Gå til innhold

Anmeldelse: SimCity (Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis få. Men har potensiellt sett ca 7 dager med offisiell live stream fra det? og diverse beta videoer fra youtube?

 

Har vel sett ca 10 timer med gameplay video allerede, så føler jeg har sånn passe peil på hvordan det fungerer. Men 90% av det det klages på er jo heller ikke direkte relatert tilgameplay med ting rundt det.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at områdene du kan spille i er altfor små. Joda du kan lage flere byer per "sone", men da må du begynne helt på nytt hver gang. Latterlig opplegg. Det, kombinert med at du alltid må være online gjør at dette bare får 4/10 hos meg. Det hjelper ikke at spillet er morsomt til tider.

 

Jeg mista forresten akkurat byen min fordi servern gikk ned, og når den kom opp så var byen korrupt (ikke bokstavlig talt :D ), og det hjalp ikke med såkalt "rollback". Fantastisk ide dette EA, neste gang lar dere maxis styre selv.

 

 

Edit: Jeg gir opp, jeg sitter bare å lager byer som forsvinner etter spillet krasjer. Mulig dette blir første gang jeg spør om refund på et spill jeg har kjøpt.

Hva med muligheten til å lagre byen selv? Neida, her skal alt gå på deres premisser.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Takk for en veldig god anmeldelse.

 

Et spørsmål: Mac versjonen ser ut til å være kun digital. Er det mulig å dele kontoen innad i hustanden. For eksempel, kan jeg bruke den på to Macer samtidig?

 

Cheers

 

Heisann! Takk for skryt. :) Så vidt jeg vet har ikke Mac-versjonen fått en offisiell utgivelsesdato enda. SimCity.com hevder at den vil være ute «Spring 2013».

 

 

Utover det er det mulig å benytte samme Origin-konto på flere maskiner, men neppe samtidig. Dette er ikke noe jeg personlig har testet, men siden spillet krever at du alltid er logget på Internett er det nok umulig for to eller flere å benytte seg av samme konto samtidig.

Lenke til kommentar

Arcology er sci-fi idealet for bærekraftige menneskehabitat som også kan støtte ein eventuell framtidig befolkningsvekst etter neste biologiske paradigmeskifte.

 

Towers04a1.jpg

 

Altså berre tøv, men SC2K har det (og forsåvidt 3 og 4) om du har ein superutdanna folkesetnad og godt miljø/grøn energi. SC(5) har det kanskje som DLC.

 

Skylagring og alltid-online er forresten det same som at du per definisjon ikkje fritt kan lagre og laste (fordi lagringsfila ikkje er lokal), og at du ikkje kan skru av multiplayer heilt. Skylagringa er notorisk ustabil og aldri i dine hender. Spelet har, så vidt eg har sett, ein "sandbox"-modus kor du er åleine som kan spelast semi-offline, men der er jo heile bysimulasjonen skrudd av. At du kan lage ein region og sperre alle andre ute er ikkje akkurat det same som at du kan droppe heile online-greia. Spelet er framleis strukturert som eit MMO. Om ein kan plassere flyplassar eller ikkje veit eg ikkje, sidan spelet ikkje er ute her endå. Vil gjette på nei, sidan dei inkluderte det på biletet. Biletet frå sitatet mitt illustrerer ganske godt forskjellen i storleik på byane, sjølv om vedkommande som laga biletet i min post har gløymt å ha med ein skala for SC2K (eg trur det er "grids"). Poenget er jo framleis at byane i nye SimCity er omtrent like store som Jessheim. Fordi at "technical constraints" i 2013

 

Men ja, sjølvsagt øydelegg du humoren når du kjem med ein nitrist dekonstruksjon av punchlinen i ein vits - dei fungerer på grunn av hyperbolske kontrastar. Du må være kjekk å ha med på fest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De aller fleste har stabilt bredbånd uansett, og har man det ikke kan det lett skaffes med mobilt bredbånd.

 

Dei fleste har IKKJE stabilt breiband. Folk som bur midt i byar opplever brudd på linja rett som det er. Mobilt breiband er ein vits når det gjeld stabilitet, og her ute i grisgrendte strøk er det knapt hastighet å få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann! Takk for skryt. :) Så vidt jeg vet har ikke Mac-versjonen fått en offisiell utgivelsesdato enda. SimCity.com hevder at den vil være ute «Spring 2013».

 

 

Utover det er det mulig å benytte samme Origin-konto på flere maskiner, men neppe samtidig. Dette er ikke noe jeg personlig har testet, men siden spillet krever at du alltid er logget på Internett er det nok umulig for to eller flere å benytte seg av samme konto samtidig.

Har dere planer om å oppdatere anmeldelsen/karakteren som ble gitt? mtp. at dette ikke er helt representativt av brukeropplevelsen som spillet gir.

 

uansett om man skulle gjøre det eller ikke, er det ikke litt dumt å godta review copies - fremfor å vente til release? når man faktisk vet fra erfaring at disse problemene ikke er uvanlig med slike DRM-løsninger?

Endret av cs_
Lenke til kommentar

Arkiologi, det er vel et Great Works?

Subways er erstattet med trikk. Det har vel ikke 2000?

Save and Load; Lagres og lastes fra skyen.

Flyplasser? Kan man ikke plassere det?

Og 128 mot 2 km blir som å sammenlikne epler og bananer?

Og det er ikke forced multiplayer.

 

Ødela jeg humoren nå? :p

Lagres og lastes fra skyen er ikke positivt. Særlig ikke med tanke på at EA sliter konstant med stabilitet, og er notoriske for å stenge ned servere istedet for å merge eller lage virtuelle servere dersom antall spillere synker under et visst nivå. Med skylagring og alltid online DRM, betyr det at du ikke får spille lenger når EA bestemmer at du ikke skal få lov. Du "kjøper" altså et spill som du ikke vet hvor lenge du får lov til å spille.

 

Internasjonale flyplasser krever multiplayer. Uten multiplayer er det sterkt begrenset hva du kan oppnå med spillet. Du er altså avhengig av andre for å kunne utnytte spillet, selv om du bare vil spille alene. Dette blir det samme som forced multiplayer.

Lenke til kommentar

Beklager, men at denne anmeldelsen ennå står gjør at dere mister utrolig mye troverdighet.

 

Spillet er så å si, uspillbart. Greit, det virker om du har din egen region. Men om du spiller multiplayer, så er spillet HELT ødelagt.

 

Det er nok en haug av fanboys som kommer til å si jeg tar feil. Greit. Men les på Metacritic, til og med proffe anmeldelser begynner å vise "det sanne bilde".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934

Foreslår at gamer.no anmelder spillet på nytt, trekker fra 1,5 poeng pga unødvendig og kundefiendtlig DRM og minst 1,5 poeng til for bugs og andre feil:

  • Regioner fungerer ikke
  • For små byer
  • Trafikken lar seg ikke styre
    • Utrykningskjøretøy etc står i kø med blålys og sirene
    • Simmer går i stedet for å ta offentlig transport
    • Busser kjører totalt tilfeldig

    [*]Simuleringen av Simmer er ufullstendig

    • Har ikke sitt eget hjem (går til nærmeste ledige hus etter hver arbeidsdag)
    • Har ikke fast arbeidsplass (går til nærmeste ledige arbeidsplass hver dag)
    • Går til nærmeste butikk, uavhengig av klasse osv

Dette spillet er en total skandale, også når man ser bort i fra DRM og serverproblemer. Det ser fantastisk ut og jeg har spilt i mange timer. Har bygd flere byer, opplevde problemene over og prøvde igjen. Samme problem gang på gang. Les her for en bedre forklaring enn det jeg kan gi.

 

Det er godt at andre proffe anmeldere har sett gjennom den fine grafikken og det flotte grensesnittet, for det ser virkelig fint ut. Alt flyter veldig godt, statistikken fungerer bra osv, men alt blekner mot de gigantiske tabbene som er gjort i det bakenforliggende spilldesignet.

Lenke til kommentar
mye blabla"
Seriøst? Har han ikke fått med seg at han kan styre en hel region selv? Er absolutt ikke avhenging av andre folk dersom en ikke vil det.

 

Tydeligvis ikke, men det er helt andre problemer med dette makkverket av et spill: http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-13-maxis-looking-into-fixing-simcity-traffic-problems-as-complaints-grow-about-pathfinding

 

Videre så gir spillet divergerende tilbakemeldinger hele tiden og klarer helt tydelig ikke følge med når du har spilt byen opp i mange hundre tusen innbyggere. Du kan ha "sims" som klager på helsetilstanden i byen, og sykehuset har 0 kø og kartet som gir deg et overblikk over helse i byen sier at alt er prikkfritt.

 

Mange av de som har gjort anmeldelsene av simcity ser ut til å ha blitt fanget opp av de fine fargene. Utrolig hvor lite anmelderne har brydd seg om de viktigste delen av et simulerings spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå har vel ingen av de tidligere SimCity vært spesielt gode i detaljene mht. simuleringen så det er smått underlig at folk ser ut til å forvente endringer denne gangen. God bysimulering er mye mindre verdt i markedsføringen enn f.eks. det grafiske.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ikke at jeg spiller dette spillet, men hvordan kan dere gi det 8/10 med alle grunnleggende problemene med spillet som f.eks AI ? SimCity (Simulasjon av en by) men så oppfører AIen seg som dette:

 

 

 

Hvis dette får 8/10 så bør dere lage en ny karakter for Heart of the Swarm. Karakter 100.

Lenke til kommentar

Arkiologi, det er vel et Great Works?

Subways er erstattet med trikk. Det har vel ikke 2000?

Save and Load; Lagres og lastes fra skyen.

Flyplasser? Kan man ikke plassere det?

Og 128 mot 2 km blir som å sammenlikne epler og bananer?

Og det er ikke forced multiplayer.

 

Ødela jeg humoren nå? :p

 

Skylagring, som kosta meg ca 150k da jeg skulle sette ned tradeport fordi man ikke kan kjøre prøv/feil på hvor du kan plassere den uten at det blir for lang til sjøen/toget? jada, skylagring er en fin ting, NOT.

 

128x128 vs 2x2km abstrakt? ok ta det du har i SC2013 og sammenligne med:

 

 

2452367-sim+city+2000.png

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...