Link to post

Hva er vesensforskjellen på forhåndsbestilling av spill/sesongpass og Kickstarter-prosjekter, som dere jo dekker svært vidt? Førstnevnte kan jo sågar i mange tilfeller refunderes, i motsetning til kronerullingskampanjer.

Edited by Odesseiron
  • Like 1

Share this post


Link to post

Må si at jeg ikke liker denne utviklingen noe spesielt.

Spesielt ikke DLC.

Men noe jeg ser som er positivt er at DLC tar et allerede gammelt spill, som kanskje mange har stoppet å spille på en stund (fordi de er "ferdig" med det).

DLC-en gjør at folk tar opp de nedstøvede spillene sine som de mulig brukte 30-40 EURo på. Det som er negativt igjen er at DLC også koster... Men poenget er at vi tar de gamle spillene vi ikke bruker og faktisk spiller de igjen.

Jeg leste en artikkel om hvordan vi aldri nyter oss av de spillene vi allerede har. Spillmarkedet handler om det nye og spennende som kommer! Ikke det som allerede er ute.

 

Men dette er vel mer en egensmak. Dette er iallefall ikke en god utvikling, mener jeg, de prøver å dra ut størst antall sum ut av oss, og de får det til. :/

Share this post


Link to post

DLCs som påvirker hovedhistorien/hoveddelen av spillet har jeg ingenting til overs for. DLCs som derimot legger til -ekstra- content á Borderlands (2) syns jeg er greit nok egentlig. Microtransactions syns jeg er mye mye værre, fordi det gir ofte fordeler slik at man kan "kjøpe seg god" i et spill. Om man har spilt WoW private server med donations for items må det være det mest ekstreme tilfellet.

 

Relevant video (part 2 er minst like bra):

 

http://youtu.be/C4yIxUOWrtw

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...