Gå til innhold

Svensk universitet kaster Linux på dør


Anbefalte innlegg

Og hva hvis jeg, en "vanlig dødelig", med ikke noe særlige kunnskaper (annet enn de jeg lærte selv) skal betjene en prosessystem, i industri altså? Dette er tett opp mot faget mitt, men faller mellom to stoler med mindre jeg skal bruke flere år på universitetet for å kunne det om, om det gikk kun over kommandolinjen.

Hva er poenget i å diskutere en situasjon hvor man er ukvalifisert til jobben?

 

Med GUI kan hvem som helst lære de mest enkle og de oftest nyttige operasjoner på 10 min. Der ligger forskjellen.

Hva baserer du dette på? Desktop bruk? For dette har ingen sammenheng med hvordan det er for oppsett av større systemer for drifting.

 

Samme med å sette opp en server eller NAS hjemme, og i mange andre eksempler. Man burde IKKE være datakyndig for å betjene en datamaskin!

Dette handler ikke om å betjene en datamaskin, men drifting. Vesentlig forskjell.

Å sette opp en NAS er barnemat i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om Google ?

I dag trenger man ikke huske, men bare vite hvordan en skal søke.

 

(dessuten, de aller fleste kommandoer har hjelpetekst for parametre.)

 

Å slå opp i google tar tid , da er det ikke effektivt når man skal utføre noe full fart

Det samme vil det være hvis man må taste spesiell kommandoer for få frem hjelpeteksten til den kommandoene man ønsker å utføre

 

Derimot hvis forklaringen står på skjermen så fungerer det kjappere

( dette gjelder enhver kommandolinje parameter)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samme med å sette opp en server eller NAS hjemme, og i mange andre eksempler. Man burde IKKE være datakyndig for å betjene en datamaskin!

Det samme påstår tanta mi. Hun er sikker på at facebook er en menneskerett driftet av det offentlige for felleskapets gode. Hun ringer meg fortsatt på et nummer jeg ikke har brukt på fem år for å spørre om hvordan et eller annet nettsted funger. Blir sint når ingen svarer og forundret over at jeg ikke har kunnskap om hele internett når vi prater sammen senere. Hun mista tre år med bilder når minnekortet i kameraet tok kvelden her før jul...

 

Det er helt utrolig hva folk forlanger å kunne utføre uten noen vilje til å sette seg inn i ting.

 

ja, ja... det var dagens *sukk*.

Lenke til kommentar

Det samme påstår tanta mi.

Det samme påstår for så vidt jeg.

 

Det er helt utrolig hva folk forlanger å kunne utføre uten noen vilje til å sette seg inn i ting.

 

Ja, som å se på TV uten å være TV-reparatør, kjøre bil uten å være mekaniker, eller bruke mixmasteren fordi du er glad i kaker, ikke fordi du er interessert i elektromotorer. Folk spiller elpiano uten å skjønne hvordan det lager lyden og bruker mikrobølgeovner og induksjonsplater uten å forstå hvorfor det blir varmt.

 

Det krever åpenbart fagkunnskap å produsere alle disse tingene, men for å bruke dem? Hvorfor skal datamaskiner være anderledes enn alle andre "husholdningsartikler"?

 

Og for ordens skyld: Jeg skjønner hvorfor større installasjoner av de fleste ting trenger tilgjengelig ekspertise. Men selv i næringslivet er "plug and play/pray" ansett som et gode. De har en IT-avdeling til å drifte maskinvaren, men ikke noen mobil-avdeling til å drifte telefonene. Hadde det ikke vært bedre om man ikke behøvde?

 

Og for ordens skyld, del 2: Jeg påstår ikke at dette behovet er større elle rmindre for Linux enn for Windows.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke vær barnslig, blir litt kjedelig om jeg må rote frem en forumpost fra ett år tilbake hvor jeg selv fremhever stackoverflow som det eneste eksemplet. Så enkel som den nettsiden er kan man virkelig undres hvor ille de dret på draget ved å bruke windows.

Lenke til kommentar

Android ER Linux. Android er ikke GNU/Linux.

På papiret så er det vel det. Basert på Linuxkjerne og de greiene der, det vet jeg. Likevel vil jeg si det er ganske stor forskjell på brukeropplevelse og utbredelse når det kommer til Android og Linux på PC.

Enkelt og greit. Jeg digger Android på mobil og på PC kunne jeg aldri ha tenkt meg å bytte fra Windows på PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, som å se på TV uten å være TV-reparatør ...

mmm... Get boksen ble for mye for svigers, måtte på besøk dit for å koble den opp. To kabler.

 

Hvor setter du grensen mellom "systemet er for vanskelig" og "burde sette seg inn i sakene" ?

 

Jeg forstår ikke at folk kan forlange at alt mulig skal fungere uten de gjør noen som helst egeninnsats. Svigers forlanger 100 kanaler, men nekter å lære seg fjernkontrollen. Den er visst altfor komplisert...

Lenke til kommentar

Da må spørmålet være om det er teknologien som skal tilpasse våres evner eller vi som skal trimm evnen våres til teknologien .?

 

Nå er det en del teknologi som mer eller mindre blir pådyttet oss (noen må bare følge med strømmen lit ufrivillig for henge med ) da skulle man tro en fjernkontroll ble utviklet med tanke på de som ikke forstå kanalbytte.

Men man har en del igjen før man er der .

 

Det samme er det med pc systemer

Problemet er det som skal gjør det enkelt for dumiesen ofte virker lit vel tungvind for den proffe

Skal man da bruke hurtigtaster og kommandolinje ( som krever lit hukommelse ) eller ikoner som viser symboler for funksjonen

 

siden det var et universitet så er det nok ikke alle som har lik eller like god datakunnskap, og det må man ta hensyn til

Lenke til kommentar

Hvor setter du grensen mellom "systemet er for vanskelig" og "burde sette seg inn i sakene" ?

Et eller annet sted mellom din svigermor og Steve Wozniak, antar jeg.

 

Poenget står: Man kan selvsagt forvente at en lastebilsjåfør skjønner seg på en girspak, men hvis arbeidsdagen hans blir mer effektiv med automatgir så bør lastebiler også ha automatgir.

 

Argumentet om at GUI er for tungvindt for driftsoppgaver tar jeg til etterretning. Men som jeg innledet med å si er det en indikasjon på at ingen har brydd seg om å gjøre dem gode nok. Jeg har utviklet, solgt og supportert datasystemer i 40 år nå, de siste 25 som levebrød. Jeg har møtt argumentet på alle bauer og kanter. Men faktum er at det er en utdøende rase, de som tviholder på kommandolinjen finner vi snart bare blandt de som tidligere gikk i støvfrakk mellom babyene sine:

 

post-52698-0-59955700-1362642703_thumb.jpg

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...