Gå til innhold

Svensk universitet kaster Linux på dør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortsett fra å kunne kunne skrive inne inn en sekvens med kommandoer så ser jeg ikke den store fordelen

man er jo avhengig å huske kommandoene for det skal virke effektivt

Ja, man er ofte avhengig av å kunne ting for å bruke de.

Endret av Occi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men å lære seg en distro du aldri kommer til å bruke noensinne igjen, og som du ikke engang kan fikse eller gjøre noe med, hvor enhver feil må fikses av IT-folka uansett, så blir det bare slitsomt, ikke noe annet.

Mener du virkelig dette? Jeg trodde du var en vordende ingeniør, og datainteressert. Linux er din venn, det er en plattform hvor du kan utvikle deg, en plattform hvor du kan skape. Ikke reduser deg selv til en forbruker, du skal være med å bygge et bærekraftig næringsliv i Norge. Vi har nok parasitter i dette landet, ikke sett deg i bås med dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erm, har man brukt kommandoene ett par ganger, så husker man dem lett.

 

jeg regner med at det er del kommandoer med dertil tilhørende parametre , også i linux .

Slik vi mennesker er så har man en begrensning på hva man husker.

Og da kan man ikke huske alt .

 

Da vil jo terminalen ha sin begrensing

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og da kan man ikke huske alt .

Da vil jo terminalen ha sin begrensing

Hørt om Google ?

I dag trenger man ikke huske, men bare vite hvordan en skal søke.

 

(dessuten, de aller fleste kommandoer har hjelpetekst for parametre.)

Lenke til kommentar

Dette er åpenlyst MS "rabbaten" som har talt. Microsoft begynner og miste fotfeste, spessielt i offentlig sektor (f.eks munchen). De trenger derfor en slik "win". For å oppnå dette er det STORE rabatter på lisenser, og gode selgere som kommer på dør.

 

Hadde vært morsomt om de kunne gi ut tallene, og rabatten de har fått fra Microsoft, men det står antakeligvis i kontrakten at dette ikke skal ut.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig dette? Jeg trodde du var en vordende ingeniør, og datainteressert. Linux er din venn, det er en plattform hvor du kan utvikle deg, en plattform hvor du kan skape. Ikke reduser deg selv til en forbruker, du skal være med å bygge et bærekraftig næringsliv i Norge. Vi har nok parasitter i dette landet, ikke sett deg i bås med dem.

Hehe, jo takk? :p

 

Husk på at det jeg tok som et eksempel på var snakk om en distro de brukte på VGS, og var så låst ned at du tvilsomt kunne gjort noe som helst om du skulle gjøre noe annet enn å trykke på ferdig installerte programmer. Var vel ikke stort mer enn en menylinje og et skrivebord tilgjengelig, da jeg antar IT-folka ønsket full kontroll over alle endringer. Ikke akkurat noe som får en ingeniørspire til å gro, og er mer grobunn for solid irritasjon.

 

Ergo: Tror du missforstår meg. Å lære et OS kan være gøy, men helst under "kontrollerte situasjoner" som hjemme eller i en time du skal lære f.eks Linux.

Å lære meg et skall uten tilgang til noen ressursjer eller (ja for det var jo bare et idiotisk skall med noe teite animasjoner/figurer) i en situasjon der du ikke har tid til å sette deg ned å feilsøke, er ikke givende for min del.

 

Men kan ikke si hva slags distro det var, eller hva den bygde på, da jeg ikke var mer enn rundt 17 år på den tiden. Mulig det var ubuntu med en form for rart skinn med masse bamser på elns og null tillatelser.

 

Jeg er altså ikke imot Linux på skoler, for all del, men i kombinasjon med udugelige IT-folk og personer med dårlig kompetanse, så kan det bli et mareritt for kundene, nemelig elevene. Så, send heller IT-folka på kurs etc. Og da mer enn ett lite kurs som sier hvordan de setter det opp...

 

Eller installer Windows. Jeg bryr meg ikke så ofte, da slike skole-PCer blir brukt i mindre grad, og ofte for helt spesifikke ting. F. eks at du skal printe ut noe på systemet, og du har det jævla travelt. Selv Windows XP maskinene får hard medfart når de nekter å sammarbeide (som er en gruppe PCer vi har på høgskolen). Eller at du sitter i en time for å lære deg et eller annet språk, og prøver å følge med, samtidig som du prøver å få til det læreren viser. Støter du på problemer med maskinen, ja da er det "game-over" og utrolig frustrerende. Ikke noe spesifikt til Linux, men for å illustrere en situasjon hvor du ikke akkurat har lyst å lære feilsøking av en eller annen feil med OS'et.

 

Uansett, det var den tid og den sorg. Nå er det snakk om noe helt annet, så jeg lover at jeg ikke skal bli en "forbruker", på langt nær. ;) Linux er et herlig system, og skulle ønske jeg kunne mer. :)

Dog finnes det tider hvor du ikke ønsker noe annet enn en helt trygg havn og raskest mulig gjennomføring. For da spiller det ingen rolle hvordan man kom frem til målet, så lenge det skjedde raskt og på dine vilkår.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden sammenligner vi alltid Linux med terminaler og feilsøking? Vi er ikke på 90-tallet lenger.

 

Eneste unntaket er om du velger å bruke terminal, om du har elendige drivere eller du går å tuller til ting selv. Vi installerer ikke Ubuntu på svigermor sin laptop fordi hun har lyst til å bli en poweruser og en regexp-guru.

Lenke til kommentar
HW velger selvsagt en artikkel om at Linux velges bort, i stedet for mengden av institusjoner som går den andre veien og som blir værende der.Men, det er jo helt i tråd med HWs redaksjonelle linje og sponsorens ønsker.
Du kan gjøre dette innlegget mye bedre med å liste opp institusjonene du refererer til. Nå skal det sies at det har vært mange artikkler om det også.Nå har jeg kanskje ikke fulgt så godt med, men har du noen kilde til den påståtte sponsingen?

 

Du kan gjøre dette inlegget mye bedre med å liste opp (mange) artikkler om "det også".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er åpenlyst MS "rabbaten" som har talt. Microsoft begynner og miste fotfeste, spessielt i offentlig sektor (f.eks munchen). De trenger derfor en slik "win". For å oppnå dette er det STORE rabatter på lisenser, og gode selgere som kommer på dør.

 

Hadde vært morsomt om de kunne gi ut tallene, og rabatten de har fått fra Microsoft, men det står antakeligvis i kontrakten at dette ikke skal ut.

 

Og du tror virkelig ikke at Microsofts "imperium" faller sammen ved at én offentlig instans velger bort selskapet ?

 

Jeg vil også tro at lisenskostnadene du snakker om er bagateller i forhold til en utskiftning av plattform, ihvertfall i litt større bedrifter. Jeg vet ihvertfall fra erfaring i bedriften hvor jeg jobber, skulle man ha bytta ut plattformen så hadde nok det dyreste bli å porte proprietær programvare, både interne og eksterne leverandører. Nå DET er dyrt det, og ikke gjort i en håndvending. Da snakker vi om lisenskostnader som blir pulverisert til lommerusk.

 

Ikke noe økonomiavdelinga ville sagt ja til, i all den tid det ikke vil være lønnsomt før olja tar slutt og vi er tilbake i union med Sverige..

 

Jeg mener ikke at Linux aldri kan bli lønnsomt og effektivt i andre bedrifter med annen struktur enn det jeg kjenner til, men skulle jeg gjort en ukvalifisert gjetning, vil jeg tro at problemet med slike diskusjoner er at de fleste som deltar her inne har minimal til ingen faktisk erfaring i arbeidslivet (og større bedrifter) til å se et større kostnadsbilde enn kun lisenskostnader og overforenklinger av hva som er tilfellet på gutterommet..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jepp, det er selvfølgelig null system i dette. Må huske kjempemye.

Ikke sant.

Eksempel for å restarte Apache2:

service apache2 restart

 

Hvis man ikke ser logikken ut i fra det om hvordan man restarter MySQL eller SSH, bør man strengt tatt finne seg noe annet å gjøre.

 

Og dessuten: Hvis kommandolinjen ikke er mer effektivt, hvorfor skryter Microsoft av Powershell opp og ned i mente? Etter hva jeg har hørt, så skal også Windows Server i framtiden bli mindre GUI-rettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...